Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
haren bij voetzolen wegknippen?
Moderator: moderatorteam
-
Elisabeth
- Actief
haren bij voetzolen wegknippen?
Ik heb een vraagje over de haren die bij rond de voetzolen groeien. Bij onze hond (hij is nu 11 weken) zijn deze inmiddels redelijk lang.
Is het verstandig deze wat af te knippen zodat de voetzolen vrij op de grond kunnen komen? Nu heeft hij kussentjes onder zijn voetzolen en het lijkt me dat zo de voetzooltjes niet gehard worden.
Elisabeth.
Is het verstandig deze wat af te knippen zodat de voetzolen vrij op de grond kunnen komen? Nu heeft hij kussentjes onder zijn voetzolen en het lijkt me dat zo de voetzooltjes niet gehard worden.
Elisabeth.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Ik kan niet goed vinden wat voor hondje je hebt, maar bij mijn hond (en da's een langharig type) is het absoluut noodzakelijk om onder en rondom de voetzolen te trimmen. Anders glijdt hij uit en blijft er allemaal rotzooi in zitten. Zelf laat ik het bij de trimster doen, omdat ik niet zo handig ben met een schaar.

- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- Frenk
- Zeer actief
Dat het mooier staat ben ik ook met je eens, maar de vraag was of het 'verstandig' wasNanna schreef:Ik knip het bij de langharige teckels zelf weg. Niet eens omdat het anders te lang wordt en ze erover uitglijden maar gewoon omdat ik het veel mooier vind staan dan van die onverzorgde lange flossen.
Overigens groeit er bij Frenk bijna nog meer haar tussen de kussentjes, dan bovenop de voet, als ik niet uitkijk, dan gaat het zelfs klitten daar :N:
Dus noodzaak is hier reden 1, maar als die er niet zou zijn, dan ben ik helemaal met je eens dat je ook moet trimmen omdat het mooier en verzorgder staat

- *kelly*
- Zeer actief
ik zou het ook weghalen. Er kan veel vuil blijven zitten en dat kan idd gaan klitten, niet echt fijn. Kijk wel uit met knippen! Laat het anders even bij een trimsalon doen, die doen het even met de tondeuse zo gepiept 
"Mensen kunnen fouten maken, honden kunnen vergeven."
"De enige fout van een hond is dat hij geen honderd jaar kan worden."
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik knip het niet, maar mijn beide rassen hebben niet veel voetbeharing.
Eén van de dames heeft wel wat plukjes die tussen de tenen vandaan omhoog komen, maar zo minimaal, dat doe ik alleen als ze showt.
Overigens heb ik de indruk dat het scheelt op welke ondergrond honden lopen: stadshonden hebben het vaak minder volgens mij.
Zijn er trimmers die kunnen zeggen of dat een waandenkbeeld is van mij dat berust op toeval?
Eén van de dames heeft wel wat plukjes die tussen de tenen vandaan omhoog komen, maar zo minimaal, dat doe ik alleen als ze showt.
Overigens heb ik de indruk dat het scheelt op welke ondergrond honden lopen: stadshonden hebben het vaak minder volgens mij.
Zijn er trimmers die kunnen zeggen of dat een waandenkbeeld is van mij dat berust op toeval?
- Jacksel
- Zeer actief
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Ik knip het zelf weg bij Ljennah, maar alleen echt onder de voetjes dus de haren die tussen de kussentjes uitgroeien ...... en eigenlijk alleen omdat er buitenshuis te makkelijk scherpe dingetjes in kunnen blijven hangen. Met zo'n "gekromd" schaartje is het zo gepiept en loop je niet het risico dat je in het voetje knipt.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Klopt, bij de sheltie gebeurt dat ook.
Het gaat neem ik aan voor TS om de haren TUSSEN de voetzooltjes en niet aan de rand van de voet?
Of het 'hoort of niet'; ik zou, tenzij het voor show van een specifiek ras verboden is (als je met de hond showt van belang) zowiezo wegknippen, zodat de voetzooltjes vrij op de grond kunnen komen. Let wel: knip het niet in, dus hou de haren op lengte van de voetzooltjes zeg maar. Maak de haren dus wel korter zodat ze weer op hoogte van de onderkant van de voetjes zijn, maar niet korter. Dat is ook weer niet goed.
Of de rest van de voetjes geknipt moeten worden is ook vaak voorgeschreven (als het gaat om showhonden). Als je niet showt, maak het dan je hond makkelijk.
Rustig de hond eraan wennen. Is hij er nog niet aan gewend, doe dat dan alsnog ... dan laat hij /zij het prima toe.... (meestal)
Suzanne
Het gaat neem ik aan voor TS om de haren TUSSEN de voetzooltjes en niet aan de rand van de voet?
Of het 'hoort of niet'; ik zou, tenzij het voor show van een specifiek ras verboden is (als je met de hond showt van belang) zowiezo wegknippen, zodat de voetzooltjes vrij op de grond kunnen komen. Let wel: knip het niet in, dus hou de haren op lengte van de voetzooltjes zeg maar. Maak de haren dus wel korter zodat ze weer op hoogte van de onderkant van de voetjes zijn, maar niet korter. Dat is ook weer niet goed.
Of de rest van de voetjes geknipt moeten worden is ook vaak voorgeschreven (als het gaat om showhonden). Als je niet showt, maak het dan je hond makkelijk.
Rustig de hond eraan wennen. Is hij er nog niet aan gewend, doe dat dan alsnog ... dan laat hij /zij het prima toe.... (meestal)
Suzanne
- Jacksel
- Zeer actief
Bij een ras dat niet getrimd mag worden, mar het haar tussen de kussentjes toch alsnog wel
Tot nu toe doet op het Markiesjesforum (waar ik deze vraag ook maar heb gesteld) niemand het trouwens... En ik weet zo al 2 hondjes daar (zelf gezien) die dus echt op dikke pakken haar lopen
Tot nu toe doet op het Markiesjesforum (waar ik deze vraag ook maar heb gesteld) niemand het trouwens... En ik weet zo al 2 hondjes daar (zelf gezien) die dus echt op dikke pakken haar lopen

You'll be in my heart... Always...
-
Elisabeth
- Actief
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hoi, het is dan zondermeer een heel goed idee om de hond spelenderwijs aan scharen en dergeljke te wennen... dat hij bij de fokker niet volledig in paniek schiet als er knipgeluiden worden gemaakt.Elisabeth schreef:Bedankt voor jullie reacties. Voor het rimmen gaat de hond terug naar de fokker maar dat duurt nog even dus dan zal ik het idd zelf afknippen tot de hoogte van de voetzolen.
Elisabeth
Geldt overigens ook voor het knippen van de nageltjes
Lekker zelf mee aan de slag.. zorg dat je een paar basisverzorgingsdingen in huis hebt dat je de hond daaraan laat wennen en al 's zelf her en der een millieter af kunt knippen.
De fokker zal dat zeker op prijs stellen en het is bovendien handig dat je het zelf ook leert doen, dat je niet afhankelijk bent van anderen!
Suzanne
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Knip het gerust ook wat verder weg.. Zelf doe ik het hier altijd met een tondeuse met een 1,5 mm scheerkop erop. Juist het haar tussen de tenen kan in combi met vuil en water gaan klitten en zorgen voor irritaties c.q. slecht loopwerk omdat de hond in vergelijk met een steentje in z'n schoen loopt.Elisabeth schreef:Bedankt voor jullie reacties. Voor het rimmen gaat de hond terug naar de fokker maar dat duurt nog even dus dan zal ik het idd zelf afknippen tot de hoogte van de voetzolen.
Elisabeth
Gewoon zo kort mogelijk knippen en dan heb je er het minste omzien naar.
- *kelly*
- Zeer actief
Ik haal t idd alleen onder de voetjes en tussen de kussentjes weg.Marjoleine schreef:Ik knip het niet, maar mijn beide rassen hebben niet veel voetbeharing.
Of het voor haren net zo geldt weet ik eigenlijk niet, maar ik weet wel dat het bij nagels een fabeltje is dat ze op stenen sneller of beter slijten... Zand slijt namelijk ook.
"Mensen kunnen fouten maken, honden kunnen vergeven."
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Wel ras zou niet getrimd mogen worden?Jacksel schreef:Bij een ras dat niet getrimd mag worden, mar het haar tussen de kussentjes toch alsnog wel![]()
- Jacksel
- Zeer actief
Bij het Markiesje hoeft er niet getrimd te worden, maar ik heb al begrepen dat de voetjes juist wel (in V-vormEllen. schreef:Wel ras zou niet getrimd mogen worden?Jacksel schreef:Bij een ras dat niet getrimd mag worden, mar het haar tussen de kussentjes toch alsnog wel![]()

You'll be in my heart... Always...
- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Haha oke ja maakt verder niks uit, maar ik ken geen 1 hond die niet getrimd mag of kan worden. ElkeJacksel schreef:Bij het Markiesje hoeft er niet getrimd te worden, maar ik heb al begrepen dat de voetjes juist wel (in V-vormEllen. schreef:Wel ras zou niet getrimd mogen worden?Jacksel schreef:Bij een ras dat niet getrimd mag worden, mar het haar tussen de kussentjes toch alsnog wel![]()
Tot nu toe doet op het Markiesjesforum (waar ik deze vraag ook maar heb gesteld) niemand het trouwens... En ik weet zo al 2 hondjes daar (zelf gezien) die dus echt op dikke pakken haar lopen) getrimd moeten... Dus ik was onzin aan het praten :N:
hond heeft wel iets waaraan gewerkt kan worden lijkt mij.
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Nou "mogen" .......... de Tibetaanse Terriër wordt in principe niet getrimd, ook niet de "mooi" de voetjes rondknippen (is geen gezicht ook). Maar als jij als baas de schaar erin wil zetten, wie verbied je dat dan? Maar als je met je Tibetaan wilt showen, moet je er zeker niet aan gaan knippen.Ellen. schreef:Wel ras zou niet getrimd mogen worden?
- Frenk
- Zeer actief
En ik meen me te herinneren uit de verhalen van Nanna dat Bakkie ook niet getrimd mag worden. Die strengen mogen verticaal gescheurd worden, maar niet geknipt dacht ik.flatcoat schreef:Nou "mogen" .......... de Tibetaanse Terriër wordt in principe niet getrimd, ook niet de "mooi" de voetjes rondknippen (is geen gezicht ook). Maar als jij als baas de schaar erin wil zetten, wie verbied je dat dan? Maar als je met je Tibetaan wilt showen, moet je er zeker niet aan gaan knippen.Ellen. schreef:Wel ras zou niet getrimd mogen worden?

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik ben Nanna nietFrenk schreef:En ik meen me te herinneren uit de verhalen van Nanna dat Bakkie ook niet getrimd mag worden. Die strengen mogen verticaal gescheurd worden, maar niet geknipt dacht ik.flatcoat schreef:Nou "mogen" .......... de Tibetaanse Terriër wordt in principe niet getrimd, ook niet de "mooi" de voetjes rondknippen (is geen gezicht ook). Maar als jij als baas de schaar erin wil zetten, wie verbied je dat dan? Maar als je met je Tibetaan wilt showen, moet je er zeker niet aan gaan knippen.Ellen. schreef:Wel ras zou niet getrimd mogen worden?
En idd.. zolang je niet showt... je moet alleen niet te rigoreus te keer gaan.. bijv. het scheren van een sheltie lijdt tot het 'fout' teruggroeien van de vacht meestal. Maar, bij honden waar niet mee geshowt wordt vind ik dat je met de voetjes moet doen wat practisch voor jou en de hond is, in ieder geval met de onderkant! Of je de 'franje' aan de zijkant weg zou moeten knippen weet ik niet.... ik denk van niet.. dan maar ff dagelijks een washandje erover?
Suzanne
- Frenk
- Zeer actief
Ik heb het uiteraard uitsluitend over voorgeschreven showtoilet in dit geval.Suzanne123 schreef:Ik ben Nanna nietFrenk schreef:En ik meen me te herinneren uit de verhalen van Nanna dat Bakkie ook niet getrimd mag worden. Die strengen mogen verticaal gescheurd worden, maar niet geknipt dacht ik.flatcoat schreef:Nou "mogen" .......... de Tibetaanse Terriër wordt in principe niet getrimd, ook niet de "mooi" de voetjes rondknippen (is geen gezicht ook). Maar als jij als baas de schaar erin wil zetten, wie verbied je dat dan? Maar als je met je Tibetaan wilt showen, moet je er zeker niet aan gaan knippen.Ellen. schreef:Wel ras zou niet getrimd mogen worden?maar volgens mij is dat ook idd voorgeschreven showtoilet. Ik meen me zelfs te herinneren dat ook zij ergens een schaar had ingezet?
![]()
En idd.. zolang je niet showt... je moet alleen niet te rigoreus te keer gaan.. bijv. het scheren van een sheltie lijdt tot het 'fout' teruggroeien van de vacht meestal. Maar, bij honden waar niet mee geshowt wordt vind ik dat je met de voetjes moet doen wat practisch voor jou en de hond is, in ieder geval met de onderkant! Of je de 'franje' aan de zijkant weg zou moeten knippen weet ik niet.... ik denk van niet.. dan maar ff dagelijks een washandje erover?
Suzanne
Ik kan me herinneren van Bakkie dat het gezicht vrijhouden een punt van discussie is aangaande het showtoilet, maar misschien moet ik dat verder aan Nanna laten. Puli's zijn mijn pakkie-an niet
Verder weet ik nog steeds niet wat voor hond TS heeft

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- Frenk
- Zeer actief
Dank voor de uitlegNanna schreef:De Puli heeft geen voorgeschreven toilet maar wordt meestal wèl "in full coat" op de show uitgebracht. In de USA is het de gewoonte om wel de bekkies te knippen. Verder is een koordvacht een vacht die niet ophoudt met groeien, op een gegeven moment móet je de schaar dus wel hanteren als je niet wilt dat het hondje schuifelend door het leven gaat.Frenk schreef: En ik meen me te herinneren uit de verhalen van Nanna dat Bakkie ook niet getrimd mag worden. Die strengen mogen verticaal gescheurd worden, maar niet geknipt dacht ik.
Bij dit hondje zijn de koorden tot de grond gegroeid maar wordt wel zijn gezicht vrijgehouden van heel lange koorden.
Ik vind het overigens veel leuker om het smoeltje te kunnen zien, zoals bij Bakkie en in minder mate op de foto.