Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vraagje over enten
Moderator: moderatorteam
- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
vraagje over enten
ik weet het er staan al veel topics over enten en de do's en dont's.
nou kreeg ik, heel erg netjes, een kaartje dat het weer tijd word om quireste te enten en wel voor para influenza en ziekte van weil.
ziekte van weil zie ik de noodzaak van in maar is het ook nodig om para influenza te laten enten?
quireste is 8,5 jaar, gaat in principe niet meer mee naar shows, wel nog eens op een wandeling met meerdere honden maar niet vaak.
hoe zouden jullie dat doen?
gr laura
nou kreeg ik, heel erg netjes, een kaartje dat het weer tijd word om quireste te enten en wel voor para influenza en ziekte van weil.
ziekte van weil zie ik de noodzaak van in maar is het ook nodig om para influenza te laten enten?
quireste is 8,5 jaar, gaat in principe niet meer mee naar shows, wel nog eens op een wandeling met meerdere honden maar niet vaak.
hoe zouden jullie dat doen?
gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
-
Golden Stanley
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Helemaal mee eens.Golden Stanley schreef:Para-influenza is totaal overbodig, daar het niet jaarlijks aangepast wordt aan de situatie van nu. Het kent zoveel mutaties, dat dit in een enting echt geen nut heeft. Je zou alleen de Lepto van Nobivac kunnen geven, die hoeft niet opgelost te worden in de Pi.
Ik heb me er pas mee beziggehouden en een alternatief entschema gevonden van Nobivac, dat staat hier
-
Golden Stanley
Het hernieuwde schema van Intervet adviseert Lepto + Pi, maar de Pi kun je er uit laten. Heeft geen enkele functie.Gollum schreef:Helemaal mee eens.Golden Stanley schreef:Para-influenza is totaal overbodig, daar het niet jaarlijks aangepast wordt aan de situatie van nu. Het kent zoveel mutaties, dat dit in een enting echt geen nut heeft. Je zou alleen de Lepto van Nobivac kunnen geven, die hoeft niet opgelost te worden in de Pi.
Ik heb me er pas mee beziggehouden en een alternatief entschema gevonden van Nobivac, dat staat hier
Naar mijn mening de Lepto ook niet, maar dat is een andere discussie.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Je kan er zelf voor kiezen dacht ik, ik vind kennelhoest bijvoorbeeld ook niet nodig.Golden Stanley schreef:Het hernieuwde schema van Intervet adviseert Lepto + Pi, maar de Pi kun je er uit laten. Heeft geen enkele functie.Gollum schreef:Helemaal mee eens.Golden Stanley schreef:Para-influenza is totaal overbodig, daar het niet jaarlijks aangepast wordt aan de situatie van nu. Het kent zoveel mutaties, dat dit in een enting echt geen nut heeft. Je zou alleen de Lepto van Nobivac kunnen geven, die hoeft niet opgelost te worden in de Pi.
-
Golden Stanley
Je kunt overal voor kiezen en je kan de virale vaccins ook apart laten enten na bv. titerbepaling. Intervet geeft zelf ook toe dat Pi en kennelhoest absoluut onnodig is, als je het niet nodig hebt voor clubs etc. Volgens de Raad van Beheer is die kennelhoest geen verplichting, iets wat veel showers nog niet eens weten, volgens mij.Gollum schreef:Je kan er zelf voor kiezen dacht ik, ik vind kennelhoest bijvoorbeeld ook niet nodig.Golden Stanley schreef:Het hernieuwde schema van Intervet adviseert Lepto + Pi, maar de Pi kun je er uit laten. Heeft geen enkele functie.Gollum schreef:Helemaal mee eens.Golden Stanley schreef:Para-influenza is totaal overbodig, daar het niet jaarlijks aangepast wordt aan de situatie van nu. Het kent zoveel mutaties, dat dit in een enting echt geen nut heeft. Je zou alleen de Lepto van Nobivac kunnen geven, die hoeft niet opgelost te worden in de Pi.
Mijn honden krijgen al een aantal jaar geen kennelhoest/Pi meer en ze hebben echt nooit kennelhoest, terwijl om ons heen honden nogal eens ziek zijn. Lepto idem dito, als je leest wat de werking van die enting is ten opzichte van de vele fatale bijwerkingen die deze enting kent, dan is dit voor de gezondheid van mijn honden een onnodige belasting.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Kennelhoest vind ik zowiezo overbodig bij een gezonden volwassen hond.
Birdy heeft het gehad toen ze hier net was. Ze is toen wel behandeld.
Ze raden het toen aan om de andere 2 ook te enten, maar dat zag ik niet zo zitten.
Volgens hun kon een volwassen gezonde hond het ook goed aan.
Spike heeft 2 dagen lopen hoesten en het was klaar. (natuurlijk wel in de gaten gehouden)
Verder ent ik niet meer. Ze zijn oud en hebben naar mijn idee genoeg binnen gehad door de jaren heen.
Birdy heeft het gehad toen ze hier net was. Ze is toen wel behandeld.
Ze raden het toen aan om de andere 2 ook te enten, maar dat zag ik niet zo zitten.
Volgens hun kon een volwassen gezonde hond het ook goed aan.
Spike heeft 2 dagen lopen hoesten en het was klaar. (natuurlijk wel in de gaten gehouden)
Verder ent ik niet meer. Ze zijn oud en hebben naar mijn idee genoeg binnen gehad door de jaren heen.
- laura23
- Zeer actief
oke dus alleen weil laten enten en verder niet.
nou ja wat ik zeg hij is 8,5 jaar en heeft al genoeg rotzooi in zijn lijf gehad.
zal de DA bellen dat ik alleen weil wil laten enten en niets anders.
kennelhoest sowieso niet, is net als een griepprik bij mensen, tegen een soort virus en de rest niet.
cartouche heeft nu last van hoesten, heb net een hoestdrank gehaald. hoop dat het gauw weer over is.
bedankt voor de reacties.
gr laura
nou ja wat ik zeg hij is 8,5 jaar en heeft al genoeg rotzooi in zijn lijf gehad.
kennelhoest sowieso niet, is net als een griepprik bij mensen, tegen een soort virus en de rest niet.
cartouche heeft nu last van hoesten, heb net een hoestdrank gehaald. hoop dat het gauw weer over is.
gr laura
- AnnSophie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
- Contacteer:
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
in september tegen weil?laura23 schreef:oke dus alleen weil laten enten en verder niet.
gr laura
dit wordt toch meestal in het voorjaar aanbevolen?
watertemperatuur ligt allang beneden de 22 graden!

- Liesbeth
- Zeer actief
Wat betreft het enten tegen een mogelijke besmetting is nu idd niet echt zinvol.ien schreef:in september tegen weil?laura23 schreef:oke dus alleen weil laten enten en verder niet.
gr laura
Maar omdat er niet meer dan een jaar tussen 2 entingen tegen Weil mag zitten, zou ik het nu wel doen en dan in het voorjaar weer. (Anders moet je in het voorjaar 2x enten.) Daarna alleen in het voorjaar.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- laura23
- Zeer actief
tja hij werd altijd in het najaar geent. dus vandaar dat ik nu reactie van de DA arts krijg.ien schreef:in september tegen weil?laura23 schreef:oke dus alleen weil laten enten en verder niet.
gr laura
heb Q gekregen met 5 jaar, nu dus 3,5 jaar.
maar zal in mijn achterhoofd houden dat het verstandig is om hem in het voorjaar te laten enten. kan dat dan geen kwaad? zit dan ruim een half tussen.
trouwens de watertemp komt hier nooit boven de 22 graden uit hoor, meestal rond de 18 graden.
gr laura en heel hartelijk dank voor de tips.
- Liesbeth
- Zeer actief
Tussen 2 entingen mag niet meer dan één jaar zitten, wel minder.laura23 schreef:tja hij werd altijd in het najaar geent. dus vandaar dat ik nu reactie van de DA arts krijg.ien schreef:in september tegen weil?laura23 schreef:oke dus alleen weil laten enten en verder niet.
gr laura
maar zal in mijn achterhoofd houden dat het verstandig is om hem in het voorjaar te laten enten. kan dat dan geen kwaad? zit dan ruim een half tussen.
trouwens de watertemp komt hier nooit boven de 22 graden uit hoor, meestal rond de 18 graden.
Als er meer dan een jaar tussen zit dan moet je hond 2x gevaccineerd worden met een tussenpoos van 2 á 3 weken. Heeft te maken met geheugencellen ofzo.
Ik zou dus nu enten en in het voorjaar weer (zoals ik hierboven al zei).
-
Golden Stanley
Dat is dus twee maal per jaar, wat juist absoluut NIET aan te raden is.Liesbeth schreef:Tussen 2 entingen mag niet meer dan één jaar zitten, wel minder.laura23 schreef:tja hij werd altijd in het najaar geent. dus vandaar dat ik nu reactie van de DA arts krijg.ien schreef:in september tegen weil?laura23 schreef:oke dus alleen weil laten enten en verder niet.
gr laura
Als er meer dan een jaar tussen zit dan moet je hond 2x gevaccineerd worden met een tussenpoos van 2 á 3 weken. Heeft te maken met geheugencellen ofzo.
Er zit geen jaar tussen. Volgens de laatste dierenarts die ik bij Intervet heb gesproken, dat is begin dit jaar geweest, zijn er nieuwe onderzoeken geweest waaruit bekend is dat de geheugencellen tot 18 maanden hun werk doen. Binnen 1,5 jaar zou je dus de Weil kunnen geven. Geheugencellen werken dus anders dan de actieve anti-lichamen uit de enting. Twee maal per jaar is je hond naar de kloten helpen. Een dergelijk advies wordt ook totaal niet door Intervet gegeven.
Het tijdstip (najaar) heb ik niet bij stil gestaan, maar inderdaad in het voorjaar dan en niets in het najaar vaccineren.
- laura23
- Zeer actief
dus eigenlijk zou ik em dan nu niet moeten enten?
dan gewoon rond april enten en dan zit ik net op 18 maanden.
dat zou dus kunnen. dan ga ik dat doen en word ie nu gewoon niet geent.
dank jullie wel voor de adviezen.
gr laura
gr laura
-
Golden Stanley
Ik kan niet voor jou beslissen, maar ik had absoluut nu niet gevaccineerd. En dan rond maart alleen de Lepto Nobivac laten zetten.laura23 schreef:dus eigenlijk zou ik em dan nu niet moeten enten?
gr laura
Ook dan hoeft er geen 2-3 weken tussen de vaccinaties te zitten, omdat je dan nog binnen de 18 mnd zit. Dit advies heb ik voor de zekerheid voor Whooper opgevraagd, omdat ik toen bij hem twijfel had en waarbij ik dit antwoord kreeg. Whooper heb ik dus alsnog niet laten vaccineren. Had ik dat wel gedaan, dan had hij wel na 2-3 weken een herenting moeten hebben, omdat het meer dan 18 mnd. geleden is.
Wij starten volgend voorjaar met de nosoden Weil voor onze honden.
Als jij in oktober zou vaccineren en dat verlengt naar maart, dan zit je volgens mij gewoon op 1,5 jaar.
- laura23
- Zeer actief
ja dat bedacht ik me ook. ik ga het dus gewoon uitstellen tot volgend jaar maart/april.Golden Stanley schreef:Ik kan niet voor jou beslissen, maar ik had absoluut nu niet gevaccineerd. En dan rond maart alleen de Lepto Nobivac laten zetten.laura23 schreef:dus eigenlijk zou ik em dan nu niet moeten enten?
gr laura
Ook dan hoeft er geen 2-3 weken tussen de vaccinaties te zitten, omdat je dan nog binnen de 18 mnd zit. Dit advies heb ik voor de zekerheid voor Whooper opgevraagd, omdat ik toen bij hem twijfel had en waarbij ik dit antwoord kreeg. Whooper heb ik dus alsnog niet laten vaccineren. Had ik dat wel gedaan, dan had hij wel na 2-3 weken een herenting moeten hebben, omdat het meer dan 18 mnd. geleden is.
Wij starten volgend voorjaar met de nosoden Weil voor onze honden.
Als jij in oktober zou vaccineren en dat verlengt naar maart, dan zit je volgens mij gewoon op 1,5 jaar.
bedankt voor de tips en uitleg.
gr laura
- Liesbeth
- Zeer actief
VreemdGolden Stanley schreef:Dat is dus twee maal per jaar, wat juist absoluut NIET aan te raden is.Liesbeth schreef:Tussen 2 entingen mag niet meer dan één jaar zitten, wel minder.laura23 schreef:tja hij werd altijd in het najaar geent. dus vandaar dat ik nu reactie van de DA arts krijg.ien schreef: in september tegen weil?
Er zit geen jaar tussen. Volgens de laatste dierenarts die ik bij Intervet heb gesproken, dat is begin dit jaar geweest, zijn er nieuwe onderzoeken geweest waaruit bekend is dat de geheugencellen tot 18 maanden hun werk doen. Binnen 1,5 jaar zou je dus de Weil kunnen geven. Geheugencellen werken dus anders dan de actieve anti-lichamen uit de enting. Twee maal per jaar is je hond naar de kloten helpen. Een dergelijk advies wordt ook totaal niet door Intervet gegeven.
Het tijdstip (najaar) heb ik niet bij stil gestaan, maar inderdaad in het voorjaar dan en niets in het najaar vaccineren.
Ik heb in het weekend een mailtje gestuurd en 's maandags 's morgens hing iemand van Intervet al aan de telefoon. Hij vertelde me dat Luuk (zoals ik al dacht) de cocktail nog moest hebben EN nog een keer extra de Weil enting, omdat bij een enkele enting Luuk niet genoeg antistoffen zou aanmaken.
Volgende staat in de bijsluiter van Nobivac Lepto:
Basisvaccinatie:
Niet eerder gevaccineerde honden dienen 2 keer gevaccineerd
te worden met een interval van 2 tot 4 weken. Pups moeten
minimaal 8 weken oud zijn voor de eerste vaccinatie.
Herhalingsvaccinatie:
Elke 6 tot 12 maanden.
Een hervaccinatie interval van 6 maanden wordt aangeraden om
bescherming te verkrijgen tegen klinische leptospirose
veroorzaakt door serovar icterohaemorrhagiae.
Onderstreepte geldt, volgens die man van Intervet, ook voor honden die langer dan 1 á 1,5 jaar geleden voor het laatst gevaccineerd zijn.
-
Golden Stanley
Schandalig dat die 2x 6 mnd geadviseerd wordt!! Is enkel van belang bij hoge infectiedruk en die is er in Nederland niet. Ik heb in 2006 iemand gesproken die veel van auto-immuunziektes af weet en mij precies begreep. Heb daar een hele eerlijke discussie mee gehad en 2x 6 mnd. is wat haar betreft uit den boze. Toen werd mij verteld dat de Lepto enting tot 9 mnd. werkzaam is en daarna afbouwt. De laatste dierenarts (mei 2008) vertelde dat uit nieuwe onderzoeken blijkt dat de enting 12 mnd. zou werken en een cellulaire immuniteit heeft tot 18 maanden. Op 1,5 jaar kun je gewoon jaarlijks herhalen, buiten die 18 maanden wordt dan geadviseerd een herhalingsenting te geven tussen 2-3 weken. En.....uit haar woorden zelf, omdat blijkt dat veel honden slecht reageren op de 2x 6 mnd. enting wordt die niet geadviseerd. Alleen als de infectiedruk hoog is en dat is in Nederland niet het geval.Liesbeth schreef: Vreemd. Ik heb in mei dit jaar contact gezocht met Intervet vanwege de entingen die Luuk zou moeten hebben. Bij zijn vorige eigenaren was hij niet regulier gevaccineerd.
Ik heb in het weekend een mailtje gestuurd en 's maandags 's morgens hing iemand van Intervet al aan de telefoon. Hij vertelde me dat Luuk (zoals ik al dacht) de cocktail nog moest hebben EN nog een keer extra de Weil enting, omdat bij een enkele enting Luuk niet genoeg antistoffen zou aanmaken.
Volgende staat in de bijsluiter van Nobivac Lepto:
Basisvaccinatie:
Niet eerder gevaccineerde honden dienen 2 keer gevaccineerd
te worden met een interval van 2 tot 4 weken. Pups moeten
minimaal 8 weken oud zijn voor de eerste vaccinatie.
Herhalingsvaccinatie:
Elke 6 tot 12 maanden.
Een hervaccinatie interval van 6 maanden wordt aangeraden om
bescherming te verkrijgen tegen klinische leptospirose
veroorzaakt door serovar icterohaemorrhagiae.
Onderstreepte geldt, volgens die man van Intervet, ook voor honden die langer dan 1 á 1,5 jaar geleden voor het laatst gevaccineerd zijn.
Dit is het entingsschema van Intervet, zoals het nu geadviseerd wordt:
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... obivac.htm
Zoals je ziet, staat de 2x 6 mnd. Lepto er niet bij. Het is ONZIN wat jij geadviseerd krijgt en ik vraag me af of dat een dierenarts is die je dit adviseert of gewoon een medewerker. Ik heb een paar maal gevraagd om advies voor honden met auto-immuunziektes en ik heb toen twee dierenartsen gesproken.
Ik ben er ooit een topic over gestart. Dat valt hier te lezen. Is overigens in mei geweest, niet eerder zoals ik schreef.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 13.15.html