Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gans aangevallen
Moderator: moderatorteam
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Macho gaat als hij de kans krijgt ook achter wilde konijnen aan.
Hij mag het niet, maar af en toe ziet hij toch zijn kans en gaat erachteraan.
Gelukkig komt hij altijd gelijk op het 1e commando terug.
Hier in de buurt stikt het van de tamme konijnen die gedumpt zijn, en helaas snappen die het gevaar totaal niet.
Als we daar lopen gaat Macho dus aan de lijn, want ik wil niet dat hij er echt een vangt.
Het leuke is dat Macho het huis deelt met 2 konijnen die gewoon los lopen.
Hij mag het niet, maar af en toe ziet hij toch zijn kans en gaat erachteraan.
Gelukkig komt hij altijd gelijk op het 1e commando terug.
Hier in de buurt stikt het van de tamme konijnen die gedumpt zijn, en helaas snappen die het gevaar totaal niet.
Als we daar lopen gaat Macho dus aan de lijn, want ik wil niet dat hij er echt een vangt.
Het leuke is dat Macho het huis deelt met 2 konijnen die gewoon los lopen.
-
chrico
- Zeer actief
Een snuitje is zielig en vind ik pure dierenmishandeling als je daarmee je hond gaat uitlaten. Pak dan een muilkorfMarie-Josée schreef:Aimee, ik denk dat een snuitje een goed idee is, je neemt in elk geval zelf de verantwoordelijkheid
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Waarom dat? Ik zie zoveel honden er vrolijk mee rondlopen, kan me er daarom niets naars bij voorstellen. Het moet wel goed passen en niet strak zitten maar dat spreekt toch vanzelf?chrico schreef:Een snuitje is zielig en vind ik pure dierenmishandeling als je daarmee je hond gaat uitlaten. Pak dan een muilkorfMarie-Josée schreef:Aimee, ik denk dat een snuitje een goed idee is, je neemt in elk geval zelf de verantwoordelijkheid
-
chrico
- Zeer actief
Omdat een snuitje niet gemaakt is voor dat doeleinde. Honden kunnen niet makkelijk ademen want de bek kan niet open.
Een snuitje wat goed past zit strak anders heeft het geen functie, een snuitje wat te groot is werkt niet.
Een snuitje wat goed past zit strak anders heeft het geen functie, een snuitje wat te groot is werkt niet.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
Brindlecardi
- Zeer actief
-
chrico
- Zeer actief
Als je dat niet weet vraag ik me af waarom je er uberhaupt 1 heb aangeschaftAimee schreef:Waarvoor is een snuitje dan wel bedoeltchrico schreef:Omdat een snuitje niet gemaakt is voor dat doeleinde. Honden kunnen niet makkelijk ademen want de bek kan niet open.
Een snuitje wat goed past zit strak anders heeft het geen functie, een snuitje wat te groot is werkt niet.?
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Marie-Josée
- Erelid
Een snuitje wordt niet alleen gebruikt om bijten te voorkomen. Andere redenen om een hond een snuitje om te doen is bv. vreten van de straat te voorkomen, angst voor de dierenarts, om u en de dierenarts te beschermen, maar ook bij een wondje ed als de hond bijtneigingen heeft.
je plaatst de muilkorf/snuitje over de neus van de hond, deze is niet geheel dicht, zodat de hond vrij kan ademen en als hij het warm heeft kan hijgen en zijn tong kan bewegen. Het snuitje mag niet te strak zitten! Je wijsvinger moet nog tussen de neus en het snuitje passen. Er zit een riempje aan die je achter de oren vast kan klikken, ook deze mag niet te strak zitten.
Een snuitje is niet bedoeld om je hond mee te straffen!!! Wees een verantwoordelijke hondenbezitter, laat je hond nooit alleen achter met een snuitje om en laat je hond ook nooit voor lange tijd een snuitje dragen. Het is een hulpmiddel om bijtincidenten te voorkomen, en om eten van de straat te verminderen.
je plaatst de muilkorf/snuitje over de neus van de hond, deze is niet geheel dicht, zodat de hond vrij kan ademen en als hij het warm heeft kan hijgen en zijn tong kan bewegen. Het snuitje mag niet te strak zitten! Je wijsvinger moet nog tussen de neus en het snuitje passen. Er zit een riempje aan die je achter de oren vast kan klikken, ook deze mag niet te strak zitten.
Een snuitje is niet bedoeld om je hond mee te straffen!!! Wees een verantwoordelijke hondenbezitter, laat je hond nooit alleen achter met een snuitje om en laat je hond ook nooit voor lange tijd een snuitje dragen. Het is een hulpmiddel om bijtincidenten te voorkomen, en om eten van de straat te verminderen.
- Marie-Josée
- Erelid
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
de enige andere reden die je geeft, is vreten van straat, daar is een muilkorf veel geschikter voor en veel vriendelijker, een snuitje is iets voor een moment, bv idd bij een da, tijdens het trimmen. niet om je hond mee uit te laten. zoals whera al zegt een snuitje hoort behoorlijk aangesloten te zitten, dat de bek niet open kan, dat is niet fijn voor een hond die je wel gewoon normaal wil uitlaten, hijgen doen ze bv wat lastig met een dichte bek.Marie-Josée schreef:Een snuitje wordt niet alleen gebruikt om bijten te voorkomen. Andere redenen om een hond een snuitje om te doen is bv. vreten van de straat te voorkomen, angst voor de dierenarts, om u en de dierenarts te beschermen, maar ook bij een wondje ed als de hond bijtneigingen heeft.
-
chrico
- Zeer actief
Dat is het reclamepraatje
Een snuitje doe je voor een kort moment om, bijv bij een dierenarts. probeer een hond eens te laten drinken op een warme dag met een snuitje om. Kijk eens hoe een hodn ademd na een renpartij buiten met een snuitje om.
Maar goed, maakt mij verder niet uit maar ik vind het dierenmishandeling. Als je dan toch geld uit moet geven leg er een paar euro bij en gooi een muilkorf om
Een snuitje doe je voor een kort moment om, bijv bij een dierenarts. probeer een hond eens te laten drinken op een warme dag met een snuitje om. Kijk eens hoe een hodn ademd na een renpartij buiten met een snuitje om.
Maar goed, maakt mij verder niet uit maar ik vind het dierenmishandeling. Als je dan toch geld uit moet geven leg er een paar euro bij en gooi een muilkorf om
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Maar is het niet zo dat de meeste gebieden met wild in NL zo klein zijn dat een boel hetzende honden waarschijnlijk wel een storende factor zijn (bijv. voor broedende vogels of voor kalveren van herten en/of reeën). Net zo goed als intensieve recreatie dat is. Wilde dieren worden daardoor verjaagd maar doordat er zo weinig ruimte is (weinig aaneengesloten natuurgebieden) stuiten ze op snelwegen of hekken.Inge O schreef: overigens geloof ik niet dat rondstruinende en zelfs af en toe echt jagende honden schade kunnen toebrengen aan de wildstand - zo 'makkelijk' gaat dat niet.
ik zet 'makkelijk' tussen haakjes omdat er voldoende gevallen bekend zijn van diersoorten waarvan de mens wel zou willen dat ze wat dimmen (stadsduiven, ganzen, everzwijnen en vossen in bepaalde gebieden), maar telkens weer blijkt dat afschot leidt tot een zeer tijdelijke daling, gevolgd door een stijging die hoger gaat dan het oorspronkelijke niveau.
daar zijn een aantal sluitende verklaringen voor (minder ziektedruk, minder concurrentie voor voer en nestplaatsen enz.) en ik zie eerlijk gezegd niet waarom een hond dan plots zo'n bedreiging zou kunnen zijn.
overigens mogen die van mij ook niet jagen, maar dat heeft voor mij niks met het (zielige) wild te maken, wel alles met boze jagers en onstuitbare adrenalinerushen van honden die de jacht hebben ingezet, waardoor ze compleet onbereikbaar worden - gevaarlijk én verslavend.
Verder kan ik me ook voorstellen dat jagende honden de dieren die ze te pakken kunnen krijgen wel verwonden maar niet doden. En dat zo'n dier dan een tijd zieltogend door het bos gaat voordat 'ie sterft. Dat vind ik best een rot-idee...
-
Brindlecardi
- Zeer actief
Als je goed had gelezen had je gezien dat ik nog helemaal geen snuitje heb aangeschaft, ik heb hier 2 muilkorven in de kast liggen.chrico schreef:Als je dat niet weet vraag ik me af waarom je er uberhaupt 1 heb aangeschaftAimee schreef:Waarvoor is een snuitje dan wel bedoeltchrico schreef:Omdat een snuitje niet gemaakt is voor dat doeleinde. Honden kunnen niet makkelijk ademen want de bek kan niet open.
Een snuitje wat goed past zit strak anders heeft het geen functie, een snuitje wat te groot is werkt niet.?
-
chrico
- Zeer actief
Je verkiest hier toch echt het snuitje boven de korf omdat het er vriendelijker uitziet.Aimee schreef:
En toch maar weer overwegen om een snuitje aan te schaffen ( muilkorf ligt hier nog wel maar probeer liever eerst snuitje, dat ziet er nog een tikkeltje hondvriendelijker uit )
Dan maak ik mijn zin anders.
Als je dat niet weet vraag ik me af waarom je het ubehaupt overweegt zonder je te verdiepen in de achtergrond van een snuitje. Zo beter dan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ja dat vind ik echt.Rami schreef:Ja, vind je dat echt?ranetje schreef:
Hier in de buurt moeten de honden in een bepaald bos verplicht op het pad lopen.
Als ze door de bosjes lopen krijg je boete.
Want dan "jagen ze" en verstoren ze het wild.
En, zoals de boswachter vertelde....... de wildstand was de laatste tijd zo prachtig gegroeid (met/ondanks al die rondstruinende honden) dat wij ons als "gast" dienen te gedragen in het bos.
Soms wordt het allemaal wat erg overdreven vind ik.
Ik vind het eigenlijk wel goed om honden in gebieden met wild op de paden te houden. Zoals ik al schreef heb ik ze dat zelfs aangeleerd.
Dat bosje wordt al jaren dagelijks door heel veel honden bezocht. Ook door de uitlaatservice.
Ondanks al die struinende honden is de "wildstand" (een paar reeën die af en toe komen kijken en heel veel konijn en haas) daar meer dan verdubbeld.
Ze hebben dus geen last van de honden, want dan waren die konijnen enz. er al lang niet meer geweest in plaats van verdubbeld in aantal.
Ik houd in het voorjaar rekening met de grondbroeders en het jonge spul.
Zodra alles vliegvlug is hebben mijn honden toch het nakijken.
Ik zorg dat ik zo min mogelijk hinder.
In het veld is voor mij weer een groter probleem dan het bos.
De honden zijn in het bos nooit ver weg omdat ze me in de gaten willen houden
-
Brindlecardi
- Zeer actief
chrico schreef:Je verkiest hier toch echt het snuitje boven de korf omdat het er vriendelijker uitziet.Aimee schreef:
En toch maar weer overwegen om een snuitje aan te schaffen ( muilkorf ligt hier nog wel maar probeer liever eerst snuitje, dat ziet er nog een tikkeltje hondvriendelijker uit )
Als je dat niet weet vraag ik me af waarom je het ubehaupt overweegt zonder je te verdiepen in de achtergrond van een snuitje. Zo beter dan
Ik overweeg het ja, en daarna komt het hoofdstuk om je te verdiepen in een snuitje, wat praktischer is, om vervolgens het aan te schaffen, ik zie het probleem niet zo, ik geef als mogelijke oplossing een snuitje, nu hoor ik dat het kennelijk dus totaal fout is, dan doe ik het niet, no problemo hoor.
-
chrico
- Zeer actief
Het komt denk ik omdat je schrijft dat je het weer .....Aimee schreef:chrico schreef:Je verkiest hier toch echt het snuitje boven de korf omdat het er vriendelijker uitziet.Aimee schreef:
Ik overweeg het ja, en daarna komt het hoofdstuk om je te verdiepen in een snuitje, wat praktischer is, om vervolgens het aan te schaffen, ik zie het probleem niet zo, ik geef als mogelijke oplossing een snuitje, nu hoor ik dat het kennelijk dus totaal fout is, dan doe ik het niet, no problemo hoor.
Dan heb je je er dus al in verdiept enz enz.
Maar goed, gelukkig dat je inziet dat een snuitje niet de meest diervriendelijke oplossing is voor Ben
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Je zou de gesp kunnen vervangen door een stuk klittenband, als je dat zodanig maakt dat je het heel snel los kunt trekken in geval van nood dan kan hij zich in zulke uitzonderlijke gevallen wel gewoon verdedigen ipv verrot gebeten te worden.Ik weet prima dat Ben zo is, en ik denk ook dat het niet verkeerd is om hem gewoon met een muilkorf/snuitje om te laten lopen, dat heeft hij een aantal jaren geleden ook gedaan. Ik ben dan alleen bang dat hij zelf aangevallen word door zijn gedrag en hij dus niets terug kan doen. Maar goed misschien is die angst wat overdreven tegen de voordelen die het geeft.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Er is voor mij een groot verschil tussen de gemiddelde jan-boerenlullen-hond die af en toe eens een lekker luchtje ruikt dat ergens in dat geëvolueerde breintje een oerinstinct aanraakt (heeeeeeel kortInge O schreef:in het broedseizoen zal het zeker een storende factor zijn, hoewel ook dan misschien minder dan algemeen wordt aangenomen. moeilijk om na te gaan, zoiets, want je kan de eventuele storende factoren en hun effect niet los van elkaar evalueren, laat staan er een betrouwbaar resultaat aan koppelen.
honden die wel onder jouw voorbeeld zouden vallen (ook los van het broedseizoenverhaal) die dus wild zouden verwonden en/of doden zijn er naar mijn idee echt niet zoveel. bij een aantal rassen/kruisingen zit dit erge, volhoudende jachtgedrag er wel nog in, maar de meerderheid loopt echt als een kip zonder kop (zonder 'plan van aanpak' zeg maar) wat door het bos te racen en staat na enkele minuten alweer bij zijn baas.
de honden die wél echt doorjagen kunnen individueel bekeken een dier wel schade berokkenen, maar ik heb sterk mijn twijfels of dat ook maar iets verandert aan de wildstand - het zijn tenslotte geen honderden honden per dag die en masse het wild lopen uit te moorden.
En als je een hond hebt die wel zo in elkaar steekt, dan lijkt het me niet verstandig om die hond maar overal los te gooien. Dan ben je geen verantwoorde baas
Maar die eerste categorie, de jan-boerenlullen-honden dus, is met hun boswandelingen echt niet verantwoordelijk voor een hartverzakkingsepidemie in het dierenrijk

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Van mij mag Gol af en toe best even de eendjes het water injagen hoor, ze hebben er niks van
Als de eendjes stil blijven zitten is het ook niet meer leuk en loopt ze er gewoon langs. Van mij mag ze ook konijntjes zoeken in het bos; ze rent naar de plek waar ze zitten en gaat daar staan kwispelen want ze vind ze lief. Zo hebben we ook een keer een cavia gevonden en gered
Als de eendjes stil blijven zitten is het ook niet meer leuk en loopt ze er gewoon langs. Van mij mag ze ook konijntjes zoeken in het bos; ze rent naar de plek waar ze zitten en gaat daar staan kwispelen want ze vind ze lief. Zo hebben we ook een keer een cavia gevonden en gered
- Frenk
- Zeer actief
Nanna schreef:De jachthonden die op eigen houtje wild grijpen zijn de windhonden.Frenk schreef: Er is voor mij een groot verschil tussen de gemiddelde jan-boerenlullen-hond die af en toe eens een lekker luchtje ruikt dat ergens in dat geëvolueerde breintje een oerinstinct aanraakt (heeeeeeel kort) en een jachthond die echt in staat is om op eigen houtje, dus zonder meute of jager, (gezonde) dieren te grijpen.
Wat hebben ze daarvoor nodig? Wild natuurlijk, én een open terrein waar ze hun snelheid kunnen ontplooien.
Charles is te langzaam maar Topsi komt op open terrein niet los. In het bos loopt ze wel los; ze kan geen snelheid maken en de konijnen draaien 2x om een boom heen en zijn weg.![]()
Reeën interesseren Topsi niet.
De enige hond trouwens die hier wèl reeën greep en daarom permanent aangelijnd zit is een ....mechelse herder. Go figure.
Die vuilnisbak van m'n ouders, Timo, daar zit ook iets van een windhond in. En die is wel van de reeën. Hij is alleen niet voldoende windhond om de benodigde snelheid te ontwikkelen. Dus de ree sprint het maïsveld (winter) over en staat hem aan de overkant smakelijk uit te lachen

- Frenk
- Zeer actief
En je had geen vlugzout nodig om die (*#$&^@) haan uit z'n flauwte bij te brengen???Inge O schreef:we (mijn buurman en ik) zetten dan ook altijd alles op alles om zo'n haan te vangen - zoniet zouden we kunnen fluiten naar onze nachtrust - dus had ik het briljante idee opgevat om attack en sette mee te nemen op hanenjacht........NIKS bakten ze ervan![]()
. ze liepen achter het het beest aan, maar daarmee was ook alles gezegd, van echt moeite doen om hem te pakken (laat staan dat het hen echt lukte) was geen sprake
.

-
S@ndr@
- Zeer actief
-
chrico
- Zeer actief
Dat beest had vast geen hartFrenk schreef:En je had geen vlugzout nodig om die (*#$&^@) haan uit z'n flauwte bij te brengen???Inge O schreef:we (mijn buurman en ik) zetten dan ook altijd alles op alles om zo'n haan te vangen - zoniet zouden we kunnen fluiten naar onze nachtrust - dus had ik het briljante idee opgevat om attack en sette mee te nemen op hanenjacht........NIKS bakten ze ervan![]()
. ze liepen achter het het beest aan, maar daarmee was ook alles gezegd, van echt moeite doen om hem te pakken (laat staan dat het hen echt lukte) was geen sprake
.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Frenk
- Zeer actief
En geen gevoel voor humor... Anders hadden ze hem slap van het lachen wel te pakken gekregenchrico schreef:Dat beest had vast geen hartFrenk schreef:En je had geen vlugzout nodig om die (*#$&^@) haan uit z'n flauwte bij te brengen???Inge O schreef:we (mijn buurman en ik) zetten dan ook altijd alles op alles om zo'n haan te vangen - zoniet zouden we kunnen fluiten naar onze nachtrust - dus had ik het briljante idee opgevat om attack en sette mee te nemen op hanenjacht........NIKS bakten ze ervan![]()
.
anders was het geen probleem geweest om hem te vangen

-
S@ndr@
- Zeer actief
-
S@ndr@
- Zeer actief
- Rami
- Zeer actief
Maar Inge, wat betreft het verstoren/verjagen, er zijn in NL best veel van die kleine, vaak afgesloten gebieden.Inge O schreef: in het broedseizoen zal het zeker een storende factor zijn, hoewel ook dan misschien minder dan algemeen wordt aangenomen. moeilijk om na te gaan, zoiets, want je kan de eventuele storende factoren en hun effect niet los van elkaar evalueren, laat staan er een betrouwbaar resultaat aan koppelen.
honden die wel onder jouw voorbeeld zouden vallen (ook los van het broedseizoenverhaal) die dus wild zouden verwonden en/of doden zijn er naar mijn idee echt niet zoveel. bij een aantal rassen/kruisingen zit dit erge, volhoudende jachtgedrag er wel nog in, maar de meerderheid loopt echt als een kip zonder kop (zonder 'plan van aanpak' zeg maar) wat door het bos te racen en staat na enkele minuten alweer bij zijn baas.
de honden die wél echt doorjagen kunnen individueel bekeken een dier wel schade berokkenen, maar ik heb sterk mijn twijfels of dat ook maar iets verandert aan de wildstand - het zijn tenslotte geen honderden honden per dag die en masse het wild lopen uit te moorden.
Dan gaat het om dieren die geen kant op kunnen omdat ze zich niet eens 'kunnen' verplaatsen naar een gebied met minder verstoring (niet alleen van honden maar ook vanwege intensieve recreatie). Ze stuiten dan dus op die wegen of op hekken.
Nederlandse natuur is gewoon te klein voor én recreatie én grote groepen loslopende honden én wild.
En wat is nou het probleem om in de gebieden met wild je honden op de paden te houden? (Oh en ik weet dat jij dat zelf ook doet - al is het om een andere reden
- Rami
- Zeer actief
-
chrico
- Zeer actief
Dat is nou wat ik al die tijd probeer maar dat lukt niet echt met ze dus blijven ze netjes aan de lijn daar waar wild isRami schreef:Of je leert je honden in het bos of in gebieden met wild op de paden te blijven.Frenk schreef: En als je een hond hebt die wel zo in elkaar steekt, dan lijkt het me niet verstandig om die hond maar overal los te gooien.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan