Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
schildklierscan?
Moderator: moderatorteam
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
schildklierscan?
Vanwege een aantal vage dingen (o.a. gedrag en heel veel haaruitval) heb ik ongeveer een jaar geleden Catootjes bloed op schildklierafwijkingen laten onderzoeken. Hierbij is alleen de T4 onderzocht en die was toen normaal (31). Een tijdje geleden hoorde ik echter dat een hond uit de lijn van Catootje autoimuun hypothyreoidie had en ongeveer dezelfde symptomen als Cato. Bovendien komt er in Catootjes lijn cardiomyopathie voor, en schildklierproblemen kunnen hartproblemen veroorzaken, dus vond ik het een goed idee om haar bloed nogmaals te laten onderzoeken, maar nu uitgebreider. De dierenarts vond het onzin, maar heeft toch bloed afgenomen en naar Duitsland gestuurd. Nu kwam er een T4 van 22 uit, wat nog net binnen de grens ligt en een verhoogd TSH (1.25). Voor de zekerheid is toen nog bloed gestuurd naar Utrecht, omdat het TSH niveau kan fluctueren en het dus toeval kon zijn geweest. Nu kwam er een T4 van 21 uit en een TSH van 2.13. Waarden die toch ergens op lijken te wijzen, maar niet heel duidelijk zijn. De dierenarts stelt nu voor een scan te laten maken in Utrecht. Hiervoor moet een hond meestal onder narcose en als ik dit enigszins kan vermijden, doe ik dit liever niet.
Een andere optie is het bloed naar Amerika te sturen voor een nog uitgebreider onderzoek. (Zo heeft de vriendin met de andere dog uit Catootjes familie het gedaan). Voor dit bloedonderzoek moet ik echter nog wachten tot begin november, omdat ze daar menen dat het onderzoek het best gedaan kan worden als een teef in de anestrus is.
Ik twijfel nu ontzettend of ik wel of niet de scan zal laten doen. Is er iemand hier die er ervaring mee heeft?
Een andere optie is het bloed naar Amerika te sturen voor een nog uitgebreider onderzoek. (Zo heeft de vriendin met de andere dog uit Catootjes familie het gedaan). Voor dit bloedonderzoek moet ik echter nog wachten tot begin november, omdat ze daar menen dat het onderzoek het best gedaan kan worden als een teef in de anestrus is.
Ik twijfel nu ontzettend of ik wel of niet de scan zal laten doen. Is er iemand hier die er ervaring mee heeft?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-
Doerak
- Actief
-
Astrid en Indra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond
- Aantal honden: 1
-
S@ndr@
- Zeer actief
ook een schommelende schildklier kan wijzen op schildklier ziekte, dit is gewoon zo ongeloofelijk moeilijk echt goed te bepalen
omdat hormonen op celniveau werken is het hormoon niveau in bloed ook niet echt 100 % betrouwbaar, bij mensen zeggen we dan subclinisch.
wel sympthomen, geen afwijkende waarde, of in ieder geval binnen de ref waardes( dat hoeft ook niet persee goed te zijn)
vraag is wat verwacht je van een scan, als het auto immuun is dan hoeft er niets te zien te zijn,dan zou je misschien moeten gaan prikken op antistoffen

omdat hormonen op celniveau werken is het hormoon niveau in bloed ook niet echt 100 % betrouwbaar, bij mensen zeggen we dan subclinisch.
wel sympthomen, geen afwijkende waarde, of in ieder geval binnen de ref waardes( dat hoeft ook niet persee goed te zijn)
vraag is wat verwacht je van een scan, als het auto immuun is dan hoeft er niets te zien te zijn,dan zou je misschien moeten gaan prikken op antistoffen
- Belle
- Zeer actief
Ja, daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar dat is natuurlijk zo.S@ndr@ schreef:
vraag is wat verwacht je van een scan, als het auto immuun is dan hoeft er niets te zien te zijn,dan zou je misschien moeten gaan prikken op antistoffen![]()
Het punt is dat ik het idee heb dat mijn DA nogal sceptisch is wat dit betreft en naar mijn idee de scan wil laten doen om aan te tonen dat er niets aan de hand is met haar schildklier.
De antistoffen zijn niet onderzocht in Duitsland volgens mij.
- Belle
- Zeer actief
Ben jij er ook voor in Utrecht geweest. De assistente waarschuwde mij namelijk ook nog voor de manier waarop ze daar met honden (en mensen) omgaan. Ze zien een 'ziektegeval' en geen dier. Klopt dat met jouw ervaring?Doerak schreef:Zo,n scan heet scintigrafie.....
Als je gaat googlen kun je er allerlei informatie over vinden
Mijn hond heeft het ook gehad en moest inderdaad onder narcose
-
Doerak
- Actief
Nee wij zijn via de Wagenrenk doorverwezen naar dierenkliniek
De Lingehoeve in Lienden..Daar waren ze heel vriendelijk.......
De hond krijgt vloeistof ingespoten waardoor ze meteen kunnen zien of de schildklier goed werkt of niet.
Omdat mijn hond al Forthyron kreeg (voor vertraagde schildklierwerking
en vastgesteld via het bloed) maar niet goed reageerde op het medicijn
is om alle twijfel weg te nemen een scintigrafie gemaakt.
Daaruit bleek inderdaad dat de schildklier niet tot nauwelijks werkte.
De Lingehoeve in Lienden..Daar waren ze heel vriendelijk.......
De hond krijgt vloeistof ingespoten waardoor ze meteen kunnen zien of de schildklier goed werkt of niet.
Omdat mijn hond al Forthyron kreeg (voor vertraagde schildklierwerking
en vastgesteld via het bloed) maar niet goed reageerde op het medicijn
is om alle twijfel weg te nemen een scintigrafie gemaakt.
Daaruit bleek inderdaad dat de schildklier niet tot nauwelijks werkte.
- Belle
- Zeer actief
Gisteren in Utrecht geweest voor de schildklierscan, maar het toch niet laten doen. De arts zei vantevoren dat ook een scan niet altijd een duidelijk beeld geeft, behalve als de schildklier helemaal niet meer zou werken. En dat is niet het geval, want de T4 valt nog (net) binnen de referentie. Met die onzekerheid vond ik het niet het risico van een narcose waard.
Het advies was over een paar maanden nog eens bloed te laten onderzoeken en dit een paar keer te herhalen om te zien of de T4 blijft dalen. Dit gaan we dus maar doen.
Het advies was over een paar maanden nog eens bloed te laten onderzoeken en dit een paar keer te herhalen om te zien of de T4 blijft dalen. Dit gaan we dus maar doen.
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Dat is best onzeker inderdaad, alleen als ik je een advies mag geven ..... wacht niet al teveel maanden. Zodra je meer dingen gaan opvallen die met de schildklier te maken kunnen hebben (vermoeid, dikker worden e.d.) zou ik direkt gaan en anders na een maandje ofzo. Zeker omdat de verdenking van die schildklier er toch is.
-
S@ndr@
- Zeer actief
- Belle
- Zeer actief
Volgens mij onderzoeken ze niet op antistoffen in Nederland. Bij het lab. in Duitsland waar het nu heen was gestuurd is het ook niet onderzocht. Ik denk dat ik het bloed ook maar naar Amerika stuur, dat heeft mijn vriendin ook gedaan en ze had met een week de uitslag, plus uitleg. Was nog een stuk goedkoper dan het lab in Duitsland ook.S@ndr@ schreef:inderdaad, wacht niet te lang, en als je autoimmuun vermoed, neem de antistoffen dan mee, als ze toch prikken,d an weet je wat je kunt verwachten, sterkte
-
MoniqueDM
- Zeer actief
In dat geval zou ik het hele panel laten onderzoeken, dus T3, vrije T3, T3 autoantibodies, T4, vrije T4, T4 autoantibodies en TSH.Belle schreef:Volgens mij onderzoeken ze niet op antistoffen in Nederland. Bij het lab. in Duitsland waar het nu heen was gestuurd is het ook niet onderzocht. Ik denk dat ik het bloed ook maar naar Amerika stuur, dat heeft mijn vriendin ook gedaan en ze had met een week de uitslag, plus uitleg. Was nog een stuk goedkoper dan het lab in Duitsland ook.S@ndr@ schreef:inderdaad, wacht niet te lang, en als je autoimmuun vermoed, neem de antistoffen dan mee, als ze toch prikken,d an weet je wat je kunt verwachten, sterkte
Dr. Jean Dodds schijnt uit al die waardes precies te kunnen halen in welke richting je moet zoeken
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- Belle
- Zeer actief
Dat is ook waar mijn vriendin het bloed naartoe heeft gestuurd. Ze kreeg inderdaad een heel uitgebreid rapport terug. Ik heb alleen het idee dat mijn da het onzin vindt en meent dat de Amerikanen overdrijven m.b.t. schildklierproblemen.MoniqueDM schreef: In dat geval zou ik het hele panel laten onderzoeken, dus T3, vrije T3, T3 autoantibodies, T4, vrije T4, T4 autoantibodies en TSH.
Dr. Jean Dodds schijnt uit al die waardes precies te kunnen halen in welke richting je moet zoeken.
-
Golden Stanley
Natuurlijk vindt hij dat overdreven. Je zou eens iets meer werk moeten verrichten. Jean Dodds is DE autoriteit op het gebied van auto-immuunziektes en houdt zich bezig met vaccinatieschade en fokgerelateerde problematiek. Zo heeft zij ontdekt dat bepaalde vormen van schildklierafwijking veroorzaakt worden door het veelvuldig vaccineren en sinds kort is ook bekend welke vaccinaties daar extra aan bijdragen. Sinds de puppytijd kan dat al zo'n ziekte beïnvloeden en is het bepalend voor de volgende generaties die gebruikt gaan worden. Een dergelijke hond mag ook niet ingezet worden in de fokkerij.
Het lijkt mij erg nuttig om het bloed aan Hemopet te sturen. Zij hebben veel meer ervaring dan het lab in Utrecht en Duitsland bij elkaar en het wordt serieus in kaart gebracht.
Het lijkt mij erg nuttig om het bloed aan Hemopet te sturen. Zij hebben veel meer ervaring dan het lab in Utrecht en Duitsland bij elkaar en het wordt serieus in kaart gebracht.
- Belle
- Zeer actief
Ik heb al contact gehad met Jean Dodds, maar moet nog even wachten met bloed sturen i.v.m. Catootjes cyclus. Begin november zou het beste zijn.Golden Stanley schreef:Natuurlijk vindt hij dat overdreven. Je zou eens iets meer werk moeten verrichten. Jean Dodds is DE autoriteit op het gebied van auto-immuunziektes en houdt zich bezig met vaccinatieschade en fokgerelateerde problematiek. Zo heeft zij ontdekt dat bepaalde vormen van schildklierafwijking veroorzaakt worden door het veelvuldig vaccineren en sinds kort is ook bekend welke vaccinaties daar extra aan bijdragen. Sinds de puppytijd kan dat al zo'n ziekte beïnvloeden en is het bepalend voor de volgende generaties die gebruikt gaan worden. Een dergelijke hond mag ook niet ingezet worden in de fokkerij.
-
Golden Stanley
Denk dat je daar best goed aan doet. Ben benieuwd wat er uit komt. Wil je dat hier melden tegen die tijd?Belle schreef:Ik heb al contact gehad met Jean Dodds, maar moet nog even wachten met bloed sturen i.v.m. Catootjes cyclus. Begin november zou het beste zijn.Golden Stanley schreef:Natuurlijk vindt hij dat overdreven. Je zou eens iets meer werk moeten verrichten. Jean Dodds is DE autoriteit op het gebied van auto-immuunziektes en houdt zich bezig met vaccinatieschade en fokgerelateerde problematiek. Zo heeft zij ontdekt dat bepaalde vormen van schildklierafwijking veroorzaakt worden door het veelvuldig vaccineren en sinds kort is ook bekend welke vaccinaties daar extra aan bijdragen. Sinds de puppytijd kan dat al zo'n ziekte beïnvloeden en is het bepalend voor de volgende generaties die gebruikt gaan worden. Een dergelijke hond mag ook niet ingezet worden in de fokkerij.
Sterkte met Catootje.
- Belle
- Zeer actief
Ja, ik houd jullie op de hoogte. Heb jij zelf ervaring met Hemopet?Golden Stanley schreef:Denk dat je daar best goed aan doet. Ben benieuwd wat er uit komt. Wil je dat hier melden tegen die tijd?Belle schreef:Ik heb al contact gehad met Jean Dodds, maar moet nog even wachten met bloed sturen i.v.m. Catootjes cyclus. Begin november zou het beste zijn.Golden Stanley schreef:Natuurlijk vindt hij dat overdreven. Je zou eens iets meer werk moeten verrichten. Jean Dodds is DE autoriteit op het gebied van auto-immuunziektes en houdt zich bezig met vaccinatieschade en fokgerelateerde problematiek. Zo heeft zij ontdekt dat bepaalde vormen van schildklierafwijking veroorzaakt worden door het veelvuldig vaccineren en sinds kort is ook bekend welke vaccinaties daar extra aan bijdragen. Sinds de puppytijd kan dat al zo'n ziekte beïnvloeden en is het bepalend voor de volgende generaties die gebruikt gaan worden. Een dergelijke hond mag ook niet ingezet worden in de fokkerij.
Sterkte met Catootje.
Op zich is Catootje niet ziek gelukkig, maar gewoon een aantal van die vage dingen waardoor ik het idee heb dat ze zichzelf niet is. De laatste tijd zit ze bijvoorbeeld ook steeds meer te jeuken en te bijten op haar poten, dat heeft ze ook nog nooit eerder gehad.
-
Golden Stanley
Wat naar al die onduidelijke klachten. Hopelijk heb je snel een antwoord waar je iets mee kan. In verband met de opzet van mijn website Rawdoggies Goldenboys een paar jaar geleden, heb ik een tijdje correspondentie met haar gehad. Zoals je misschien wel weet, heeft Stanley een vaccinosis en daar had ik een aantal vragen over, waarop ik bevredigende antwoorden heb gekregen.Belle schreef:Ja, ik houd jullie op de hoogte. Heb jij zelf ervaring met Hemopet?Golden Stanley schreef:Denk dat je daar best goed aan doet. Ben benieuwd wat er uit komt. Wil je dat hier melden tegen die tijd?Belle schreef:Ik heb al contact gehad met Jean Dodds, maar moet nog even wachten met bloed sturen i.v.m. Catootjes cyclus. Begin november zou het beste zijn.Golden Stanley schreef:Natuurlijk vindt hij dat overdreven. Je zou eens iets meer werk moeten verrichten. Jean Dodds is DE autoriteit op het gebied van auto-immuunziektes en houdt zich bezig met vaccinatieschade en fokgerelateerde problematiek. Zo heeft zij ontdekt dat bepaalde vormen van schildklierafwijking veroorzaakt worden door het veelvuldig vaccineren en sinds kort is ook bekend welke vaccinaties daar extra aan bijdragen. Sinds de puppytijd kan dat al zo'n ziekte beïnvloeden en is het bepalend voor de volgende generaties die gebruikt gaan worden. Een dergelijke hond mag ook niet ingezet worden in de fokkerij.
Sterkte met Catootje.
Op zich is Catootje niet ziek gelukkig, maar gewoon een aantal van die vage dingen waardoor ik het idee heb dat ze zichzelf niet is. De laatste tijd zit ze bijvoorbeeld ook steeds meer te jeuken en te bijten op haar poten, dat heeft ze ook nog nooit eerder gehad.
Zij is virologe, betrokken bij de belangrijkste onderzoeken die nu lopen op het gebied van 7-jarige tot levenslange immuniteit en doet veel nutritioneel onderzoek naar de relatie brokvoeding, vaccineren en fokschade. Er lopen wat projecten van en daar zijn een aantal fokkers op vaccinosisfora bij betrokken. Ook geeft zij in Amerika regelmatig workshops en seminars en is zij ooit hier in Nederland geweest. Zou mooi zijn als een rasvereniging met een hoop centjes haar eens hier naartoe kan halen. Hetgeen zij te vertellen heeft, is toch wel bijster interessant voor elke fokker, ongeacht het ras. Maar ik ga weer eens geheel off topic
- Belle
- Zeer actief
Het zou zeker mooi zijn als ze in keer naar Nederland zou kunnen komen. Ik vind haar ook erg vriendelijk. Ik heb een paar keer een mail met vragen naar haar gestuurd en steeds binnen een dag antwoord terug gehad.Golden Stanley schreef:
Wat naar al die onduidelijke klachten. Hopelijk heb je snel een antwoord waar je iets mee kan. In verband met de opzet van mijn website Rawdoggies Goldenboys een paar jaar geleden, heb ik een tijdje correspondentie met haar gehad. Zoals je misschien wel weet, heeft Stanley een vaccinosis en daar had ik een aantal vragen over, waarop ik bevredigende antwoorden heb gekregen.
Zij is virologe, betrokken bij de belangrijkste onderzoeken die nu lopen op het gebied van 7-jarige tot levenslange immuniteit en doet veel nutritioneel onderzoek naar de relatie brokvoeding, vaccineren en fokschade. Er lopen wat projecten van en daar zijn een aantal fokkers op vaccinosisfora bij betrokken. Ook geeft zij in Amerika regelmatig workshops en seminars en is zij ooit hier in Nederland geweest. Zou mooi zijn als een rasvereniging met een hoop centjes haar eens hier naartoe kan halen. Hetgeen zij te vertellen heeft, is toch wel bijster interessant voor elke fokker, ongeacht het ras. Maar ik ga weer eens geheel off topicIn die zin 'ken' ik haar en heb een erg hoge pet van haar op.
- Belle
- Zeer actief
Gisteren heb ik bloedserum van Catootje naar Amerika, naar Jean Dodds gestuurd. Nu maar afwachten. De laatste tijd is haar haaruitval ook steeds erger geworden, je kunt haar haast niet aanraken zonder een handvol haar te hebben. Haar kont is behoorlijk kaal en ook aan de achterkant van haar achterpoten is haar vacht verschrikkelijk dun.
Ik ben benieuwd of er iets uit het onderzoek naar voren komt.
Grappig is nog dat Catootje helemaal geen probleem heeft met bloedprikken, zolang ze het maar niet ziet. Als ze het kan zien, ligt ze enorm te spartelen, maar zodra de assistente haar hand voor haar ogen houdt, ligt ze keurig stil.
Grappig is nog dat Catootje helemaal geen probleem heeft met bloedprikken, zolang ze het maar niet ziet. Als ze het kan zien, ligt ze enorm te spartelen, maar zodra de assistente haar hand voor haar ogen houdt, ligt ze keurig stil.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik ben heel benieuwdBelle schreef:Gisteren heb ik bloedserum van Catootje naar Amerika, naar Jean Dodds gestuurd. Nu maar afwachten. De laatste tijd is haar haaruitval ook steeds erger geworden, je kunt haar haast niet aanraken zonder een handvol haar te hebben. Haar kont is behoorlijk kaal en ook aan de achterkant van haar achterpoten is haar vacht verschrikkelijk dun.
Ik volg het topic met belangstelling.
Vooral ook vanwege de haaruitval
Ik hoop dat er voor jullie duidelijkheid komt uit het bloedonderzoek
-
S@ndr@
- Zeer actief
- Belle
- Zeer actief
Wachten is niet mijn sterkste kant, maar ja, er zit weinig anders op. Ik hoop ook nu een keer duidelijkheid te krijgen. De eerdere bloedonderzoeken gaven wel aan dat er iets niet klopte, maar een duidelijke uitspraak kon men niet doen. Catootje zit gewoon niet lekker in haar vel en ik zou wel erg blij zijn te weten hoe dat komt.
-
timokyana
- Actief
- Mijn ras(sen): amerikaanse bulldog en de boxer
Re: schildklierscan?
Ik ben erg benieuwd of je inmiddels al een uitslag binnen hebt?
- Belle
- Zeer actief
Ik heb best even op de uitslag moeten wachten, maar gelukkig geen 4 jaar. Dit was een topic uit 2008timokyana schreef:Ik ben erg benieuwd of je inmiddels al een uitslag binnen hebt?
-
timokyana
- Actief
- Mijn ras(sen): amerikaanse bulldog en de boxer
- Belle
- Zeer actief
Maakt niet uit hoor, ik was even verbaasd dit topic ineens te zien bij de nieuwe berichten, maar vervolgens kon ik er hartelijk om lachentimokyana schreef:Das een beste blunder van mij.Sorry hiervoor,had inderdaad niet naar het jaartal gekeken,
Overigens bleek Catootje toen inderdaad een schildklierafwijking te hebben. Met de medicatie ging ze goed vooruit, maar is een jaar later helaas overleden aan een maagtorsie.