Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat is het beste voor mijn hond, kwa castratie?
Moderator: moderatorteam
-
pepim
- Zeer actief
Wat is het beste voor mijn hond, kwa castratie?
Mijn lieverd werd afgelopen dinsdagnacht heel erg ziek, ik kwam 's morgens beneden en de vloer was werkelijk bijna helemaal onder gekotst, ik heb uiteraard gelijk de DA gebeld. Ik kon er vrij snel terecht gelukkig.
Er waren 3 mogelijkheden volgens DA:
*baarmoederproblemen - net loops geweest
*vergif - kon - maar was niet voor de hand liggend
*virus - was overgeven met diarree en leek ook geen optie
Er is een echo gemaakt en daar waren vooralsnog geen problemen te zien, al gaf dat volgens DA nog geen garantie.
Ze heeft antibraakinjecties gehad en speciaal voer en ik ben weer naar huis gegaan met haar.
De andere dag kon ik terugkomen, antibraakinjectie is herhaald en de DA zei toen, dat ze geen schone baarmoeder had. Ze had wat vieze afscheiding, maar dat zou volgens hem nog niet betekenen dat ze op dit moment baarmoederontsteking zou krijgen.
Hij verwachtte dat wel in in de nabije toekomst en zijn advies is dan ook om haar te laten castreren, ( over 3 maanden) eierstokken laten weghalen en als blijkt dat de baarmoeder niet in orde is, die ook laten weghalen.
Dit alles zou dan laparascopisch gebeuren.
Hoe zit het dan met een baarmoederontsteking, is het verwijderen van de eierstokken dan genoeg?
Er waren 3 mogelijkheden volgens DA:
*baarmoederproblemen - net loops geweest
*vergif - kon - maar was niet voor de hand liggend
*virus - was overgeven met diarree en leek ook geen optie
Er is een echo gemaakt en daar waren vooralsnog geen problemen te zien, al gaf dat volgens DA nog geen garantie.
Ze heeft antibraakinjecties gehad en speciaal voer en ik ben weer naar huis gegaan met haar.
De andere dag kon ik terugkomen, antibraakinjectie is herhaald en de DA zei toen, dat ze geen schone baarmoeder had. Ze had wat vieze afscheiding, maar dat zou volgens hem nog niet betekenen dat ze op dit moment baarmoederontsteking zou krijgen.
Hij verwachtte dat wel in in de nabije toekomst en zijn advies is dan ook om haar te laten castreren, ( over 3 maanden) eierstokken laten weghalen en als blijkt dat de baarmoeder niet in orde is, die ook laten weghalen.
Dit alles zou dan laparascopisch gebeuren.
Hoe zit het dan met een baarmoederontsteking, is het verwijderen van de eierstokken dan genoeg?
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Dat is bij mijn hond ook gedaan, alleen eierstokken weg.
De baarmoeder zag er goed uit en kon blijven zitten. Die schijnt te verschrompelen doordat er geen hormonale invloeden meer zijn als de eierstokken weg zijn. Of zoiets
De baarmoeder zag er goed uit en kon blijven zitten. Die schijnt te verschrompelen doordat er geen hormonale invloeden meer zijn als de eierstokken weg zijn. Of zoiets
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- britta
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Als hij heel licht onstoken is gaat het inderdaad over. Zonder pus etc.. Maar ik denk dat er weinig DA's zijn die een ontstoken baarmoeder laten zitten. Het risico is toch dat je twee weken later (of eerder) alsnog een pusgevulde baarmoeder kan verwijderen.
Overigens vind ik het zowieso een beetje een vreemd verhaal. Ze heeft afscheiding, de baarmoeder is niet schoon, betekent niet dat ze nu baarmoeder ontsteking heeft maar hij verwacht het wel "in de nabije toekomst" ?? weird. Maar zal wel.
Overigens vind ik het zowieso een beetje een vreemd verhaal. Ze heeft afscheiding, de baarmoeder is niet schoon, betekent niet dat ze nu baarmoeder ontsteking heeft maar hij verwacht het wel "in de nabije toekomst" ?? weird. Maar zal wel.
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
-
pepim
- Zeer actief
Bedankt voor jullie reacties! 
Nettie haar baarmoeder is nog niet ontstoken, maar niet schoon. Ik weet het verschil ook niet?
ranetje schreef:Ik vraag me af of een baarmoederontsteking stopt als de eierstokken zijn verwijderd?
Als de baarmoeder in prima conditie is kan die best blijven zitten.
Verschrompelt inderdaad gewoon.
Maar als hij ontstoken is?![]()
Ik zou het niet aandurven om hem dan te laten zitten eerlijk gezegd
Nettie haar baarmoeder is nog niet ontstoken, maar niet schoon. Ik weet het verschil ook niet?
Ik snap er ook niets van, vandaar dat ik hier een topic heb geopend. Ik ben dus blij met alle reacties!Madelief schreef:Overigens vind ik het zowieso een beetje een vreemd verhaal. Ze heeft afscheiding, de baarmoeder is niet schoon, betekent niet dat ze nu baarmoeder ontsteking heeft maar hij verwacht het wel "in de nabije toekomst" ?? weird. Maar zal wel.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Mijn dierenarts opereert niet meer laparoscopisch. Over de hele linie genomen zitten er toch meer risico's aan een laparoscopische operatie volgens hem.(wat overigens ondersteund wordt door onderzoeken in gewone ziekenhuizen bij mensen, zie http://www.dssh.nl/index.php?option=com ... &Itemid=36 ) Ik zou het wel of niet verwijderen van de baarmoeder overlaten aan de arts. Als de hond, even oneerbiedig gezegd, open ligt kan hij prima zien hoe de conditie is van de baarmoeder en dan beslissen of het ding eruit moet of niet. Bij Kiki is ie blijven zitten. 
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
pepim
- Zeer actief
Bedankt voor je reactie Eline en je link! 
Ik ben me aan het oriënteren, wat het beste is voor mijn hond. Vandaar dat ik hier een topic opende en natuurlijk kan een DA het beste beoordelen of een baarmoeder er wel of niet uit moet. Dat snap ik wel.
Mijn DA is pas begonnen met laparoscopisch? Ik heb het vast verkeerd begrepen door de stress? Was helemaal nieuw of vernieuwd?
Ik ben me aan het oriënteren, wat het beste is voor mijn hond. Vandaar dat ik hier een topic opende en natuurlijk kan een DA het beste beoordelen of een baarmoeder er wel of niet uit moet. Dat snap ik wel.
Mijn DA is pas begonnen met laparoscopisch? Ik heb het vast verkeerd begrepen door de stress? Was helemaal nieuw of vernieuwd?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Deed jouw DA dan al wel laparoscopische operaties Eline?Eline* schreef:Mijn dierenarts opereert niet meer laparoscopisch. Over de hele linie genomen zitten er toch meer risico's aan een laparoscopische operatie volgens hem.(wat overigens ondersteund wordt door onderzoeken in gewone ziekenhuizen bij mensen, zie http://www.dssh.nl/index.php?option=com ... &Itemid=36 ) Ik zou het wel of niet verwijderen van de baarmoeder overlaten aan de arts. Als de hond, even oneerbiedig gezegd, open ligt kan hij prima zien hoe de conditie is van de baarmoeder en dan beslissen of het ding eruit moet of niet. Bij Kiki is ie blijven zitten.
De meesten doen dat niet omdat ze te weinig operaties oper jaar doen en dus onvoldoende routine kunnen opbouwen. Dat was tenminste de verklaring van mijn DA indertijd toen Rana werd gecastreerd.
Ik dacht dat dat een van de redenen was waarom er een paar klinieken zijn die de operaties dagelijks uitvoeren.
Ik heb de beslissing om de baarmoeder er uit te halen ook overgelaten aan de DA. Wel mijn voorkeur aangegeven dat als het niet nodig was de baarmoeder kon blijven zitten.
Dat laatste is bij Rana toen ook gebeurd.
Ga daar inderdaad maar eens nadere uitleg over vragenpepim schreef:Nettie haar baarmoeder is nog niet ontstoken, maar niet schoon. Ik weet het verschil ook niet?![]()
Ik vind het erg onduidelijk, maar ik ben ook geen DA
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ja, al jaren. En ik durf gerust te zeggen dat hij echt bekwaam is en hij opereert nog steeds wel bv fretten middels de laparoscoop. Honden dus niet meer.ranetje schreef: Deed jouw DA dan al wel laparoscopische operaties Eline?
Pepim, ik snap je vraag niet. Het blijkt in praktijk dat de artsen veel te weinig weten van de risico's van laparoscopisch opereren en door te weinig oefening ook te weinig handig zijn. Er komen relatief veel complicatie's voor doordat onbedoeld met de laparoscoop organen worden beschadigd, buiten het gezichtsveld van de arts..die ziet immers bar weinig met de laparoscoop.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
pepim
- Zeer actief
Ja sorry Eline, ik zie idd dat mijn vraag niet duidelijk is, maar jouw antwoord gelukkig wel.Eline* schreef:Pepim, ik snap je vraag niet. Het blijkt in praktijk dat de artsen veel te weinig weten van de risico's van laparoscopisch opereren en door te weinig oefening ook te weinig handig zijn. Er komen relatief veel complicatie's voor doordat onbedoeld met de laparoscoop organen worden beschadigd, buiten het gezichtsveld van de arts..die ziet immers bar weinig met de laparoscoop.
Ik ga het zeker navragen!
Dat ga ik ook zeker doen, bedankt NettieRanetje schreef:Ga daar inderdaad maar eens nadere uitleg over vragen
Ik vind het erg onduidelijk, maar ik ben ook geen DA