Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
slipketting of voer?
Moderator: moderatorteam
- fleurie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
- Aantal honden: 3
slipketting of voer?
Ik ben nu al weken aan het denken wat het beste is voor mijn honden qua training. Het gaat om volwassen jack russells, de oudste (ruim 6 jaar) heeft wat basiscursussen gehad, haar twee kinderen (4 jaar) niets. Ik heb niet echt overwicht over de hondjes, ze vertonen best hinderlijk gedrag, de een zegt dat ik de baas over ze moet worden dmv training met slipketting en correcties, zodat ze ontzag voor me gaan krijgen, maar tegenwoordig lees je niet anders dan dat sipkettingen taboe zijn, alles moet positief. Dit laatste klinkt leuker en past denk ik ook beter bij mijn persoonlijkheid, maar wat is wijsheid? Extra moeilijk is het feit dat ze met z'n drieen zijn natuurlijk.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
je hebt het over een paar weken.
ik heb op zich niks tegen de slibketting als trainingsmiddel, maar vind wel dat je het echt overtuigend en langere tijd anders geprobeerd moet hebben.
daarbij kun je met 1 snoepje 3 jack russels paaien. met 3 slibkettingen kun jij nooit 3x tegelijk een GOEDE correctie geven
ik heb op zich niks tegen de slibketting als trainingsmiddel, maar vind wel dat je het echt overtuigend en langere tijd anders geprobeerd moet hebben.
daarbij kun je met 1 snoepje 3 jack russels paaien. met 3 slibkettingen kun jij nooit 3x tegelijk een GOEDE correctie geven

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Ik snap de titel niet
wat is er met voer?
Over de slipketting: zou ik niet doen. Om 'goed' met een slip te kunnen werken (voor zover dat kan) moet je wel heel goed weten en voelen wanneer je moet corrigeren en wanneer niet
Ga met alledrie op een cursus (volle agenda, maar goed) die je leert om op een positieve manier de leiding over je honden te hebben/krijgen. Daarnaast is mijn ervaring met jack's dat ze een enorme energie hebben. En dat ze het vaak helemaal te gek vinden om agility of flyball te doen
Ik weet natuurlijk niet wat je met ze doet
Maar, mijn eigen hondje wordt lastig en obstinaat als ik hem niet voldoende gelegenheid geef om z'n energie uit te kunnen kuren. 

Over de slipketting: zou ik niet doen. Om 'goed' met een slip te kunnen werken (voor zover dat kan) moet je wel heel goed weten en voelen wanneer je moet corrigeren en wanneer niet

Ga met alledrie op een cursus (volle agenda, maar goed) die je leert om op een positieve manier de leiding over je honden te hebben/krijgen. Daarnaast is mijn ervaring met jack's dat ze een enorme energie hebben. En dat ze het vaak helemaal te gek vinden om agility of flyball te doen

Ik weet natuurlijk niet wat je met ze doet

- fleurie
- Zeer actief
[quote="Frenk"]Ik snap de titel niet
wat is er met voer?
Niet helemaal juist geformuleerd, ik bedoelde inderdaad of training met slipketting, of met behulp van voertjes als beloning, dus de positieve manier.
Mijn gevoel zegt de positieve manier, maar soms denk ik dan weer aan de vroegere theorieen, de vergelijking met een wolvenroedel, wolven corrigeren elkaar ook niet zachtzinnig, en ik heb nog nooit een wolf een voertje zien geven aan een soorgenoot als beloning.
Het blijft toch lastig, er zijn zoveel meningen en zoveel soorten training, ik zie door de bomen het bos niet meer. En het feit dat ik er 3 heb maakt het natuurlijk niet eenvoudiger, als ik met 1 hondje loop is er niets aan de hand, maar juist als ze met zijn drieen zijn is het lastig, en corrigeren is dan ook moeilijk.

Niet helemaal juist geformuleerd, ik bedoelde inderdaad of training met slipketting, of met behulp van voertjes als beloning, dus de positieve manier.
Mijn gevoel zegt de positieve manier, maar soms denk ik dan weer aan de vroegere theorieen, de vergelijking met een wolvenroedel, wolven corrigeren elkaar ook niet zachtzinnig, en ik heb nog nooit een wolf een voertje zien geven aan een soorgenoot als beloning.
Het blijft toch lastig, er zijn zoveel meningen en zoveel soorten training, ik zie door de bomen het bos niet meer. En het feit dat ik er 3 heb maakt het natuurlijk niet eenvoudiger, als ik met 1 hondje loop is er niets aan de hand, maar juist als ze met zijn drieen zijn is het lastig, en corrigeren is dan ook moeilijk.
- Frenk
- Zeer actief
Correct me if i'm wrong, maar de jongsten zijn 4...fleurie schreef:Het blijft toch lastig, er zijn zoveel meningen en zoveel soorten training, ik zie door de bomen het bos niet meer. En het feit dat ik er 3 heb maakt het natuurlijk niet eenvoudiger, als ik met 1 hondje loop is er niets aan de hand, maar juist als ze met zijn drieen zijn is het lastig, en corrigeren is dan ook moeilijk.
Hoe heb je het dan de afgelopen jaren gedaan?

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- fleurie
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als het probleem erin zit als ze met z'n alle zijn, is het je algemene houding en gedrag dat anders moet.
Training werkt natuurlijk altijd, op zich, maar dit klinkt meer als klieren als ze met de hele roedel zijn.
Trainen met alle honden individueel helpt wel, maar als jouw algemene houding niet goed is, heeft het op den duur geen effect.
Dus ik zou een combi van beide adviseren.
Trainen moet je naar mijn mening hoe dan ook positief doen, maar dat is je eigen keuze.
Je kunt een hond op twee manieren iets leren:
intimideren of motiveren.
Zeker met relatief weinig ervaring is training met een slip niet makkelijk en wordt dat erg snel alleen maar intimideren.
Als je al denkt dat het je niet erg ligt, zou ik alle adviezen over een slip aan m'n laars lappen en voor positieve training gaan.
Training werkt natuurlijk altijd, op zich, maar dit klinkt meer als klieren als ze met de hele roedel zijn.
Trainen met alle honden individueel helpt wel, maar als jouw algemene houding niet goed is, heeft het op den duur geen effect.
Dus ik zou een combi van beide adviseren.
Trainen moet je naar mijn mening hoe dan ook positief doen, maar dat is je eigen keuze.
Je kunt een hond op twee manieren iets leren:
intimideren of motiveren.
Zeker met relatief weinig ervaring is training met een slip niet makkelijk en wordt dat erg snel alleen maar intimideren.
Als je al denkt dat het je niet erg ligt, zou ik alle adviezen over een slip aan m'n laars lappen en voor positieve training gaan.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het gaat niet zozeer om ontzag, maar om respect.fleurie schreef:Ik heb door omstandigheden niets met ze gedaan op trainingsgebied, ik woonde samen en voor mijn exvriend hadden ze ontzag (angst?), maar nu ik weer alleen ben komen de probleempjes naar boven, voor mij hebben ze aanzienlijk minder ontzag.
Respect voor de ranghoogste, die weet wat goed is, en om die reden dan dus luisteren naar wat die ranghoogste zegt.
Ik denk dat je nu zelf het antwoord al weet.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
slippen krijgen ze volgens mij alleen maar dikke spiernekken van
wat doen ze dan dat je zoiets hebt van dat je ze niet in de hand hebt?
Uitvallen of trekken of iets anders? Als ze los zijn, luisteren ze dan wel bijvoorbeeld?
En niet alles hoeft met voer, balletje voor aandacht werkt immers ook goed als je ze daarmee gek kunt maken, dan heb je een slip al niet nodig bijvoorbeeld.. andere commando's geven tijdens wandelingen (zit als jij bepaalde situaties in kunt schatten, en de bal aan een touwtje of zo ter stimulans dat als ze luisteren en gefixeerd zijn op de bal je de bal weg kunt gooien ter beloning of en trekspel doen, al is dat met drie tegelijk lastig.. haha maar rust brengen middels een zit of af gedrieen scheelt denk al een hoop..
wat doen ze dan dat je zoiets hebt van dat je ze niet in de hand hebt?
Uitvallen of trekken of iets anders? Als ze los zijn, luisteren ze dan wel bijvoorbeeld?
En niet alles hoeft met voer, balletje voor aandacht werkt immers ook goed als je ze daarmee gek kunt maken, dan heb je een slip al niet nodig bijvoorbeeld.. andere commando's geven tijdens wandelingen (zit als jij bepaalde situaties in kunt schatten, en de bal aan een touwtje of zo ter stimulans dat als ze luisteren en gefixeerd zijn op de bal je de bal weg kunt gooien ter beloning of en trekspel doen, al is dat met drie tegelijk lastig.. haha maar rust brengen middels een zit of af gedrieen scheelt denk al een hoop..
- fleurie
- Zeer actief
Ze blaffen heel erg als ik bezoek krijg, krijg ze dan bijna niet stil, ze trekken erg aan de lijn, eentje met name, blaffen/piepen vaak als ze een andere hond zien gecombineerd met in de lijn hangen, als ze los lopen en ze zien een andere hond rennen ze er heen en lopen blaffend om die hond heen. Het grootste probleem is dat ze met z'n drieen zijn, ze vertonen echt roedelgedrag dan met z'n drieen, en ik als "ranghoogste"
ben dan niet meer in beeld.

- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou gewoon een hondenschool zoeken en op een positieve manier gaan trainen.
Mijn jack russel heeft als jonge hond zijnde ook een jaar meegelopen en darana niets meer maar sinds ik met Bowie op school weer zit pak ik het bij hem ook weer op en het is allemaal positief trainen met snoepjes en de bal als beloning...hij was 13 toen ik weer begon en pakt het goed op hoor!
Mijn jack russel heeft als jonge hond zijnde ook een jaar meegelopen en darana niets meer maar sinds ik met Bowie op school weer zit pak ik het bij hem ook weer op en het is allemaal positief trainen met snoepjes en de bal als beloning...hij was 13 toen ik weer begon en pakt het goed op hoor!
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- crazyjanita
- Actief
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
waarom geen combinatie van beide? Een hond heeft duidelijkheid nodig en dat krijg je niet door alleen corrigeren of alleen belonen in mijn ogen.fleurie schreef:Frenk schreef:Ik snap de titel nietwat is er met voer?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Frenk
- Zeer actief
Ik ben het met je eens, maar denk je niet dat een verkeerd uitgevoerde correctie van een onzeker baasje veel kwaad kan? En dat het in het geval van TS beter is als ze begint met het belonen van gedrag wat ze goed vindt en voor de rest de ondersteuning van een goede GT te zoeken?malinois schreef:waarom geen combinatie van beide? Een hond heeft duidelijkheid nodig en dat krijg je niet door alleen corrigeren of alleen belonen in mijn ogen.

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Maar denk je ook niet dat een verkeerd uitgevoerde beloning van een onzeker baasje net zo veel kwaad, zo niet meer kwaad kan ?Frenk schreef:Ik ben het met je eens, maar denk je niet dat een verkeerd uitgevoerde correctie van een onzeker baasje veel kwaad kan? En dat het in het geval van TS beter is als ze begint met het belonen van gedrag wat ze goed vindt en voor de rest de ondersteuning van een goede GT te zoeken?malinois schreef:waarom geen combinatie van beide? Een hond heeft duidelijkheid nodig en dat krijg je niet door alleen corrigeren of alleen belonen in mijn ogen.
(zoveel maak je niet kapot met een verkeerde correctie bij een roedeltje losgeslagen Jack's, haha die hebben daar volledig sch... aan

Gr. Aniek

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als het je zo niet lukt om de hondjes te trainen zonder slipketting moet je die ook niet gebruiken. Slipkettingen zijn voor mensen die heel goed kunnen trainen en dus goed geplaatste correcties uit kunnen delen. Ik train nooit met een slipketting en alleen met spel (bal) of koek, afhankelijk van de hond.
- Frenk
- Zeer actief
Budkes schreef:Maar denk je ook niet dat een verkeerd uitgevoerde beloning van een onzeker baasje net zo veel kwaad, zo niet meer kwaad kan ?Frenk schreef:Ik ben het met je eens, maar denk je niet dat een verkeerd uitgevoerde correctie van een onzeker baasje veel kwaad kan? En dat het in het geval van TS beter is als ze begint met het belonen van gedrag wat ze goed vindt en voor de rest de ondersteuning van een goede GT te zoeken?malinois schreef:waarom geen combinatie van beide? Een hond heeft duidelijkheid nodig en dat krijg je niet door alleen corrigeren of alleen belonen in mijn ogen.
(zoveel maak je niet kapot met een verkeerde correctie bij een roedeltje losgeslagen Jack's, haha die hebben daar volledig sch... aan)

Tja... ik denk dat het moeilijker is om een correctie goed te timen dan een beloning, maar dat kan ook heel goed aan mij liggen

Waarom denk jij dat een verkeerd uitgevoerde beloning meer kwaad zou kunnen dan een verkeerd uitgevoerde correctie?
Overigens denk ik (en dat heb ik ook geschreven) dat de allereerste stap is dat je hulp zoekt als je merkt dat je onzeker bent en dat je honden dat dus ook heel duidelijk aanvoelen.
En verder denk ik ook nog eens dat het voor de relatie "gezelliger" (:N:) is als je beloont ipv straft. Dat lijkt me in dezen ook geen kwaad kunnen.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Een verkeerd uitgevoerde correctie is vernietigender dan een verkeerd uitgevoerde beloning.Frenk schreef:Budkes schreef:Maar denk je ook niet dat een verkeerd uitgevoerde beloning van een onzeker baasje net zo veel kwaad, zo niet meer kwaad kan ?Frenk schreef:Ik ben het met je eens, maar denk je niet dat een verkeerd uitgevoerde correctie van een onzeker baasje veel kwaad kan? En dat het in het geval van TS beter is als ze begint met het belonen van gedrag wat ze goed vindt en voor de rest de ondersteuning van een goede GT te zoeken?malinois schreef:waarom geen combinatie van beide? Een hond heeft duidelijkheid nodig en dat krijg je niet door alleen corrigeren of alleen belonen in mijn ogen.
(zoveel maak je niet kapot met een verkeerde correctie bij een roedeltje losgeslagen Jack's, haha die hebben daar volledig sch... aan)
Tja... ik denk dat het moeilijker is om een correctie goed te timen dan een beloning, maar dat kan ook heel goed aan mij liggen
Waarom denk jij dat een verkeerd uitgevoerde beloning meer kwaad zou kunnen dan een verkeerd uitgevoerde correctie?
Overigens denk ik (en dat heb ik ook geschreven) dat de allereerste stap is dat je hulp zoekt als je merkt dat je onzeker bent en dat je honden dat dus ook heel duidelijk aanvoelen.
En verder denk ik ook nog eens dat het voor de relatie "gezelliger" (:N:) is als je beloont ipv straft. Dat lijkt me in dezen ook geen kwaad kunnen.
Met correcties (waar ik op zich heus niet tegen ben) zou ik wachten tot die GT hulp er is

Eerst zien waar de verhouding met de honden scheef ligt.
Daarna kan je gericht gaan werken.
- Frenk
- Zeer actief
Ja, dat dacht ik dus ook. Ik ben wel benieuwd waarom Aniek dat anders ziet.ranetje schreef:Een verkeerd uitgevoerde correctie is vernietigender dan een verkeerd uitgevoerde beloning.Frenk schreef:Waarom denk jij dat een verkeerd uitgevoerde beloning meer kwaad zou kunnen dan een verkeerd uitgevoerde correctie?Budkes schreef:Maar denk je ook niet dat een verkeerd uitgevoerde beloning van een onzeker baasje net zo veel kwaad, zo niet meer kwaad kan ?

daar heb je Mayo weer, weet je misschien moet TS meteen een tt gaan gebruikenmalinois schreef:fleurie schreef:waarom geen combinatie van beide? Een hond heeft duidelijkheid nodig en dat krijg je niet door alleen corrigeren of alleen belonen in mijn ogen.Frenk schreef:Ik snap de titel nietwat is er met voer?

Wil je even niet vergeten dat jij werkhonden hebt

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Omdat de gemiddelde Jack, zoals ik ze ken, nou niet direct erg onder de indruk is van een correctie , al dan niet verkeerd gegeven, en zeker geen trauma oplooptFrenk schreef:Ja, dat dacht ik dus ook. Ik ben wel benieuwd waarom Aniek dat anders ziet.ranetje schreef:Een verkeerd uitgevoerde correctie is vernietigender dan een verkeerd uitgevoerde beloning.Frenk schreef:Waarom denk jij dat een verkeerd uitgevoerde beloning meer kwaad zou kunnen dan een verkeerd uitgevoerde correctie?Budkes schreef:Maar denk je ook niet dat een verkeerd uitgevoerde beloning van een onzeker baasje net zo veel kwaad, zo niet meer kwaad kan ?

(en ze hebben een heel arsenaal aan verkeerde gedragingen
Gr. Aniek

- ranetje
- Zeer actief
Als ze niet onder de indruk zijn van een correctie hoef je die ook niet te geven.Budkes schreef:Omdat de gemiddelde Jack, zoals ik ze ken, nou niet direct erg onder de indruk is van een correctie , al dan niet verkeerd gegeven, en zeker geen trauma oplooptFrenk schreef:Ja, dat dacht ik dus ook. Ik ben wel benieuwd waarom Aniek dat anders ziet.ranetje schreef:Een verkeerd uitgevoerde correctie is vernietigender dan een verkeerd uitgevoerde beloning.Frenk schreef: Waarom denk jij dat een verkeerd uitgevoerde beloning meer kwaad zou kunnen dan een verkeerd uitgevoerde correctie?én de gemiddelde jack wél slim genoeg is om consequent verkeerd beloond gedrag uit te blijven voeren.
(en ze hebben een heel arsenaal aan verkeerde gedragingen)
Dat is dan compleet zinloos

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Het gaat toch gewoon om opvoeden hier, niet trainen? Daar bedoel ik mee dat je ze geen oefeningen wilt leren oid, maar gewoon dat ze naar je luisteren.
Een slipketting gaat daar echt het verschil niet in maken. Snoepjes ook niet. Je zult veel meer naar het geheel moeten kijken: waarom luisteren ze niet naar je en waarom vertonen ze gedrag dat jij niet wilt? En vervolgens bedenken hoe je dat gaat ombuigen. Ik kan me goed voorstellen dat je daar wat hulp bij nodig hebt.
Een slipketting gaat daar echt het verschil niet in maken. Snoepjes ook niet. Je zult veel meer naar het geheel moeten kijken: waarom luisteren ze niet naar je en waarom vertonen ze gedrag dat jij niet wilt? En vervolgens bedenken hoe je dat gaat ombuigen. Ik kan me goed voorstellen dat je daar wat hulp bij nodig hebt.

Linda, Izzie en Bram
- ranetje
- Zeer actief
PreciesZoek stok! schreef:Het gaat toch gewoon om opvoeden hier, niet trainen? Daar bedoel ik mee dat je ze geen oefeningen wilt leren oid, maar gewoon dat ze naar je luisteren.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
kan kwaad maar veel kwaad?Frenk schreef:Ik ben het met je eens, maar denk je niet dat een verkeerd uitgevoerde correctie van een onzeker baasje veel kwaad kan? En dat het in het geval van TS beter is als ze begint met het belonen van gedrag wat ze goed vindt en voor de rest de ondersteuning van een goede GT te zoeken?malinois schreef:waarom geen combinatie van beide? Een hond heeft duidelijkheid nodig en dat krijg je niet door alleen corrigeren of alleen belonen in mijn ogen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik kan niet corrigeren met een slipketting daarom gebruik ik ook een prikker... en nee.. .niet aan te bevelen hier... maar er zijn meerdere wegen die naar Romen leiden vwb correcties....MARC_S schreef:Als het je zo niet lukt om de hondjes te trainen zonder slipketting moet je die ook niet gebruiken. Slipkettingen zijn voor mensen die heel goed kunnen trainen en dus goed geplaatste correcties uit kunnen delen. Ik train nooit met een slipketting en alleen met spel (bal) of koek, afhankelijk van de hond.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nou ik denk dat jackies qua karakter niet veel onderdoen hoor voor werkhonden....Addy schreef:malinois schreef:daar heb je Mayo weer, weet je misschien moet TS meteen een tt gaan gebruikenfleurie schreef:waarom geen combinatie van beide? Een hond heeft duidelijkheid nodig en dat krijg je niet door alleen corrigeren of alleen belonen in mijn ogen.Frenk schreef:Ik snap de titel nietwat is er met voer?
Het blijft toch lastig, er zijn zoveel meningen en zoveel soorten training, ik zie door de bomen het bos niet meer. En het feit dat ik er 3 heb maakt het natuurlijk niet eenvoudiger, als ik met 1 hondje loop is er niets aan de hand, maar juist als ze met zijn drieen zijn is het lastig, en corrigeren is dan ook moeilijk.![]()
Wil je even niet vergeten dat jij werkhonden hebt