Nou ik heb n vraagje en dat is dat mijn kleine Chica het heerlijk vindt om mij kusjes te geven!!
Nu vind ik dat ook helemaal niet erg maar ik vroeg me af hoe slecht haar mondbacteriën voor mij zijn?
Moderator: moderatorteam

Ik zoen al 3,5 jaar met Bram en ben nog steeds kerngezondloontje30 schreef: Nu vind ik dat ook helemaal niet erg maar ik vroeg me af hoe slecht haar mondbacteriën voor mij zijn?![]()
![]()

Ik heb teven die de voorhuidontsteking van de buurhond niet schoonlebberen, want wij hebben geen buurhondenWil de hond schreef:Ook als hij even voor de tongzoen met jou de voorhuidsonsteking van de buurhond, of die van zichzelf, heeft schoongelebberd, bvb?MoniqueDM schreef:Maar even serieus: een hondenmond bevat veeeeel en veeeeel minder bacteriën dan een mensenmond.

Maar volwassen honden doen dat toch ook bij hun hogere (hondse) roedelgenoten?Wil de hond schreef:bek-likkende (=zoenende) honden) vertonen pup-gedrag en het lijkt mij beter om zulk gedrag niet aan te moedigen cq in stand te houden bij honden die geen pup meer zijn, al was het maar uit respect voor hun hond-zijn.

Maylala schreef:Ben het wel een beetje met Wil eens. Sjon geeft mij ook de hele dag door kusjes, en ik vind het prima en goed voor de weerstand, maar niet als hij 5 minuten daarvoor heeft zitten snacken uit de kattenbak, z'n puspikkie heeft schoongelikt, met rottende kadavers liep te sjouwen of een vette penslap naar binnen heeft gewerkt. Bijvoorbeeld.

Dan ga je er vanuit dat bek likken bij mij dezelfde betekenis heeft als bij een andere hond. Ik vraag me af of dat zo is. Ik denk dat Bram likt uit enthousiasme en niet uit onderdanigheid.Wil de hond schreef:Volwassen honden doen dit in ieder geval met veel minder intensiteit, eerder blijft het bij intentie-bewegingen.
En bovendien, de ontvangende hond vindt dit zeker niet altijd goed en nodig en haalt het zeker niet in zijn hoofd om enthousiast terug te gaan lebberen.
Kortom, wat mij betreft is zoenen met je hond een vorm van jezelf verwarrend gedragen voor en naar je hond.

Sterker nog, in je vaatdoekje zitten veel meer (ook ziekmakende) bacteriën dan in een hondenbek.MoniqueDM schreef:Ik vraag me af in hoeverre de bacteriën uit jouw mond slecht zijn voor je hond.
Maar even serieus: een hondenmond bevat veeeeel en veeeeel minder bacteriën dan een mensenmond.
Ik kreeg al visioenen van een zoenende Rami met tegen haar lippen een vaatdoekje gedruktRami schreef:Sterker nog, in je vaatdoekje zitten veel meer (ook ziekmakende) bacteriën dan in een hondenbek.MoniqueDM schreef:Ik vraag me af in hoeverre de bacteriën uit jouw mond slecht zijn voor je hond.
Maar even serieus: een hondenmond bevat veeeeel en veeeeel minder bacteriën dan een mensenmond.
Nu zoen ik niet dagelijks met mijn vaatdoekje, maar toch...

MoniqueDM schreef:Ik kreeg al visioenen van een zoenende Rami met tegen haar lippen een vaatdoekje gedruktRami schreef:Sterker nog, in je vaatdoekje zitten veel meer (ook ziekmakende) bacteriën dan in een hondenbek.MoniqueDM schreef:Ik vraag me af in hoeverre de bacteriën uit jouw mond slecht zijn voor je hond.
Nu zoen ik niet dagelijks met mijn vaatdoekje, maar toch....
Maar je hebt gelijk hoor en dat vaatdoekje is al zo besmeurd met bacteriën na één dag op het aanrecht gelegen te hebben. Ik bedoel maar..., dat nemen we wel tig keer per dag ter hand.
Ah.Wil de hond schreef:Volwassen honden doen dit in ieder geval met veel minder intensiteit, eerder blijft het bij intentie-bewegingen.
En bovendien, de ontvangende hond vindt dit zeker niet altijd goed en nodig en haalt het zeker niet in zijn hoofd om enthousiast terug te gaan lebberen.
Precies en dat brengt mij eigenlijk terug bij Wil die hetvolgende schreef:Rami schreef:MoniqueDM schreef:Ik kreeg al visioenen van een zoenende Rami met tegen haar lippen een vaatdoekje gedruktRami schreef:Sterker nog, in je vaatdoekje zitten veel meer (ook ziekmakende) bacteriën dan in een hondenbek.MoniqueDM schreef:Ik vraag me af in hoeverre de bacteriën uit jouw mond slecht zijn voor je hond.
Nu zoen ik niet dagelijks met mijn vaatdoekje, maar toch....
Maar je hebt gelijk hoor en dat vaatdoekje is al zo besmeurd met bacteriën na één dag op het aanrecht gelegen te hebben. Ik bedoel maar..., dat nemen we wel tig keer per dag ter hand.
![]()
Maar ja, dat bedoel ik dus precies. Je neemt het vaakdoekje in je hand, je neemt daarna met diezelfde hand een koekje uit de trommel of haalt een (honden)haar uit je mond... Niet dat ik dat allemaal 'vies' vindt maar het zet wel het zoenen met je hond in perspectief.
Ik neem aan dat dit topic is gestart met de algemene vraag hoeveel bacteriën er in een hondenmond zitten en hoe schadelijk die zijn als een hond je likt in een "normale" situatie.Wil de hond schreef:Ook als hij even voor de tongzoen met jou de voorhuidsonsteking van de buurhond, of die van zichzelf, heeft schoongelebberd, bvb?

Mijn nichtjes hebben ook wel eens een krentenbaard gehad en die hebben helemaal geen hondeefje_ates schreef:Ates deed dit ook vaker bij mijn zoontjes, en 1 van die 2 heeft daar wsl. een krentenbaard aan overgehouden. :N:
De huisarts vertelde mij dat dit of van de hond of van het kinderdagverblijf zou moeten komen,met zekerheid is dit niet te zeggen natuurlijk. Maar hier word dus niet meer gezoend.![]()

TS misschien niet nee, die laat zich kussen.Marjoleine schreef:Ah.Wil de hond schreef:Volwassen honden doen dit in ieder geval met veel minder intensiteit, eerder blijft het bij intentie-bewegingen.
Maar ik geloof niet dat TS teruglebbert, dat begreep ik althans niet zo
Misschien moet eerst het begrip zoenen even gedefinieerd
Maar het is duidelijk wel een bacteriëninfectie.(slecht afgewassen glazen ed.)MoniqueDM schreef:Mijn nichtjes hebben ook wel eens een krentenbaard gehad en die hebben helemaal geen hondeefje_ates schreef:Ates deed dit ook vaker bij mijn zoontjes, en 1 van die 2 heeft daar wsl. een krentenbaard aan overgehouden. :N:
De huisarts vertelde mij dat dit of van de hond of van het kinderdagverblijf zou moeten komen,met zekerheid is dit niet te zeggen natuurlijk. Maar hier word dus niet meer gezoend.![]()
.

Is volgens mij ook onzin hoor.MoniqueDM schreef:Mijn nichtjes hebben ook wel eens een krentenbaard gehad en die hebben helemaal geen hondeefje_ates schreef:Ates deed dit ook vaker bij mijn zoontjes, en 1 van die 2 heeft daar wsl. een krentenbaard aan overgehouden. :N:
.
Mooie huisarts heb ik dan,en ik maar de hele tijd opletten,dat Ates de kinderen niet likt.Rami schreef:Is volgens mij ook onzin hoor.MoniqueDM schreef:Mijn nichtjes hebben ook wel eens een krentenbaard gehad en die hebben helemaal geen hondeefje_ates schreef:Ates deed dit ook vaker bij mijn zoontjes, en 1 van die 2 heeft daar wsl. een krentenbaard aan overgehouden. :N:
.
Krentenbaard (of impetigo) wordt veroorzaakt door twee bacteriën die mensen van nature bij zich dragen: stafylokokken en streptokokken. Wanneer weerstand om een of andere reden verminderd, dan kunnen deze bacteriën een infectie veroorzaken en kan er een krentenbaard ontstaan.
Heeft een hond helemaal niks mee te maken...

Hoe kun je het oplopen en hoe kun je anderen besmetten?eefje_ates schreef:Maar het is duidelijk wel een bacteriëninfectie.(slecht afgewassen glazen ed.)MoniqueDM schreef:Mijn nichtjes hebben ook wel eens een krentenbaard gehad en die hebben helemaal geen hondeefje_ates schreef:Ates deed dit ook vaker bij mijn zoontjes, en 1 van die 2 heeft daar wsl. een krentenbaard aan overgehouden. :N:
.
( Ik zeg ook niet dat het van de hond komt,maar het is volgens mij wel waarschijnlijk),als ik zie waar ates met zijn tong aan/in gaat,is dat niet echt iets wat ik in/op het gezicht van mijn kinderen wil hebben.