Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gans aangevallen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Frenk schreef: Ik vind dat je er wel een heel drama van maakt zo. Als ik met Frenk door het wandelbos loop en er vliegt een duif op, omdat wij eraan komen, dan krijgt die duif geen hartaanval. Evenzo min als de eekhoorn die de boom in schiet of de eend die het poeltje verlaat als Frenk gaat zwemmen :19:

Hij loopt door een bos en daar leven andere dieren. Zo is het nu eenmaal. En als daar toevallig een konijn loopt en Frenk ruikt dat konijn en wil er achteraan, dan is dat konijn echt lang en breed weg voordat Frenk z'n gedachte heeft afgemaakt. En ik durf te denken dat er bij dat konijn geen zweet uitbreekt, laat staan dat z'n hart het gaat begeven. En als Frenk een muis ruikt of een mol wil uitgraven :19: Ja, kom op, het is een hond.

Dat je je hond niet expres op een groep ganzen afstuurt met de opdracht ze eens even lekker te verjagen, dat spreekt voor mij voor zich. Waarom zou je? Dat is 'gansje pesten'. Maar dat die ganzen een hartaanval krijgen als er een hond op ze afkomt vind ik echt larie. :19:
Wil ik me bij aansluiten :wink:
Als je als duif/mol/eekhoorn etc. al een hartaanval krijgt elke keer als een ander dier jouw richting op sprint dan haal je 1 dag niet lijkt me.

Neemt niet weg dat je moet voorkomen dat je hond jaagt, maar niet omdat al die beestjes al dood neervallen als er iets langs komt rennen (mag ik hopen..).
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Nanna schreef: Ik heb op Terschelling Topsi ooit in het broedgebied (waar ze netjes aangelijnd was) losgelaten omdat ze een paar meter verderop een strompelend konijn zag dat blind en verdwaasd voorthupte. Het was binnen een seconde gebeurd en daarna ging ze weer netjes aan de riem.
Zeker ook helemaal fout?
En hier loopt ze ook los ja. Ze vangt zélden wat, en als ze wat pakt is het een snotogend mager konijn. Dat mag ze van mij; ik zou namelijk als ziek konijn ook liever binnen een seconde dood zijn dan dágen verhongerend onder een struik mijn dood af te moeten wachten.
Achter gezonde konijnen holt ze ook aan, maar nog nooit hebben die een hartaanval gekregen, dat zijn namelijk geen versufte huiskonijnen die al schrikken van de stofzuiger. Vaak komen ze langs over het zandpad, als Topsi ene kant van het bos uitkamt lopen zij op hun dooie akkertje naar de andere kant en knipogen nog nèt niet :smile: Ze zijn het gewend, wonen namelijk in losloopgebied. En verhuizen doen ze niet dus het zal ze denk ik wel gescheten zitten. Integendeel, het jankt en miechelt hier van de konijnen. :denken: Het barst hier trouwens ook van de reeën, laatst liepen jagers al te tellen omdat er afschot moest komen. Ik vroeg nog hoe dat mogelijk was in losloopgebied maar ik kreeg alleen een verdwaasde blik. Die reeën zijn overigens ook niet stom want die grazen in het losloopgebied maar krijgen hun kalfjes in het enórme privé grondgebied van een rijke pief hier in de buurt.
Ik denk dat wild meer dan uitstekend in staat is om zichzelf te beschermen, daar hebben ze helemaal geen handenwringende zelfgebreide huismutsen die alles "sjielug" vinden voor nodig.
:19:
:ok:
Overigens, dadelijk in oktober en november gaan er weer veel konijnen sneuvelen aan de virussen. En daarna zul je er dus aanzienlijk minder aantreffen.
Mijn vriend jaagt en die realiseert zich dat wel. WAnt dit maakt dat zij minder konijnen afschieten. Ze willen namelijk nog wel iets over houden. Voor mensen die tegen jagen zijn: het is wel biologisch vlees, het dier heeft vooraf een waardig leven gehad.
Inge O schreef: zou iemand erover piekeren om te zeggen 'mijn kat heeft daarnet een muis aangevallen'?
Goeie en terechte vraag.
Overigens pakken de katten hier in de buurt ook jonge konijnen en hazen en een enkeling fazanten. Geen haan die daar naar kraait. Het resultaat is echter hetzelfde. Erg dubbel. Oh, en katten horen trouwens ook niet thuis in de natuur. :wink:

Een van mijn honden jaagt overigens ook graag, en vol passie. Sokkie gaat er gaarne in mee, alleen maar om het narennen. MAar bijten zal ze nooit doen, dat zit er niet in. Bobbes krijgt ze gelukkig niet te pakken, want dan zou het wel zo afgelopen zijn. Ik wil niet dat ze konijnen doodbijt. Ik hou namelijk van konijnen.
OVerigens laten we de honden uit hier in de buurt op zandpaden en maisvelden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

S@ndr@ schreef:Het komt er dus op neer dat de hond geen instinct meer mag hebben, en de eigenaar moet op zijn minst helderziend zijn anders kan hij niet ALLES voorkomen :19:
dit is niet te doen, :N: tenzij je in sprookejs gelooft :wink:
Dat de hond het instinct heeft mag natuurlijk. Zo mogen ook honden het instinct hebben om op auto's en fietsers en joggers te jagen. Het mag alleen niet worden toegestaan; dat KAN in deze maatschappij gewoonweg niet.
Dus, als een hond niet kan worden teruggeroepen uit zo'n "jacht" dan is het heel simpel, maar moet die hond aangelijnd.

Het is niet omdat "jij" je hond niet onder controle hebt dat een andere groep bewoners van Nederland (die bijvoorbeeld van vogels, wild en alle andere natuur graag ongestoord willen genieten) daar last van moet hebben. "Het hoort bij de hond" vind ik een volslagen non-argument. Nou ja, in die zin.. het klopt wel dat een jachtinstinkt bij de hond hoort, maar toestaan is wat anders.

Suzanne
iones
Zeer actief

Het komt er dus op neer Suzanne dat een hond in deze maatschappij gewoon niet meer mag zijn.
Nergens mogen ze meer los, jagen mag ook niet meer, ze mogen gewoon geen hond meer zijn.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Moos
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
S@ndr@ schreef:Het komt er dus op neer dat de hond geen instinct meer mag hebben, en de eigenaar moet op zijn minst helderziend zijn anders kan hij niet ALLES voorkomen :19:
Dat de hond het instinct heeft mag natuurlijk. Zo mogen ook honden het instinct hebben om op auto's en fietsers en joggers te jagen. Het mag alleen niet worden toegestaan; dat KAN in deze maatschappij gewoonweg niet.
Dus, als een hond niet kan worden teruggeroepen uit zo'n "jacht" dan is het heel simpel, maar moet die hond aangelijnd.

Het is niet omdat "jij" je hond niet onder controle hebt dat een andere groep bewoners van Nederland (die bijvoorbeeld van vogels, wild en alle andere natuur graag ongestoord willen genieten) daar last van moet hebben. "Het hoort bij de hond" vind ik een volslagen non-argument. Nou ja, in die zin.. het klopt wel dat een jachtinstinkt bij de hond hoort, maar toestaan is wat anders.

Suzanne
Maar dan is dus de vraag, wat is jagen? Ik vind ook dat een hond die continu de hort op is om te jagen en waar je als baas dan dus geen controle op hebt aangelijnd moet.
Maar als je hond af en toe eens een vogeltje de lucht in jaagt, of een muis uitgraaft? Ik vind het volslagen onzin om een hond daarvoor de rest van zijn leven aan de riem te laten slijten.
Ik denk dat al die kinderen die zo heerlijk vrij door het duin mogen rennen (ook onder de hekken door of dwars door het helmgras, ouders knijpen wel even een oogje toe :roll: ) meer vogels opjagen dan een hond die van de baas wel netjes buiten de hekken moet blijven maar af en toe dan weleens op een vogel stuit die hij dan de lucht injaagt.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Suzanne123 schreef:

Suzanne
Iets toestaan is heel wt anders dan iets wat perongeluk gebeurd, mensen die nooit OEPS hoeven te zeggen met hun honden
geloof niet dat ze bestaan :19: :neenee:
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Moos schreef:
Neemt niet weg dat je moet voorkomen dat je hond jaagt, maar niet omdat al die beestjes al dood neervallen als er iets langs komt rennen (mag ik hopen..).
Dat valt niet altijd te voorkomen Marloes :wink: .
Donna is een Golden die meer op rasspecifieke eigenschappen is gefokt dan op exterieur en ja..., Donna bezit jachtinstinct.
Als er eens een kat in een losloopgebied loopt, dan vind ze het leuk om die kat op te jagen, als ze een reiger aan de kant van de sloot ziet zitten (en er zitten er hier genoeg), dan vind ze het leuk om daar achteraan te rennen want reigers krijsen zo leuk als ze wegvliegen. Eenden jaagt ze soms ook op , maar ze krijgt ze echt niet te pakken als ze gezond zijn.
In het verleden heeft ze een paar keer een eendenkuiken te pakken gehad, daar ben ik eerlijk over, maar dat zijn meestal de zwakste van het stel. Overigens brengt Donna een eendenkuiken geheel intact (zonder schade) en levend op de kant en geeft het kuiken keurig in mijn hand af zodat ik het diertje weer bij de moedereend kan zetten.

Allemaal "vreselijke" jachttaferelen, maar moet ik die hond dan vol met Diazepam stoppen voordat we gaan wandelen?! Jachtinstinct hoort nou eenmaal bij Retrievers, daar zijn ze in het verleden (en nog trouwens) voor gefokt.
Overigens las ik eerder in dit topic dat jacht op muisjes en molletjes heel normaal wordt gevonden. Wat is het verschil met jacht op eenden, reigers en dat soort dieren?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Moos schreef:
Suzanne123 schreef:

Suzanne
Maar dan is dus de vraag, wat is jagen? Ik vind ook dat een hond die continu de hort op is om te jagen en waar je als baas dan dus geen controle op hebt aangelijnd moet.
Maar als je hond af en toe eens een vogeltje de lucht in jaagt, of een muis uitgraaft? Ik vind het volslagen onzin om een hond daarvoor de rest van zijn leven aan de riem te laten slijten.
Ik denk dat al die kinderen die zo heerlijk vrij door het duin mogen rennen (ook onder de hekken door of dwars door het helmgras, ouders knijpen wel even een oogje toe :roll: ) meer vogels opjagen dan een hond die van de baas wel netjes buiten de hekken moet blijven maar af en toe dan weleens op een vogel stuit die hij dan de lucht injaagt.
Precies ja zeg ik als eigenaar van twee jachthonden, waarvan algemeen beweerd wordt dat zulke honden niet los kunnen omdat ze stropen.Onze honden zijn altijd in het zicht en genieten van het uitwerken van sporen en dan geniet ik mee.Op het moment dat ze een vogel of konijn opstoten moeten ze terugkomen al trekken ze heel soms dan nog even een sprintje, maar dan heb ik te laat gereageerd en dat is niet de bedoeling.
De reetjes staan overigens altijd rustig op een afstand toe te kijken.
Moos
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
Moos schreef:
Dat valt niet altijd te voorkomen Marloes :wink: .
Donna is een Golden die meer op rasspecifieke eigenschappen is gefokt dan op exterieur en ja..., Donna bezit jachtinstinct.
Als er eens een kat in een losloopgebied loopt, dan vind ze het leuk om die kat op te jagen, als ze een reiger aan de kant van de sloot ziet zitten (en er zitten er hier genoeg), dan vind ze het leuk om daar achteraan te rennen want reigers krijsen zo leuk als ze wegvliegen. Eenden jaagt ze soms ook op , maar ze krijgt ze echt niet te pakken als ze gezond zijn.
In het verleden heeft ze een paar keer een eendenkuiken te pakken gehad, daar ben ik eerlijk over, maar dat zijn meestal de zwakste van het stel. Overigens brengt Donna een eendenkuiken geheel intact (zonder schade) en levend op de kant en geeft het kuiken keurig in mijn hand af zodat ik het diertje weer bij de moedereend kan zetten.

Allemaal "vreselijke" jachttaferelen, maar moet ik die hond dan vol met Diazepam stoppen voordat we gaan wandelen?! Jachtinstinct hoort nou eenmaal bij Retrievers, daar zijn ze in het verleden (en nog trouwens) voor gefokt.
Overigens las ik eerder in dit topic dat jacht op muisjes en molletjes heel normaal wordt gevonden. Wat is het verschil met jacht op eenden, reigers en dat soort dieren?
Daarom zeg ik later ook dat ik het bezopen vind als je je hond altijd aan de lijn zou moeten houden omdat hij weleens een vogel de lucht injaagt of een muis uitgraaft :wink:
Ik denk wel dat je zoveel mogelijk moet proberen het te voorkomen, maar honden zijn en blijven geen robotjes, en dingetjes kunnen gebeuren.

Saar is hem ook weleens achter een konijn aangepeerd. Ik heb toen trouwens geen moment aan dat konijn gedacht. Kom op zeg, met het tempo van Saar zit dat konijn binnen een halve minuut al een km verderop. Maakte me wel zorgen om mijn hondje die opeens niet meer luisterde en richting weg aan het rennen was :N:
En nee, ze mag het niet, en ja, als het even kan voorkom ik. Maar het lukt haar 2 keer in het jaar ofzo wel om er even achteraan te rennen. En daar ga ik haar dus echt niet permanent voor aanlijnen. (Alleen op die ene plek waar er dus knijntjes redelijk in de buurt van een weg bleken te zitten gaat ze niet meer los).

Vera stuitte vanochtend overigens in de bosjes bij de zandvlakte op een paar vogels die daar tussen verscholen zaten. Ze was niet eens op zoek, liep gewoon half dat bosje in, en opeens vlogen die vogels op.
Dat kan dus zelfs gebeuren als je hond niet eens aan het jagen is, en die vogels waren net zo hard opgevlogen als daar een kleuter eens bij die bosjes was gaan struinen :19:
Laatst gewijzigd door Moos op 17 sep 2008 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

MoniqueDM schreef:Overigens las ik eerder in dit topic dat jacht op muisjes en molletjes heel normaal wordt gevonden. Wat is het verschil met jacht op eenden, reigers en dat soort dieren?
Dat verschil zie ik zelf ook niet al vallen muizen en mollen dan onder de plaagdieren.Van mij moeten ze die ook met rust laten met als gevolg dat ik een keer twee op botten kluivende jachthonden aantrof terwijl een muis binnen voor hun neus rondliep.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Moos schreef:
Zo is dat. Hier sneupen ze graag langs de sloot en door het veld en dan stuiten ze ook wel eens op een kikker of een muis of rat. Ze maken mooie muizensprongen en graven ook wel eens een holletje uit. En achter een brutale kraai of ekster rennen ze ook wel eens aan (niet bloedfanatiek want als ze opvliegen is er geen pest meer aan).
Ze doen dit trouwens op een soort van 'jolige' manier. Heel anders als het jagen wat Silka deed toen ze net bij ons was. Dat 'serieuze' jagen vind ik niet goed (ook veel te gevaarlijk) en daar hebben we dan ook hard aan gewerkt (en werken we nog aan).
In gebieden met heel veel verleidingen (groot wild bijv.). gaat ze wel eens aan de riem. Maar voor een kikker, muis of rat (die ze niet eens vangt) nee, daar lijn ik haar niet voor aan.
Afbeelding
iones
Zeer actief

HOnden zien het verschil helaas niet in elk geval. Zo wil ik niet dat Bobbes konijnen pakt. Maar ratten mag ze weer wel pakken. Wij hebben hier wel eens last van ratten en ze bevuilen het voer en de verblijven van mijn dieren. We hebben ook wel eens rattenvergif gestrooid en als ze daar aan sterven, dat is vreselijk. Ik gun ze die ellende niet en ik zou liever een humanere manier hebben om ze te doden. Bobbes mag ze vangen en doodbijten daarom. Maar ze begrijpt niet waarom ik begin te schreeuwen als ze een konijn wil pakken.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Marie-Josée schreef:
MoniqueDM schreef:Overigens las ik eerder in dit topic dat jacht op muisjes en molletjes heel normaal wordt gevonden. Wat is het verschil met jacht op eenden, reigers en dat soort dieren?
Dat verschil zie ik zelf ook niet al vallen muizen en mollen dan onder de plaagdieren.Van mij moeten ze die ook met rust laten met als gevolg dat ik een keer twee op botten kluivende jachthonden aantrof terwijl een muis binnen voor hun neus rondliep.
Donna is soms zo intensief aan het graven dat ze nog geen eens door heeft dat de muis ontsnapt uit z'n holletje :19: .
De muis rent door het gras en die staat Donna bij, wijze van spreken, met twee vingers in de neus uit te lachen omdat Donna zich nog helemaal wezeloos staat te spitten :mrgreen: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Rami
Zeer actief

iones schreef:HOnden zien het verschil helaas niet in elk geval. Zo wil ik niet dat Bobbes konijnen pakt. Maar ratten mag ze weer wel pakken. Wij hebben hier wel eens last van ratten en ze bevuilen het voer en de verblijven van mijn dieren. We hebben ook wel eens rattenvergif gestrooid en als ze daar aan sterven, dat is vreselijk. Ik gun ze die ellende niet en ik zou liever een humanere manier hebben om ze te doden. Bobbes mag ze vangen en doodbijten daarom. Maar ze begrijpt niet waarom ik begin te schreeuwen als ze een konijn wil pakken.
Ik denk dat mijn honden het verschil ook niet zozeer 'zien', maar het verschil zit 'm er wel in wat ik wel of niet toesta.
Zo mogen ze in het bos niet van de paden af (geen verleidingen) maar als ik dwars door de velden loop of langs de rivier dan is er geen pad en zijn ze 'vrij'.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

iones schreef:HOnden zien het verschil helaas niet in elk geval. Zo wil ik niet dat Bobbes konijnen pakt. Maar ratten mag ze weer wel pakken. Wij hebben hier wel eens last van ratten en ze bevuilen het voer en de verblijven van mijn dieren. We hebben ook wel eens rattenvergif gestrooid en als ze daar aan sterven, dat is vreselijk. Ik gun ze die ellende niet en ik zou liever een humanere manier hebben om ze te doden. Bobbes mag ze vangen en doodbijten daarom. Maar ze begrijpt niet waarom ik begin te schreeuwen als ze een konijn wil pakken.
Dat is ook lastig. Ik heb er hier ook 1 die de eerste 5 jaar van haar leven mocht jagen om de stallen rat/muisvrij te houden. En bij mij mag ze niet jagen. Gelukkig is het bij mij volledig niet, dus dat is voor haar wel duidelijk. Maar als ze het ene moment wel mag jagen en het andere niet, dan is het aan jou om te zorgen dat ze niet in de situatie kan komen die jij niet wilt. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Rami
Zeer actief

MoniqueDM schreef:
Marie-Josée schreef:
Donna is soms zo intensief aan het graven dat ze nog geen eens door heeft dat de muis ontsnapt uit z'n holletje :19: .
De muis rent door het gras en die staat Donna bij, wijze van spreken, met twee vingers in de neus uit te lachen omdat Donna zich nog helemaal wezeloos staat te spitten :mrgreen: .
Ja, dat is heel herkenbaar!
Zo was Silka eens fanatiek aan het graven, muis ontsnapt (Sil ziet niets) en loopt recht op Billy af. En ja, die pakte 'm en... bracht 'm naar mij. Muisje mankeerde niets, ja hij was nat!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

MoniqueDM schreef:
Marie-Josée schreef:
:smile: :smile:
Zo kan Rana mollen uitspitten, die dan door haar gespit door de lucht vliegen.
De eksters zitten belangstellend op een tak toe te kijken en nemen zo'n keurig uitgegraven molletje mee :ok:
Rana ziet dat niet eens, die is ook nog bezig net als jouw Donna :mrgreen:

Hier in de buurt moeten de honden in een bepaald bos verplicht op het pad lopen.
Als ze door de bosjes lopen krijg je boete.
Want dan "jagen ze" en verstoren ze het wild.
En, zoals de boswachter vertelde....... de wildstand was de laatste tijd zo prachtig gegroeid (met/ondanks al die rondstruinende honden) dat wij ons als "gast" dienen te gedragen in het bos.
Soms wordt het allemaal wat erg overdreven vind ik.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rami
Zeer actief

ranetje schreef:
Hier in de buurt moeten de honden in een bepaald bos verplicht op het pad lopen.
En, zoals de boswachter vertelde....... de wildstand was de laatste tijd zo prachtig gegroeid (met/ondanks al die rondstruinende honden) dat wij ons als "gast" dienen te gedragen in het bos.
Ja, vind je dat echt?
Ik vind het eigenlijk wel goed om honden in gebieden met wild op de paden te houden. Zoals ik al schreef heb ik ze dat zelfs aangeleerd. :wink:
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

tibetaantje schreef:
Vind het trouwens ook wel weer frappant dat mensen hier zelfs een apart hoekje maken over dat ze zich zo'n zorgen maken over de RAD, en dan komt het voor je eigen hond heel dichtbij, en dan moet je maar niet miepen
ja ik begrijp wat je bedoeld. met die achterlijke nieuwe wet krijg je toch de zenuwen als zoiets als dit gebeurt!!
en helemaal als zo,n joch gaat roepen dat ie naar de politie gaat (wat ie niet gaat hoor, denk ik) maar je schrikt gewoon!
volgens mij gaat ie niet naar de politie hoor en die gans is waarschijnlijk alleen maar geschrokken anders had je stiefvader dat gerust wel gezien als die gans iets ernstigs had gehad.
misschien een scheur in ze vleugel, komt wel weer goed.
je kan gaan kijken maar ik denk niet dat je wat gaat zien en morgenochtend zie je een groepje kwakende gansen die het op Ben hebben voorzien dus .........voorzichtig he :wink:
Mijn god zeg, overdrijven is ook een vak.
De nieuwe wet is er nog niet eens, en de huidige RAD is afgeschaft :roll:
Honden zijn nou eenmaal honden, en ze worden niet zomaar, ook al zou de gans dood zijn, afgemaakt. Hooguit moet je de schade betalen :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Dingo
Zeer actief

Rami schreef:
ranetje schreef:
Ja, vind je dat echt?
Ik vind het eigenlijk wel goed om honden in gebieden met wild op de paden te houden. Zoals ik al schreef heb ik ze dat zelfs aangeleerd. :wink:
Mee eens :ok: ik hoorde laatst van de boswachter hier dat het nog steeds regelmatig voorkomt, dat een losse hond een ree of kalf opjaagd(soms alleen al door de geur of aanwezige dreiging :wink: ) dat ze blind de weg op rennen, of dwars door prikkeldraad rennen, en aan infectie sterven. Gezellig :roll:
Laatst gewijzigd door Dingo op 17 sep 2008 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Moos
Zeer actief

Rami schreef:
ranetje schreef:
Ja, vind je dat echt?
Ik ben eigenlijk (serieus) wel benieuwd in hoeverre struinende honden echt zorgen voor enorme vermindering van andere dieren in de bossen. Dan heb ik het natuurlijk niet over de jagende honden die overal doorheen rausen met een baas die er totaal geen controle over heeft :wink: , maar gewoon de 'gemiddelde' hond die af en toe eens van het pad afrent in spel en dan wellicht een keer een vogel of konijn een klein stukje opjaagt.
Ik vraag me af in hoeverre dat meer verstoort dan die mountainbike paden dwars overal doorheen, en de eerder genoemde kinderen wiens ouders schijnbaar nooit een natuurlesje op school gehad hebben.

We hebben hier in de buurt (o.a) 1 heeeeel klein losloopgebiedje, met even zo kleine vijver. Het is echt een vijvertje, en daaromheen lopen dus dagelijks hele hordes honden, die ook nog eens in die vijver duiken.
Toch leven er in diezelfde vijver altijd heel veel eenden (en het is hier in de omgeving nou niet bepaald zo dat er geen keus is...), die ook jonkies krijgen. Die worden dan door de reiger die er ook altijd zit weer deels opgevroten :jank:, maar de honden deren die eenden echt he-le-maal niks. (en de reiger dus duidelijk ook niet, en de kikkers ook niet).
Er wordt wel door iedereen opgelet dat er niet op de eenden gejaagd wordt (dus niet erachteraan gaan zwemmen etc), maar de honden spetteren gewoon naast de eenden zonder dat die eenden zich ook maar een klein beetje bedreigd voelen.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Mja, Billy is misschien idd zo'n gemiddelde hond die geen grote schade toe zal brengen aan de wildstand. Hij gaat niet ver bij me weg, loopt geen sporen uit, is gewoon geen jager in hart en ziel.
Sil is een ander verhaal. Als ik haar laat struinen gaat ze er echt voor de volle 100% voor. Ze jaagt op geur (sporen), op zicht (ze heeft echt een superscherpe blik) en op gehoor (ze hoort muizen onder de grond). Als ik haar laat gaan verstoort ze echt het wild. Ze zoekt en vindt.
Daarbij loopt ze kans te verdwalen of een weg over te steken. Want ze is blind voor alles, behalve voor haar prooi.
Ze blijft dus mooi op het pad en Billy ook (anders is het wel erg moeilijk voor haar :wink: ).
Afbeelding
Dingo
Zeer actief

Ben je niet bang dat ze daardoor een ziekte oplopen? Ik wil het hier niet hebben, ratten niet, konijnen niet, precies om wat je zegt, het is niet duidelijk naar de hond toe, de ene keer mag iets wel, de andere keer niet :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Marie-Josée
Erelid

Ik vind inderdaad dat je je altijd als gast hoort te gedragen in de natuur.
En verstoren is meer dan een konijn opjagen, er zijn ook vogels die op de grond broeden.Toch, als iedereen er een beetje rekening mee zou houden (broedseizoen en april/juni jong roodwild) dan zou er weinig aan de hand zijn denk ik, het wild past zich meestal verbazend goed aan aan de omstandigheden. Ik heb zelfs het gevoel dat de reetjes ons beginnen te kennen.
Wat ik dan weer jammer vind is dat hier alle bossen verpest en verstoord worden door commerciële houtkap.Ik denk dat het wild daar meer hinder van heeft dan van af en toe een lolsopende hond.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Tjonge jonge :N:

Ik ben vanmorgen wezen kijken, en geen enkele rare gans gezien, dus ik ga er van uit dat hij er gewoon weer tussen hobbelt.

Over de discussie, ik weet dat Ben dieren kan aanvallen, en dan is het ook gelijk flink, het probleem is alleen dat hij ze ook prima met rust kan laten, maar zoals nu kan hij dus opeens 'hap' zeggen, ik ben daar altijd op voorbereid, maar anderen niet. Hij liep trouwens niet 8 meter van hem vandaan hoor, maar hij loopt aan een rollijn van 8 meter, mijn stiefvader ging er van uit dat meneer gans wel zou uitwijken, dat was niet het geval, en Ben dacht er dus ook even anders over, en dan ook nog eens een smakkerd maken op de grond, ja meer dan een ongeluk kan ik het niet noemen.

Ik weet prima dat Ben zo is, en ik denk ook dat het niet verkeerd is om hem gewoon met een muilkorf/snuitje om te laten lopen, dat heeft hij een aantal jaren geleden ook gedaan. Ik ben dan alleen bang dat hij zelf aangevallen word door zijn gedrag en hij dus niets terug kan doen. Maar goed misschien is die angst wat overdreven tegen de voordelen die het geeft. Er loopt hier namelijk geregeld loslopend grut ( hondjes ) die met een grote mond aan komen lopen, en heb er ook geen behoefte aan dat dat weer eens misgaat, ookal ben je dan niet in fout. :wink:
Burnie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Burnie »

Suzanne123 schreef:
Wil de hond schreef:
Marie-Josée schreef:
Suzanne123 schreef:Hoewel ik me kan voorstellen dat zoiets onder deze omstandigheden kan gebeuren is het wat mij betreft NIET okay als een hond (volstrekt ongeacht ras) een ander dier aanvalt en misschien verwondt.
Ik neem aan dat jij vegetariër bent? :wink:
En tegen barfen bent? :denken:
Wat heeft het 1 alsjeblieft met het ander te maken??
Het aanvallen van een levend dier is niet okay, ongeacht welk dier wordt aangevallen (door de hond bedoel ik in dit kader). Het is idd niet altijd te voorkomen, maar het is nog steeds niet okay. Het mag dan ook in mijn (vast en zeker relatief simpele overtuiging) niet worden toegestaan of aangemoedigd.
Ik ben overigens geen vegetarier, eet zoveel mogelijk biologisch, dat wel. De honden kvv-en hier en eten deels barf/nrv voor het geval iemand het toch wil weten ;-)

Suzanne
Aanmoedigen is zeker niet OK en is in dit geval waarschijnlijk ook niet gebeurd, hoewel jij het een beetje zo doet voorkomen.
Maar wat denk je nu zelf wat er gebeurd is met jouw (vast en zeker biologiese) biefstukje? Dat was een dier met een gezicht en ouders en is door mensen doodgemaakt, en dat terwijl een mens heel goed kan leven ZONDER vlees!
Van mij mag je rustig vlees eten, maar blijf wél een beetje reëel!
Een hond is en blijft een roofdier, geen Disney-karakter. Heb je daar problemen mee, haal er dan geen in huis!
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Suzanne123 schreef:Hmm...

Hoewel ik me kan voorstellen dat zoiets onder deze omstandigheden kan gebeuren is het wat mij betreft NIET okay als een hond (volstrekt ongeacht ras) een ander dier aanvalt en misschien verwondt. Ik kan me dus wel voorstellen dat iemand aangifte gaat doen.
Ik zie en hoor het ook vaak in het bos 'dat de hond zo leuk konijnen heeft gejaagd, ja hij krijgt ze niet te pakken hoor, maar het is zo leuk'. Nee, het is dus helemaal niet leuk als zo'n konijn met een hartaanval ergens ligt te kreperen ook al is-tie niet gepakt.

Mensen horen te voorkomen dat hun hond wild (in welke soort dan ook) najaagt. Lukt ze dat niet (en ik kan daar bij sommige honden echt inkomen) dan moet de hond aan de lijn. Heel erg simpel.

Juist (mede) door het toelaten van het jaaggedrag worden steeds meer natuurgebieden afgesloten voor (loslopende honden). Wederom moeten de goeden onder de kwaden lijden.

En ja.. ik kan me voorstellen dat een hond aan een 8 meter lijn de kans heeft om zo'n gans te pakken. Maar, het is bekend dat daar ganzen zitten; dan hou je de hond toch kort, zodat hij de kans niet krijgt??

Ja, een hond moet hond kunnen zijn, maar NIET tot elke prijs; dat kan gewoonweg niet in de maatschappij.

Suzanne
Ik denk dat als ik hier iedere dag met Ben los zou lopen in een druk bevolkte wijk met allemaal kleine kinderen, honden en dieren en hij er iedere dag wel eentje te pakken heeft, dan mag je me meer dan overantwoord noemen, maar ik vind dit er nou niet echt onder vallen. Ik geef gelijk toe dat Ben geen lieverdje is, en dat het jaaggedrag ( voornamelijk prooigedrag eigenlijk ) er niet uit te krijgen is, hij heeft al zoveel successen behaalt hierin, mede ook omdat we er door ervaring achter zijn gekomen ( dit gedrag ) we hebben het dus nooit van iemand te horen gekregen, niet dat dat de enige reden is, maar dat heeft er wel aan bijgedragen dat Ben vaak de kans heeft gehad om iets te grijpen, maar dit gedrag is er dus niet uit te krijgen, ja met een schokband, maar als het zo wel gaat, dan zie ik daar verder het nut niet zo van in. Ben loopt ALTIJD aan de lijn, met af en toe een uitzondering, als we weten dat er geen dieren zijn of honden etc. maar dat gebeurd zelden.

Het snuitje is trouwens ook praktisch voor egels, omdat die hier volop aanwezig zijn voornamelijk in het donker, dan kan je ze dus echt niet zien zitten, Ben dan helaas weer wel.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Suzanne123 schreef:
doggy schreef:
Beike doet ze trouwens niks, hij wil ze alleen maar opjagen / weg jagen.
Deze zin vind ik (niet alleen bij jou hoor) altijd erg leuk. ;-)
De hond doet namelijk wel degelijk wat; hij bezorgt het gejaagde dier een hartaanval als het tegenzit (al dan niet letterlijk).
hmm... mn teef springt regelmatig eenden na in het kanaal... ze vliegen amper een metertje verder dus zo'n hartaanval krijgen ze er niet van... ze blijven rustig van een paar meter afstand toekijken hoe ze aan komt zwemmen :19:
En nee ze mag niet jagen in het bos (konijnen/wild), daar heeft ze een TT voor om, maar die vind ik iets te prijzig om elke keer maar in het water te laten plonzen ondanks dat ze waterdicht zijn...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marie-Josée
Erelid

Aimee, ik denk dat een snuitje een goed idee is, je neemt in elk geval zelf de verantwoordelijkheid :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
malinois schreef:
Suzanne123 schreef:
doggy schreef:
Beike doet ze trouwens niks, hij wil ze alleen maar opjagen / weg jagen.
Deze zin vind ik (niet alleen bij jou hoor) altijd erg leuk. ;-)
De hond doet namelijk wel degelijk wat; hij bezorgt het gejaagde dier een hartaanval als het tegenzit (al dan niet letterlijk).
hmm... mn teef springt regelmatig eenden na in het kanaal... ze vliegen amper een metertje verder dus zo'n hartaanval krijgen ze er niet van... ze blijven rustig van een paar meter afstand toekijken hoe ze aan komt zwemmen :19:
je ziet dat verkeerd : die eenden zwemmen zo traag omdat hun hart het aan het begeven is :F: .
:idea: zou dat het zijn.... ze zijn in ieder geval enorm onder de indruk :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”