Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Medicijnen voor hartproblemen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Muk

Medicijnen voor hartproblemen

Ongelezen bericht door Muk »

Jaymz heeft cardiomyopathie en vocht in de longen.

Dit is anderhalve week geleden mbv een röntgenfoto en een hartfilm geconstateerd. Daar krijgt hij nu medicijnen voor.
Jaymz krijgt vochtafdrijvers van het merk Furosoral en bloeddrukverlager Vasotop.

Nu heb ik gelezen dat deze vochtafdrijvers (Furosamide) ook schade aan de nieren kunnen geven. Dat wil ik niet, dus wie kent er nog andere vochtafrdijvers / plaspillen voor honden? Graag noemen aub. :mrgreen:

Dinsdag heb ik een controle afspraak bij de da (om te kijken of de medicatie in deze vorm goed aanslaat en of er wat aangepast moet worden of niet) en ik heb onze da dit al laten weten (van de nierschade) dus dat komt dinsdag ook ter sprake bij de controle.

Ik ga zelf niet zomaar medicatie geven (alles in overleg met de da, die heeft ervoor geleerd, ik niet), maar ik zou dus graag willen weten of er ook alternatieven zijn voor de Furosoral. En zo ja, welke natuurlijk.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: Medicijnen voor hartproblemen

Ongelezen bericht door Rami »

Muk schreef:Jaymz heeft cardiomyopathie en vocht in de longen.

Dit is anderhalve week geleden mbv een röntgenfoto en een hartfilm geconstateerd. Daar krijgt hij nu medicijnen voor.
Jaymz krijgt vochtafdrijvers van het merk Furosoral en bloeddrukverlager Vasotop.

Nu heb ik gelezen dat deze vochtafdrijvers (Furosamide) ook schade aan de nieren kunnen geven. Dat wil ik niet, dus wie kent er nog andere vochtafrdijvers / plaspillen voor honden? Graag noemen aub. :mrgreen:

Dinsdag heb ik een controle afspraak bij de da (om te kijken of de medicatie in deze vorm goed aanslaat en of er wat aangepast moet worden of niet) en ik heb onze da dit al laten weten (van de nierschade) dus dat komt dinsdag ook ter sprake bij de controle.

Ik ga zelf niet zomaar medicatie geven (alles in overleg met de da, die heeft ervoor geleerd, ik niet), maar ik zou dus graag willen weten of er ook alternatieven zijn voor de Furosoral. En zo ja, welke natuurlijk.
Nou zeg, wat naar... :(:

Misschien dat je je over de bijwerkingen van de plastabletten nog even niet zo heel erg druk moet maken. Als Jaymz hartspier echt minder goed functioneert en er nu vocht wordt vastgehouden, heeft 'ie ze toch echt even nodig.
Heeft Jaymz nu moeite met zijn plas ophouden? Dat is wat ik wel ken als bijwerking van plastabletten bij honden.

Het is - wellicht - ook niet gezegd dat Jaymz ze altijd nodig heeft. Het komt vaker voor dat als de hartfunctie van een hond verbeterd (door hartmedicatie) er gestopt kan worden met de plastabletten (als het hart rustiger en krachtiger klopt).

Vraag het anders goed na bij de contrôle dinsdag.

Beterschap en sterkte iig.
Afbeelding
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Het enige andere medicijn bij hartproblemen wat mij bekend is, is Fortekor.
Muk

Uiteraard blijft Jaymz plaspillen slikken, want dat vocht moet er toch uit. Maar als ze er zonder nierschadebijwerkingen zijn, dan heb ik die liever (indien die ook net zo goed zouden functioneren bij Jaymz). Maar dat in overleg met natuurlijk.

Ik heb niet het idee dat Jaymz meer plast dan voor hij die pillen slikte. Hij drinkt ook niet meer dan normaal en hij heeft verder ook geen problemen met plassen. Alles wordt nog keurig gemarkeerd hier in de buurt. :mrgreen:

Hij had de eerste week een opleving door de medicatie, maar nu zakt hij wat terug lijkt wel. Dat kan ook een bijwerking zijn, maar dat moet de da maar zeggen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb even op een info site gekenen voor geneesmiddelen.
Daar staat alleen dat jer een contraindicatie is bij nierfalen.
Als je zorgt dat Jaymiz goed blijft drinken denk ik dat je niet zo ongerust hoeft te zijn :wink:
Dat je dat vocht weg krijgt lijkt me op dit moment toch het belangrijkste :ok:

Als hij nu wat terugzakt moet je idd maar even met de DA overleggen. :ok:
Sterkte met hem.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Muk schreef:Uiteraard blijft Jaymz plaspillen slikken, want dat vocht moet er toch uit. Maar als ze er zonder nierschadebijwerkingen zijn, dan heb ik die liever (indien die ook net zo goed zouden functioneren bij Jaymz). Maar dat in overleg met natuurlijk.

Ik heb niet het idee dat Jaymz meer plast dan voor hij die pillen slikte. Hij drinkt ook niet meer dan normaal en hij heeft verder ook geen problemen met plassen. Alles wordt nog keurig gemarkeerd hier in de buurt. :mrgreen:

Hij had de eerste week een opleving door de medicatie, maar nu zakt hij wat terug lijkt wel. Dat kan ook een bijwerking zijn, maar dat moet de da maar zeggen.
Een zeker risico wat betreft nierschade is wellicht niet helemaal uit te sluiten bij toediening van diuretica, maar goed, hij krijgt ze natuurlijk wel voor een vrij ernstige kwaal.
Is Jaymz nierfunctie getest voor het van start gaan van de behandeling?
Er staat me iets bij van testen voor de behandeling, na een aantal dagen en vervolgens op regelmatige basis.

Rot dat hij wat terug valt op het moment...
Afbeelding
Muk

Inge O schreef:
Muk schreef:
van plaspillen blijf je niet continu méér plassen, anders zou je eindigen als een verdroogd verschrompeld hoopje :mrgreen: :wink: . in het begin wordt wel het teveel aan vocht uitgeplast en daarna wordt verhinderd dat er zich weer opnieuw teveel vocht zou opstapelen :wink: .

Dat wist ik niet, ik dacht dat die pillen er alleen waren om de vochtophoping te laten verdwijnen.

waarom acht je de kans op het optreden van nierproblemen als bijwerking groter als het optreden van één van de andere bijwerkingen? (bijsluiters staan altijd vol bijwerkingen, ook diegene die zich zeer zelden voordoen).

Dat hebben een aantal mensen met honden met hartkwalen verteld, vandaar mijn bezorgdheid hierover.
Het is ook ernstig wat hij heeft en ik wil er zo veel mogelijk over weten.
Zijn nierfuntie is niet getest voordat hij de pillen kreeg, maar dat is denk ik wel iets dat ik wil laten doen. Dat is een goede tip. Natuurlijk gaat zijn hartkwaal voor, maar als er net zulke goede medicatie is die geen nierfalen tot gevolg heeft dan heb ik zoiets liever.

Bedankt voor alle antwoorden. :ok:
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Moet hij er echt standaard aanblijven dan?

Keizer krijgt Vasotop, Vetmedin en Furoseral.
Nu houd ik hem daar op, maar ik heb ook wel periodes gehad dat ik de furoseral helemaal niet gaf en dat hij dat ook niet nodig had.
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Muk

Geen idee of hij erop moet blijven. De diagnose is bijna 2 weken geleden gemaakt en nu moet ik dinsdag voor een update en controle naar weer naar de da. En dan wordt er ook gekeken naar de medicatie of dat zo door moet gaan of dat er afgebouwd / opgebouwd (dat hoop ik natuurlijk niet) moet worden.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Dat is even schrikken dan als je dat hoort!! Hoe ben je erachter gekomen?

Hopen dat de medicatie zijn werk doet :ok:
Muk

Aimee schreef:Dat is even schrikken dan als je dat hoort!! Hoe ben je erachter gekomen?

Jaymz begon ineens veel meer te hijgen (zelfs in rust) en hij werd slomer. En dankzij de topics hier op dit forum dacht ik daardoor meteen aan hartproblemen en zijn wij naar de da gegaan voor een diagnose. Helaas heeft hij hartproblemen en zijn onze vermoedens uitgekomen, maar wij hebben (door de kennis die ik hier heb opgedaan oa) meteen kunnen ingrijpen. En hopelijk zal dat zijn vruchten af gaan werpen, zodat Jaymz nog een tijd mee kan.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Muk schreef:
Aimee schreef:Dat is even schrikken dan als je dat hoort!! Hoe ben je erachter gekomen?

Jaymz begon ineens veel meer te hijgen (zelfs in rust) en hij werd slomer. En dankzij de topics hier op dit forum dacht ik daardoor meteen aan hartproblemen en zijn wij naar de da gegaan voor een diagnose. Helaas heeft hij hartproblemen en zijn onze vermoedens uitgekomen, maar wij hebben (door de kennis die ik hier heb opgedaan oa) meteen kunnen ingrijpen. En hopelijk zal dat zijn vruchten af gaan werpen, zodat Jaymz nog een tijd mee kan.
Goed dat jullie er zo snel bij zijn geweest :ok:

Er is volgens mij ook een speciaal forum voor honden met hartproblemen als ik me niet vergis :wink:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Heeft Jaymz DCM (dilaterende cardiomyopathie)? Je zou lid kunnen worden van http://pets.groups.yahoo.com/group/dcmgreatdanes/. Deze mailinglist is wel voor Duitse doggen, maar er zijn meer mensen met andere rassen met dcm en er is veel informatie over medicijnen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

wat ontzettend sneu. Onze Joris kreeg buiten de furosemide (die hij dagelijks kreeg en vaak omdat ze niet afdoende werkten ook nog per injectie) spironolactone, dit is een plaspil voor mensen, ze worden veel gebruikt bij kinderen met hartproblemen.

Onze Joris heeft nooit last gehad van zijn nieren door de medicatie die hij had.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Misty 2
Actief

Ongelezen bericht door Misty 2 »

Onze vorige hond, Lady, was een golden retriever. Toen ze bijna 11 jaar was, moest ze ook medicijnen voor haar hart. Ze moest iedere dag een tablet en is nog bijna 15 jaar geworden zonder enige bijwerking. Dus ik zou er zeker voor gaan.
Groetjes, Corrie en Misty
Muk

Belle schreef:Heeft Jaymz DCM (dilaterende cardiomyopathie)? Je zou lid kunnen worden van http://pets.groups.yahoo.com/group/dcmgreatdanes/. Deze mailinglist is wel voor Duitse doggen, maar er zijn meer mensen met andere rassen met dcm en er is veel informatie over medicijnen.
Nee, Jaymz heeft HCM. Ik heb mij ook aangemeld bij een forum dat speciaal over HCM en DCM gaat, maar ik wil zoveel mogelijk informatie hierover lezen. In ieder geval bedankt voor de link. :ok:

Jaymz krijgt nu trouwens 6 pillen per dag (Furosoral) en 2 pillen Vasotop (bloeddrukverlager). En hij weegt bijna 70 kilo. De pillen zijn allemaal vrij klein, en hij eet het ook goed tot nu toe, dus dat scheelt. :mrgreen:
Hopelijk kunnen dat in de toekomst minder pillen worden, maar eerst maar eens even zien hoe dit nu werkt.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Jee , wat een zorgen om Jaymz..
Heel veel beterschap met hem Jovka, hopelijk blijft ie nog heel lang bij je. :knuffel:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”