Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

te snel verteren?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

te snel verteren?

Ongelezen bericht door xSuzannex »

cas spuugt al vanaf maandag gal in de nacht of ochtend
dit duurde 3 dagen, toen 2 dagen niet
verder totaal geen ziekteverschijnselen, gewoon actief zoals normaal, geen vreemde poep, geen gewoon gespuug
ik dacht eerst dat hij wat van slag zou zijn door het forumweekend, daar heeft hij op zaterdag ontzettend veel eten gehad wat hij normaal niet krijgt, extra porties, denk zo'n 3x z'n normale portie
hij krijgt hier wekelijks een kippenpoot of kipkarbo, maar daar dus kippennekjes, geitenrib, stukje pens
alles ging met smaak naar binnen, ontlasting was ook prima

vanmorgen spuugde hij weer gal, direct daarna z'n farmfood gegeven, niks meer aan de hand

cas krijgt elke dag (behalve als hij kip krijgt) 120 a 130 gram FF in de ochtend na het eerste rondje
soms tussendoor nog een koekje ofzo, 's avonds soms een avondrestje, en voor het slapen gaan (uur of 23.00) een groot koekje

z'n FF in 2 porties opdelen is geen doen, dan heeft hij 2x per dag 1 hap ofzo

kan het zijn dat hij plotseling zijn ff sneller verteerd ofzo? hij eet al jaren deze hoeveelheid, er is niks veranderd, en het gebeurd nooit dat hij gal spuugt, alleen wanneer hij ziek is, maar dan spuugt hij meerdere keren per dag.

heeft iemand ideeen hoe ik dit op kan lossen?
misschien heeft het er ook mee te maken dat hij gisteren heel erg actief is geweest, een hoop gezwommen, veel gerend
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Lola doet/deed het ook soms.
Ze staat op rauw en krijgt 1 maal daags eten.
Om dat tegen te gaan geef ik haar wat biogarde met zemelen(tarwe) of wat zonnebloem pitten oid gemixed met een rauw eitje.(in de ochtend want anders braakt ze soms gal.)
Daar is het galbraken voor een heel gedeelte bij haar overgegaan. :wink:

Wellicht heb je er iets aan, het is het proberen waard , denk ik. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Golden Stanley

Re: te snel verteren?

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

xSuzannex schreef:cas spuugt al vanaf maandag gal in de nacht of ochtend
dit duurde 3 dagen, toen 2 dagen niet
verder totaal geen ziekteverschijnselen, gewoon actief zoals normaal, geen vreemde poep, geen gewoon gespuug
ik dacht eerst dat hij wat van slag zou zijn door het forumweekend, daar heeft hij op zaterdag ontzettend veel eten gehad wat hij normaal niet krijgt, extra porties, denk zo'n 3x z'n normale portie
hij krijgt hier wekelijks een kippenpoot of kipkarbo, maar daar dus kippennekjes, geitenrib, stukje pens
alles ging met smaak naar binnen, ontlasting was ook prima

vanmorgen spuugde hij weer gal, direct daarna z'n farmfood gegeven, niks meer aan de hand

cas krijgt elke dag (behalve als hij kip krijgt) 120 a 130 gram FF in de ochtend na het eerste rondje
soms tussendoor nog een koekje ofzo, 's avonds soms een avondrestje, en voor het slapen gaan (uur of 23.00) een groot koekje

Ik denk dat het aan je manier van voeren ligt. In het rauwe voeren wordt geadviseerd om 's ochtends geen maaltijden te verstrekken, zodat het lichaam in elk geval tot in de middag de tijd heeft om te ontgiften. Dat is een natuurlijk reinigingsproces van de organen. Geef je in de ochtend FF en tussendoor een koekje en 's avonds heel af en toe een tafelrestje en voor het slapen gaan een wat groter koekje.....dan kan het gebeuren dat die maag niet vol genoeg is en je hond de nacht misselijk door moet komen, omdat hij te nuchter is. En dat levert de volgende ochtend galbraken op, vaak ook al 's nachts.

z'n FF in 2 porties opdelen is geen doen, dan heeft hij 2x per dag 1 hap ofzo

Je zou 's ochtends een vervanging voor de FF kunnen geven en de FF 's avonds als maaltijd. Zo'n vervanging kan zijn wat cottage cheese, gepureerd fruit, honing met wat geitenyoghurt/karnemelk, iets wat vloeibaar is of makkeijk verteert, maar geen volle maaltijd.

kan het zijn dat hij plotseling zijn ff sneller verteerd ofzo? hij eet al jaren deze hoeveelheid, er is niks veranderd, en het gebeurd nooit dat hij gal spuugt, alleen wanneer hij ziek is, maar dan spuugt hij meerdere keren per dag.

heeft iemand ideeen hoe ik dit op kan lossen?

Niet 's ochtends de volle maaltijd voeren. Om galbraken voor te zijn in plaats van dat koekje 's avonds wat honingwater of honing/karnemelk geven.

misschien heeft het er ook mee te maken dat hij gisteren heel erg actief is geweest, een hoop gezwommen, veel gerend
Ik denk eerder dat hij te nuchter is 's nachts.
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

bedankt voor de tips
maar als mijn manier van voeren dan zo verkeerd is, waarom is dit dan nu pas ineens?
jaren voer ik al op deze manier, dit voer
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Tja....hondje wordt ouder, andere omstandigheden die bijdragen aan dit soort problemen. Ik kan niet in jouw dagelijkse schema kijken, dus ik gok maar wat nu. Als jij je hondje de volle mep brok te eten geeft op een tijdstip dat hij van zijn ochtendronde terug komt, dan heeft hij gemiddeld rond zes uur 's avonds alweer honger. Ik neem aan dat je hondje over de dag genomen nog iets meer energie zal verspillen tijdens andere wandelingetjes. Dan is het niet goed om 's ochtends een volle maaltijd te geven, ongeacht of dat nou brok, KVV of zelf samenstellen is.
Ik neem als voorbeeld even mijn honden. Zij krijgen echt nooit op een ochtend een zelf samenstel maaltijd, altijd vanaf de namiddag en dan op verschillende tijdstippen. Na een vastendag krijgen ze in de namiddag (dus rond 13:00 uur ofzo) de volle maaltijd, dan geef ik niets 's ochtendsvroeg, maar wel later op de avond iets van gepureerd fruit of honing/yoghurt, honing/kefir of wat dan ook aan vloeibaar.
Dat heeft een antiseptische werking op de maag, zodat je het galbraken voor kunt zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”