Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

@nettie: je kunt ze beter het commando zit aanleren als er wild opgaat of vertrekt. mocht je ooit gaan veldwerken is dat een handig commando omdat ze dan steady zijn.

enne dat foei haas, nooit roepen. als wij nog eens samen gaan wandelen moet je dat eens roepen als quireste in de buurt is. je weet niet wat je meemaakt. je lacht je rot!
voor quireste betekend het dus dat er hazen zijn en word compleet hyper de pieper.

als alles goed gaat ga ik komend voorjaar naar andalusie om daar te gan leren veldwerken met cartouche. hij heeft deze vakantie in frankrijk in de bieten laten zien dat ie goed veld kan nemen en mooi ruim jaagt, niet te ruim. misschien is het ook iets voor jullie?

verder leuk te lezen dat het goed gaat met ieders hondje.
ik ga vanaf dinsdag naar de KC hier in de buurt om de basis gehoorzaamheidstraining te doen. cartouche kan veel en doet ook veel maar het is altijd fijn om instructie te krijgen van een ander en gewezen te worden op bepaalde dingen.
ook lijkt het me prima om een nog betere band te krijgen met cartouche.

tja verder weinig te melden van deze kant.

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

laura23 schreef:@nettie: je kunt ze beter het commando zit aanleren als er wild opgaat of vertrekt. mocht je ooit gaan veldwerken is dat een handig commando omdat ze dan steady zijn.

enne dat foei haas, nooit roepen. als wij nog eens samen gaan wandelen moet je dat eens roepen als quireste in de buurt is. je weet niet wat je meemaakt. je lacht je rot!
voor quireste betekend het dus dat er hazen zijn en word compleet hyper de pieper.

als alles goed gaat ga ik komend voorjaar naar andalusie om daar te gan leren veldwerken met cartouche. hij heeft deze vakantie in frankrijk in de bieten laten zien dat ie goed veld kan nemen en mooi ruim jaagt, niet te ruim. misschien is het ook iets voor jullie?

ik ga vanaf dinsdag naar de KC hier in de buurt om de basis gehoorzaamheidstraining te doen. cartouche kan veel en doet ook veel maar het is altijd fijn om instructie te krijgen van een ander en gewezen te worden op bepaalde dingen.

gr laura
:smile: :smile:
Zo zie je maar.
Een ervaring waardoor je nog weer op een andere manier moet opletten :mrgreen:

Was er niet in Frankrijk ook een mogelijkheid om veldwerk te leren bij een hollands stel dat in Frankrijk is gaan wonen?

Helemaal naar andalusie :N:
Ziet de baas niet zitten vrees ik. Dus dat gaat niet lukken.

Ga je naar de KCK?
Veel succes en plezier :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
bydevries
Zeer actief

Ongelezen bericht door bydevries »

We zijn net terug uit Tsjechie waar wij een tweedaagse veldwerktraining hebben gevolgd. Een geweldig land met enorme velden en veel fazanten,hazen en reeën.
Aansluitend was er de derde dag een wedstrijd waar wij aan deel hebben genomen.
Vita werd daar reserve CACT . Uiteraard zijn wij beretrots op haar.

Afbeelding
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

zo das even geweldig!!

heel hartelijk gefeliciteerd met jullie CACT!

gr laura

ranetje
Zeer actief

bydevries schreef:We zijn net terug uit Tsjechie waar wij een tweedaagse veldwerktraining hebben gevolgd. Een geweldig land met enorme velden en veel fazanten,hazen en reeën.
Aansluitend was er de derde dag een wedstrijd waar wij aan deel hebben genomen.
Vita werd daar reserve CACT . Uiteraard zijn wij beretrots op haar.
Wat geweldig!!
Van harte gefeliciteerd met dit prachtige resultaat :ok:

Kan je wat meer vertellen over die veldwerktraining?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
bydevries
Zeer actief

Ongelezen bericht door bydevries »

De veldwerktraining werd gegeven door Jan een tsjech die al dertig jaar met honden werkt
echt een hondenman en een hond en vogelvriendelijke man.
We hebben daar voornamelijk echt in het veld gelopen op zoek naar fazanten. Af en toe
nam hij zijn patrijs mee die dan in een speciaal kootje geplaatst werd om de honden te leren stady voor te staan.

Als je belangstelling hebt in een training met hem ? In oktober komt hij naar Duitsland en is
er een trainingsweekend. Een dag trainen met Paul de Vos en een dag veldwerk met Jan.

Anders moet je mij maar even een PB sturen.

gr Brigitte
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

bydevries schreef:De veldwerktraining werd gegeven door Jan een tsjech die al dertig jaar met honden werkt
echt een hondenman en een hond en vogelvriendelijke man.
We hebben daar voornamelijk echt in het veld gelopen op zoek naar fazanten. Af en toe
nam hij zijn patrijs mee die dan in een speciaal kootje geplaatst werd om de honden te leren stady voor te staan.

Als je belangstelling hebt in een training met hem ? In oktober komt hij naar Duitsland en is
er een trainingsweekend. Een dag trainen met Paul de Vos en een dag veldwerk met Jan.

Anders moet je mij maar even een PB sturen.

gr Brigitte
heb je enig idee wanneer dat in oktober is? ik heb ook wel interesse eventueel.

laat maar weten anders per PB.

gr laura

laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

ranetje schreef:
laura23 schreef:@nettie: je kunt ze beter het commando zit aanleren als er wild opgaat of vertrekt. mocht je ooit gaan veldwerken is dat een handig commando omdat ze dan steady zijn.

gr laura
:smile: :smile:
Zo zie je maar.
Een ervaring waardoor je nog weer op een andere manier moet opletten :mrgreen:

Was er niet in Frankrijk ook een mogelijkheid om veldwerk te leren bij een hollands stel dat in Frankrijk is gaan wonen?

Helemaal naar andalusie :N:
Ziet de baas niet zitten vrees ik. Dus dat gaat niet lukken.

Ga je naar de KCK?
Veel succes en plezier :ok:
ik had je hele bericht gemist!

via dat stel in frankrijk ga ik mee naar andalusie! zij trainen daar ieder jaar voor de voorjaarswedstrijden. en ik kan dan mee om te trainen daar en eventueel dus een wedstrijd te lopen.
er zouden meer hondjes mee kunnen van derden dus als je dat wilt is het misschien een idee een mail te sturen?

cartouche gaat al eerder mee en ik ga dan later met het vliegtuig daar naar toe en sluit me bij hun aan.

als je meer wilt weten dan hoor ik het wel.

gr laura

Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Vanochtend de eerste keer 'echt' jachttraining met Ean na de puppy-groep van deze zomer.. Ik zat een beetje met het zweet op mijn voorhoofd met het apporteren omdat dat met die cursus geen succes was maar dat viel deze keer 200% mee!
Ik zit met Ean in een groep van honden die ouder zijn dan 9 maanden; een aantal heeft al cursus gehad en een aantal begint net. Ean hoort er eigenlijk met zijn 5,5 maanden niet in thuis maar de 'goede' groep voor hem is op de vrijdag overdag en dan kan ik echt niet; moet ik naar school. Instructeur hebben afgesproken dat we alles heel rustig aan doen en hij doet gewoon voor spek en bonen mee. En na deze eerste les heb ik er het volle vertrouwen in dat we zeker geen dingen gaan doen die hij nog niet aan kan.

We zijn begonnen met let op. Ging prima (vijf seconden vasthouden mbv stem of brokje, gaat prima), uitbouwen deze week naar 10 seconden; ik kijk gewoon hoever we komen.
Daarna 8-je volgen; aangelijnd en los. Aangelijnd gaat minder goed dan los (oefen het eigenlijk nooit aan de riem :roll: ) maar voor een pupje van 5,5 maanden prima. Oefen thuis niet verder dan een meter of 10 en dat ga ik ook nog niet uitbouwen. 1x in de week een achtje lopen, prima.. maar ga hem nog niet overvragen.
Rest van de groep deed een minuut uit zicht, Ean hoefde dat niet te doen. Alleen af en kort er voor staan op een paar meter afstand. Dat gaat prima.

Daarna het meest spannende voor mij; het apporteren. In de puppycursus had hij dus totaal geen aandacht voor de dummy, interesseerde hem geen biet. Tijdens het wisselen de dummy weggestopt, maar wel hem elke keer laten kijken als Aisha de dummy ophaalde. Daar werd hij wel elke keer hebberig van, maar heb hem niet laten apporteren. En natuurlijk mega beloond als hij wel zelf met dingen aan kwam lopen.
Vandaag was de proef op de som; op 25 meter afstand werd de dummy gegooid. Hij mocht inspringen (maar deed het niet) en daarn liep hij vol enthousiasme op de dummy af :ok:
Even wat aarzelend bij de dummy maar na aanmoediging pakte hij toch op en kwam goed mijn kant op. Op ongeveer de helft kreeg hij iets lekkers in zijn neus en liet de dummy vallen; de trainster pakte de dummy op, gooide er wat mee en toen pakte hij het weer op en kwam het brengen. Joehoe! Helemaal blij :cheer:
Afgesproken deze week verder geen apportjes te doen, maar wel weer te laten kijken bij Aisha. Bij het apport hier hebben we hem ook als laatste laten gaan, zodat hij het eerst van de anderen kon zien.

Als laatste het water; een dummy in het water gegooid gewoon om te kijken wat hij zou doen maar alleen in het water durft ie niet! Hij gaat altijd samen met Aisha en dit vond hij maar helemaal niets. De trainster heeft hem meegenomen naar de overkant en toen was het een kwestie van roepen en aanmoedigen. Het duurde even maar uiteindelijk kwam hij wel en zwom over, toch zeker een meter of 20 :ok:
Dat wordt dus het aandachtspunt voor deze week; alleen mee en kijken of ik hem zover krijg dat hij zonder druk het water in gaat..

Daarna was hij helemaal uitgeschakeld, hij ligt fijn te slapen.. Was een leuke les met gelukkig een aanpak die mij zeker aanstaat. En met 5 Flatcoateds in een groep, erg leuk!
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Jee Moniek wat fijn dat hij de dummy nu toch heeft opgepakt :ok:

Ik heb Ita vrijer gemaakt in het water door gewoon met haar alleen in de ondiepe beekjes hier te spelen met een balletje.
Zo heb ik haar zelfs het "over" geleerd :wink:
Dus als je ergens een ondiep stroompje kan vinden? :idea:

Ik zou denk ik als de hond toch is aangelijnd even een klein stukje "volg" oefenen.
Deed ik met Ita op die leeftijd meestal als we terug kwamen van een wandelingetje.
Dan is er geen P&P die dwars kan zitten en de grootste energie is er uit.
Dat volg niet meer dan 3 passen vooruit, dan 3 passen naar links en naar rechts en klaar :ok:

Ean komt er wel.
Lijkt me een fijne groep om in te trainen :ok:
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

ranetje schreef:Ik heb Ita vrijer gemaakt in het water door gewoon met haar alleen in de ondiepe beekjes hier te spelen met een balletje.
Zo heb ik haar zelfs het "over" geleerd :wink:
Dus als je ergens een ondiep stroompje kan vinden? :idea:
Ja, denk dat dat wel gaat lukken... Nu is hij niet heel erg gek op een balletje maar heb er wel vertrouwen in..
ranetje schreef:Ik zou denk ik als de hond toch is aangelijnd even een klein stukje "volg" oefenen.
Deed ik met Ita op die leeftijd meestal als we terug kwamen van een wandelingetje.
Dan is er geen P&P die dwars kan zitten en de grootste energie is er uit.
Dat volg niet meer dan 3 passen vooruit, dan 3 passen naar links en naar rechts en klaar :ok:
Ja, moet gewoon de riem wat vaker meenemen. We wonen aan een drukke straat buitenaf. Als ik met de honden ga lopen, gaan ze achter in de auto, rij ik een paar honder meter een verlaten weg in en daar gaan ze er uit. Ze gaan voor de vorm wel even aan de riem, maar dat moet ik dus meer doen :19: Nu zit hij eigenlijk altijd aan een tuigje en moet nu toch een jachtlijntje om en dat is ook wat makkelijker meenemen..
ranetje schreef:Ean komt er wel.
Lijkt me een fijne groep om in te trainen :ok:
Is ook een fijne groep! En heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen met hem, zie het in elk geval een heel stuk zonniger in dan na de puppylessen toen hij een dummy echt niet interessant vond. Ben trots op het kleine manneke! :ok:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

We zijn onder tussen twee maanden verder en Juno begint beetje bij beetje zijn karakter te laten zien. Je merkt het aan hem. De buurkinderen worden namelijk leuk, de kat is geinig, de uitlaatplek nog veel meer en zelfs de honden uitlaatservice is als leuk voor Juno te omschrijven. Het woord eigen kracht is hem totaal onbekend en hard hoofd is in meerdere vormen voor hem in zijn karakter omschrijving neer te zetten. Aangezien mijn vriendin sinds kort met twee halve voortanden door het leven moet. Gelukkig netjes gerestaureerd (stifttanden) door de ietwat sadistische tandarts die mij de schuld gaf. :N:

Lomp is er dus ook bij te zetten en apporteerdriften zijn ongekend, want ja het is en blijft een retriever. Alleen dat retrieven is voor hem ook totaal onbekend. Hij "retrieved" bijvoorbeeld de wcrol naar zijn mand om het daar als echte "retriever" in 1000 stukjes te verschipperen, een hap ervan door te slikken en vervolgens er al rollend het door de rest van de kamer te verspreiden. Zo ook de telefoon van mijn vriendin, die nu dus door moet met een telefoon waarvan ze niet meer kan zien hoeveel batterij hij nog heeft, of mijn telefoon die er nog iets minder goed vanaf kwam. Die gaan we zometeen een mooie begravenis geven, maar voorlopig ligt hij om verzekeringtechnische redenen in de koelkast. Tegenwoordig hebben we minimaal 2 paar sloffen op voorraad en kinderhekjes voor de keuken en de slaapkamer. :N:

De keuken omdat hij door heeft hoe de vuilnisbak open kan, de koelkast en omdat er op het aanrecht ook altijd nog wat leuks kan liggen. De slaapkamer vanwege zijn prachtige "retriever" neigingen. Eten geven aan Gaia kan niet met Juno in 1 kamer, onmogelijk, namelijk als Gaia even d'r kop op tilt is d'r voer plots verdwenen. Dat geldt niet alleen voor Gaia, maar iedereen die eten heeft is in ons huis officieel vogelvrij verklaard. Als een sluwe tijger weet hij beter dingen te stelen dan een professionele dief. Zo snel, zo slinks dat je hem niet eens verdenkt. Totdat de tweede persoon die heeft zitten kijken je uit begint te lachen en wijst naar een ontzettend schattig kijkende Labrador die het al afgeleerd heeft om z'n bek schoon te likken. :N:

Voor mij is uitlaten iedere keer weer een genot met die hond, je weet nooit waar je aan toe bent en luisteren is voor hem echt het laatste op zijn prio lijstje. Als het hem blieft dan komt hij zich even melden wat je kunt merken aan een vliegensvlugge koude smerige neus op je hand. Echter mijn vriendin en Gulio zijn een waar duo. Zij blijft tegen hem praten en hij haalt hier de commando's uit. Voorbeeld, Vriendin laat riem vallen, hij pakt hem op en brengt de riem naar haar toe. Vervolgens lijnt ze hem aan en zit de riem verkeerd onder de voorpoten. Al babbelend zegt ze, "de riem zit fout doe je poot omhoog". Gulio tilt zijn poot op en voila, ze kan hem er moeiteloos weer goed doen. Je voelt je wel even goed in de zeik gezet op dat soort momenten. Als ik tegen Gaia zeg, "hé foei los" spuugt ze het uit als of het ontzettend smerig is.. Doe je dat zelfde bij Juno, klemmen allebei de kaken op elkaar en moet je het zowat met een breakstick loswrikken. We zijn het namelijk met z'n allen overuit, appél is iets om op te eten, rond vruchtsoort.

's Avonds ga je lekker op de bank zitten en trek je, je vriendin eens dicht tegen je aan. Je voelt eens en denkt goh, waarom is mijn vriendin zo harig? Je kijkt naast je en ziet hoe er een zwart monster tussen jou en je geliefde is geklommen. Op het moment dat jij hem oog in oog aan kijkt begint hij uitermate enthousiast te kwispelen en toont hij u zijn alom verwoestende tong. Vervolgens draait hij zich eens drie keer om en neemt alles mee wat hij tegenkomen. Gaat dan liggen om geheel tevreden te gaan slapen.

En toch, na dit alles verovert hij je hart en kun je op dat soort momenten alleen nog stom lachen om vervolgens je hoofd te schudden en te bedenken dat dit zijn charmes zijn. Heerlijk een Labrador.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik zit hier tranen met tuiten te lachen :smile: :smile:
Je beschrijft de echt lompe onbehouwen labrador zoals hij kan zijn. :mrgreen:
Wat deze zwarte buldozer betreft zal je echt bij je vriendin in de leer moeten hoe je met het zelfde soort gebabbel de schat ook zo ver kunt krijgen als zij.

Die kaakklem bij iets wat gepakt is komt me bekend voor. Nee niet bij die van mij, ik heb het vaker gezien bedoel ik.
Ruilen voor iets lekkers van jou of in grote nood even in zijn oor blazen is misschien een oplossing?
En het commando "los" gaan aanleren. :wink:

Het retrieven naar de eigen mand zal hij wel eerder hebben geleerd elders :mrgreen:
Dat wc rolletje is geen ramp, maar de overige zaken zouden beter naar jullie gebracht kunnen worden.
Op naar de apporteertraining :ok:
Het moet zo leuk worden om aan jullie te apporteren dat de mand buiten beeld raakt.

En ja, daar ben je nog wel even zoet mee :F: :wink:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:Ik zit hier tranen met tuiten te lachen :smile: :smile:
Je beschrijft de echt lompe onbehouwen labrador zoals hij kan zijn. :mrgreen:
Haha, uh ja, zo was het ook bedoeld denk ik. :mrgreen:
ranetje schreef: Wat deze zwarte buldozer betreft zal je echt bij je vriendin in de leer moeten hoe je met het zelfde soort gebabbel de schat ook zo ver kunt krijgen als zij.
Het is haar hond, als ik teveel met hem optrek en train trekt hij heel snel naar mij toe. Dat was ook het probleem in het begin. HIj hing ontzettend bij mij en niet bij haar. Dus voorlopig doe ik helemaal niets met hem behalve af en toe een rondje om de flat. Als zij de band met hem helemaal opgebouwd heeft ga ik wel eens wat vaker dingetjes doen. :mrgreen:
ranetje schreef: Die kaakklem bij iets wat gepakt is komt me bekend voor. Nee niet bij die van mij, ik heb het vaker gezien bedoel ik.
Ruilen voor iets lekkers van jou of in grote nood even in zijn oor blazen is misschien een oplossing?
En het commando "los" gaan aanleren. :wink:
Ruilen heb ik opgegeven, voor je het wist smeerde hij het met beide objecten / koekjes. Die kaakklem is overigens alleen als je zegt foei. Als je lieft vraagt of hij hem eventueel wil loslaten dan gaat hij erover met zichzelf in beraad. Over het los aanleren, working on it.
ranetje schreef: Het retrieven naar de eigen mand zal hij wel eerder hebben geleerd elders :mrgreen:
Dat vermoede heb ik ook
ranetje schreef: Dat wc rolletje is geen ramp, maar de overige zaken zouden beter naar jullie gebracht kunnen worden.
Op naar de apporteertraining :ok:
Het moet zo leuk worden om aan jullie te apporteren dat de mand buiten beeld raakt.

Standaard een zak koekjes in m'n broekzak mocht hij met iets aankomen. :mrgreen:
ranetje schreef: En ja, daar ben je nog wel even zoet mee :F: :wink:
Daar was ik ook al bang voor. :N: :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Als hij hem kan smeren met beide objecten (telefoon + voertje) gaat er iets mis. :wink:
Dus òf permanent een halsband om met een kort lijntje zodat er niets te "smeren" valt, òf je houdt een jachtlijntje klaar o.i.d. waarmee je een lus kunt maken en die over de kop heen kan doen voordat je begint aan de "ruilprocedure" :mrgreen:

In wezen bedoel ik met "hij heeft elders al geleerd om naar zijn mand te retrieven" dat het retrieven er wel in zit maar dat men heeft verzuimd de hond meteen duidelijk te maken waar naar toe geretrieved moest worden :wink:

Daarom niet alleen standaard een zak koekjes bij je hebben, maar ook actief gaan werken aan het apport.
Dus de hond leren om te apporteren.
Begin dan niet met die lekkere telefoon, maar met een simpel blok of een dummy.
Zorg dan wel dat dat ding achter slot en grendel ligt als je er niet mee bezig bent, anders vind je die ook terug in de mand :mrgreen:
En die training gaat dus aanvankelijk aangelijnd, ook binnenshuis, anders blijf je de boel uit de mand vissen.
Dat "foei" leidt tot een kaakklem zal ook met zijn verleden te maken hebben. Dan dus inderdaad een verzoek indienen dat dan uiteindelijk niet meer in drievoud hoeft te worden ingeleverd bij de zwarte schat hoop ik. :ok:
Dat betekent dus voor jou een pleister op je mond.
Je bent zo aan Gaia gewend die met "foei" onmiddellijk uitspuugt dat je het anders automatisch blijft zeggen.

Als je dat leren apporteren eerst wil overlaten aan je vriendin vanwege de band die gesmeed moet worden prima, maar laat zij het dan wel doen. :ok:

Ietsje meer duidelijkheid is ook aan te raden :wink:
Als je hart smelt vanwege de wat ruwe verstoring van een gezellige zit op de bank heeft hij te veel praatjes 8)
Laatst gewijzigd door ranetje op 24 sep 2008 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Gaia schreef:
Standaard een zak koekjes in m'n broekzak mocht hij met iets aankomen. :mrgreen:
Als je het ziet gebeuren kan je wellicht ook tussen hem en de mand in gaan staan/zitten en hem zo opvangen? Dan het geapporteerde in ontvangst nemen (als je het lief gevraagd hebt :mrgreen: ) en dan belonen.

Ik heb het met Vera toen ze een week of 10 was zo gedaan als ik haar wilde laten apporteren. De eerste paar keren wilde ze nog weleens met het speeltje/dummy naar haar mand lopen en dus ging ik standaard voor de mand zitten zodat ik haar dan op kon vangen :mrgreen: :wink:
Ze apporteert nu soms tot je er tuurluurs van wordt, dus pas maar op :N:
Haha, nee hoor, ik vind het heel erg leuk dat ze zo graag apporteert :wink: Alleen soms is het een beeeetje onhandig als ik een nieuw speeltje de kamer ingooi zo van "heeft ze weer wat te doen" en ze dat speeltje dan met een big smile direct bij me komt brengen, of ik het weer weg wil gooien (en nog een keer, en nog een keer, en nog een keer :mrgreen: ).
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

ranetje schreef:
Inge O schreef:ik (als volstrekt ervaren voorjager :pffff: ............................ :smile: ) zou de volgende keer met je trainingsmaatje op korte afstand eerst wit, dan groen doen - op 40m hetzelfde - op 60m hetzelfde (en afsluiten met groen dus, als alles goed ging).

op 'officiële training' zou ik het dan voorlopig op wit houden, om daar haar kansen op succes voorlopig nog een stuk hoger te houden :ok: .

attack heeft overigens vandaag een keurig (moeilijk) markeerapportje gedaan, met een rood, piepklein balletje - niet bedoeld ook eigenlijk :mrgreen: .
als ik de mest van de paardenwei haal gaan de honden altijd mee, attack mét 'speciaal weideballetje :blah: :roll: . er wordt dan geapporteerd en vooral ook gezocht : ik loop weg met het balletje, laat het ergens onopvallend vallen en loop dan in een grote boog terug - overal op dat verloop kan het balletje liggen....
maar attack was superattent geweest omdat de andere honden geïnteresseerd meeloerden en op het 'brennggg' stoof ze meteen récht naar de 'dropplek', niks zoeken, ze had de plek perfect gemarkeerd :mrgreen: .
Misschien geen ervaren voorjager, maar zeker ervaren in het opbouwen van een training.
Lijkt me een uitstekend advies, dus ik volg het op :D

Attackje is een kanjer :ok:
Je advies is afgelopen maandag gebruikt Inge :wink:
Het terrein was ietsje moeilijker dan ik had bedoeld, maar op 20 meter eerst wit en toen groen ging goed.
Op 40 meter eerst wit en toen groen ging ook goed :wink:
Op 60 meter wit ging maar net goed, Ita vond het duidelijk knap moeilijk, dus daar heb ik geen groen laten gooien.
Daardoor met succes afgerond, dat leek me veiliger :wink:
Volgende keer weer een stapje verder.

Met Rana en de Toller wat moeilijker verloren zoek oefeningen gedaag.
In het bos liep een beekje en de honden moesten over het beekje heen om het apport te vinden.
Maar aangezien ik zo'n 20 meter voor de beek stond kon (mocht) ik geen "over" zeggen.
Rana heeft zich flink in het zweet gelopen. Eerst het bos uitgekamd voor de beek en toen dat niets opleverde ging ze uit zichzelf de beek over om verder te zoeken. En met succes :ok:
De Toller deed het ook prima.

Daarna vooruit sturen over grotere afstand.
3 witte dummy's op rij in wat hoger gras (30, 50 en 90 meter) en er tussen op 70 meter een fazant (nep).
De Toller was moe van de proeven (2 x KNJV B gehaald :ok: ) en haalde met enige moeite de 30 en 50 meter. Daarom gestopt na die tweede dummy en Rana voor de laatste twee gestuurd.
Ze heeft me versteld doen staan.
Rechte lijnen lopen ging de laatste tijd helemaal niet goed, maar maandag kon ik haar op 70 meter zo het zoeksignaal geven :ok: :D
De fazant kwam keurig binnen en Rana kreeg de smaak te pakken.
Ze heeft zich prima naar 90 meter laten sturen (ongeveer een ruime meter uit de rechte lijn) en op zoeksignaal vond ze de laatste dummy direct.
Dus ook zij heeft lekker gewerkt.
We hebben echt genoten van de ochtend.
We zijn met de drie honden behoorlijk lang en intensief bezig geweest, dus ze gingen op de terugweg onmiddellijk plat in de auto.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moos schreef:
Gaia schreef:
Als je het ziet gebeuren kan je wellicht ook tussen hem en de mand in gaan staan/zitten en hem zo opvangen? Dan het geapporteerde in ontvangst nemen (als je het lief gevraagd hebt :mrgreen: ) en dan belonen.

Ik heb het met Vera toen ze een week of 10 was zo gedaan als ik haar wilde laten apporteren. De eerste paar keren wilde ze nog weleens met het speeltje/dummy naar haar mand lopen en dus ging ik standaard voor de mand zitten zodat ik haar dan op kon vangen :mrgreen: :wink:
Haha, nee hoor, ik vind het heel erg leuk dat ze zo graag apporteert :wink: Alleen soms is het een beeeetje onhandig als ik een nieuw speeltje de kamer ingooi zo van "heeft ze weer wat te doen" en ze dat speeltje dan met een big smile direct bij me komt brengen, of ik het weer weg wil gooien (en nog een keer, en nog een keer, en nog een keer :mrgreen: ).
:ok: is een goeie.

Het zou kunnen zijn dat Juno al behendig de obstructie weet te omzeilen.
Misschien als je vlak voor de mand gaat staan of desnoods in de mand gaat zitten? :idea: :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:
Moos schreef:
Gaia schreef:

Misschien als je vlak voor de mand gaat staan of desnoods in de mand gaat zitten? :idea: :mrgreen:
Ik ging zelf met mijn benen in een V voor de mand zitten, en als Vera dan langs me wou sneaken bleek ik opeens heeeeeeele lange armen ook nog te hebben :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moos schreef:
ranetje schreef:
Moos schreef:
Gaia schreef:

Ik ging zelf met mijn benen in een V voor de mand zitten, en als Vera dan langs me wou sneaken bleek ik opeens heeeeeeele lange armen ook nog te hebben :mrgreen:
Mag ik stiekem even grinnikken bij het beeld dat ik nu krijg van een bazin die een zwarte volwassen buldozer op die manier probeert te vangen? :wink: :mrgreen:

Ik heb er een haarscherp beeld bij. :N:
Heb gisteravond een vergelijkbaar leuk contact gemaakt met een zwarte boender van hetzelfde ras :mrgreen:
Mijn cursisten vonden het ook leuk :smile:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

ranetje schreef: Mag ik stiekem even grinnikken bij het beeld dat ik nu krijg van een bazin die een zwarte volwassen buldozer op die manier probeert te vangen? :wink: :mrgreen:

Ik heb er een haarscherp beeld bij. :N:
Heb gisteravond een vergelijkbaar leuk contact gemaakt met een zwarte boender van hetzelfde ras :mrgreen:
Mijn cursisten vonden het ook leuk :smile:
:mrgreen: :mrgreen:
Ja, met een pup van een kilo of 9 is het wat simpeler natuurlijk :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:Als hij hem kan smeren met beide objecten (telefoon + voertje) gaat er iets mis. :wink:
Dus òf permanent een halsband om met een kort lijntje zodat er niets te "smeren" valt, òf je houdt een jachtlijntje klaar o.i.d. waarmee je een lus kunt maken en die over de kop heen kan doen voordat je begint aan de "ruilprocedure" :mrgreen:
Ha! ik uhm weet precies wat je bedoeld :idea: :mrgreen:
ranetje schreef: In wezen bedoel ik met "hij heeft elders al geleerd om naar zijn mand te retrieven" dat het retrieven er wel in zit maar dat men heeft verzuimd de hond meteen duidelijk te maken waar naar toe geretrieved moest worden :wink:
Dat vermoeden hadden wij ook al. :mrgreen:
ranetje schreef: Daarom niet alleen standaard een zak koekjes bij je hebben, maar ook actief gaan werken aan het apport.
Mijn geliefde vriendinnetje doet ondertussen toch dagelijks wel 3 apports varierend van pak m'n schoenen tot oh god heb je voor mij de sleutels? Meesterlijk om te zien overigens. Ook ik geef wel eens een zoek opdracht zónder iets neergelegt te hebben, kijken waar hij mee terug komt. Zolang het dus maar niet van hoger weg is dan de grond. :mrgreen: Zoek is iets wat al aangeleert is en hij fantastisch vind.
ranetje schreef: Zorg dan wel dat dat ding achter slot en grendel ligt als je er niet mee bezig bent, anders vind je die ook terug in de mand :mrgreen:
Daar kwam mijn ijzeren buisje ook achter, die was ik weken kwijt. Bleek hij achter de mand te liggen. :denken:
ranetje schreef: En die training gaat dus aanvankelijk aangelijnd, ook binnenshuis, anders blijf je de boel uit de mand vissen.
Dat "foei" leidt tot een kaakklem zal ook met zijn verleden te maken hebben. Dan dus inderdaad een verzoek indienen dat dan uiteindelijk niet meer in drievoud hoeft te worden ingeleverd bij de zwarte schat hoop ik. :ok:
Die foei heb ik al afgeleerd, als het me echt te lang duur (dan wel niet een kwartier) vouw ik eens lievelijk een lip onder z'n tand waardoor hij meestal vrij vlot los laat en ik hem uitbundig beloon.
ranetje schreef: Dat betekent dus voor jou een pleister op je mond.
Je bent zo aan Gaia gewend die met "foei" onmiddellijk uitspuugt dat je het anders automatisch blijft zeggen.
ja, ik moet zeggen lukt aardig tot het moment dat hij mijn telefoon vast had. Ik won er niets meer, maar er kwam iets meer uit op dat moment dan foei en los. Probeerde mijn vriendin d'r tactiek op een iets minder positieve manier. :wink:

Resultaat, telefoon gaf z'n laatste knipperlichtje aan me en heeft het sindsdien nooit meer gedaan. :N:
ranetje schreef: Als je dat leren apporteren eerst wil overlaten aan je vriendin vanwege de band die gesmeed moet worden prima, maar laat zij het dan wel doen. :ok:
Uiteraard. Zij traint met hem, zij loopt met hem. Het enige wat ik doe met hem is twee maal daags een rondje om de flat. Het eerste en het laatste rondje. :wink: Af en toe wat tijd verdrijf, maar daar houd het ook wel mee op.
ranetje schreef: Ietsje meer duidelijkheid is ook aan te raden :wink:
Als je hart smelt vanwege de wat ruwe verstoring van een gezellige zit op de bank heeft hij te veel praatjes 8)
Hij heeft praatjes helemaal waar, maar ik moet zeggen dat of hij doet het zo vreselijk uitgekookt dat hij perfect acteert, of hij vind het echt heel gezellig. :mrgreen:

Alleen heeft hij nog niet echt door waar Juno ophoudt en iemand anders begint, maar dat is een kleinigheid (voor hem). Nee, als het me echt de strot uit komt is Juno de eerste die van de bank af is en ik degene die prinsheerlijk op de bank ligt. Alleen de manier waarop het gaat is hart smeltend :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Gaia op 24 sep 2008 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:
Moos schreef:
Gaia schreef:

Uuuh, mmmm... :N:
Had ik al verteld over de twee halve voortanden van m'n vriendin? Ik denk dat ik deze even oversla. Desirée blijft staan, staan is goed, beter voor je tanden. :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gaia schreef:
ranetje schreef:Daarom niet alleen standaard een zak koekjes bij je hebben, maar ook actief gaan werken aan het apport.
Mijn geliefde vriendinnetje doet ondertussen toch dagelijks wel 3 apports varierend van pak m'n schoenen tot oh god heb je voor mij de sleutels? Meesterlijk om te zien overigens. Ook ik geef wel eens een zoek opdracht zónder iets neergelegt te hebben, kijken waar hij mee terug komt. Zolang het dus maar niet van hoger weg is dan de grond. :mrgreen:
Jouw vriendin vernietigd dus mijn uitleg aan mijn cursisten dan een hond gebaat is bij een simpel en duidelijk commando :N: :jank:
Gaia schreef:
ranetje schreef: Zorg dan wel dat dat ding achter slot en grendel ligt als je er niet mee bezig bent, anders vind je die ook terug in de mand :mrgreen:
Daar kwam mijn ijzeren buisje ook achter, die was ik weken kwijt. Bleek hij achter de mand te liggen. :denken:
Laat Juno dat buisje apporteren :ok:
Misschien krijgt Gaia dan ook de geest :idea:

Ja je had al verteld over die twee halve voortanden :wink:
Ze kan inderdaad beter blijven staan :ok:

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 24 sep 2008 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:
Gaia schreef:
ranetje schreef:Daarom niet alleen standaard een zak koekjes bij je hebben, maar ook actief gaan werken aan het apport.
Mijn geliefde vriendinnetje doet ondertussen toch dagelijks wel 3 apports varierend van pak m'n schoenen tot oh god heb je voor mij de sleutels? Meesterlijk om te zien overigens. Ook ik geef wel eens een zoek opdracht zónder iets neergelegt te hebben, kijken waar hij mee terug komt. Zolang het dus maar niet van hoger weg is dan de grond. :mrgreen:
Jouw vriendin vernietigd dus mijn uitleg aan mijn cursisten dan een hond gebaat is bij een simpel en duidelijk commando :N: :jank:
:smile: :smile: Kan d'r niets aan doen, ik ben ook van de korte commando's.
ranetje schreef:
Gaia schreef:
Laat Juno dat buisje apporteren :ok:
Misschien krijgt Gaia dan ook de geest :idea:

Ja je had al verteld over die twee halve voortsanden :wink:
Ze kan inderdaad beter blijven staan :ok:
Brr, m'n tanden!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Moos schreef: Als je het ziet gebeuren kan je wellicht ook tussen hem en de mand in gaan staan/zitten en hem zo opvangen? Dan het geapporteerde in ontvangst nemen (als je het lief gevraagd hebt :mrgreen: ) en dan belonen.

Ik heb het met Vera toen ze een week of 10 was zo gedaan als ik haar wilde laten apporteren. De eerste paar keren wilde ze nog weleens met het speeltje/dummy naar haar mand lopen en dus ging ik standaard voor de mand zitten zodat ik haar dan op kon vangen :mrgreen:
doe ik hier ook altijd met de puppen : bij de eerste apportjes weten ze zelfs niet eens dat ik het wil - ik ga gewoon 'zeer toevallig' op de uitgestippelde route staan :mrgreen: .
Heb ik met Ita ook gedaan.
(zie pagina..........uhmmmmmmmm...............38 of zoiets :denken: :mrgreen: )
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ik kwam vanochtend langs een stukje veld met kniehoog gras en wat struiken, en heb eens gekeken wat Vera ervan zou vinden om naar de bal te 'speuren'. Nouuu, en of ze dat wat vond :ok: Staart fier in de lucht en maar kwispelen kwispelen terwijl ze zocht.
En ze was ook nergens meer door van de wijs te brengen. Op een gegeven moment kwam een vast speelvriendje van haar langs die haar uitgebreid kwam begroeten, als ze had kunnen praten had ze geroepen "rot op man, je staat in de weg!" :smile:
Er kon dus ook geen begroeting terug vanaf, ze zocht namelijk de bal :pffff: :mrgreen:

Wat ik nu gedaan heb is haar aan de halsband vastgehouden, laten zitten, en dan de bal ergens in het veld/in de struiken gegooid. Als er dan even geen druk op de halsband stond (kortom, ze zat rustig) dan liet ik haar los.
Doe ik dat zo goed? Daar hoort vast ook een commando bij he? :denken:

En hoe kan ik dit verder uitbouwen? Er zijn vast speur-spelletjes die je kan doen?

Kortom, mijn hond speurt graag, heeft men tips :mrgreen: :wink:

(ik heb overigens een groen/gele tennisbal, dus van het zicht moest ze het, amper, hebben).

En oh ja, in haar enorme enthousiasme springt ze enorm tegen me op. Beeetje opspringen vind ik wel leuk, maar dit is echt over the top.
Ik vraag me af of ik haar daar echt even goed boos voor kan toespreken, want dat ze zo enorm graag wil vind ik wel heel erg leuk natuurlijk.
En ik vraag me ook af in hoeverre dat reeel en eerlijk is. Ze is tenslotte pas 6.5 maand, en gewoon heel heel heeeeel erg blij op zo'n moment.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Moos schreef:En oh ja, in haar enorme enthousiasme springt ze enorm tegen me op. Beeetje opspringen vind ik wel leuk, maar dit is echt over the top.
Ik vraag me af of ik haar daar echt even goed boos voor kan toespreken, want dat ze zo enorm graag wil vind ik wel heel erg leuk natuurlijk.
En ik vraag me ook af in hoeverre dat reeel en eerlijk is. Ze is tenslotte pas 6.5 maand, en gewoon heel heel heeeeel erg blij op zo'n moment.
Hahaha "ze is tenslotte pas 6,5 maand...." :blah: :blah: :mrgreen:
Er wordt gewoon niet eerder gezocht dan dat ze rustig op jouw seintje wacht :pffff: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:
Moos schreef:En oh ja, in haar enorme enthousiasme springt ze enorm tegen me op. Beeetje opspringen vind ik wel leuk, maar dit is echt over the top.
Hahaha "ze is tenslotte pas 6,5 maand...." :blah: :blah: :mrgreen:
Er wordt gewoon niet eerder gezocht dan dat ze rustig op jouw seintje wacht :pffff: :wink:
Ik voel me zo'n beul als ik enthousiasme afstraf :jank:
Als ik haar aan de halsband vast heb en laat wachten doet ze het niet hoor, dan is ze alleen maar gefocussed op de bal in het veldje :wink: Dus dat doet ze wel netjes.
Het is als ze de bal bij me gebracht heeft, ik hem heb aangenomen, en ze dan verwacht dat ik hem weer ga gooien. Dannn stuitert ze nogal :N: :mrgreen:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Heb je het boekje "de drie apporten" van Tineke Antonisse misschien in huis?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”