ranetje schreef:Inge O schreef:Moniek B. schreef:Alleen op de zondag tijdens de training probeer ik het; de ene keer haalt ie wel op, de andere keer blijft ie ergens staan om te snuffelen.
ik heb zo het vermoeden (maar natuurlijk geen zekerheid, want door het scherm kunnen we niet kijken

) dat dit wel eens eerder onder overspronggedrag als onder geurtjesinteresse zou kunnen vallen.
een hond kan apporteren echt ook als druk ervaren ondanks dat je er geen druk opzet qua training. het feit alleen dat het van hem verwacht wordt op dat moment is dan al meer dan genoeg om het als druk te ervaren (herkende ik ook al in hem uit je puppieverhalen hier in dit topic).
nou niet dat ik persé al mijn filmpjes wil laten zien, maar gewoon als geruststelling voor je dat dit nog helemaal goed kan komen : voorgaande filmpje was pup crunchje van toen 6 maand, dit filmpje is van attack zoals ze nu apporteert. zij was er dus ook zo eentje die op slag geen interesse meer had als ze ook maar met één haartje merkte dat je dit eigenlijk zo graag wilde - zelfs aanmoedigen gaf haar al druk, of ik zou zelfs moeten zeggen : juíst aanmoedigen deed haar compleet in de remmen staan.
bij haar ben ik de training dus ook helemaal overnieuw begonnen met een voerdummy : zíj moest het willen, ik niet

.
Daar ben ik het helemaal mee eens
Dat is ook wat ik bedoelde.
Als jij gewoon iets weggooit en hij brengt het spontaan is het al wel min of meer "apporteren" maar wel als lolletje. Er staat geen druk op.
En dat gebeurt, ondanks dat je dat niet wilt doen, wel als je hem op training een apport laat halen op commando.
Niet om eigenwijs te doen hoor, want ik ben erg blij met de tips en waardeer jullie mening

Maar op training gaat het dus niet op commando... Er wordt iets weggegooid en ik en de trainer doen erg enthousiast in de hoop dat hij het gaat halen. Doet ie het niet, is er voor hem niets aan de hand (en ja, ik ben heel eerlijk.. dan baal ik wel en ik realiseer me heel goed dat hij dat ook als druk kan ervaren. Maar ja, ben ook maar een mens

) Doet ie het wel, dan krijgt ie volop beloning.
Ik realiseer me goed dat jullie hoogstwaarschijnlijk gelijk hebben als het gaat om de druk. Alhoewel er objectief gezien echt totaal geen druk op hem gelegd wordt, ervaart hij dat blijkbaar wel zo. Iedere hond is anders natuurlijk en hij is gewoonweg supergevoelig. Maar ik weet dus niet goed hoe dit te doorbreken. Ik kan er op de training, zoals Ranetje voorstelt, ook wel een spelletje van maken verwacht ik, valt wel te overleggen met de trainster. Maar om heel eerlijk te zijn zou ik verder niet weten hoe ik de druk die hij blijkbaar ervaart zou kunnen verminderen...
ranetje schreef:Dat is vooral in de wisselperiode (en hij is nog niet klaar, er kunnen nog wat kiezen komen

) een risico punt.
Als een hond zoals bijvoorbeeld Vera wisselt merk je dat soms niet eens in het apport, omdat Vera stapelgek is van halen en brengen.
Als een hond wat minder fel is loop je meer risico.
Kan je er op training niet ook gewoon een lolletje van maken?
Je krijgt nu ook nog onderscheid tussen training en zelf iets samen met de baas doen.
Ik heb een beetje het idee dat je het zo goed wilt doen dat het daardoor bij Ean niet lekker gaat?
Het idee van Inge dat het snuffelen oversprong gedrag is zou ik ook niet bij voorbaat uitsluiten.
Bij een hond met net weer een ander karakter was dat misschien weer wel ideaal geweest
Klopt; ik wil het graag goed doen met de jachttraining maar betwijfel zelf of dat echt de oorzaak is dat het niet lekker gaat met Ean als het gaat om het apporteren. Ik ben ook best een perfectionist als het gaat om de gewone opvoeding maar dat doet ie als een tierelier, ook zonder door mij bewust opgelegde druk overigens. Ik probeer het op dezelfde manier bij de jacht, en ik kan me haast niet voorstellen dat vooral dat 'druk'-gedeelte het voornaamste probleem is bij het apporteren. Zal vast een rol spelen, ongetwijfeld! Want het is een supergevoelig hondje. Maar ik denk zelf dat de doorslaggevende rol in het niet lekker lopen ligt in zijn desinteresse in die rare canvasdummy (in zijn ogen).
Als dat het geval is, moet het met de voerdummy een stuk beter gaan verwacht ik. Dan wordt die dummy toch in 1 keer wel interessant....
Toch nog even aanvullend, om van gedachten te wisselen over hoge eisen, druk en zo...
Met Ean ben ik begonnen met de puppy-jachttraining met 10 weken. In het begin keek hij helemaal niet naar de dummy, wat dat betreft zijn we wel iets opgeschoten want hij haalt hem dus nu af en toe wel. Vanaf dat moment heb ik hem nooit meer thuis een dummy laten apporteren. Alleen laten kijken bij Aisha. Drie weken geleden weer begonnen met de jachttraining, na twee maanden rust. En daar krijgt hij dus 1x in de week twee keer de kans om te apporteren. Met nadruk op de kans; doet ie het niet, is er niets aan de hand. Thuis doen we niets met de dummy. Met speeltjes den we ook alleen maar dingen in het spel, geen training als in naast me zitten, wachten etc. Als we aan het spelen zijn en hij komt met iets aan gooi ik het weg en doe ik enthousiast in de hoop dat hij het terug brengt. Zonder commando zodat er niets fout kan gaan met dat commando voor later.
Uitgaande van de stelling dat de 'hoge druk' dan het probleem is... iemand een idee hoe ik dat nog minder kan maken zonder daadwerkelijk te stoppen? Dat vind ik namelijk nog absoluut geen optie; hij barst dan wel niet van enthousiasme maar hij vindt het zeker ook niet onplezierig om mee te gaan naar de jachttraining...