Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Brandend maagzuur

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

*Charlotte
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 1
Contacteer:

Brandend maagzuur

Ongelezen bericht door *Charlotte »

Sam heeft last van brandend maagzuur. Hij heeft op dit moment een lichte maagontsteking en de dierenarts heeft voorgesteld om hem een maand lang Zitac te geven, een maagzuurremmer.

Nu twijfel ik daar heel erg over. Ik wil liever geen medicijnen geven als het niet nodig is, en daarbij vraag ik me af wat een maand Zitac doet. Als je na die maand ermee stopt, komt het dan niet net zo hard weer terug?

Nu heb ik een beetje gezocht op internet, en kwam ik een aantal verschillende dingen tegen over maagzuur. Bijvoorbeeld dat overstappen op Energique nummer 4 zou kunnen helpen. Anderzijds hoorde ik dat het zou kunnen komen, omdat de maag bij vers en geperste brok harder moet werken en daarom meer maagzuur aanmaakt. Het zou dan helpen om toch weer op krokante brok over te gaan. Voorheen at Sam ook krokante brok en had zo eens in het half jaar last van brandend maagzuur. Tegenwoordig eet Sam meestal Carnibest, afgewisseld met Haaksbarf en Rodi en heeft nu eens in de paar weken last van brandend maagzuur. Het lijkt nu alleen maar erger te worden en dat vind ik erg vervelend voor hem, want hij voelt zich er niet prettig bij.

Zelf denk ik misschien dat hij niet tegen een bepaald bestandsdeel in zijn eten kan en dat daardoor het brandend maagzuur komt? In ieder geval zit ik nu met een dilemma: wel of geen Zitac geven en wat voor eten hem te geven? Toch vers blijven voeren, overgaan op Energique 4, geperste brok proberen of toch maar weer krokante brok? :19:
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Ik hoop dat je kiest voor medicijnen of in elk geval voer waardoor hij minder last heeft.
Zelf heb ik er erg veel last en ik kan je vertellen........dat is niet fijn!
*Charlotte
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor je antwoord. Natuurlijk is het het belangrijkst dat hij er geen last van heeft en als Zitac daartegen helpt, dan proberen we dat. Maar ik was wel benieuwd naar ervaringen, want ik weet zelf helemaal niets van medicijnen af, vandaar :wink:
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Kenzo heeft hier ook erg last van, zelfs zo erg dat zijn hele maag ontzettend ontstoken was, dit hebben we zelf ook gezien tijdens de scopie. Kenzo heeft die maagontsteking gekregen door een voedselallergie en daardoor kreeeg hij echt aanvallen van maagzuur wat heel veel pijn veroorzaakt in zijn ontstoken maag.
Sinds april krijgt hij zitac en ulcogant. Dit hielp eerst goed, hij had minder last van maagzuur, alleen was zijn maag zo ontzettend ontstoken dat hij uiteindelijk aan de prednison moest. Dit zijn we nu heel voorzichtig aan het afbouwen, maar waarschijnlijk blijft hij voorlopig wel aan de zitac en ulcogant.
Kenzo kreeg er last van toen hij kvv ging eten. Dus helaas zit hij nu aan de hills zd..
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Sophie heeft last van teveel maagzuur en staat ook op de Zitac. Ik ben nu, na een maand of 1,5, wel aan het afbouwen en dat lijkt vooralsnog goed te gaan.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik zou ook medicijnen geven. De maag is nu behoorlijk van streek. Je geeft iets waardoor er minder maagzuur komt dus de maag beter kan gaan genezen.

(Heb zelf ook maagzuurremmers... en ik ben blij dát ik ze heb.)

Je kan altijd over een tijdje af proberen te bouwen.
*Charlotte
Zeer actief
Contacteer:

We gaan inderdaad een maand lang Zitac geven en kijken of dit verlichting brengt. Maar ik twijfel nog heel erg over zijn eten.. Als het door een voedingsallergie komt, zou hypoallergeen voer dan geen oplossing bieden? Wat ik me wel afvraag, krijgt hij met hypoallergeen voer nog wel alle voedingsstoffen binnen die hij nodig heeft?
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Geef aub de medicijnen...Geef verlichting aan de hond en kijk daarna verder...Het is zeker dat er iets fout gaat en vaak kan je met voeding wat bewerkstelligen...

Maar ott de medicijnen geven...anders ziet je hond teveel af en kan zijn toestand nog verergeren...

Ik heb zelf een maagbloeding gehad en weet hoeveel pijn een maagontsteking edm... kan geven...en tja daarna moest ik een hele boel van mijn voedingslijstje schrappen...

Succes met het herstel van je hond :ok:
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

angelseye2000
Actief

Ongelezen bericht door angelseye2000 »

Zitac is een goed middel.

Eet je hond ook gras?
Er zijn 2 soorten voer: goed voer en slecht voer.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”