Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Paracetemol, hoe zit dit nou?
Moderator: moderatorteam
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Paracetemol, hoe zit dit nou?
Ik heb het nog nooit aan mijn honden geggeven hoor, en was het ook niet van plan.
Maar wat is nou de waarheid wat betreft het geven van paracetemol aan honden?
Ik las laatst in een topic (weet niet meer welke) dat het dus niet goed is.
Hoe komen zoveel mensen er dan bij dat het wel gewoon kan?
Ik weet nog wel zo'n 1,5 jaar geleden met Macho op puppycursus.
Daar kregen we ook theorieles, en daar werd ook gewoon gezegd : voelt uw pup zich niet lekker, kun je ze gewoon paracetemol geven.
Alles wat goed is voor de mens kan ook voor de hond werd er gezegd.
Vorige week was het hondje van me tante ziek.
DA gebeld en die zei als hij zich niet goed voelt kunt u hem gewoon paracetemol geven (waarschijnlijk wel de assistente aan de lijn gehad).
Ik heb het zelfs een keer aan een DA gevraagd en ook die zei dat het wel kon.
Hoe zit het nu? kan het nu wel of niet?
Maar wat is nou de waarheid wat betreft het geven van paracetemol aan honden?
Ik las laatst in een topic (weet niet meer welke) dat het dus niet goed is.
Hoe komen zoveel mensen er dan bij dat het wel gewoon kan?
Ik weet nog wel zo'n 1,5 jaar geleden met Macho op puppycursus.
Daar kregen we ook theorieles, en daar werd ook gewoon gezegd : voelt uw pup zich niet lekker, kun je ze gewoon paracetemol geven.
Alles wat goed is voor de mens kan ook voor de hond werd er gezegd.
Vorige week was het hondje van me tante ziek.
DA gebeld en die zei als hij zich niet goed voelt kunt u hem gewoon paracetemol geven (waarschijnlijk wel de assistente aan de lijn gehad).
Ik heb het zelfs een keer aan een DA gevraagd en ook die zei dat het wel kon.
Hoe zit het nu? kan het nu wel of niet?
-
L@nghaar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
- Aantal honden: 1
Re: Paracetemol, hoe zit dit nou?
nou dat is dus echt niet zo.......pure chocola is goed voor de mens/vrouw maar absoluut niet voor honden.samantha! schreef: Alles wat goed is voor de mens kan ook voor de hond werd er gezegd.
Er zijn honden overleden na het geven van paracetamol, dus ik zou het niet geven.
Ik zou dan liever iets van de dierenarts halen.

Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Je kan best een kinderdosering paracetamol of ibuprofen aan de hond geven.
Moet natuurlijk niet constant zijn, maar voor 1 of 2 dagen kan t geen kwaad.
Aspirine moet je juist niet geven, waarom weet ik niet geloof iets met een stofje wat daarin zit of zo.
Dit heb ik van een dierenarts waar ik een aantal jaar geleden stage heb gelopen
Moet natuurlijk niet constant zijn, maar voor 1 of 2 dagen kan t geen kwaad.
Aspirine moet je juist niet geven, waarom weet ik niet geloof iets met een stofje wat daarin zit of zo.
Dit heb ik van een dierenarts waar ik een aantal jaar geleden stage heb gelopen
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Osa krijgt medicatie waar ook deels gewone paracetamol in zit ( Samengesteld door vakkundige mensen natuurlijk ) in een lichte dosis is het dus niet schadelijk voor een hond, maar je hoeft er nog maar een beetje boven te zitten en het kan fataal worden. Dus zelf een dosis vaststellen lijkt me niet echt een optie.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
PARACETAMOL EN ASPIRINE (ACETYLSALICYLZUUR)
Het is zeer onverstandig om met een zieke kat thuis te gaan dokteren en het dier Aspirine of Paracetamol te geven. Katten kunnen Paracetamol niet en Aspirine slechts heel langzaam afbreken zodat er al snel sprake kan zijn van een overdosis en dus een vergiftiging. De verschijnselen van een Aspirine vergiftiging zijn voornamelijk braken (eventueel met bloed) en algeheel ziek en sloom zijn. Paracetamol geeft aanleiding tot een verandering in de rode bloedcellen, waardoor ze te weinig zuurstof kunnen vervoeren. Het dier krijgt dan een zuurstof tekort met alle gevolgen van dien. Verder kan uw kat ook gaan speekselen en kan er zwelling van de kop en de voeten optreden.
Voor een Aspirine vergiftiging bestaat er geen specifiek tegengif (=antidoot). Wel kan er een behandeling worden ingesteld om beschadiging van het maagslijmvlies te voorkomen. Voor een vergiftiging met Paracetamol bestaat wel een behandeling (antidoot is Acetylcysteïne, zuurstof toedienen), maar vaak komt een behandeling te laat.
Ook aan honden kan beter geen Aspirine of Paracetamol gegeven worden, omdat ook zij last kunnen krijgen van bovenstaande vergiftigingsverschijnselen, zij het wat minder snel dan katten.
Het is zeer onverstandig om met een zieke kat thuis te gaan dokteren en het dier Aspirine of Paracetamol te geven. Katten kunnen Paracetamol niet en Aspirine slechts heel langzaam afbreken zodat er al snel sprake kan zijn van een overdosis en dus een vergiftiging. De verschijnselen van een Aspirine vergiftiging zijn voornamelijk braken (eventueel met bloed) en algeheel ziek en sloom zijn. Paracetamol geeft aanleiding tot een verandering in de rode bloedcellen, waardoor ze te weinig zuurstof kunnen vervoeren. Het dier krijgt dan een zuurstof tekort met alle gevolgen van dien. Verder kan uw kat ook gaan speekselen en kan er zwelling van de kop en de voeten optreden.
Voor een Aspirine vergiftiging bestaat er geen specifiek tegengif (=antidoot). Wel kan er een behandeling worden ingesteld om beschadiging van het maagslijmvlies te voorkomen. Voor een vergiftiging met Paracetamol bestaat wel een behandeling (antidoot is Acetylcysteïne, zuurstof toedienen), maar vaak komt een behandeling te laat.
Ook aan honden kan beter geen Aspirine of Paracetamol gegeven worden, omdat ook zij last kunnen krijgen van bovenstaande vergiftigingsverschijnselen, zij het wat minder snel dan katten.

- CKS
- Zeer actief
Goed ik heb het al 1000 keer geschreven maar met genoegen doen we het weer:
GEEN paracetamol aan honden,
GEEN ibuprofen aan honden,
GEEN aspirine aan honden.
De redenen: deze drie pijnstillers hebben veel te veel bijwerkingen en zijn te moeilijk te doseren voor honden. Gewoon niet doen dus. Helemaal nooit.
Kees
GEEN paracetamol aan honden,
GEEN ibuprofen aan honden,
GEEN aspirine aan honden.
De redenen: deze drie pijnstillers hebben veel te veel bijwerkingen en zijn te moeilijk te doseren voor honden. Gewoon niet doen dus. Helemaal nooit.
Kees
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat Nebla arthrose heeft, heb ik standaard Metacam in huis, dit krijgt zij elke dag een onderhoudsdosering. Als Rascha is een keer een kapot voetkussen heeft, heeft hij erg vaak
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007

- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
- Esther 1
- Zeer actief
Mijn hond heeft ook artrose en ik had vroeger ook Metacam, maar tegenwoordig heb ik Flexicam in huis, het is verder precies hetzelfde als de Metacam maar stukken goedkoperbernersennenfan schreef:Metacam hoef je natuurlijk niet standaard in huis te hebben, maar je hebt ook andere pijnstilling; zoals volgensmij ketafen, previcox
Geluk is houden van wat je doet en doen waar je van houdt.
Nala & Senne voor altijd op dat speciale plekje.

Nala & Senne voor altijd op dat speciale plekje.

- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier hetzelfde!Esther 1 schreef:Mijn hond heeft ook artrose en ik had vroeger ook Metacam, maar tegenwoordig heb ik Flexicam in huis, het is verder precies hetzelfde als de Metacam maar stukken goedkoperbernersennenfan schreef:Metacam hoef je natuurlijk niet standaard in huis te hebben, maar je hebt ook andere pijnstilling; zoals volgensmij ketafen, previcox
Scheelt inderdaad behoorlijk in je portemonnee; ik heb nu 100ml voor 42 euro.
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007

- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
samantha! schreef: Alles wat goed is voor de mens kan ook voor de hond werd er gezegd.
Groetjes van Charlotte

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Behalve dan dat het metabolisme van een hond heel anders werktsamantha! schreef:Alles wat goed is voor de mens kan ook voor de hond werd er gezegd.
Wat goed is voor een mens is dus zeker niet altijd goed voor een hond.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)