Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wolfsklauwtje?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Wolfsklauwtje?

Ongelezen bericht door blacky »

Ik heb even een vraag. Onze Laika heeft aan haar achter poten een wolfsklauwtje(hubertusteentje?)

Normaal gesproken worden deze teentjes vlak na de geboorte al verwijderd door de DA maar Laika heeft ze dus nog. Nu groeit daar natuurlijk een nageltje aan en die heb ik vandaag bij Laika (15 weken oud) geknipt. Tot mijn schrik was bij een poot dit nageltje afgebroken en bij de andere poot al tegen het kussentje aangegroeit.

Nu zou ik graag willen weten of je deze nageltjes verwijderd kunnen worden. Nu weet ik dat bij mijn oom en tante thuis bij de kalfjes de hoorns werden bevroren waardoor deze niet meer groeiden. Kan dat ook bij de nageltjes van deze klauwtjes? Of kun je alleen maar dit hele teentje laten verwijderen?

Dit teentje heeft een volledig botje dus is zelf denk ik moeilijk te verwijderen.

Ben bang dat ze ooit ergens aan blijft hangen en de teen scheurt. Wie heeft hier ervaring mee en wat kun je mij advieseren?
Afbeelding
gevni havanezers
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Volgens mij is hier al eerder een topic over geweest en heb ik daar gelezen dat het teentje idd operatief te verwijderen is door de da.
Misschien is er met de zoekfunctie iets over te vinden?
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Volgens mij staat er veel in dit onderwerp.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Inderdaad weg laten halen door de da. Is volgens mij niet zo'n erg grote ingreep.De duitse herder van mijn schoonzusje had dit ook. Ze heeft ze door de da weg laten halen Is prima gegaan.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Mejra heeft ze ook, ook met een botje erin en een nagel eraan. Ik laat ze gewoon zitten, het teentje zit goed vast en de nagel knip ik gewoon regelmatig.
blacky
Zeer actief

Eigenlijk wil ik niet zozeer de hele teen verwijderen maar zou ik graag willen dat er geen nageltje meer op groeit.

En wil eigenlijk graag weten of dat kan? De nagel was bij Laika die nog maar 15 weken oud is al helemaal in haar kussentje gegroeit en de ander was afgescheurt.

Nu heb ik ze deze week ook pas ontdekt. Normaal hebben Cotons geen klauwtje, en hebben ze die wel laat de fokker ze direct weg halen door een DA. Door de dikke vacht aan de pootjes van Laika had ik ze nog niet ontdekt pas toen ik haar nageltjes wat ging bekijken en de haren van haar voetsooltjes ging knippen voelde ik ze zitten.

Denk niet dat de teen direct uitscheurt omdat er een botje in zit, maar denk wel dat omdat de nagel rond groeit dit met een lange vacht als die van de Cotons nog wel eens achter de borstel wil blijven hangen.

Of zoals nu tijdens het spelen denk ik en dan afbreekt. (of wel de teen in scheurt)
Afbeelding
gevni havanezers
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Yore heeft er een, en ik laat het gewoon zitten tenzij hij er last van krijgt. Je weet nu toch dat ze er zitten? Dan kan je er toch rekening mee houden met borstelen en bijhouden met knippen? Of denk ik nou te makkelijk :19:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
blacky
Zeer actief

Jacksel schreef:Yore heeft er een, en ik laat het gewoon zitten tenzij hij er last van krijgt. Je weet nu toch dat ze er zitten? Dan kan je er toch rekening mee houden met borstelen en bijhouden met knippen? Of denk ik nou te makkelijk :19:
nee dat denk je niet, mijn vorige hond had ze ook en waren zijn hele leven lang geen probleem. Alleen groeide dat nageltje niet of nauwlijks. Denk alleen als ik naar het nageltje van laika kijk dat ze bij haar erg snel groeien. :N:
Natuurlijk doe ik niets overhaast vandaar ook mijn vraag hier. Ik weet ook dat je best de nagel dan maandelijks kunt knippen maar je hoeft het misschien maar 1 keer te vergeten en je krijgt problemen en daar ben ik bang voor.

En als er dan iets eenvoudigs is dat er voor kan zorgen dat je het teentje kunt laten zitten maar waardoor het nageltje niet meer groeit :19:

Als dat er niet is jammer dan en dan maar elke maand knippen. Ze moet toch ook elke dag geborsteld straks dus ach zal dat ook wel lukken. (hoop ik)
Afbeelding
gevni havanezers
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

wolfsklauwtje

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Pippy heeft ze ook, maar heeft er geen last van. Ik knip de nageltjes regelmatig en verder geen gedoe :wink:

groetjes, Ingrid
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

blacky schreef:Eigenlijk wil ik niet zozeer de hele teen verwijderen maar zou ik graag willen dat er geen nageltje meer op groeit.

En wil eigenlijk graag weten of dat kan? De nagel was bij Laika die nog maar 15 weken oud is al helemaal in haar kussentje gegroeit en de ander was afgescheurt.

Nu heb ik ze deze week ook pas ontdekt. Normaal hebben Cotons geen klauwtje, en hebben ze die wel laat de fokker ze direct weg halen door een DA. Door de dikke vacht aan de pootjes van Laika had ik ze nog niet ontdekt pas toen ik haar nageltjes wat ging bekijken en de haren van haar voetsooltjes ging knippen voelde ik ze zitten.

Denk niet dat de teen direct uitscheurt omdat er een botje in zit, maar denk wel dat omdat de nagel rond groeit dit met een lange vacht als die van de Cotons nog wel eens achter de borstel wil blijven hangen.

Of zoals nu tijdens het spelen denk ik en dan afbreekt. (of wel de teen in scheurt)
Roxy heeft/had precies hetzelfde, alleen is het bij haar een teentje. Wij hebben haar nagel er onder narcose uit laten trekken. Maar de kans dat de nagel terugkomt is groot, het hoeft niet maar kan wel. Mocht het nu niet helpen en de nagel komt terug dan wil ik kijken of we het misschien met het kort houden van de nagel kunnen begeleiden. En anders wordt de teen geamputeerd.
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”