Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Jaap* schreef:Heb je het boekje "de drie apporten" van Tineke Antonisse misschien in huis?
Nee, ik heb alleen het puppy-apporteer boekje van haar :wink:
Maar daar staan ook dingen in als "in de oren knijpen als pup niet wil lossen", en dat vind ik dan weer minder :mrgreen:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Moos schreef:Ik voel me zo'n beul als ik enthousiasme afstraf :jank:
Als ik haar aan de halsband vast heb en laat wachten doet ze het niet hoor, dan is ze alleen maar gefocussed op de bal in het veldje :wink: Dus dat doet ze wel netjes.
Het is als ze de bal bij me gebracht heeft, ik hem heb aangenomen, en ze dan verwacht dat ik hem weer ga gooien. Dannn stuitert ze nogal :N: :mrgreen:
Je straft toch niks af? :19:
Als je het laat gebeuren heb je straks zo'n hond die keihard voor je staat te blaffen dat je die bal moet weggooien :N: :mrgreen:
Als ze nu leert dat er pas gegooid/gezocht/gehaald wordt als ze gewoon rustig naast je zit heb je daar later veel plezier van, én ze heeft dan tijd om een apport te zien vallen. Als ze zo hyper is kijkt ze waarschijnlijk maar half en wordt alles een verloren zoek apport. Dan gaat ze alles met haar neus zoeken omdat ze het niet goed heeft zien vallen en leert ze niet goed markeren :wink:
Het enthousiasme gaat er niet af hoor, ze gaat dan voortaan alleen met glunderoogjes naar je kijken wanneer ze (eindelijk eens) mag in plaats van hyperen :ok:
Als ze gaat hyperen stop je meteen met alle actie, als ze dan wat verbouwereerd kijkt probeer je het opnieuw, net zolang tot ze begrijpt dat ze gewoon even moet wachten :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef:Ik kwam vanochtend langs een stukje veld met kniehoog gras en wat struiken, en heb eens gekeken wat Vera ervan zou vinden om naar de bal te 'speuren'. Nouuu, en of ze dat wat vond :ok: Staart fier in de lucht en maar kwispelen kwispelen terwijl ze zocht.
En ze was ook nergens meer door van de wijs te brengen. Op een gegeven moment kwam een vast speelvriendje van haar langs die haar uitgebreid kwam begroeten, als ze had kunnen praten had ze geroepen "rot op man, je staat in de weg!" :smile:
Er kon dus ook geen begroeting terug vanaf, ze zocht namelijk de bal :pffff: :mrgreen:

Wat ik nu gedaan heb is haar aan de halsband vastgehouden, laten zitten, en dan de bal ergens in het veld/in de struiken gegooid. Als er dan even geen druk op de halsband stond (kortom, ze zat rustig) dan liet ik haar los.
Doe ik dat zo goed? Daar hoort vast ook een commando bij he? :denken:
Dat is prima :ok:
Je helpt op die manier de steadyness te bereiken die je nodig hebt.
En hoe kan ik dit verder uitbouwen? Er zijn vast speur-spelletjes die je kan doen?

Kortom, mijn hond speurt graag, heeft men tips :mrgreen: :wink:

(ik heb overigens een groen/gele tennisbal, dus van het zicht moest ze het, amper, hebben).
De Drie Apporten van Tineke Antonisse lijkt me prima.
En over die earpinch lees je gewoon heen, want die heb je niet nodig :pffff:
En oh ja, in haar enorme enthousiasme springt ze enorm tegen me op. Beeetje opspringen vind ik wel leuk, maar dit is echt over the top.
Ik vraag me af of ik haar daar echt even goed boos voor kan toespreken, want dat ze zo enorm graag wil vind ik wel heel erg leuk natuurlijk.
En ik vraag me ook af in hoeverre dat reeel en eerlijk is. Ze is tenslotte pas 6.5 maand, en gewoon heel heel heeeeel erg blij op zo'n moment.
Wat Jaap ook voorstelt.
Er wordt alleen verder "gewerkt" als ze rustig naast je gaat zitten wachten. (al kwispelend en glunderend, maar wel zitten :wink: )
Ita kan af en toe als een dolle naar het ingeleverde apport springen.
Ik zeg dan gewoon "rustig".
Dat kent ze en dan gaat ze rustig zitten wachten op wat volgt :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief

Moos schreef:
Jaap* schreef:Heb je het boekje "de drie apporten" van Tineke Antonisse misschien in huis?
Nee, ik heb alleen het puppy-apporteer boekje van haar :wink:
Maar daar staan ook dingen in als "in de oren knijpen als pup niet wil lossen", en dat vind ik dan weer minder :mrgreen:
Ah, dat boekje heb ik dan weer niet :mrgreen:
In "de drie apporten" staat goed beschreven hoe je om kunt gaan met het aanleren van de drie soorten apport:
- Markeerapport (iedereen ziet het apport vallen, ogenwerk, valplek onthouden, diepte inschatten)
- Dirigeerapport (de voorjager heeft het apport zien vallen, de hond niet. voorjager "dirigeert" de hond naar de valplek)
- Verloren apport (de valplek is globaal bekend maar niemand weet de exacte valplek. zoeken, volkomen zelfstandig werk voor de hondenneus)
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:Je straft toch niks af? :19:
Als je het laat gebeuren heb je straks zo'n hond die keihard voor je staat te blaffen dat je die bal moet weggooien :N: :mrgreen:
Ja haha, dat weet ik dan weer wel, dus er wordt absoluut niks gegooid als zij zo hyper doet. Ze moet altijd eerst rustig naast me zitten, pas dan gooi ik. :wink:
Ze blaft nooit om de bal (sowieso blaft ze niet), maar dat is wel een van de dingen die ik voor dat ze kwam al duidelijk had voor mezelf. Als ze zou gaan blaffen om te gooien betekent dat dus bal in mijn zak, en zekerrrr niet gooien :mrgreen:
Als ze nu leert dat er pas gegooid/gezocht/gehaald wordt als ze gewoon rustig naast je zit heb je daar later veel plezier van, én ze heeft dan tijd om een apport te zien vallen. Als ze zo hyper is kijkt ze waarschijnlijk maar half en wordt alles een verloren zoek apport. Dan gaat ze alles met haar neus zoeken omdat ze het niet goed heeft zien vallen en leert ze niet goed markeren :wink:
Het enthousiasme gaat er niet af hoor, ze gaat dan voortaan alleen met glunderoogjes naar je kijken wanneer ze (eindelijk eens) mag in plaats van hyperen :ok:
Als ze gaat hyperen stop je meteen met alle actie, als ze dan wat verbouwereerd kijkt probeer je het opnieuw, net zolang tot ze begrijpt dat ze gewoon even moet wachten :wink:
Als ik wacht gaat ze uit zichzelf wel zitten, maar ik hoef maar een pink te bewegen (met de bal dus nog bij mij) en ze stuitert weer :N: :mrgreen:
Maar dan gooi ik dus niet hoor :wink:
Nu doe ik meestal een mix tussen kijken of ze zelf rustiger wordt/"nee" zeggen/commando zit geven.
Jajaaaaaaa, niet correct zo'n mix, vandaar mijn vraag hier :mrgreen:

Ik kan alleen nu nog niet van haar verwachten dat ze gaat blijven zitten totdat ik gegooid heb neem ik aan? Of nou ja, ik kan je nu al wel vertellen dat ze dat alleen bij het water kan, maar niet op het land.
Dan kan ik haar wel bij de halsband vasthouden en pas laten gaan als er geen druk op staat toch?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Boek ga ik achteraan :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:(al kwispelend en glunderend, maar wel zitten :wink: )
Dit werk :mrgreen: :wink:

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Moos schreef:Ik kan alleen nu nog niet van haar verwachten dat ze gaat blijven zitten totdat ik gegooid heb neem ik aan? Of nou ja, ik kan je nu al wel vertellen dat ze dat alleen bij het water kan, maar niet op het land.
Dan kan ik haar wel bij de halsband vasthouden en pas laten gaan als er geen druk op staat toch?
Héél uiteindelijk zou je puur moeten gaan trainen op steadyness voordat je dingen weg gaat gooien en je verwacht dat ze blijft zitten :wink:
Maar de halsband vasthouden op de manier zoals je nu doet is wel goed om te laten zien dat inspringen in ieder geval niet de bedoeling is :ok:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
Moos schreef:Ik kan alleen nu nog niet van haar verwachten dat ze gaat blijven zitten totdat ik gegooid heb neem ik aan? Of nou ja, ik kan je nu al wel vertellen dat ze dat alleen bij het water kan, maar niet op het land.
Héél uiteindelijk zou je puur moeten gaan trainen op steadyness voordat je dingen weg gaat gooien en je verwacht dat ze blijft zitten :wink:
Maar de halsband vasthouden op de manier zoals je nu doet is wel goed om te laten zien dat inspringen in ieder geval niet de bedoeling is :ok:
Als ik samen met iemand train dan houd ik nog een hand voor de borst van Ita als er wordt gegooid.
Ze mag gaan zodra er geen druk meer tegen mijn hand is.
Tegenwoordig staat er nog maar zelden druk op mijn hand, maar ik houd nog wel even vol zo tot het helemaal niet meer gebeurt :wink:

Als ik haar laat zitten en ik loop zelf een stuk weg om een dummy o.i.d. op te gooien, dan blijft Ita zitten.
Ik kan rustig terug lopen, naast haar gaan staan en het commando geven.

Als een ander opgooit en ik blijf naast haar staan is die steadyness er nog niet helemaal :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:(al kwispelend en glunderend, maar wel zitten :wink: )
Dit werk :mrgreen: :wink:

Afbeelding
Precies :ok: :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:
En oh ja, in haar enorme enthousiasme springt ze enorm tegen me op. Beeetje opspringen vind ik wel leuk, maar dit is echt over the top.
Ik vraag me af of ik haar daar echt even goed boos voor kan toespreken, want dat ze zo enorm graag wil vind ik wel heel erg leuk natuurlijk.
En ik vraag me ook af in hoeverre dat reeel en eerlijk is. Ze is tenslotte pas 6.5 maand, en gewoon heel heel heeeeel erg blij op zo'n moment.
marloésss :eek: :klaar: ? en hoe lang zal je dat leuk vinden, denk je :mrgreen: ?

enthousiast kan en mag ze ook zijn zonder springen hoor :wink:
Hahahaha, neeee ik vind het nu al niet meer leuk, vandaar de vraag hoe ik dit op ga lossen :idea: :mrgreen:
Het is ook niet zo dat ik daar sta en me een tand door de lip laat springen ofzo, alleen ik ben typetjes als Moos gewend om mee te apporteren, en had ik Moos hierin ingedimt dan had hij denk ik meteen gedacht "stik jij lekker in je bal".
Ik moet nog even omschakelen naar een Vera die waarschijnlijk nog apporteert met een ijzere ketting aan haar poot (ahhhh :jank: :mrgreen: :wink: ).
wat die steadyness betreft zou ik (persoonlijk) wel een verschil maken tussen een spelletje en een oefening. anders moet je eigenlijk consequent zijn en kan je nooit meer iets een beetje slordig en onnadenkend weggooien zonder haar eerst rustig en in zit te hebben en dat zou (alweer persoonlijk) niet mijn ding zijn :wink: .
Ik weet ook nog niet zo goed wat ik daar precies mee ga doen. Ik zou het eigenlijk ook geen probleem vinden als ik haar altijd met mijn hand een beetje tegen zou moeten houden indien ik wil dat ze wel even blijft wachten. Ze moet alleen niet zo stuiteren :mrgreen:
Ik moet nog even bedenken hoe ik daarmee om ga gaan (met die steadyness) :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Wij gooien zelf nooit "zomaar" iets weg, want daar vind Felix toch niks aan :19:
Die vermaeckt zich op geheel andere wijze als hij vrij is :wink:
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:Wij gooien zelf nooit "zomaar" iets weg, want daar vind Felix toch niks aan :19:
Die vermaeckt zich op geheel andere wijze als hij vrij is :wink:
Hier is alles wat zomaar weggegooid wordt direct een apportje volgens Vera. Ik kan buiten ook niet achteloos een dennenappeltje ofzo over mijn schouder gooien, want ze apporteert het (en ze mag geen dennenappels van mij). Binnenshuis gooi ik (domme domme baas :mrgreen: ) weleens een (nieuw) speeltje de kamer in zo van "kijk eens wat leuk, ga er maar mee spelen". Dat is binnen een fractie van een seconde bij mij gebracht, gaat ze ermee in haar bek voor me zitten, big smile "goed van mij he baas? :cheer: "

Ach, ze is zo leuk :I: :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:voor het stuiteren zou ik gewoon 'uhhhh :hmmm: !' zeggen, of desnoods uhh-uhhh :hmmm: :hmmm: :hmmm: !!!!' en wachten met gooien tot ze met haar pootjes op de grond staat :mrgreen:
Dat doe ik nu dus, gecombineerd met "zit" als ze wat rustiger is. :wink:
Alleen aangezien ze nog steeds stuitert vroeg ik me af of ik niet iets anders moest doen. Je weet het nooit he? :mrgreen:
de steadyness, ja, daar moet je zelf in kiezen. ik gebruik hier voor 'het echie' andere commando's en voorwerpen dan voor het spelen :wink: .
Hou ik ook als optie :ok: :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:
Inge O schreef:voor het stuiteren zou ik gewoon 'uhhhh :hmmm: !' zeggen, of desnoods uhh-uhhh :hmmm: :hmmm: :hmmm: !!!!' en wachten met gooien tot ze met haar pootjes op de grond staat :mrgreen:
Dat doe ik nu dus, gecombineerd met "zit" als ze wat rustiger is. :wink:
Alleen aangezien ze nog steeds stuitert vroeg ik me af of ik niet iets anders moest doen. Je weet het nooit he? :mrgreen:
stuitert ze, maar niet tegen je aan, dan stuiterde ze voor mijn part maar een end weg :mrgreen: .

stuitert ze wél tegen je aan dan zal jíj nog even moeten oefenen op je 'uhh-uhh' en vooral je :hmmm: .

:mrgreen:
Nou, het 'stomme' is dat ik normaal heel erg op moet passen met boos worden. Ga ik wat boos over haar heen hangen "ben jij nou helemaal betoeterd!" dan gaat ze kruipen en een keer zelfs plassen....
Dat wil ik niet, dus daar let ik heel erg op.
Maar met dat apporteren met die bal....ze is weleens te hard tegen me aangestuiterd dat ik in een reflex dus heel pissig werd. Dat doet haar op dat moment dan even iets (maar lang niet zo erg als normaal een boze houding alleen al doet) en dan doet ze het daarna net zo hard weer (alleen iets minder hard, dat moet ik haar dan nageven :mrgreen: ).

Ik denk dat ik eens ga kijken hoe het gaat als ik heel consequent doe alsof ze lucht is als ze stuitert (meestal schampt ze me een beetje, maar springt niet echt tegen me op zeg maar). Ik denk dat ze voor een hele consequente negeer-aanpak (dus geen bal, die zal ik dan eens gewoon weer helemaal opbergen) wellicht gevoeliger is op zo'n moment dan mijn boze blikken en woorden.
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Ik zie dat ik weer het 1 en ander gemist heb hier.
Onder andere over Steadyness.
Je kunt op veel verschillende manieren de steadyness aanleren.
Lijn omhouden, met handen tegen houden.
Oren vasthouden. :roll:

Voor iedere hond zullen bepaalde methodes prima werken.
Zelf gebruiken wij alleen maar de methode de beloning af te nemen op het moment dat ze inspringen. Of wel... De dummy weghalen als ze vroegtijdig vertrekken. Er is niks een grotere straf dan het niet mogen apporteren! :mrgreen: Meestal werkt dit makkelijker als je met zijn 2-en ben.
Maar als je al een hond hebt die prima kan blijven zitten kan het ook prima alleen. Hond zitten. Je loopt wegt. Gooit dummy en loopt terug naar de hond. Uiteraard wel de dummy voor je uit gooien. Zodat deze niet tussen jou en de hond ligt :smile: Anders ben je er nog niet eerder :smile:
Zo kun je dat ook uitbouwen naar meervoudige apportjes ed.

Lijn omhouden.... Ze weten veelal wanneer de lijn er vanaf is. :wink: Hetzelde met hand voor de borst of oren vasthouden. En met apportjes waarbij je zelf dus op afstand staat geeft dit veelal een minder goed effect. Maar dat is onze persoonlijke mening / ervaring. :wink:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sylvia schreef:Ik zie dat ik weer het 1 en ander gemist heb hier.
Onder andere over Steadyness.
Je kunt op veel verschillende manieren de steadyness aanleren.
Lijn omhouden, met handen tegen houden.
Oren vasthouden. :roll:

Voor iedere hond zullen bepaalde methodes prima werken.
Zelf gebruiken wij alleen maar de methode de beloning af te nemen op het moment dat ze inspringen. Of wel... De dummy weghalen als ze vroegtijdig vertrekken. Er is niks een grotere straf dan het niet mogen apporteren! :mrgreen: Meestal werkt dit makkelijker als je met zijn 2-en ben.
Maar als je al een hond hebt die prima kan blijven zitten kan het ook prima alleen. Hond zitten. Je loopt wegt. Gooit dummy en loopt terug naar de hond. Uiteraard wel de dummy voor je uit gooien. Zodat deze niet tussen jou en de hond ligt :smile: Anders ben je er nog niet eerder :smile:
Zo kun je dat ook uitbouwen naar meervoudige apportjes ed.

Lijn omhouden.... Ze weten veelal wanneer de lijn er vanaf is. :wink: Hetzelde met hand voor de borst of oren vasthouden. En met apportjes waarbij je zelf dus op afstand staat geeft dit veelal een minder goed effect. Maar dat is onze persoonlijke mening / ervaring. :wink:
Dat doe ik ook.
kan zowel bij Rana als bij de jeugdige Ita :ok:

Maar waarom springen die zelfde honden dan wel in als je naast ze blijft staan en een ander gooit?
Want dat gebeurde bij Rana nog heel lang.
En Ita is ook nog niet volledig steady als ik naast haar sta en iemand anders gooit op.

Het apport weghalen kan je alleen doen als de hond errrrrrrrg graag wil apporteren.
Bij Rana werd dat wel eens gedaan op training en dan liep ze terug naar mij met een gezicht van "nou ook best hoor dan houd je dat ding zelf maar" :ok: :mrgreen:
En dan schiet je er niets mee op. :wink:
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Dat doe ik ook.
kan zowel bij Rana als bij de jeugdige Ita :ok:

Maar waarom springen die zelfde honden dan wel in als je naast ze blijft staan en een ander gooit?
Gooit diegeen met meer geluid of zelf veel actiever bezig zijn?
Dat kan natuurlijk weer net een trigger zijn.
Zelf trainen wij ook met naast de hond staan en gooien. En meestal zie je dan ook wel meer spanning opbouw komen :wink:
Want dat gebeurde bij Rana nog heel lang.
En Ita is ook nog niet volledig steady als ik naast haar sta en iemand anders gooit op.

Het apport weghalen kan je alleen doen als de hond errrrrrrrg graag wil apporteren.
Bij Rana werd dat wel eens gedaan op training en dan liep ze terug naar mij met een gezicht van "nou ook best hoor dan houd je dat ding zelf maar" :ok: :mrgreen:
En dan schiet je er niets mee op. :wink:
Hahahah, wat ee heerlijke muts. Bij de honden die heel graag willen apporteren is ook vaak de spanning opbouw er en dus inspringen. Bij honden die minder daarin gemotiveerd zijn zou je dat dus ook minder verwachten :roll:

Maar een andere hond laten gaan dan? Bouwt ze dan de spanning niet weer op en kun je daarna nogmaals een poging doen?
Als je de dummy weghaalt en een ander gooit nogmaals heeft ze geen interesse meer om te gaan?

En als er wild in het spel is?
Groetjes Sylvia
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Als een andere hond ook dezelfde richting op gaat stopt Rana met werken.
Wild apporteert ze liever, maar ook dan...........als een andere hond gaat stopt ze onmiddellijk.
Heeft te maken met een paar fouten die door een trainer zijn gemaakt.
Maar ze apporteert prima en ze markeert ook prima :ok:
En sinds ik gestopt ben met training in een echte trainingsgroep werkt ze weer uitstekend (na een tijdje problemen te hebben gehad.)
Rana is een verhaal apart :wink:

Ik denk dat het naast de hond staan vooral bijdraagt aan de spanning.
Waarom dat is ?
Waarschijnlijk zijn ze alerter omdat ze elk moment gestuurd kunnen worden en daardoor gespannener?
Als ik een stap opzij zet en dus verder van de hond af blijf staan blijft ze beter zitten :wink:
Ik ben dus de trigger :F:
En dat is niet alleen bij mij zo.
Ik zie het heel vaak bij andere honden en bazen ook. :wink:
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Als een andere hond ook dezelfde richting op gaat stopt Rana met werken.
Wild apporteert ze liever, maar ook dan...........als een andere hond gaat stopt ze onmiddellijk.
Heeft te maken met een paar fouten die door een trainer zijn gemaakt.
Maar ze apporteert prima en ze markeert ook prima :ok:
En sinds ik gestopt ben met training in een echte trainingsgroep werkt ze weer uitstekend (na een tijdje problemen te hebben gehad.)
Rana is een verhaal apart :wink:
Maar dat is nadat een andere hond is geweest?
Ik denk dat het naast de hond staan vooral bijdraagt aan de spanning.
Waarom dat is ?
Waarschijnlijk zijn ze alerter omdat ze elk moment gestuurd kunnen worden en daardoor gespannener?
Als ik een stap opzij zet en dus verder van de hond af blijf staan blijft ze beter zitten :wink:
En ik niet alleen.
Hoe vaak zend jij je hond voor een apport als jij er NIET naast staat? :wink:

Veel gemaakte fouten is bij de steadiness een X aantal seconden laten wachten. Altijd bijvoorbeeld 3 seconden en dan de hond sturen.... Hierdoor is de spanning opbouw meer dan gewenst. (Trappelened honden ed....)
Veelal is ook de Trigger de baas al. Die onbewust ook al spanning opbouwt. "Springt mijn hond niet te vroeg in? ", "Brengt mijn hond het apport wel netjes binnen", Intussen al bijna op de lippen hebbend FOEI of NEE. :wink: :mrgreen:
En al de manier waarop je je hond neerzet. De manier waarop je al verteld dat ze moeten wachten. Al vol spanning.

Spanning en dus de wil om te willen apporteren is op zich natuurlijk niet erg, maar goed. Alleen belangrijk is om de hond voldoende rust te laten krijgen bij het apporteren.
Groetjes Sylvia
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef: Als ik een stap opzij zet en dus verder van de hond af blijf staan blijft ze beter zitten :wink:
En dat is niet alleen bij mij zo.
is het niet oa. gewoon de beweging van de baas bij het gooien die daar een grote rol in speelt? je kan onmogelijk gooien zonder een deel van je lichaam mee te bewegen in de richting van het apport en dat triggert de hond wellicht heel hard om 'mee te doen'?
Niet in dit geval want dan gooi ik niet :wink:
Ik sta er naast en iemand anders gooit een dummy op ongeveer 60 tot 80 meter.
Het gaat om de "markeer" oefening waarbij de hond goed moet opletten waar het apport valt zodat hij er recht op toe kan lopen en niet hoeft te zoeken.
Sylvia schreef:Hoe vaak zend jij je hond voor een apport als jij er NIET naast staat? :wink:
Veel gemaakte fouten is bij de steadiness een X aantal seconden laten wachten. Altijd bijvoorbeeld 3 seconden en dan de hond sturen.... Hierdoor is de spanning opbouw meer dan gewenst. (Trappelened honden ed....)
Veelal is ook de Trigger de baas al. Die onbewust ook al spanning opbouwt. "Springt mijn hond niet te vroeg in? ", "Brengt mijn hond het apport wel netjes binnen", Intussen al bijna op de lippen hebbend FOEI of NEE. :wink: :mrgreen:
En al de manier waarop je je hond neerzet. De manier waarop je al verteld dat ze moeten wachten. Al vol spanning.

Spanning en dus de wil om te willen apporteren is op zich natuurlijk niet erg, maar goed. Alleen belangrijk is om de hond voldoende rust te laten krijgen bij het apporteren.
Ik zend de hond vrijwel nooit op apport als ik er niet naast sta.
Alleen bij het dirigeren gebeurt dat wel. :wink:
Foei of nee ligt niet bepaald op mijn lippen.
Ik gebruik die woorden zelden of nooit in navolging van advies van Anke Bogaerts.

Ik probeer op resultaat te trainen, dus de hond wordt gestimuleerd om het goed te doen.
Over het algemeen is het vooral bij markeren goed als de hond de tijd krijgt (en neemt :wink: ) om de valplaats goed in zich op te nemen.
Dus even wachten voor het apporteren kan geen kwaad.
In feite moet mijn hond veel langer wachten als ik zelf opgooi dan wanneer iemand anders opgooit.
Toch doet mijn hond het beter als ik zelf opgooi.
Dus dat "in zich opnemen" van de valplaats is belangrijk volgens mij.
Spanning is bij mij alleen op proeven aanwezig :wink:
Vandaar dat de resultaten daar nooit bijzonder hoog zijn geweest :mrgreen:

Hoe zou jij opbouwen?
De ene keer direct sturen en de andere keer langer laten wachten voor ze mag apporteren?
En dan variatie in tijd, zodat de hond nooit weet wanneer ze weg mag?

Het gaat nu even om Ita, van bijna 9 maanden oud. :wink:

(over Rana is zo veel te vertellen dat ik er even niet meer aan begin hier.
Die is voor de groepstrainingen niet meer geschikt en dat laat ik ook zo :wink: )
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef: Ik zend de hond vrijwel nooit op apport als ik er niet naast sta.
Alleen bij het dirigeren gebeurt dat wel. :wink:
Foei of nee ligt niet bepaald op mijn lippen.
Ik gebruik die woorden zelden of nooit in navolging van advies van Anke Bogaerts.

Ik probeer op resultaat te trainen, dus de hond wordt gestimuleerd om het goed te doen.
Over het algemeen is het vooral bij markeren goed als de hond de tijd krijgt (en neemt :wink: ) om de valplaats goed in zich op te nemen.
Dus even wachten voor het apporteren kan geen kwaad.
In feite moet mijn hond veel langer wachten als ik zelf opgooi dan wanneer iemand anders opgooit.
Toch doet mijn hond het beter als ik zelf opgooi.
Dus dat "in zich opnemen" van de valplaats is belangrijk volgens mij.
Spanning is bij mij alleen op proeven aanwezig :wink:
Vandaar dat de resultaten daar nooit bijzonder hoog zijn geweest :mrgreen:
Goh, waar ken ik dat van spanning op de proeven :mrgreen:
Hoe zou jij opbouwen?
De ene keer direct sturen en de andere keer langer laten wachten voor ze mag apporteren?
En dan variatie in tijd, zodat de hond nooit weet wanneer ze weg mag?

Het gaat nu even om Ita, van bijna 9 maanden oud. :wink:

(over Rana is zo veel te vertellen dat ik er even niet meer aan begin hier.
Die is voor de groepstrainingen niet meer geschikt en dat laat ik ook zo :wink: )
Ik zou inderdaad variatie in de tijd houden, dan weten ze nooit wanneer ze weg mogen. En krijgen ze veelal meer rust.
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Maar even een vraagje hier, omdat hier toch de jacht-mensen ook zitten :wink:

Ik heb een 'probleem' met Ean en het apporteren. Het lijkt alsof hij de buitdrift mist. Daarbij zeg ik wel gelijk 'lijkt' wel speeltjes apporteert hij wel en laatst lag er een stuk half vergane vogel (ieuwh) in een maisveld waar hij wel 20 minuten mee in zijn bek heeft gelopen, ook bij me kwam brengen, zelf (vrijwillig) mee voor me ging zitten.. Dus apporteren en vasthouden doet hij wel. Alleen.... niet met de dummy. Of in elk geval met weinig enthousiasme en motivatie. Zeer ontypisch voor een Flatcoated :denken:

Al vanaf de puppytraining vind ie het maar een raar ding, die dummy... Er is geen enkele druk op hem gelegd om de dummy wel op te pakken, dus hij heeft er geen negatieve ervaring mee. Hij vindt het gewoonweg een raar niet interessant ding denk ik wel eens. Wat moet je met zo'n canvas ding als je gefokt bent om echt wild te dragen :mrgreen: :pffff:
We hebben dus al een touw aan de dummy vastgemaakt waarmee we het een keer of 2, 3 keer wegtrokken als hij het wilde pakken om hem wat gretiger te maken. Na een paar keer kreeg hij hem dan wel en werd hij de hemel in geprezen. Het resultaat is nu dat als je hem een dummy geeft, hij wel mee blijft lopen. Maar als je een dummy opgooit, kijkt hij er naar zo van oh.. moet ik daar iets mee. Na enige aanmoediging gaat hij wel en met een beetje mazzel pakt hij hem op. Maar als hij ook maar iets interessants tegenkomt onderweg (en dat heb je nogal eens in een open veld :19: ) is hij de dummy al lang weer vergeten.

Wat ik nu nog steeds doe, is met Aisha en Gin (de lab van mijn zus) trainen met de dummy en hem laten kijken. Daar wordt hij wel iets gretiger van, maar ook nog niet echt. Denk wel dat hem dat uiteindelijk ertoe aangezet heeft om de dummy te gaan halen want dat deed hij als pupje dus helemaal niet. Nu wel af en toe maar dus zonder echt enthousiasme.

Nu is hij 6 maanden dus nog alle tijd van de wereld. Maar... ik zou hem toch graag wat gretiger op de dummy zien. Ik heb nu twee voerdummy's besteld, in de hoop hem daar wat gretiger op een dummy mee te krijgen. Maar ik heb er geen ervaring mee, iemand een idee hoe ik die het beste voor dit 'probleem' in kan zetten? Jaap, jij werkt er veel mee toch?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Voor een Flat zou apporteren een geweldig iets moeten zijn, maar ik heb er meer gezien die het maar een rare toestand vonden met zo'n canvas ding.

Als hij niet gretiger wordt van het zien apporteren door Aisha en Gin kan hij dat beter helemaal niet meer zien :wink:
Hij is nu 6 maanden zeg je, is er nog enige wisselactiviteit in de bek?
Apporteren of zelf spontaan iets oppakken zijn juist op die leeftijd (4 tot 7 maanden) twee heel verschillende zaken.
Ik zou het echte apport even laten als hij er niet veel in ziet.
Wel zelf met die dummy spelen en eventueel overgooien met een vriendin (werkt vaak ook heel goed), maar Ean hoeft niet te apporteren.

Wat de voerdummy betreft:
Iets lekkers in die dummy stoppen en de hond laten zien en laten proeven wat er te verdienen valt.
Daarna er mee bewegen vlak voor de neus van de hond en zodra hij de neiging heeft om vast te pakken krijgt hij een beloning uit die voerdummy. In het begin doe ik dergelijke oefeningetjes aangelijnd. Om te voorkomen dat die voerdummy meegenomen wordt en ergens uit zicht gesloopt :mrgreen:
Zo verder tot hij die dummy zelf naar je toe brengt als apport.
Wel steeds blijven belonen uit de dummy.

Jaap werkt er nog meer mee ook met kvv in de (gevoerde) dummy dacht ik dus die kan vast nog wel het een en ander toevoegen :ok:
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ik leer hen dus ook apporteren met een voerdummy en dat krijg je wel dit soort enthousiasme
Nou, als ik dat ook met Ean voor elkaar krijg ben ik erg blij :ok:
ranetje schreef:Voor een Flat zou apporteren een geweldig iets moeten zijn, maar ik heb er meer gezien die het maar een rare toestand vonden met zo'n canvas ding.
Precies! Ik zit nu in een groep met alleen maar Flatcoateds en de een wil nog liever dan de ander.. helemaal gek worden ze. Nu hoeft dat ook weer niet natuurlijk, maar iets meer enthousiasme zou leuk zijn. :19:
ranetje schreef:Als hij niet gretiger wordt van het zien apporteren door Aisha en Gin kan hij dat beter helemaal niet meer zien
Denk je dat het ook kwaad kan dan om het wel te zien? Sinds ik dat gedaan heb, gaat ie in elk geval nu soms een dummy halen (overigens alleen tijdens de training 1x in de week, daarbuiten doe ik niets met hem met de dummy behalve laten kijken). Daarvoor interesseerde het hem zo mogelijk nog minder..
ranetje schreef:Hij is nu 6 maanden zeg je, is er nog enige wisselactiviteit in de bek?
Nee, alles is door...
ranetje schreef:Apporteren of zelf spontaan iets oppakken zijn juist op die leeftijd (4 tot 7 maanden) twee heel verschillende zaken.
Kun je dit iets meer toelichten? Waarom zijn het juist op deze leeftijd twee verschillende zaken?
Overigens apporteert hij wel echt speeltjes als ik die weggooi (wat ik natuurlijk uitbundig beloon), dus gaat het verder dan uit zichzelf iets oppakken. Maakt dat nog wat uit?
ranetje schreef:Ik zou het echte apport even laten als hij er niet veel in ziet.
Wel zelf met die dummy spelen en eventueel overgooien met een vriendin (werkt vaak ook heel goed), maar Ean hoeft niet te apporteren.
Alleen op de zondag tijdens de training probeer ik het; de ene keer haalt ie wel op, de andere keer blijft ie ergens staan om te snuffelen. Overigens gebruik ik nog niet het commando apport, zodat ik ook nog weinig kan verknallen.

Dank alvast voor de tips over de voerdummy en het spelen en zo! Ik ga er mee aan de slag, en hoop dat Jaap ook nog iets te vertellen heeft :wink:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Moniek B. schreef:Alleen op de zondag tijdens de training probeer ik het; de ene keer haalt ie wel op, de andere keer blijft ie ergens staan om te snuffelen.
ik heb zo het vermoeden (maar natuurlijk geen zekerheid, want door het scherm kunnen we niet kijken :mrgreen: ) dat dit wel eens eerder onder overspronggedrag als onder geurtjesinteresse zou kunnen vallen.

een hond kan apporteren echt ook als druk ervaren ondanks dat je er geen druk opzet qua training. het feit alleen dat het van hem verwacht wordt op dat moment is dan al meer dan genoeg om het als druk te ervaren (herkende ik ook al in hem uit je puppieverhalen hier in dit topic).

nou niet dat ik persé al mijn filmpjes wil laten zien, maar gewoon als geruststelling voor je dat dit nog helemaal goed kan komen : voorgaande filmpje was pup crunchje van toen 6 maand, dit filmpje is van attack zoals ze nu apporteert. zij was er dus ook zo eentje die op slag geen interesse meer had als ze ook maar met één haartje merkte dat je dit eigenlijk zo graag wilde - zelfs aanmoedigen gaf haar al druk, of ik zou zelfs moeten zeggen : juíst aanmoedigen deed haar compleet in de remmen staan.

bij haar ben ik de training dus ook helemaal overnieuw begonnen met een voerdummy : zíj moest het willen, ik niet :wink: .
Daar ben ik het helemaal mee eens :ok:
Dat is ook wat ik bedoelde.
Als jij gewoon iets weggooit en hij brengt het spontaan is het al wel min of meer "apporteren" maar wel als lolletje. Er staat geen druk op.
En dat gebeurt, ondanks dat je dat niet wilt doen, wel als je hem op training een apport laat halen op commando.
Dat is vooral in de wisselperiode (en hij is nog niet klaar, er kunnen nog wat kiezen komen :wink: ) een risico punt.
Als een hond zoals bijvoorbeeld Vera wisselt merk je dat soms niet eens in het apport, omdat Vera stapelgek is van halen en brengen.
Als een hond wat minder fel is loop je meer risico.
Kan je er op training niet ook gewoon een lolletje van maken?
Je krijgt nu ook nog onderscheid tussen training en zelf iets samen met de baas doen.

Ik heb een beetje het idee dat je het zo goed wilt doen dat het daardoor bij Ean niet lekker gaat?
Het idee van Inge dat het snuffelen oversprong gedrag is zou ik ook niet bij voorbaat uitsluiten.
Bij een hond met net weer een ander karakter was dat misschien weer wel ideaal geweest :wink:

Ik zou (met voerdummy lijkt me een goeie) inderdaad ook net als Inge adviseert gewoon opnieuw beginnen.
En rustig aan :wink:

Ik heb toevallig net samen met een Flatcoated van 1,5 jaar getraind die het apporteren ook niet meer zo ziet zitten.
Bij die hond onduidelijkheid en ik vermoed te snel te hoge eisen.
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Inge O schreef:
Moniek B. schreef:Alleen op de zondag tijdens de training probeer ik het; de ene keer haalt ie wel op, de andere keer blijft ie ergens staan om te snuffelen.
ik heb zo het vermoeden (maar natuurlijk geen zekerheid, want door het scherm kunnen we niet kijken :mrgreen: ) dat dit wel eens eerder onder overspronggedrag als onder geurtjesinteresse zou kunnen vallen.

een hond kan apporteren echt ook als druk ervaren ondanks dat je er geen druk opzet qua training. het feit alleen dat het van hem verwacht wordt op dat moment is dan al meer dan genoeg om het als druk te ervaren (herkende ik ook al in hem uit je puppieverhalen hier in dit topic).

nou niet dat ik persé al mijn filmpjes wil laten zien, maar gewoon als geruststelling voor je dat dit nog helemaal goed kan komen : voorgaande filmpje was pup crunchje van toen 6 maand, dit filmpje is van attack zoals ze nu apporteert. zij was er dus ook zo eentje die op slag geen interesse meer had als ze ook maar met één haartje merkte dat je dit eigenlijk zo graag wilde - zelfs aanmoedigen gaf haar al druk, of ik zou zelfs moeten zeggen : juíst aanmoedigen deed haar compleet in de remmen staan.

bij haar ben ik de training dus ook helemaal overnieuw begonnen met een voerdummy : zíj moest het willen, ik niet :wink: .
Daar ben ik het helemaal mee eens :ok:
Dat is ook wat ik bedoelde.
Als jij gewoon iets weggooit en hij brengt het spontaan is het al wel min of meer "apporteren" maar wel als lolletje. Er staat geen druk op.
En dat gebeurt, ondanks dat je dat niet wilt doen, wel als je hem op training een apport laat halen op commando.
Niet om eigenwijs te doen hoor, want ik ben erg blij met de tips en waardeer jullie mening :ok: Maar op training gaat het dus niet op commando... Er wordt iets weggegooid en ik en de trainer doen erg enthousiast in de hoop dat hij het gaat halen. Doet ie het niet, is er voor hem niets aan de hand (en ja, ik ben heel eerlijk.. dan baal ik wel en ik realiseer me heel goed dat hij dat ook als druk kan ervaren. Maar ja, ben ook maar een mens :19: ) Doet ie het wel, dan krijgt ie volop beloning.

Ik realiseer me goed dat jullie hoogstwaarschijnlijk gelijk hebben als het gaat om de druk. Alhoewel er objectief gezien echt totaal geen druk op hem gelegd wordt, ervaart hij dat blijkbaar wel zo. Iedere hond is anders natuurlijk en hij is gewoonweg supergevoelig. Maar ik weet dus niet goed hoe dit te doorbreken. Ik kan er op de training, zoals Ranetje voorstelt, ook wel een spelletje van maken verwacht ik, valt wel te overleggen met de trainster. Maar om heel eerlijk te zijn zou ik verder niet weten hoe ik de druk die hij blijkbaar ervaart zou kunnen verminderen...
ranetje schreef:Dat is vooral in de wisselperiode (en hij is nog niet klaar, er kunnen nog wat kiezen komen :wink: ) een risico punt.
Als een hond zoals bijvoorbeeld Vera wisselt merk je dat soms niet eens in het apport, omdat Vera stapelgek is van halen en brengen.
Als een hond wat minder fel is loop je meer risico.
Kan je er op training niet ook gewoon een lolletje van maken?
Je krijgt nu ook nog onderscheid tussen training en zelf iets samen met de baas doen.

Ik heb een beetje het idee dat je het zo goed wilt doen dat het daardoor bij Ean niet lekker gaat?
Het idee van Inge dat het snuffelen oversprong gedrag is zou ik ook niet bij voorbaat uitsluiten.
Bij een hond met net weer een ander karakter was dat misschien weer wel ideaal geweest :wink:
Klopt; ik wil het graag goed doen met de jachttraining maar betwijfel zelf of dat echt de oorzaak is dat het niet lekker gaat met Ean als het gaat om het apporteren. Ik ben ook best een perfectionist als het gaat om de gewone opvoeding maar dat doet ie als een tierelier, ook zonder door mij bewust opgelegde druk overigens. Ik probeer het op dezelfde manier bij de jacht, en ik kan me haast niet voorstellen dat vooral dat 'druk'-gedeelte het voornaamste probleem is bij het apporteren. Zal vast een rol spelen, ongetwijfeld! Want het is een supergevoelig hondje. Maar ik denk zelf dat de doorslaggevende rol in het niet lekker lopen ligt in zijn desinteresse in die rare canvasdummy (in zijn ogen).
Als dat het geval is, moet het met de voerdummy een stuk beter gaan verwacht ik. Dan wordt die dummy toch in 1 keer wel interessant.... :ok:

Toch nog even aanvullend, om van gedachten te wisselen over hoge eisen, druk en zo...
Met Ean ben ik begonnen met de puppy-jachttraining met 10 weken. In het begin keek hij helemaal niet naar de dummy, wat dat betreft zijn we wel iets opgeschoten want hij haalt hem dus nu af en toe wel. Vanaf dat moment heb ik hem nooit meer thuis een dummy laten apporteren. Alleen laten kijken bij Aisha. Drie weken geleden weer begonnen met de jachttraining, na twee maanden rust. En daar krijgt hij dus 1x in de week twee keer de kans om te apporteren. Met nadruk op de kans; doet ie het niet, is er niets aan de hand. Thuis doen we niets met de dummy. Met speeltjes den we ook alleen maar dingen in het spel, geen training als in naast me zitten, wachten etc. Als we aan het spelen zijn en hij komt met iets aan gooi ik het weg en doe ik enthousiast in de hoop dat hij het terug brengt. Zonder commando zodat er niets fout kan gaan met dat commando voor later.

Uitgaande van de stelling dat de 'hoge druk' dan het probleem is... iemand een idee hoe ik dat nog minder kan maken zonder daadwerkelijk te stoppen? Dat vind ik namelijk nog absoluut geen optie; hij barst dan wel niet van enthousiasme maar hij vindt het zeker ook niet onplezierig om mee te gaan naar de jachttraining...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Jaap*
Zeer actief

Misschien is Ean eens gecorrigeerd voor inspringen? Of heeft een helper de dummy eens weggepakt vanwege inspringen ofzo?
Of is er eens een dummy afgepakt?
Het zijn vaak zaken die je zelf allang bent vergeten, maar een hond kan er jaren mee rond blijven lopen.
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Misschien is Ean eens gecorrigeerd voor inspringen? Of heeft een helper de dummy eens weggepakt vanwege inspringen ofzo?
Of is er eens een dummy afgepakt?
Het zijn vaak zaken die je zelf allang bent vergeten, maar een hond kan er jaren mee rond blijven lopen.
Ah, Jaap! Ik zat op je te wachten als het gaat om de voerdummy :mrgreen: Maar andere suggesties zijn natuurlijk welkom..

Nee, hij is nooit gecorrigeerd voor inspringen want... dat heeft hij nooit gedaan! Ik zou haast zeggen; sprong hij maar eens in. Dan was hij tenminste gretig. Hij hoeft nu ook niet te wachten als zijn dummy wordt gegooid; hij mag gelijk gaan.

En dummy afgepakt? Nee... eigenlijk niet. Als hij geinteresseerd is en hij pakt de dummy, brengt hij hem over het algemeen ook wel terug. Hij ziet mij niet als concurrent voor de dummy. Als hij bij me is, beloon ik hem uitgebreid en mag hij de dummy vasthouden (doet ie ook en vind ie ook leuk), dan loop ik een stukje weg en terwijl hij meeloopt loop ik naar achteren en probeer dan de dummy aan te pakken. Dus het wordt niet gerelateerd aan het ophalen.
Wat misschien lijkt op dummy afpakken is het wegtrekken van de dummy aan een touwtje op de momenten dat hij het als pup wilde pakken. Daar zijn we mee begonnen toen hij tijdens de puppytraining echt gewoon de andere kant op keek als er een dummy viel en hij er echt totaal niet naar keek. Het idee erachter was de prooidrift daarmee wat aan te wakkeren. Meestal kreeg hij dan na 2 of 3 keer het proberen te pakken de dummy uiteindelijk nog en werd hij beloond. Heb het idee dat zijn interesse daarna wel iets vergroot is...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Moniek B. schreef:Uitgaande van de stelling dat de 'hoge druk' dan het probleem is... iemand een idee hoe ik dat nog minder kan maken zonder daadwerkelijk te stoppen? Dat vind ik namelijk nog absoluut geen optie; hij barst dan wel niet van enthousiasme maar hij vindt het zeker ook niet onplezierig om mee te gaan naar de jachttraining...
Alleen daar appèl training doen en wat spelen en het apporteren even laten.
Dat is ook nog een optie :wink:
Dus hij is er wel, maar hij hoeft helemaal niets.
Ondertussen kan je thuis een feestje bouwen met een voerdummy.

En t.z.t. op training weer eens iets proberen (niet na een of twee weken :mrgreen: ) en dan als beloning de voerdummy gooien als het goed gaat?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”