Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wanneer heb je een rashond?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Als ik kijk naar de wijze waarop je nu het DNA kunt laten vastleggen via de RvB, dan blijft er ook dan nog ruimte voor gepland gesjoemel. Je neemt nl. zelf het materiaal af en stuurt het op..... Wat mij betreft komen ze het van de RvB afnemen en tegelijkertijd de chip erbij controleren.Ennath schreef: Het "Lucky Boy" effect.
Bij de KWPN hebben ze het opgelost door DNA onderzoek.
En dat zal er vast ook voor de rashonden van komen, tot aan die tijd kan er nog volop gerotzooid worden, soms met de beste bedoelingen, soms voor geldelijk gewin. Maar voorlopig geef ik nog steeds geen cent voor de betrouwbaarheid van het afstammingsbewijs.
Maar goed, gesjoemel zal er altijd wel bliven, met of zonder stamboom.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
En waarom is het een Westie-look-alike?miekmiek schreef:ik heb het altijd andersom. Dan zeg ik dat Tommie een bastaard is, en dan corrigeren mensen me dat het een westie is. Terwijl hij alleen een westie-look-a-like is.
Omdat jij geen stamboom van Tommie hebt?
Of omdat jij zeker weet dat de ouders geen westiebloed hebben?
Volgens mij is een hond een ras als hij innerlijk en uiterlijk voldoende op dat ras lijkt.
Of dat papiertje erbij zit dat zijn ras tot "ras" verklaard vind ik minder belangrijk.
-
- Zeer actief
Mja,.... dat lijkt me ook vragen om fraude.Gos schreef:Als ik kijk naar de wijze waarop je nu het DNA kunt laten vastleggen via de RvB, dan blijft er ook dan nog ruimte voor gepland gesjoemel. Je neemt nl. zelf het materiaal af en stuurt het op..... Wat mij betreft komen ze het van de RvB afnemen en tegelijkertijd de chip erbij controleren.Ennath schreef: Het "Lucky Boy" effect.
Bij de KWPN hebben ze het opgelost door DNA onderzoek.
En dat zal er vast ook voor de rashonden van komen, tot aan die tijd kan er nog volop gerotzooid worden, soms met de beste bedoelingen, soms voor geldelijk gewin. Maar voorlopig geef ik nog steeds geen cent voor de betrouwbaarheid van het afstammingsbewijs.
Maar goed, gesjoemel zal er altijd wel bliven, met of zonder stamboom.
Bij de KWPN wordt het DNA materiaal afgenomen bij aankeuring, dat zou de RV ook kunnen doen. Maak je de fraudestap alweer een stukje kleiner.
En dan bij de pups DNA materiaal verzamelen bij het chippen, zijn we weer een stap verder.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
- Aantal honden: 1
Wat is Rimpel in jullie ogen
Rimpel heeft twee ouders die we beiden gezien hebben, beide Sharpei's maar ik zou ze beiden niet als ras-typisch beschrijven want moeders zit raar in het haar, vaders is te hoog en mist bone en rimpels.
Toch had moeders een staboom, vaders niet, dus pups ook niet.
Rimpel? die wordt door een keurmeester op een show voor de fun voor alle "aftandse" honden zonder boom, kruisingen etc gekwalificeerd tot "mooie rasvertegenwoordiger" en dat is het
Het interesseert me geen ruk eerlijk gezegd wat mensen zeggen en het ligt hier ook niet gevoelig.
Ik was samen met Robin 6 en een half jaar geleden gewoon zo'n onnozel schaap dat een hond zonder boom kocht bij mensen die een oeps-nest hadden liggen van hun twee Sharpei's .
En ik mag, ten opzichte van mijn mede Pei eigenaren die honden MET boom hebben, mijn handjes nog dichtknijpen want Rimpel heeft geen enkele Sharpei-gerelateerde ziekte of probleem en is ook nooit geholpen aan zijn ogen, iets wat tegenwoordig bijna standaard in het nest al gebeurd, bij fokkers en bij niet-fokkers.
Ik zou persoonlijk trouwens wel in de lach schieten als iemand me 'betweterig' op straat zou zeggen dat ik geen rashond heb omdat hij geen stamboom heeft.
Als ik met Rimpel op straat uberhaupt al aangesproken wordt zijn het vragen als in of het een boxer of Bordeauxdog is...
Als ik zeg dat het een Sharpei is en iemand zou zeggen nadat ze weten dat hij geen boom heeft dat ik geen Sharpei heb dan ga ik dus echt lachen, sorry hoor.
Ik heb een Sharpei zonder stamboom. klaar.
Als iemand anders zegt; je hebt een hond LIJKENDE op een Sharpei dan schiet ik in de lach, ik kan er niets anders van maken.
En zo kijk ik ook naar andere honden

Rimpel heeft twee ouders die we beiden gezien hebben, beide Sharpei's maar ik zou ze beiden niet als ras-typisch beschrijven want moeders zit raar in het haar, vaders is te hoog en mist bone en rimpels.
Toch had moeders een staboom, vaders niet, dus pups ook niet.
Rimpel? die wordt door een keurmeester op een show voor de fun voor alle "aftandse" honden zonder boom, kruisingen etc gekwalificeerd tot "mooie rasvertegenwoordiger" en dat is het

Het interesseert me geen ruk eerlijk gezegd wat mensen zeggen en het ligt hier ook niet gevoelig.
Ik was samen met Robin 6 en een half jaar geleden gewoon zo'n onnozel schaap dat een hond zonder boom kocht bij mensen die een oeps-nest hadden liggen van hun twee Sharpei's .
En ik mag, ten opzichte van mijn mede Pei eigenaren die honden MET boom hebben, mijn handjes nog dichtknijpen want Rimpel heeft geen enkele Sharpei-gerelateerde ziekte of probleem en is ook nooit geholpen aan zijn ogen, iets wat tegenwoordig bijna standaard in het nest al gebeurd, bij fokkers en bij niet-fokkers.
Ik zou persoonlijk trouwens wel in de lach schieten als iemand me 'betweterig' op straat zou zeggen dat ik geen rashond heb omdat hij geen stamboom heeft.
Als ik met Rimpel op straat uberhaupt al aangesproken wordt zijn het vragen als in of het een boxer of Bordeauxdog is...
Als ik zeg dat het een Sharpei is en iemand zou zeggen nadat ze weten dat hij geen boom heeft dat ik geen Sharpei heb dan ga ik dus echt lachen, sorry hoor.
Ik heb een Sharpei zonder stamboom. klaar.
Als iemand anders zegt; je hebt een hond LIJKENDE op een Sharpei dan schiet ik in de lach, ik kan er niets anders van maken.
En zo kijk ik ook naar andere honden

- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Juist, dat heb je mooi omschreven en zo denk ik er ook over.Ennath schreef:
Volgens mij is een hond een ras als hij innerlijk en uiterlijk voldoende op dat ras lijkt.
Of dat papiertje erbij zit dat zijn ras tot "ras" verklaard vind ik minder belangrijk.
Rimpel is in alle opzichten een Sharpei...en iedereen die er iets anders van maken wil mag dat gerust doen en ik voel me daardoor echt niet gekwetst, maar ik lach ze wel uit

Want als er 1 hond is die op alle fronten voldoet aan het predikaat Sharpei dan is het Rimpel wel

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Een Golden (of welk ras ook) zonder papieren is toch gewoon exact dat: een Golden zonder papieren? Er van uit gaande dat de ouders die papieren dan dus wel hadden, bedoel ik.
Als dat niet zo is, is het voor mij een bastaard, domweg omdat je dan al helemaal niet weet wat er doorzat (en dat weet jij bij boomhonden iets beter).
Ja, gesjoemel is er overal. Dat blijft ook vast zo.
Ik ken ook hele series van dergelijke staaltjes.
Allemaal "er wordt gezegd dat" en "Het schijnt dat" verhalen trouwens.
Het kunnen dus net zo goed verhalen zijn van mensen die anderen zwart willen maken als de waarheid, wie zal het zeggen?
Dit soort dingen is gebaseerd op vertrouwen, en dat kan vaak wel en vaak ook niet.
Regels hebben vaak het tegengestelde effect: mensen gaan er van frauderen.
Nestbeperkingen hebben tot gevolg dat er nesten bij elkaar worden gelegd, want dat scheelt dus een nest, simpel.
Dekbeperkingen idem.
Regels betreffende fokkerij hebben tot gevlg dat er wordt gerotzooid met de gebruikte dieren.
Enzovoorts.
Uiteindelijk krijg je het zelf weer terug, want vroeg of laat komen die dingen uit.
Dat is dan weer het mooie van genetica.
Eén mooi voorbeeld:
Man had nest van 8 stabijpups. Zeven waren bont, eentje was zwart. Nestbezoeker van de club kende gelukkig de erfelijkheid en zei: Dat kan niet.
Man hield bij hoog en bij laag vol dat het wel kon: teef was niet weggeweest.
Dus werd er bloedonderzoek gedaan en het bleek dat er drie pups, waaronder die eenkleurige natuurlijk, van een andere vader waren. Die kregen dus geen papieren.
Stel nou dat die man de genetica ook had beheerst, dan had ie die zwarte eruit gehaald bij het bezoek.
Dan had ie voor die zeven bonte papieren aangevraagd.
En dan hadden die twee bastaarden dus papieren gehad.
Zo simpel kan het zijn.
Als dat niet zo is, is het voor mij een bastaard, domweg omdat je dan al helemaal niet weet wat er doorzat (en dat weet jij bij boomhonden iets beter).
Het kunnen dus net zo goed verhalen zijn van mensen die anderen zwart willen maken als de waarheid, wie zal het zeggen?
Dit soort dingen is gebaseerd op vertrouwen, en dat kan vaak wel en vaak ook niet.
Nestbeperkingen hebben tot gevolg dat er nesten bij elkaar worden gelegd, want dat scheelt dus een nest, simpel.
Dekbeperkingen idem.
Regels betreffende fokkerij hebben tot gevlg dat er wordt gerotzooid met de gebruikte dieren.
Enzovoorts.
Uiteindelijk krijg je het zelf weer terug, want vroeg of laat komen die dingen uit.
Eén mooi voorbeeld:
Man had nest van 8 stabijpups. Zeven waren bont, eentje was zwart. Nestbezoeker van de club kende gelukkig de erfelijkheid en zei: Dat kan niet.
Dus werd er bloedonderzoek gedaan en het bleek dat er drie pups, waaronder die eenkleurige natuurlijk, van een andere vader waren. Die kregen dus geen papieren.
Stel nou dat die man de genetica ook had beheerst, dan had ie die zwarte eruit gehaald bij het bezoek.
Zo simpel kan het zijn.

-
- Zeer actief
Mijn twee voorbeelden zijn niet van horen zeggen. Ik heb er zelf bij gezeten toen de afspraken over nest 1 gemaakt werden.Marjoleine schreef:Een Golden (of welk ras ook) zonder papieren is toch gewoon exact dat: een Golden zonder papieren? Er van uit gaande dat de ouders die papieren dan dus wel hadden, bedoel ik.
Dekbeperkingen idem.
Enzovoorts.
Eén mooi voorbeeld:
Zo simpel kan het zijn.
Ik was één van de mede instructeurs die een geheel ontdane "Mevr Twee" vertelde over wat haar overkomen was. Dat is ook de reden waarom ik haar naam niet wil noemen. Het mens was ter goede trouw en erg ontdaan over wat er gebeurd was. Kort na dit nest is ze helemaal gestopt met fokken. Ze werd echt al een dagje ouder en wat haar hiermee overkomen was deed de emmer overlopen.
Mijn voorbeelden zijn van de tijd vóór de bloedonderzoeken, als die hadden bestaan dan had Mw Twee er vast op gestaan dat ze uitgevoerd werden.
Om verschillende redenen hecht ik weinig waarde aan de raszuiverheid van honden (of van paarden of kippen of wat voor een dier dan ook).
1. raszuiverheid is een illusie
Bij sommige rassen hoef je maar drie generaties terug te gaan om bij de raslozen uit te komen.
2. als raszuiverheid een pré is werk je fraude in de hand
3. raszuiverheid en het fokken op raszuiverheid predisponeert voor het maken van fokfouten. Honden die beter niet voor nageslacht zouden kunnen zorgen worden ingezet. Vers bloed halen bij een ander ras/type wordt tegengewerkt. Fokzuiverheid ontstaat bij gratie van inteelt. En inteelt staat aan de basis van alles wat mis kan gaan aan het fokzuiver fokken. Zie de BBC documentaire.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Kruising is ook gedefinieerd. Je kan een hond die er als labrador uitziet en waarvan je de ouders niet kent dus niet zomaar een kruising noemen. Je kan zeggen, ik denk dat het een labrador is maar ik heb er geen stamboom bij. Dapper en Cleo zijn kruisingen. Eva is een rashond. Zij zijn dus gedefinieerd want Cleo en Dapper zijn zeker geen rashond en dus moeten ze wel een kruising zijn tussen 2 honden die niet tot hetzelfde ras behoren of zelf een kruising zijn. Zelf vind ik kruising eigenlijk ook meer een naam voor een hond uit 2 rassen. Weet je ook dat niet dan zou ik zelf gewoon bastaard of vuilnisbak zeggen. Cleo en Dapper zijn misschien kruisingen dusMaeve schreef:Goh, moeilijk. Nilo heeft een stamboom en is dus officieel rashond maar Nora heeft geen stamboom. Toch kan zo'n beetje iedereen zien dat het 100% Labrador is, klinkt een beetje gek om haar dan kruising ofzo te noemen omdat ze geen stamboom heeft.

- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
- Hanneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bearded Collie
Hier in Frankrijk kun je een rashond zonder stamboom hebben. Alle pups, van welk ras dan ook, krijgen een afstammingsbewijs mits ze gefokt zijn volgens de voorwaarden van de rasclub.
Vanaf 15 maanden kun je met je hond naar de confirmation gaan. Daar wordt bekeken of je hond voldoet aan de rasstandaard. Als dat zo is, krijg je daarna de stamboom van de hond. Zo niet, dan krijg je geen stamboom en kun je er niet mee fokken of showen. En heb je dus een rashond zonder stamboom. Of je wel of niet naar de confirmation gaat is je eigen keuze, het is niet verplicht hoewel veel fokkers er bij pupkopers wel op aandringen om naar de confirmation te gaan, immers, hoe meer door hun gefokte honden voldoen aan de rasstandaard, hoe beter.
Ik vind het een goed systeem. Er kan zo niet gefokt worden met honden onder de 15 maanden en met honden die niet voldoen aan de rasstandaard. Wat mij betreft zouden ze het overal mogen invoeren.
Vanaf 15 maanden kun je met je hond naar de confirmation gaan. Daar wordt bekeken of je hond voldoet aan de rasstandaard. Als dat zo is, krijg je daarna de stamboom van de hond. Zo niet, dan krijg je geen stamboom en kun je er niet mee fokken of showen. En heb je dus een rashond zonder stamboom. Of je wel of niet naar de confirmation gaat is je eigen keuze, het is niet verplicht hoewel veel fokkers er bij pupkopers wel op aandringen om naar de confirmation te gaan, immers, hoe meer door hun gefokte honden voldoen aan de rasstandaard, hoe beter.
Ik vind het een goed systeem. Er kan zo niet gefokt worden met honden onder de 15 maanden en met honden die niet voldoen aan de rasstandaard. Wat mij betreft zouden ze het overal mogen invoeren.
Groetjes,
Hanneke.
When you are over the hill, you pick up speed.
Hanneke.
When you are over the hill, you pick up speed.
-
- Zeer actief
Klinkt goed, één aantekening.Hanneke schreef:Hier in Frankrijk kun je een rashond zonder stamboom hebben. Alle pups, van welk ras dan ook, krijgen een afstammingsbewijs mits ze gefokt zijn volgens de voorwaarden van de rasclub.
Natuurlijk kan je wel fokken onder de 15 maanden of met honden die niet aan de standaard voldoen. Alleen kan je dan geen officieel afstammingsbewijs meegeven, en al helemaal niet opnemen in het stamboek.
Zelf heb ik een stamboomhond, dus een echte, maar dat maakt mij dus niets uit. Hier in de buurt lopen genoeg honden die heel erg lijken op een ras, maar niet een stamboom hebben. Ik zal nooit zeggen dat het dan een "nepperd" is, het gaat immers om hoe de hond is.
Zelf zal ik geen "nepperd" aanschaffen. Als ik kies voor een ras, dan komt er een hond met stamboom, voor kruisingen en oeps-nestjes zal ik nooit betalen (behalve als ik een dier uit het asiel haal). Maar omdat ik voor een hond met stamboom kies wil dat nog niet zeggen dat ik kruisingen / boomlozen minder hoog acht.
Zelf zal ik geen "nepperd" aanschaffen. Als ik kies voor een ras, dan komt er een hond met stamboom, voor kruisingen en oeps-nestjes zal ik nooit betalen (behalve als ik een dier uit het asiel haal). Maar omdat ik voor een hond met stamboom kies wil dat nog niet zeggen dat ik kruisingen / boomlozen minder hoog acht.
- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Volgens De Dikke (van Dale dan):
Rashond: hond van een zuiver ras
Zuiver: zonder toevoegingen, niet vermengd
Stamboom: tabel waarop de voorouders van persoon of dier staan
Er zijn dus rashonden met- en zonder stamboom.
Wanneer ik een Golden ( :N: sorry, niets voor mij) zou hebben zonder stamboom maar wel van 2 zuivere Golden ouders heb ik toch een rashond. Wanneer ik mijn hond dan zou laten dekken door ook een Golden met 2 zuivere Golden ouders, zouden de pups nog steeds rashonden zijn.
Volgens het woordenboek dan, niet volgens de reglementen (= verordening, voorschrift) van de RvB
.
En wanneer ik voorgaande reacties lees bewijst een stamboom ook niet altijd alles, hoewel de zekerheid met betrekking tot 'zuiver ras' absoluut veel groter is
.
Rashond: hond van een zuiver ras
Zuiver: zonder toevoegingen, niet vermengd
Stamboom: tabel waarop de voorouders van persoon of dier staan
Er zijn dus rashonden met- en zonder stamboom.
Wanneer ik een Golden ( :N: sorry, niets voor mij) zou hebben zonder stamboom maar wel van 2 zuivere Golden ouders heb ik toch een rashond. Wanneer ik mijn hond dan zou laten dekken door ook een Golden met 2 zuivere Golden ouders, zouden de pups nog steeds rashonden zijn.
Volgens het woordenboek dan, niet volgens de reglementen (= verordening, voorschrift) van de RvB

En wanneer ik voorgaande reacties lees bewijst een stamboom ook niet altijd alles, hoewel de zekerheid met betrekking tot 'zuiver ras' absoluut veel groter is

- FrisianOutlawftVera
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse x Mechelse Herder ( Mei 2005 )
Hollandse x Mechelse Herder ( Dec 2013 ) - Aantal honden: 2
Theoritisch is Vera een ras hond ...
De ouders van vera .. waren beide stamboek .. ene een mechelse herder ( de moeder ) en de vader een Duitse herder
maja Vera heeft geen Stamboom omdat ze een Kruising is ..
maakt der niks minder voor mij , ze is en blijft een geweldige hond .
die altijd met 't baasje mee gaat naar waar we gaan ( indien ze mee kan . zijn een paar plekjes waar ze niet mee naar toe ken )
In mijn geval is een kruising ook geen ramp , wel afhangende hoe de ouders zijn . zou best wel een 2e Vera willen hebben ..
De ouders van vera .. waren beide stamboek .. ene een mechelse herder ( de moeder ) en de vader een Duitse herder
maja Vera heeft geen Stamboom omdat ze een Kruising is ..
maakt der niks minder voor mij , ze is en blijft een geweldige hond .
die altijd met 't baasje mee gaat naar waar we gaan ( indien ze mee kan . zijn een paar plekjes waar ze niet mee naar toe ken )
In mijn geval is een kruising ook geen ramp , wel afhangende hoe de ouders zijn . zou best wel een 2e Vera willen hebben ..
Frisian Outlaw ft Vera
Frisian Outlaw ft Fardau

Frisian Outlaw ft Fardau

- laura b
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Noële
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb ook niet gevraagd welke beter is, alleen wanneer je een rashond hebtlaura b schreef:Ook ik vind een hond met stamboom niet beter als een kruising. Onze honden hebben ook geen stamboom en ze zijn er natuurlijk niet slechter om.

Mijn vorige hond had twee ouders die beiden Duitse herder waren, dus ze als ze mij naar het soort ras vroegen zei ik wel Duitse herder, maar ik vond haar geen rashond omdat ze geen stamboom had. Fellow daar in tegen heeft wel een stamboom en voor mij is hij een rashond, maar ik zal nooit zeggen dat een stamboomloze hond slechter is of beter. Dat heeft meer te maken met o.a. de opvoeding, karakter en gezondheid.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Maar om dat (raszuiverheid) te weten heb je hoe dan ook een stamboom nodigKaiou schreef:Wanneer ik mijn hond dan zou laten dekken door ook een Golden met 2 zuivere Golden ouders, zouden de pups nog steeds rashonden zijn.

Ergo, een rashond zonder boom is nooit als zodanig te definieren?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.