Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
maagkanteling
Moderator: moderatorteam
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
- Aantal honden: 1
maagkanteling
Wat ik me dus afvraag. Hoe groot is de kans op een maagkanteling als je je hond voert en daarna hem alleen uitlaat. Een wandeling van ongeveer een half uur. Als de hond soms in versnelde pas loopt en ook soms speelt met andere honden?
Want heel af en toe geven we onze hond wel eens per ongeluk te eten voordat hij uitgelaten word.
Dus dat vraag ik me eigenlijk af.
Want heel af en toe geven we onze hond wel eens per ongeluk te eten voordat hij uitgelaten word.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
-
- Zeer actief
Re: maagkanteling
Hoi,Sanne!! schreef:Wat ik me dus afvraag. Hoe groot is de kans op een maagkanteling als je je hond voert en daarna hem alleen uitlaat. Een wandeling van ongeveer een half uur. Als de hond soms in versnelde pas loopt en ook soms speelt met andere honden?
Hoe groot de kans is weet ik niet, maar wij doen het niet. Onze honden krijgen dan ook niet 'per ongeluk eten'

Onze pup lieten we natuurlijk wel na het eten uit, maar dat ging dan om plasrondjes van 5-10 minuten direct na het eten.
Ik zou het risico niet nemen, ook zou ik de hond na eten een uur minstens niet druk laten spelen.
Suzanne
- ChantalBos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
- Aantal honden: 5
Inderdaad, een vriendin van me heeft een Zwitserse witte herder. Die lag heerlijk in zijn mand te slapen toen hij een maagtorsie kreeg. Het gebeurde om 22.15 en had om 17.00 uur eten gehad en daarna niet meer gewandeld of druk gespeeld.Inge O schreef:maagkanteling en (normale) beweging hebben niks met elkaar te maken, daar komt men bij elk onderzoek steeds duidelijker achter.
Om half 1 's nachts lag hij op de OK en liepen wij met z'n tweeën door Amsterdam te dwalen om de tijd te doden. Wat was dit vreselijk om mee te maken. Gelukkig heeft hij het gehaald, mede omdat de eigenaar gelijk naar de DA is geraced toen ze een vermoeden had.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
- Aantal honden: 2
1 van mijn honden ging toen ze nog jonger was na het eten altijd hysterisch rondjes rennen in de tuin. En ik ga ook rustig wandelen als het zo uitkomt en ze hebben net gegeten. Niet dat ik ze dan druk laat rennen of zwemmen, maar dat is meer omdat ik zelf ook niet zo druk doe met een volle maag omdat ik dat niet fijn vind. Ik denk ook wel dat sommige honden gevoeliger zijn voor een maagkanteling dan andere, en dat hoeft niet met eten te maken hebben.
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Hoe groot de kans op een maagkanteling is als je de hond inspanning laat verrichten direct na het eten, is inderdaad niet te zeggen. Toch zou ik zelf het risico nooit nemen (en dat, terwijl ik al twee keer een maagtorsie heb meegemaakt, terwijl de hond rustte na het eten). Ik zou het mezelf in zo'n geval namelijk nooit vergeven dat ik toch ben gaan wandelen en de hond heb laten spelen.
Je gaat zelf toch ook niet een partijtje tennissen als je net zwaar hebt getafeld?
Je gaat zelf toch ook niet een partijtje tennissen als je net zwaar hebt getafeld?
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Sanne!!
- Zeer actief
Ik zeg toch ook niet dat het elke keer gebeurdScooby schreef:Hoe groot de kans op een maagkanteling is als je de hond inspanning laat verrichten direct na het eten, is inderdaad niet te zeggen. Toch zou ik zelf het risico nooit nemen (en dat, terwijl ik al twee keer een maagtorsie heb meegemaakt, terwijl de hond rustte na het eten). Ik zou het mezelf in zo'n geval namelijk nooit vergeven dat ik toch ben gaan wandelen en de hond heb laten spelen.

HEt gebeur af en toe wel eens dat hij eten voor gezet krijgt terwijl hij dan nog niet uitgelaten is. Dan ga ik zijn voer tniet meer weg pakken want da vink ook zielig en ja hij zal toch zijn behoefte moeten doen

En oh ja voordat je denkt hoe vergeet je dat nou..? Nou heel makkelijk ik kom thuis van school en meneer word voor ons eten uit gelaten dus als ik tegenetenstijd thuis kom en we kunnen meteen eten denk ik dat hij uit is geweest maar soms is dat niet en dan heeft hij al wel eten gehad..
- seven
- Actief
Verdi heeft anderhalve week geleden zijn 6e maagtorsie overleefd
bij de maagtorsie zet de maag in korte tijd sterk uit waarbij een kanteling om de as plaasvind
in de maag bevind zich een grote hoeveelheid gas en daarnaast nog vloeistof,slijm en voedsel. Deze strakgespannen ballon neemt zoveel plaats in de buikholte in, dat de andere organen in de verdrukking komen.
De grote aders die het bloed uit de achterste lichaamshelft terug naar het hart voeren,worden dicht gedrukt. Dit vergroot het risico op een shock.
De maag drukt aan de bovenzijde tegen het middenrif en hierdoor wordt de ademhaling bemoeilijkt. Deze wordt snel en oppervlakkig. De slechte circulatie kan tot beschadiging van de hartspier leiden en tot hartritmestoornissen.
Wordt er niet op tijd ingegrepen, dan kan de maagwand doorlekken en dan sterft de patient aan een VERSCHRIKKELIJKE DOOD!
Bij een maagtorsie die meer dan vijf uur bestaat moet de overlevingskans nul worden beschouwd

bij de maagtorsie zet de maag in korte tijd sterk uit waarbij een kanteling om de as plaasvind
in de maag bevind zich een grote hoeveelheid gas en daarnaast nog vloeistof,slijm en voedsel. Deze strakgespannen ballon neemt zoveel plaats in de buikholte in, dat de andere organen in de verdrukking komen.
De grote aders die het bloed uit de achterste lichaamshelft terug naar het hart voeren,worden dicht gedrukt. Dit vergroot het risico op een shock.
De maag drukt aan de bovenzijde tegen het middenrif en hierdoor wordt de ademhaling bemoeilijkt. Deze wordt snel en oppervlakkig. De slechte circulatie kan tot beschadiging van de hartspier leiden en tot hartritmestoornissen.
Wordt er niet op tijd ingegrepen, dan kan de maagwand doorlekken en dan sterft de patient aan een VERSCHRIKKELIJKE DOOD!
Bij een maagtorsie die meer dan vijf uur bestaat moet de overlevingskans nul worden beschouwd

-------------------------------------------------------
Seven
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Het hoeft ook niet elke keer te gebeuren. Eén keer kan genoeg zijn...Sanne!! schreef:Ik zeg toch ook niet dat het elke keer gebeurd![]()
HEt gebeur af en toe wel eens dat hij eten voor gezet krijgt terwijl hij dan nog niet uitgelaten is. Dan ga ik zijn voer tniet meer weg pakken want da vink ook zielig en ja hij zal toch zijn behoefte moeten doenMajaa zoals je al leest kan je hjond net zo goed een kanteling krijgen als hij gewoon blijft liggen!!
En oh ja voordat je denkt hoe vergeet je dat nou..? Nou heel makkelijk ik kom thuis van school en meneer word voor ons eten uit gelaten dus als ik tegenetenstijd thuis kom en we kunnen meteen eten denk ik dat hij uit is geweest maar soms is dat niet en dan heeft hij al wel eten gehad..
Ik zou, als je weet dat je nog met je hond uit wil en hij krijgt toch voer voorgezet òf dat voer inderdaad toch wegpakken (dat is je hond het volgende moment als jij klaar staat met de riem alweer vergeten, hoor!) òf ik zou toch nog een uurtje wachten met wandelen.
Maar goed; dat zou ik doen als het mijn hond was. Ik heb nu twee keer een maagtorsie meegemaakt bij een dog en dat was ongeveer het ergste wat ik meegemaakt heb tot nu toe...
Groetjes, Karen
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Dondersteen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondjes
Ik laat de honden ook wel eens na een half uurtje uit nadat ze hebben gegeten.
Ik loop er dan rustig mee,het is voor mensen ook beter oom na het eten een rondje te lopen dan komt de stofwisseling goed op gang heb ik mij laten vertellen.
8 van de 10 keer gaan ze samen even spelen vlak na het eten,ook die dolle 5 minuten.
Ik loop er dan rustig mee,het is voor mensen ook beter oom na het eten een rondje te lopen dan komt de stofwisseling goed op gang heb ik mij laten vertellen.
8 van de 10 keer gaan ze samen even spelen vlak na het eten,ook die dolle 5 minuten.

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Dat helpt vaak toch niet? Ik ken wel verhalen dat de maag na het vastzetten zich gewoon losrukte en kantelde..Addy schreef:dat zou je wel denkenHanneke2 schreef:Zijn zesde?? Ik zou denk dat de maag (toch zeker de 2e keer) preventief wordt vastgezet?seven schreef:Verdi heeft anderhalve week geleden zijn 6e maagtorsie overleefd![]()
waarom is dat niet gebeurd ?
- seven
- Actief
Daar is de Da dus ook bang voor bij VerdiGollum schreef:Dat helpt vaak toch niet? Ik ken wel verhalen dat de maag na het vastzetten zich gewoon losrukte en kantelde..Addy schreef:dat zou je wel denkenHanneke2 schreef:Zijn zesde?? Ik zou denk dat de maag (toch zeker de 2e keer) preventief wordt vastgezet?seven schreef:Verdi heeft anderhalve week geleden zijn 6e maagtorsie overleefd![]()
waarom is dat niet gebeurd ?
Helaas heeft Verdi Diabetes Insipidus.
Hij krijgt hiervoor wel medicijnen maar geen garantie voor een kanteling
Een hond die Diabetes Insipidus heeft die drinkt heel veel en plast veel,
dat is dus ook de reden dat bij Verdi niet de maag vast gezet kan worden
Bij Verdi is de kans dat als de maag vastgezet is dat de buik lost scheurt van de maagwand
Het is verschrikkelijk,Verdi is dus echt mijn zorgenkind
Nee bij Verdi is een operatie niet aan te raden
Laatst gewijzigd door seven op 30 aug 2008 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Seven
- Sanne!!
- Zeer actief
Ik vind het fijn om te doen zeg maarScooby schreef:Het hoeft ook niet elke keer te gebeuren. Eén keer kan genoeg zijn...Sanne!! schreef:Ik zeg toch ook niet dat het elke keer gebeurd![]()
HEt gebeur af en toe wel eens dat hij eten voor gezet krijgt terwijl hij dan nog niet uitgelaten is. Dan ga ik zijn voer tniet meer weg pakken want da vink ook zielig en ja hij zal toch zijn behoefte moeten doenMajaa zoals je al leest kan je hjond net zo goed een kanteling krijgen als hij gewoon blijft liggen!!
Ik zou, als je weet dat je nog met je hond uit wil en hij krijgt toch voer voorgezet òf dat voer inderdaad toch wegpakken (dat is je hond het volgende moment als jij klaar staat met de riem alweer vergeten, hoor!) òf ik zou toch nog een uurtje wachten met wandelen.
Maar goed; dat zou ik doen als het mijn hond was. Ik heb nu twee keer een maagtorsie meegemaakt bij een dog en dat was ongeveer het ergste wat ik meegemaakt heb tot nu toe...

Ik begreep altijd dat het NIET goed is juist. Als je gegeten hebt stroomt het bloed meer naar je buik. Doordat je gaat lopen, moet het bloed naar je hersenen en hart gaan, waardoor er te weinig rode bloedcellen zijn om naar je buik te gaan. Daardoor komen er uit je lever rode bloedcellen vrij, vandaar di bekende steken in je zij als je sport na het eten.Dondersteen schreef:Ik laat de honden ook wel eens na een half uurtje uit nadat ze hebben gegeten.
Hier idemScooby schreef:Ik heb nu twee keer een maagtorsie meegemaakt bij een dog en dat was ongeveer het ergste wat ik meegemaakt heb tot nu toe...

- seven
- Actief
ik heb ook al het een en ander mee gemaakt met mijn honden maar die maagkantelings zijn iddjidde schreef:Hier idemScooby schreef:Ik heb nu twee keer een maagtorsie meegemaakt bij een dog en dat was ongeveer het ergste wat ik meegemaakt heb tot nu toe...Echt, ik heb wel wat dingen meegemaakt maar de angst voor maagkanteling is tot nu toe het ergste
Het is alweer 2,5 jaar geleden die van Nanni, maar echt, zodra ze wat dikker is als normaal zit bij mij de angst er weer in

ik doe alles al om het te voorkomen maar helaas
leef ook elke keer met angsten als hij moet hoesten of zich verslikt :N:
het is echt iets verschrikkelijks zowel voor mij als voor de hond

Seven
- ChantalBos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
- Aantal honden: 5
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ook al wordt dat gedaan, dat geeft nog geen enkele garantie dat de hond geen maagtorsie meer zo kunnen krijgen, helaas. Bij onze Lana was haar maag na haar eerste torsie vastgezet, maar tien maanden later kreeg ze toch weer een tweede (complete) torsie.Hanneke2 schreef:Zijn zesde?? Ik zou denk dat de maag (toch zeker de 2e keer) preventief wordt vastgezet?seven schreef:Verdi heeft anderhalve week geleden zijn 6e maagtorsie overleefd
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Een half uurtje na het eten rustig een rondje lopen, vind ik ook wat anders dan de hond laten draven en spelen met andere honden tijdens die wandeling.Dondersteen schreef:Ik laat de honden ook wel eens na een half uurtje uit nadat ze hebben gegeten.
Groetjes, Karen
-
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat een rare reactie weer?!Sanne!! schreef:
Ik vind het fijn om te doen zeg maar

Maar goed, verder wens ik in elk geval niemand de angst en het verdriet van een hond met een maagtorsie toe, ook jou niet. Wat je verder wel of niet met je hond wil doen, moet je helemaal zelf weten.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Sporten en rustig wandelen, is natuurlijk wel een verschil.jidde schreef:Ik begreep altijd dat het NIET goed is juist. Als je gegeten hebt stroomt het bloed meer naar je buik. Doordat je gaat lopen, moet het bloed naar je hersenen en hart gaan, waardoor er te weinig rode bloedcellen zijn om naar je buik te gaan. Daardoor komen er uit je lever rode bloedcellen vrij, vandaar di bekende steken in je zij als je sport na het eten.Dondersteen schreef:Ik laat de honden ook wel eens na een half uurtje uit nadat ze hebben gegeten.

Groetjes, Karen
- seven
- Actief
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan heeft jouw hond al die keren een dillatatie gehad en geen torsie. Bij een volledige maagtorsie kan de maag alleen nog maar handmatig (en dus door middel van een operatie) terug gedraaid worden.seven schreef:Door een rubberslang in de maag aan te brengen en als dat niet meer lukt met een dikke naald een maagpunctie uit te voeren,waardoor de opgehoopte gassen kunnen ontsnappen
Groetjes, Karen
- seven
- Actief
Ook al wordt dat gedaan, dat geeft nog geen enkele garantie dat de hond geen maagtorsie meer zo kunnen krijgen, helaas. Bij onze Lana was haar maag na haar eerste torsie vastgezet, maar tien maanden later kreeg ze toch weer een tweede (complete) torsie.[/quote]
idd dat zei mijn DA ook ,ik had er pas nog een hele discussie over gehad met de DA wel of niet vastzetten, hij zei ik zet hem met liefde voor je vast maar ik raad het je af
heeft Lana die tweede torsie overleefd?
idd dat zei mijn DA ook ,ik had er pas nog een hele discussie over gehad met de DA wel of niet vastzetten, hij zei ik zet hem met liefde voor je vast maar ik raad het je af

Seven
- seven
- Actief
oke danScooby schreef:Dan heeft jouw hond al die keren een dillatatie gehad en geen torsie. Bij een volledige maagtorsie kan de maag alleen nog maar handmatig (en dus door middel van een operatie) terug gedraaid worden.seven schreef:Door een rubberslang in de maag aan te brengen en als dat niet meer lukt met een dikke naald een maagpunctie uit te voeren,waardoor de opgehoopte gassen kunnen ontsnappen

Seven
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, gelukkig wel.seven schreef:idd dat zei mijn DA ook ,ik had er pas nog een hele discussie over gehad met de DA wel of niet vastzetten, hij zei ik zet hem met liefde voor je vast maar ik raad het je afScooby schreef:Ook al wordt dat gedaan, dat geeft nog geen enkele garantie dat de hond geen maagtorsie meer zo kunnen krijgen, helaas. Bij onze Lana was haar maag na haar eerste torsie vastgezet, maar tien maanden later kreeg ze toch weer een tweede (complete) torsie.
Groetjes, Karen