Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, mijn 1ste discussie gehad

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Jorda
Actief

Help, mijn 1ste discussie gehad

Ongelezen bericht door Jorda »

Ging vandaag met mijn pup van 10 weken voor het eerst naar de da. Ze komt uit Tsjechië en was daar dus voor de eerste keer geënt.
Mijn volwassen honden staan nu sinds bijna drie maanden op KVV en ik heb pup er ook op gezet. Pup werd helemaal goed bevonden door de da, tot we het over het eten gingen hebben. Hij was het met me eens dat veel merken brok niet goed (genoeg) zijn en had ook niets aan te merken op het feit dat volwassen honden kvv eten. Wel had hij er een "bezwaar" tegen dat pups/jonge honden vlees eten omdat er in vlees veel calcium zit. Hij zegt dat dit slecht is voor een jonge hond en dat de (mogelijke) gevolgen daarvan pas op latere leeftijd zijn te merken. Hij vond dus ook dat de hond eerst op pupbrok moet staan en rond de leeftijd van 1 jaar naar vlees over kan gaan.
Nu ben ik gelijk zo'n twijfeldoos. Pup staat nog gewoon op het vlees (vriezer zit niet voor niets vol :smile1: ),
maar wat vinden jullie hiervan? In vlees zit idd calcium en is de verhouding hiervan teveel voor een pup?????

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik denk dat hij bot bedoelt? Maar goed ik zou een kvv kiezen met natuurlijk calcium, als er al teveel in zit kan het lichaam dat zelf regelen itt preparaten :wink:
Jorda
Actief

vlees

Nee hij bedoelde wel echt kvv. Ik had geen zin in discussie, dus ben er verder niet op door gegaan. Maar hoe weet je dan of een kvv een natuurlijke calciumbron bevat?

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Omdat er in KVV geen onnatuurlijke stoffen zitten, denk ik?

Hij zal wel doelen op de risico's van verhoogde calciuminname en wat dat met botten doet.
Hazewinkel is er op gepromoveerd, als je googelt vind je er heel veel over.
Hier alvast een linkje:
http://www.vet.uu.nl/viavet/organisatie ... hazewinkel

Ik heb Rinne Roos de woeste wetter van pup af aan KVV gevoerd en ze doet het nog steeds uitstekend ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

lekker doen hoe jij het goed vindt! :ok:

dit pupje linksboven:

Afbeelding

ging van:

Afbeelding

en is nu dit kanon...

Afbeelding

en dan ook nog op smuldier. een KVV waar ik heel blij van wordt maar veel mensen niet.

dus het zal echt allemaal wel meevallen :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Onze pup is volledig op kvv grootgebracht. Ze is nu 10 maanden, loopt als een huis en is prachtig. :ok:
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Tja................vergelijk de calcium/fosforverhouding van een merk met natuurlijk calcium eens met een gemiddelde zak brokken. Nemen we zo'n fantastisch eigen merk van de dierenarts.
http://www.carnibest.nl/

Eiwit 13% Vocht 61%
Vet 14% Calcium 0,48%
As 3% Fosfor 0,43%
Celstof 1%

De AAFCO normen gelden nog seeds niet voor vers vlees voedingen en valt in die zin ook niet te controleren. Elke meloot kan een vers vlees voeding maken, dus je weet nooit met zekerheid wat er in verwerkt wordt, evenals dat elke meloot een brokvoeding kan produceren. Maar net zo goed zijn er diverse onderzoeken bekend over skeletproblemen veroorzaakt door de chemische anti-oxidanten in brokvoeding, het te hoge graanafval gebruik, de tevele bijprodukten van onbekende oorsprong etc.etc.

Ik heb hier een aantal voedingsboeken liggen, geschreven door zeer bekende dierenartsen en nutrionisten, die stellen dat de skeletproblemen van nu het gevolg zijn van brokvoeding in de jaren 40-50. Door diverse rauwe voedingsgoeroes zijn in samenwerking met fokkers al heel wat onderzoeken uitgevoerd, waarin bekend is dat een goed evolutionair dieet bijdraagt aan het verminderen van problemen aan het bottenstelsel. Zijn hier harde wetenschappelijke resultaten van bekend? Nee, want het wordt niet gesponsorred door een brokkengigant en dat is weer de vergaarbak van de levensmiddelenindustrie. Op mijn forum heb ik diverse artikelen staan over skeletproblematiek, verhitte voeding, verlies van mineralenwerking door verhitte voeding, dat weer afhankelijk is van een goede calciumwerking en de voordelen van rauwe voeding.
Stel, ik voerde mijn pup niet volgens de prooidiertheorie maar gaf bepaalde KVV's, zou ik minder bang zijn voor botproblemen dan dat ik nog brok zou voeren. Bijna zeker te stellen, is dat de vitamine premixen die erin verwerkt zitten 'rauw' worden opgenomen en dus niet onderhevig zijn aan oxidatie door verhitting en daardoor volledig worden opgenomen. Calciumopname valt en staat met een goede mineralenverhouding en die is vaak zoek in brokvoeding.
Jorda
Actief

oké

Ik ben het eens met wat jullie hebben geschreven, maar ik wilde gewoon even die bevestiging! Thanx.

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Nanna schreef:
MARC_S schreef: loopt als een huis
:denken: :smile:
een staat als een trein ws :mrgreen:
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

toevallig was ik daar ook erg mee bezig. Ook onze honden krijgen kvv ook onze pup laika. nu las ik op de site van dierenkliniek Ermelo dat het niet is het teveel aan calcium maar het teveel aan eiwitten, de grote boosdoener is bij pups. Maar ook weer het teweinig aan eiwitten.

Je moet het stukje echt zelf even lezen bij voedingsadviesen en dan deel 3.

Weet hierdoor wel waar ik op moet letten bij de kvv die ik onze Laika geef.
Afbeelding
gevni havanezers
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Over voeding zijn zoveel meningen en het lastige is dat iedereen die mening verkondigt als de waarheid en vaak ook allerlei argumenten gebruiken die je soms wel en soms niet laten twijfelen. Was je bij een andere dierenarts geweest, dan had je wellicht een verhaal gekregen hoe slecht rauw vlees is, ook voor volwassen honden. Of was je voor je het weet naar buiten gestapt met een zak Royal Canin :mrgreen:

Trek je eigen plan :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Rossi is mooi groot geworden op Rodi, Smuldier en Haaksbarf :pffff:
En af en toe een eendenek of een half kippetje.

van dit:

Afbeelding

naar dit, bijna een jaar later:

Afbeelding
Afbeelding
blacky
Zeer actief

Er wordt door deze DA ook niet beweerd dat kvv slecht is. Hij zegt dat de kans bestaat dat mensen die zelf samenstellen niet de juiste hoeveelheden hanteren. Het is erg moeilijk het echte prooidier na te bootsen en mensen geven te vaak te veel rijk vlees. D.w.z. kopvlees en hart. Dit is volgens hem erg slecht voor de puppen iets wat pas op latere leeftijd duidelijk wordt.

Denk dat ik hierin heel erg met hem mee kan gaan. Hij adviseerd tot een jaar puppies voer te geven waar de juiste samenstelling van bekent is( eiwitten en mineralen in %)

Ook ik geef kvv maar let nu wel op de percentages op de verpakking.

Tja en een DA die zelf brokken verkoopt zal die dus als beste voor je hond aanprijzen.
Afbeelding
gevni havanezers
Golden Stanley

blacky schreef:Er wordt door deze DA ook niet beweerd dat kvv slecht is. Hij zegt dat de kans bestaat dat mensen die zelf samenstellen niet de juiste hoeveelheden hanteren. Het is erg moeilijk het echte prooidier na te bootsen en mensen geven te vaak te veel rijk vlees. D.w.z. kopvlees en hart. Dit is volgens hem erg slecht voor de puppen iets wat pas op latere leeftijd duidelijk wordt.

Dit is gelul uit de eerste ruimte. Ten eerste bestaat de prooidiertheorie niet uit het geven van enkel kopvlees en hart. Sterker nog, mijn honden krijgen geen kopvlees, maar wel goede kwaliteit spiervlees en orgaan wat nog aan karkassen hangt. Ten tweede is niets rijker in de juiste verhoudingen eiwit/calcium/mineralen EN de belangrijkste vitaminen dan het volgen van de richtlijnen uit de prooidiertheorie. Daar kan geen commerciële voeding tegenop. En moeilijk is het al allerminst. Je moet je erin verdiepen om te weten wat je voert. Maar dat is leuk, interessant en daardoor niet moeilijk...als je er maar achter staat. :wink:

Denk dat ik hierin heel erg met hem mee kan gaan. Hij adviseerd tot een jaar puppies voer te geven waar de juiste samenstelling van bekent is( eiwitten en mineralen in %)

De juiste samenstelling in brokvoer bestaat niet.

Tja en een DA die zelf brokken verkoopt zal die dus als beste voor je hond aanprijzen.
In de meest gangbare KVV"s zit teveel orgaan, te veel vet, te weinig spiervlees en teveel bot. Op dit moment is er maar 1 KVV dat redelijk in de buurt komt van het nabootsen van een prooidier. En dat is ontwikkelt door een dierenarts.................
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

blacky schreef:Er wordt door deze DA ook niet beweerd dat kvv slecht is.
Nee dat zegt hij niet, maar hij is ook zeker geen echte voorstander van rauw voeren hoor. We hebben het toch over R?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Golden Stanley schreef:
blacky schreef:Er wordt door deze DA ook niet beweerd dat kvv slecht is. Hij zegt dat de kans bestaat dat mensen die zelf samenstellen niet de juiste hoeveelheden hanteren. Het is erg moeilijk het echte prooidier na te bootsen en mensen geven te vaak te veel rijk vlees. D.w.z. kopvlees en hart. Dit is volgens hem erg slecht voor de puppen iets wat pas op latere leeftijd duidelijk wordt.

Dit is gelul uit de eerste ruimte. Ten eerste bestaat de prooidiertheorie niet uit het geven van enkel kopvlees en hart. Sterker nog, mijn honden krijgen geen kopvlees, maar wel goede kwaliteit spiervlees en orgaan wat nog aan karkassen hangt. Ten tweede is niets rijker in de juiste verhoudingen eiwit/calcium/mineralen EN de belangrijkste vitaminen dan het volgen van de richtlijnen uit de prooidiertheorie. Daar kan geen commerciële voeding tegenop. En moeilijk is het al allerminst. Je moet je erin verdiepen om te weten wat je voert. Maar dat is leuk, interessant en daardoor niet moeilijk...als je er maar achter staat. :wink:

In de meest gangbare KVV"s zit teveel orgaan, te veel vet, te weinig spiervlees en teveel bot. Op dit moment is er maar 1 KVV dat redelijk in de buurt komt van het nabootsen van een prooidier. En dat is ontwikkelt door een dierenarts.................
Bedoel je Bandit?
Haaks Barf zou toch ook aardig in de buurt komen?
Afbeelding
Golden Stanley

marye schreef:
Golden Stanley schreef:

Bedoel je Bandit?
Haaks Barf zou toch ook aardig in de buurt komen?
Ja, ik bedoel Bandit. Met de nadruk dat hier een dierenarts met kennis achter zit.
Haaks Barf schaar ik achter de het clubje dat elke meloot een voeding in elkaar kan draaien volgens de richtijnen van de prooidiertheorie. Wat weer neerkomt dat het zelf samenstellen van voeding op zich niet moeilijk is, het maken van een commerciële voeding ook niet. Maar dat je dan wel afhankelijk bent van de eerlijkheid van de makers, dat ze wel hetgeen erin stoppen dat erin hoort te zitten.
blacky
Zeer actief

Wil wel even duidelijk zeggen dat het niet mijn DA is (hoewel die dierenarts van mij KVV vergelijkt met elke dag biefstuk eten). Denk dat we het wel over de zelfde hebben hoor maar naar deze dierenarts ga ik ook niet voor voedings advies maar voor het rare hubje van mijn hond Spikey waar we maar niet achter kunnen komen wat het is.

Zelf geef ik onze honden graag vers. (krijgen AHV-Breda) Maar durf niet zelf samen te stellen. Kan dus een heel eind volgen wat deze DA bedoelt. Elke malloot kan vlees samen stellen voor een hond maar doet hij dat ook goed. onze vorige hond kregen wij als 14 weken oude pup totaal ondervoed. De dierenarts destijds liet ons versvlees voeren aan de hond en hiervoor kregen we een bus poeders mee om dat er door te doen. (dit waren vitamines en mineralen) Helaas was dit voer voor onze hond veel te "rijk" en moest hij aan de brok. Deze DA heeft maar heel kort in deze praktijk gewerkt. (dit was overigens 15 jaar geleden)
en nu denk ik wel eens hij was goed bezig alleen jammer dat onze hond zo slecht op vers vlees reageerde.
Afbeelding
gevni havanezers
Golden Stanley

blacky schreef:Wil wel even duidelijk zeggen dat het niet mijn DA is (hoewel die dierenarts van mij KVV vergelijkt met elke dag biefstuk eten). Denk dat we het wel over de zelfde hebben hoor maar naar deze dierenarts ga ik ook niet voor voedings advies maar voor het rare hubje van mijn hond Spikey waar we maar niet achter kunnen komen wat het is.

Zelf geef ik onze honden graag vers. (krijgen AHV-Breda) Maar durf niet zelf samen te stellen. Kan dus een heel eind volgen wat deze DA bedoelt. Elke malloot kan vlees samen stellen voor een hond maar doet hij dat ook goed.

Sorrie, als je alleen al de reactie van deze dierenarts over het geven van kopvlees en hart naleest, weet in elk geval 1 niet waar hij het over heeft. Hij weet echt totaal niet wat zelf samenstellen inhoudt, dus mag hij zo'n vergelijk gewoon niet trekken. :wink:

Ik stel liever zelf samen, dan te vertrouwen op de inhoud van de eerste de beste KVV verkoper.

onze vorige hond kregen wij als 14 weken oude pup totaal ondervoed. De dierenarts destijds liet ons versvlees voeren aan de hond en hiervoor kregen we een bus poeders mee om dat er door te doen. (dit waren vitamines en mineralen) Helaas was dit voer voor onze hond veel te "rijk" en moest hij aan de brok. Deze DA heeft maar heel kort in deze praktijk gewerkt. (dit was overigens 15 jaar geleden)
en nu denk ik wel eens hij was goed bezig alleen jammer dat onze hond zo slecht op vers vlees reageerde.
In eerste instantie dien je altijd te kijken naar de samenstelling van het voer. Wat zat er exact in? Vroeger werden pups ook groot op vuile pens, brood, kopvlees, tafelresten en eieren. Maar nauwelijks bot of botsupplement en vrijwel nooit skeletproblemen. :wink:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Tien mensen, tien meningen. Mijn dierenarts zegt weer dat elk voer goed is als het maar hondeneten is. Ik kan me wel voorstellen dat hij dat zegt als je kijkt met wat voor een commercieel getater allerlei merken worden aangeprezen. Uiteindelijk is elke hond anders en moet je gewoon kijken of je hond het op bepaald voer goed doet.

Als ik nu een pup had dan gaf ik die KVV (toevallig geef ik tegenwoordig Haaksbarf) en zolang die daar goed op groeit kreeg hij dat. Voor het ene onderzoek dat zegt: blablabla, staat weer een der dat zegt blehblehbleh. Ik denk dat als je geen heel gekke dingen doet met voeren het heus wel goedkomt met pup. Er zijn hier op het forum genoeg voorbeelden van honden die prima grootgekomen zijn op KVV, op Barf, op Royal Canin, op Farmfood en zelfs op Bonzo. Bij het ene voer poept hij wat meer en is de vacht wat doffer misschien, maar echt grove voedingsfouten kun je niet maken als je kant en klaar hondenvoer geeft of nat nu brok of vers is.

Anne
Golden Stanley

Daarmee wil je zeggen dat het niet uitmaakt wat je voert, ALS je maar iets voert. En dat klopt natuurlijk ook niet helemaal met het feit dat zo'n hond een carnivoor is en blijft. De waarheid wat blijft staan als een huis is dat op graan gebaseerde verhitte voeding geen goed doet voor zowel hond, kat en fret. Om in die categorie maar even te blijven.
Daar zijn al vele wetenschappelijke feiten van, waar je niet onderuit komt. :wink:
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Golden Stanley schreef:

Ja, ik bedoel Bandit. Met de nadruk dat hier een dierenarts met kennis achter zit.
Haaks Barf schaar ik achter de het clubje dat elke meloot een voeding in elkaar kan draaien volgens de richtijnen van de prooidiertheorie. Wat weer neerkomt dat het zelf samenstellen van voeding op zich niet moeilijk is, het maken van een commerciële voeding ook niet. Maar dat je dan wel afhankelijk bent van de eerlijkheid van de makers, dat ze wel hetgeen erin stoppen dat erin hoort te zitten.
Dit snap ik niet helemaal.
Wat is nu het verschil tussen Bandit en Carnibest, Herby en nog andere merkloze kvv van slachterijen die zelf hondenvoer maken?
Afbeelding
Golden Stanley

ien schreef:
Golden Stanley schreef:

Dit snap ik niet helemaal.
Wat is nu het verschil tussen Bandit en Carnibest, Herby en nog andere merkloze kvv van slachterijen die zelf hondenvoer maken?
Tja........de grootste overeenkomst is en blijft dat het gemalen is.
Maar qua samenstelling is het in verhouding tot dat geweldige prooidier en het is biologisch. Op basis van de 'juiste' verhoudingen uit de prooidiertheorie dus. Zoals al eerder gezegd, niet zozeer het feit over dat merk zelf. Het is mij veel te duur. Eerder de conclusie dat ik veel meer vertrouwen zou hebben in het advies van een dierenarts die precies weet wat in dit voer verwerkt zit, dan in de uitspraak van de DA wat de TS aanhaalt en gefundeerd zonder enige kennis van zaken. Er is nog geen 1 KVV maker die mij ooit heeft kunnen vertellen wat er nu exact in een KVV zat. Op 1 na waar jij ook fanatiek afnemer van bent, geloof ik. Liever zou ik zelf gaan malen of als ik een bepaald persoon lief aan zou kijken, laten malen, mochten mijn jongens op de één of andere manier niet meer kunnen kluiven en afhankelijk worden van een gemalen voeding.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Golden Stanley schreef:Er is nog geen 1 KVV maker die mij ooit heeft kunnen vertellen wat er nu exact in een KVV zat. Op 1 na waar jij ook fanatiek afnemer van bent, geloof ik. Liever zou ik zelf gaan malen of als ik een bepaald persoon lief aan zou kijken, laten malen, mochten mijn jongens op de één of andere manier niet meer kunnen kluiven en afhankelijk worden van een gemalen voeding.
de maker van de voeding die ik [uit noodzaak,dus niet zo fanatiek] koop maalt restanten/afval van dieren die hij in een periode slacht. [ook biologisch!]
Deze varieert dus heel sterk, hij geeft ook aan wat er NIET in zit, pens en lever en geen groente en graan.
Je mag zelfs in zijn bakken kijken wat er gemalen gaat worden!!

Kijk mijn mening is dat prooidieren ook niet het hele jaar door hetzelfde zijn, die kennen ook magere tijden, jouw dieren zouden in die periode ook met minder moeten doen, dat is voeren volgens prooidiermodel volgens mij
:wink:
Afbeelding
Golden Stanley

ien schreef:
Golden Stanley schreef:Er is nog geen 1 KVV maker die mij ooit heeft kunnen vertellen wat er nu exact in een KVV zat. Op 1 na waar jij ook fanatiek afnemer van bent, geloof ik. Liever zou ik zelf gaan malen of als ik een bepaald persoon lief aan zou kijken, laten malen, mochten mijn jongens op de één of andere manier niet meer kunnen kluiven en afhankelijk worden van een gemalen voeding.
de maker van de voeding die ik [uit noodzaak,dus niet zo fanatiek] koop maalt restanten/afval van dieren die hij in een periode slacht. [ook biologisch!]
Deze varieert dus heel sterk, hij geeft ook aan wat er NIET in zit, pens en lever en geen groente en graan.
Je mag zelfs in zijn bakken kijken wat er gemalen gaat worden!!

Ik vind de variatie in de mixen van Herby voor een gemiddelde KVV'er ook erg fijn, voor een gemalen voeding. Je kan dan zelf bepalen waarmee je de rest mee aanvult.

Dat is zo ontzettende belangrijk, vind ik. Kom er voor uit wat er in zit. Kun je met de rest gaan variëren.

Kijk mijn mening is dat prooidieren ook niet het hele jaar door hetzelfde zijn, die kennen ook magere tijden, jouw dieren zouden in die periode ook met minder moeten doen, dat is voeren volgens prooidiermodel volgens mij
:wink:
Mijn dieren krijgen niet het hele jaar door hetzelfde. Ik ken het prooidiermodel inmiddels aardig goed en de theorie dat je honden zelf aangeven hoeveel ze nodig hebben klopt aardig. Van de herfst naar de winter toe is dat meer en vetter als van de lente naar de zomer, waarin ik schaars voer en meer kleindier en mager vlees. Ze zijn in deze periode ook duidelijk meer verzadigd en hebben minder in % nodig. (Die discussie hebben we al eens gehad toen, weet je nog met de tekorten). Ik moet ook wel, want als ik me volledig aan de percentages binnen het prooidiermodel voor het gewicht van mijn honden aan hou, groeien ze dicht. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”