Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fietsen met de hond?
Moderator: moderatorteam
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Fietsen met de hond?
Gewoon een klein vraagje:
Vanaf welke leeftijd kun je je hond gaan leren naast de fiets te lopen?
Vanaf welke leeftijd kun je je hond gaan leren naast de fiets te lopen?
RIP Cena

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
-
- Zeer actief
(weer die leeftijd; zeker wachten tot hij ruim een jaar is!)
Je kunt WEL nu al aanleren dat de fiets niets engs is
In kleine stappen bijv.
- zet de fiets in de tuin en doe verder niets
- neem (in de tuin) de hond aan de riem 4 meter naast de fiets mee; hij
aan de rechterkant, jij aan de linkerkant lopend naast de fiets
- op straat wandelend met datzelfde idee
- 100 meter uiterst langzaam fietsen (rechtuit)
- met een bochtje naar links weer 100 meter
- idem rechts
Dat zo heel langzaam doen, niet op 1 dag, zelfs niet 1 week, maar bijv in 1 maand.
Tempo en afstand langzaam opbouwen over een periode van maanden, maar nooit voordat de hond ruim volgroeid is te lang en te snel.
Koppel een woord aan het 'correct naast de fiets lopen'... wen de hond meteen aan springer vanaf het eerste moment dat hij naast de fiets gaat wandelen.
Nog even geduld dus
Suzanne
Je kunt WEL nu al aanleren dat de fiets niets engs is

In kleine stappen bijv.
- zet de fiets in de tuin en doe verder niets
- neem (in de tuin) de hond aan de riem 4 meter naast de fiets mee; hij
aan de rechterkant, jij aan de linkerkant lopend naast de fiets
- op straat wandelend met datzelfde idee
- 100 meter uiterst langzaam fietsen (rechtuit)
- met een bochtje naar links weer 100 meter
- idem rechts
Dat zo heel langzaam doen, niet op 1 dag, zelfs niet 1 week, maar bijv in 1 maand.
Tempo en afstand langzaam opbouwen over een periode van maanden, maar nooit voordat de hond ruim volgroeid is te lang en te snel.
Koppel een woord aan het 'correct naast de fiets lopen'... wen de hond meteen aan springer vanaf het eerste moment dat hij naast de fiets gaat wandelen.
Nog even geduld dus

Suzanne
- Moos
- Zeer actief
Het is toch wat dat mensen een vraag stellen he?Suzanne123 schreef:(weer die leeftijd; zeker wachten tot hij ruim een jaar is!)

Overigens hoor ik ook hele andere geluiden weer her en der dat kleine stukjes rechtlijnig in een rustig tempo fietsen, en zo langzaam opbouwen, ook al goed kan voordat de hond een jaar oud is.
Maar dat terzijde.

-
- Zeer actief
Da's toch alleen maar goed als mensen vragen stellen, maar net in een ander topic gaf ik ook al mede als antwoord dat de leeftijd belangrijk is om op te lettenMoos schreef:Het is toch wat dat mensen een vraag stellen he?Suzanne123 schreef:(weer die leeftijd; zeker wachten tot hij ruim een jaar is!)![]()
Overigens hoor ik ook hele andere geluiden weer her en der dat kleine stukjes rechtlijnig in een rustig tempo fietsen, en zo langzaam opbouwen, ook al goed kan voordat de hond een jaar oud is.
Maar dat terzijde.

Het rustig lopen (in wandeltempo en net iets sneller) is idd niet heel slecht, als je het niet dagelijks doet.
Zowiezo altijd in het oog houden dat de hond moet draven, nimmer "galopperen"...
Suzanne
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
Thanx voor de adviezen.
Juist omdat ik de leeftijd van Cena in de gaten wil houden, stel ik deze vraag! Ik wil zelf allemaal heel erg veel, maar weet dat ze daar nog niet klaar voor is. Daarom wandel ik nooit langer dan een half uur aan een stuk, ga ik nog niet naar de duinen, en ben ik dus ook nog niet begonnen met fietsen.
Maar het is een goed idee om in stappen haar vast te laten wennen aan de fiets. Mijn fiets staat regelmatig in de tuin, dat hindert Cena niets. Dus dan kan ik denk ik wel naar stap 2 gaan. Ik ga er mee aan de slag!!
Juist omdat ik de leeftijd van Cena in de gaten wil houden, stel ik deze vraag! Ik wil zelf allemaal heel erg veel, maar weet dat ze daar nog niet klaar voor is. Daarom wandel ik nooit langer dan een half uur aan een stuk, ga ik nog niet naar de duinen, en ben ik dus ook nog niet begonnen met fietsen.
Maar het is een goed idee om in stappen haar vast te laten wennen aan de fiets. Mijn fiets staat regelmatig in de tuin, dat hindert Cena niets. Dus dan kan ik denk ik wel naar stap 2 gaan. Ik ga er mee aan de slag!!
RIP Cena

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Niet zo secuur hoorSuzanne123 schreef:Da's toch alleen maar goed als mensen vragen stellen, maar net in een ander topic gaf ik ook al mede als antwoord dat de leeftijd belangrijk is om op te lettenMoos schreef:Het is toch wat dat mensen een vraag stellen he?Suzanne123 schreef:(weer die leeftijd; zeker wachten tot hij ruim een jaar is!)![]()
Maar dat terzijde.
Het rustig lopen (in wandeltempo en net iets sneller) is idd niet heel slecht, als je het niet dagelijks doet.
Zowiezo altijd in het oog houden dat de hond moet draven, nimmer "galopperen"...
Suzanne

De buitentemperatuur vind ik veel belangrijker om in de gaten te houden en altijd water mee.

- enjo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse setter
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
- Aantal honden: 2
Draven naast de fiets is saai vind Kira, rennen en vliegen moeten we
Dus van mij mag ze dat, alleen niet constant. Met Kira ben ik begonnen voordat ze een jaar was. Een maand of 10 was ze geloof ik. Gewoon opgestapt en rustig weggefietst. Eerst een heel klein stukje van 5 minuten en zo opgebouwd. Ze is nu bijna 7 en vind het heerlijk om te doen.

-
- Vaste gebruiker
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Inge O schreef:ik zal attack (mijn fietshond) tijdens het fietsen eens een ipodje op het hoofd zetten, met daarop de mantra-boodschap : 'ikzalnietgalopperenikzalnietgalopperenikzalnietgalopperen'.
doet ze het dan toch, tja, dan heeft ze de problemen toch echt zelf gewild.
Ik trap wel eens op de rem, maar dan kijkt Felix zo verbaasd en verwijtend omhoog dat ik meteen weer stop met remmen :N:
Hoe krijg ik het ook in mijn hoofd

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- alm@
- moderator
Misschien heb je wat aan dit schema, van Angélique ( Mickie) haar site.
Gevonden via google.
http://www.sudewyn.nl/hondensporten/fietsen.htm
Gevonden via google.
http://www.sudewyn.nl/hondensporten/fietsen.htm
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Ik denk dat het in de regel zo'n vaart niet loopt maar als ik kijk naar het gedrag van mijn eigen honden naast de fiets dan kan ik er me iets bij voorstellen; het is net of de fiets ( of je heen en weer gaande benen?) de hond aanzet om steeds harder te gaan, ik moest bij Bruno ook steeds bijremmen in het begin en dan was hij in korte tijd echt total loss.Verder zie je ook veel mensen gewoon lekker in hun eigen tempo fietsen met een uitgeputte hond ( jawel, met slappe lijn) er langs galopperend.Honden willen bij de baas blijven, de fiets bijhouden en kunnen zich dan letterlijk doodlopen.Ik denk dat je dus gewoon je hond heeeeeeeeeel goed in de gaten moet houden en op tijd stoppen.alm@ schreef:Nu wil ik het weten ookwat is nou het probleem de hond (aan een losse lijn, dus niet voortsleurend) z'n eigen tempo te laten bepalen
ik zie dus geen kwaad in het eerste stuk lekker vol in galop als ze dat willen maar misschien ben ik wel héél onverantwoord bezig
Verder is de gelijkmatige gestrekte draf een "gezonde"gang voor de meeste honden, dat houden ze het langste vol.
Zoals met alle regels en ideeën hoort je gezond verstand eerst te komen

- enjo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse setter
Ik fiets op hondenloop tempo, omdat ik ook een hond van 11 jaar naast de fiets heb lopen, dus die gaat niet (meer) in galop.
Nu ga ik met de fiets naar het bos, dus daar kan de jongere hond lekker zich uit leven.
Ik fiets met 4 honden tegelijk, (2 in fietsmandjes) dus als ik er onbezouden galopeer hond er naast het sjeesen, dan ben ik helemaal een gevaarte op de weg
(ben ik al een beetje
)
Nu ga ik met de fiets naar het bos, dus daar kan de jongere hond lekker zich uit leven.
Ik fiets met 4 honden tegelijk, (2 in fietsmandjes) dus als ik er onbezouden galopeer hond er naast het sjeesen, dan ben ik helemaal een gevaarte op de weg

rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
O,............ mag ik die van je lenenInge O schreef:ik zal je zeggen wat het probleem is, alma........komtie, taadaaaaaa!!!!!alm@ schreef:Nu wil ik het weten ookwat is nou het probleem de hond (aan een losse lijn, dus niet voortsleurend) z'n eigen tempo te laten bepalen
ik zie dus geen kwaad in het eerste stuk lekker vol in galop als ze dat willen maar misschien ben ik wel héél onverantwoord bezig
in de hondenwereld STIKT het van de zelfverzonnen theorieën die een eigen leven gaan leiden en die nooit, echt nóóit door iemand zijn onderzocht. ook da's gaan mee in die theorieën, want ze klinken wel leuk en het staat vooral ook sjiek en slim als je baasjes kan waarschuwen voor de gevaren die honden bedreigen.
*bang*, weer een ballonnetje doorprikt.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Inge O schreef:bedoel je die uitspraakEnnath schreef:O,............ mag ik die van je lenenInge O schreef:ik zal je zeggen wat het probleem is, alma........komtie, taadaaaaaa!!!!!alm@ schreef:Nu wil ik het weten ookwat is nou het probleem de hond (aan een losse lijn, dus niet voortsleurend) z'n eigen tempo te laten bepalen
in de hondenwereld STIKT het van de zelfverzonnen theorieën die een eigen leven gaan leiden en die nooit, echt nóóit door iemand zijn onderzocht. ook da's gaan mee in die theorieën, want ze klinken wel leuk en het staat vooral ook sjiek en slim als je baasjes kan waarschuwen voor de gevaren die honden bedreigen.
*bang*, weer een ballonnetje doorprikt.
?

- Kaiou
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Barbet
Heel geen probleem, nou ja een kleintje danalm@ schreef:Nu wil ik het weten ookwat is nou het probleem de hond (aan een losse lijn, dus niet voortsleurend) z'n eigen tempo te laten bepalen

Ik heb de Springer verkocht, omdat Beike niet echt goed mee wou lopen met de Springer.Mickie schreef:Ik fiets met 2 honden. Als ik ze allebei hun eigen tempo laat bepalen, wordt de springer in tweeën getrokken![]()
Als ik hem aan de riem mee heb, loopt hij wel mooi mee, maar soms wil het gewoon niet.
Dan is hij niet vooruit te branden.
Hij loopt wel mee, maar tempo zit er dan niet in.
Hij kan ook los mee aan de fiets ( alleen in het park en ver weg van de straten met auto's ).
Dan kmt hij altijd mooi mee.
Even ruiken en weer achter hetbaasje aan rennen, datwildan wel weer.
Hoe het dan kan dat hij aangelijnd minder snel vooruit te branden is dan los??
Ik zou het niet weten, misschien vanwege de vrijheid die hij heeft, daar is hij erg op gesteld.
-
- Zeer actief
Het is voor het lichamelijk gestel van de hond te belastend (althans.. dat is wat mij duideljk werd)alm@ schreef:Nu wil ik het weten ookwat is nou het probleem de hond (aan een losse lijn, dus niet voortsleurend) z'n eigen tempo te laten bepalen
Suzanne
- alm@
- moderator
Ben ook benieuwdInge O schreef:kan het iets specifiekerSuzanne123 schreef:Het is voor het lichamelijk gestel van de hond te belastend (althans.. dat is wat mij duideljk werd)alm@ schreef:Nu wil ik het weten ookwat is nou het probleem de hond (aan een losse lijn, dus niet voortsleurend) z'n eigen tempo te laten bepalen
?

Integendeel: ik krijg van de da alleen maar complimenten. Ze zijn gespierd, hun gewrichten zijn soepel, goed op gewicht: vooral zo doorgaan Mevrouw

- Liesbeth
- Zeer actief
Idd, niet te bekrompen doen.
Warming-up, bijvoorbeeld, zou (volgens dé regels) belangrijk zijn. Zowel Sjoerd, Kevin als Luuk liepen te springen en te draaien als ik hun fietsriem pak(te), hoezo nog een warming-up
.
Als je met een hond gaat lopen, vliegen en rennen ze ook alle kanten op, wat is er nou zo'n enorm verschil tussen wandelen en rustig fietsen
?
Nou wil ik wel dat mijn hond aan de riem in een (rustig
) draftempo loopt, maar dat is meer voor de algehele veiligheid op de weg. Los ..............., zal het me worst wezen, ik fiets in een rustig (lees, mijn) tempo en meneer zoekt het maar uit.
Mbt de leeftijd waarop te starten met lopen naast de fiets, ben ik van mening dat je moet kijken naar de hond, grootte en bouw.
Ik ben met Sjoerd en Kevin (middenslag schnauzers) begonnen toen ze een maand of 9 waren. Nooit een centje pijn gehad.
Honden die wat slungeliger in elkaar zitten, daar zou ik wat voorzichtiger mee zijn en als je je hond een beetje kent, zie je dat wel.
Warming-up, bijvoorbeeld, zou (volgens dé regels) belangrijk zijn. Zowel Sjoerd, Kevin als Luuk liepen te springen en te draaien als ik hun fietsriem pak(te), hoezo nog een warming-up

Als je met een hond gaat lopen, vliegen en rennen ze ook alle kanten op, wat is er nou zo'n enorm verschil tussen wandelen en rustig fietsen

Nou wil ik wel dat mijn hond aan de riem in een (rustig

Mbt de leeftijd waarop te starten met lopen naast de fiets, ben ik van mening dat je moet kijken naar de hond, grootte en bouw.
Ik ben met Sjoerd en Kevin (middenslag schnauzers) begonnen toen ze een maand of 9 waren. Nooit een centje pijn gehad.
Honden die wat slungeliger in elkaar zitten, daar zou ik wat voorzichtiger mee zijn en als je je hond een beetje kent, zie je dat wel.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- SannePP
- Zeer actief
- Contacteer:
ik moet erg lachen om sommige reacties en zie het ook helemaal voor me!
Met onze Mats fietsten we ook wel eens, maar nooit heel ver, want die ging wel zo achterlijk hard langs die fiets lopen dat ze binnen no-time bekaf was! Ik denk dat ze dat deed omdat ze altijd voorop wou lopen, dus als we fietsen, wilde ze de fiets voorblijven!
Dwaas!
Ik ga volgende week, als ik toch vakantie heb, voorzichtig met Cena aan de slag. Ben erg benieuwd!!!
Met onze Mats fietsten we ook wel eens, maar nooit heel ver, want die ging wel zo achterlijk hard langs die fiets lopen dat ze binnen no-time bekaf was! Ik denk dat ze dat deed omdat ze altijd voorop wou lopen, dus als we fietsen, wilde ze de fiets voorblijven!
Ik ga volgende week, als ik toch vakantie heb, voorzichtig met Cena aan de slag. Ben erg benieuwd!!!
RIP Cena

- greatdane
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Voor mooie gelijkmatige bespieringalm@ schreef:Nu wil ik het weten ookwat is nou het probleem de hond (aan een losse lijn, dus niet voortsleurend) z'n eigen tempo te laten bepalen

Een hond op een treadmill zet je toch ook niet in galop om plots weer te laten lopen?

Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
- greatdane
- Zeer actief
Zeg ik dat ergens?Inge O schreef:
nou wordt-ie helemaal mooi: wordt de treadmill als standaard genomen voor de meest natuurlijke manier van bewegen??
Als je voor de meest natuurlijke beweging gaat,dan ga je maar naar het bos en laat je hem lekker gaan.
Ik wil mooie spieren bij mijn hond dus wordt er efficiënt gefietst.

- greatdane
- Zeer actief
Nou,dat zou hier geen succes zijnInge O schreef: of je gaat lekker fietsen en je laat de hond zijn eigen tempo bepalen

Ieder zijn smaakInge O schreef: de vraag in dit topic was toch niet hoe je de mooist ogende spieren krijgt bij een hond (nog afgezien van het feit dat ze ook door rennen prachtige spieren kunnen krijgen)?

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
ik vind het heerlijk om met de hond te fietsen. maar langer dan 10 min. gaan we nog echt niet. ik doe het nu ook niet om een betere conditie te creeeren. die heeft ie genoeg. maar meer om de energie eruit te laten gaan en om eens wat anders te doen dan wandelen.
de DA heeft trouwens dat Buster 9 maanden was, al gezegd dat fietsen best kan. zolang je maar een rustig tempo fietst. Buster wil ook racen de eerste minuten. maar dat mag van mij niet. want dat gaat zo hard dat we de snelheidslimiet op het fietspad verbreken
en hij kan mij, ondanks de springer, me de verkeerde kant op trekken, want met topsnelheid is hij heel sterk. maar een rustig galopje mag best. maar dan gaan we ook draven tussendoor. en even uitlopen doen we ook.
Buster heeft soms een paar dagen dat hij bananen in zijn oren heeft met loslopen. dan is het fietsen ideaal. maar ook als hij wel los loopt, gaan we regelmatig stukje fietsen. nu komt het koelere weer er weer aan, dus
de DA heeft trouwens dat Buster 9 maanden was, al gezegd dat fietsen best kan. zolang je maar een rustig tempo fietst. Buster wil ook racen de eerste minuten. maar dat mag van mij niet. want dat gaat zo hard dat we de snelheidslimiet op het fietspad verbreken

Buster heeft soms een paar dagen dat hij bananen in zijn oren heeft met loslopen. dan is het fietsen ideaal. maar ook als hij wel los loopt, gaan we regelmatig stukje fietsen. nu komt het koelere weer er weer aan, dus

- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Ik fiets met Zarah zeer regelmatig.
Het eerste stuk (langs het spoor (zij op de stoep, ik op t fietspad) mag ze altijd even los, om ook haar behoefte te doen, en te snuffelen. Zij bepaalt t tempo. Als k door t park fiets loopt ze ook los. Maar als k echt een stuk ga fietsen met haar aan de lijn dan bepaal ik het tempo (probeer het althans), wat niet altijd lukt omdat ze veel te enthousiast is.
Met veel oefenen gaat het gelukkig steeds beter.
Het eerste stuk (langs het spoor (zij op de stoep, ik op t fietspad) mag ze altijd even los, om ook haar behoefte te doen, en te snuffelen. Zij bepaalt t tempo. Als k door t park fiets loopt ze ook los. Maar als k echt een stuk ga fietsen met haar aan de lijn dan bepaal ik het tempo (probeer het althans), wat niet altijd lukt omdat ze veel te enthousiast is.
Met veel oefenen gaat het gelukkig steeds beter.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort