Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom moet ik me altijd verdedigen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Jojoke

Ongelezen bericht door Jojoke »

In iedere bieb is een computer met printer,geef haar een hele boel leesvoer daar gaat ze van glimmen :wink:
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Jacksel schreef:ach, ik heb het ook te horen geklregen, op de hondenschool, mensen die raar kijken. En dan vervolgens: "wat glimmen jouw honden toch altijd mooi", sja, ze krijgen vers :pffff:
En goh..wat hebben jouw honden mooie, witte tanden! zijn zeker nog niet zo oud :denken: tja 4,5 en bijna 7 :19:
Wat geef je voor brokken dan?
Farmfood en BARF..Barf wat is dat? Farmfood?
vlees? kook je dit dan? dan krijgen ze toch salmonella?
Sommige mensen, veel mensen snappen dit gewoon niet.
Ik snap dingen op een ander gebied mss niet..zo blijft ieder mens uniek.
Zo probeer ik meestal te denken en vaak lukt dat, maar niet altijd, daar ben je ook mens voor. Ieder mens heeft zijn unieke gaven en fouten en gebreken :wink:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Wat mij telkens weer opvalt is dat mensen er zelf over beginnen tegen mij: jouw honden krijgen rauw he? Helemaal geen brokjes he?
Eh nee, die krijgen inderdaad rauw.
Dan volgt er de komende tijd een regelmatige discussie waarom ik mijn hond tekort doe en dan blijf ik braaf antwoorden waarom ik vind dat ik ze niet tekort doe. Print zelfs wel een artikeltje voor ze, als ik denk dat ze er iets mee opschieten. En dan heel langzaamaan vindt er een kentering plaats: hebben ze opeens een pakje pens van smuldier gekocht. Of willen ze weten waar je die botjes nou kon krijgen, want dat lijkt ze toch ook wel goed, in plaats van die gerookte dingen. En dan beginnen ze over: als ik nou eens 1 keer in de week....

En voordat je het weet staan ze mij te vertellen: rauwe voeding is veeeel beter dan brokken, dat mensen dat niet willen zien.... :mrgreen:
En echt, ik zal nooit tegen iemand zeggen dat ie een dierenbeul is als zijn honden brokken krijgen. Maar ze draaien altijd zelf bij. Zelfs bij de dierenarts beginnen ze voorzichtig positief te raken. Nou, ik was echt een dierenbeul, ik deed mijn honden tekort, ik was echt fout bezig. En nu? Oh, u geeft rauwe voeding, OK.
:19: :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chiki »

Tis net het tegengestelde van dit forum, daar moet je je verdedigen als je brokken geeft :mrgreen: .
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Chiki schreef:Tis net het tegengestelde van dit forum, daar moet je je verdedigen als je brokken geeft :mrgreen: .
:ok: :ok: :cheer: :cheer: :cheer: :smile: helemaal waar :H: :F:
Flo'ke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Flo'ke »

S@ndr@ schreef:
Chiki schreef:Tis net het tegengestelde van dit forum, daar moet je je verdedigen als je brokken geeft :mrgreen: .
Idd, maar ach, tzijn simpele zieltjes he..laat iedereen toch in zn waarde..ieder zijn of haar ding denk ik dan..
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

dogsincluded schreef:
S@ndr@ schreef:
Idd, maar ach, tzijn simpele zieltjes he..laat iedereen toch in zn waarde..ieder zijn of haar ding denk ik dan..
Nou moet je niet mijn woorden gaan verdraaien of anders gebruiken dan dat ik zei :neenee:
Want ik heb nooit gezegt/bedoeld dat mensen die brokken voeren simpele zieltjes zijn :roll:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Whitefang87 schreef:Ik laat liever iedereen in zijn waarde met zijn of haar keuze :wink: . Ik ga er liever niet op in.
Nou, dan doe je dat toch?
Dan zeg je gewoon: ik ga er liever niet op in.
Als iemand anders denkt dan jij, dan mag dat toch? Dus dan zeg je dat gewoon: Dat mag jij best vinden, ik heb een andere mening.
Klaar.

Ik ben tegen missie in welke vorm ook, dus ik vind het nogal irritant als iemand me probeert te overtuigen van een mening. Welke dan ook.
Niet omdat het niet zou kloppen, maar omdat ik dat zelf wel uitmaak.

Mensen hebben altijd ongenuanceerde reacties, dat is menselijk neem ik aan.
Gewoon niet op in gaan dus, lijkt me. Simpel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Flo'ke
Zeer actief

Whitefang87 schreef:
dogsincluded schreef:
S@ndr@ schreef:
Nou moet je niet mijn woorden gaan verdraaien of anders gebruiken dan dat ik zei :neenee:
Want ik heb nooit gezegt/bedoeld dat mensen die brokken voeren simpele zieltjes zijn :roll:
Hoe maak je een simpele ziel wijs dat KVV beter is dan brokken
Ok, dan hoop ik dat je het hier over je 'vriendin hebt :ok:
Joera
Zeer actief

dogsincluded schreef:
Whitefang87 schreef:
dogsincluded schreef:
S@ndr@ schreef: :ok: :ok: :cheer: :cheer: :cheer: :smile: helemaal waar :H: :F:
Ik heb toch nooit gezegt dat het een simpele ziel is omdat zij (of wie dan ook) brokken voert? Zo laat jij het doen lijken.
Ik vind mensen wel simpel als ze niet verder willen kijken en denken dan hun eigen mening ja. en zo heb ik dat dus bedoeld.
Afbeelding
Flo'ke
Zeer actief

Whitefang87 schreef:
dogsincluded schreef:
Whitefang87 schreef:
dogsincluded schreef: Idd, maar ach, tzijn simpele zieltjes he..laat iedereen toch in zn waarde..ieder zijn of haar ding denk ik dan..
Ik heb toch nooit gezegt dat het een simpele ziel is omdat zij (of wie dan ook) brokken voert? Zo laat jij het doen lijken.
Ik vind mensen wel simpel als ze niet verder willen kijken en denken dan hun eigen mening ja. en zo heb ik dat dus bedoeld.
Ik laat niks lijken, tkomt enkel zo over :wink:
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Gollum schreef: Mijn da was niet zo positief toen ik vroeg wat hij van versvoeren vond. Hij dacht dat iemand zelf nooit goed een menu kon samenstellen en was bang voor tekorten.
Die hoor ik vaker van mensen en dan zeg ik: kan je jezelf voeren? Dan kan je ook je hond voeren!
Alsof mensen opeens volslagen debiel zijn en je een zware studie achter de rug moet hebben gehad om een hond op de juiste manier te voeren.
Onzin natuurlijk!

En verder praat ik zelden over wat ik voer, alleen als mensen er naar vragen. Het zijn juist mensen die zelf geen dieren hebben die het verhaal over de hond als carnivoor die in mijn ogen vooral vlees moeten eten volkomen logisch vinden.

Mensen met honden voelen zich snel aangevallen, terwijl je alleen maar je verhaal doet zonder verder een vinger te wijzen. Net als mensen die vlees eten zich vaak ongevraagd aangevallen voelen als je alleen maar zegt dat je vegetarisch bent.

Als mensen echt vervelend doen zeg ik: "Heb je wel eens op de zak gekeken wat er precies inzit? Nee? Gaat dat thuis maar eerst eens doen dan en leg mij dan de volgende keer uit waarom je je hond bietenpulp voert." Negen van de tien keer praten ze de volgende keer nergens meer over.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Joera
Zeer actief

dogsincluded schreef:
Whitefang87 schreef:
dogsincluded schreef:
Whitefang87 schreef:Nou moet je niet mijn woorden gaan verdraaien of anders gebruiken dan dat ik zei :neenee:
nouja dan komt dat helaas verkeerd over. want zo is het niet bedoeld
Afbeelding
Flo'ke
Zeer actief

Whitefang87 schreef:
dogsincluded schreef:
Whitefang87 schreef:
dogsincluded schreef: Ok, dan hoop ik dat je het hier over je 'vriendin hebt :ok:
nouja dan komt dat helaas verkeerd over. want zo is het niet bedoeld
Geen probleem hoor, woorden kunnen nu eenmaal anders overkomen dan ze bedoeld zijn.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Mensen die dat beweren die lach ik weemoedig uit. Ik weet het namelijk veel beter. :pffff:
coopertie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog

Ongelezen bericht door coopertie »

ik herken het eigenlijk niet echt. Voerde mijn lab NRV en Cooper het 1e jaar ook maar die kan niet alles wegkrijgen en is bijna 2x gestikt waardoor hij niet meer kluift op verse botten :devil:

Hier nu dus KVV afgewisseld met verse pens en spiervlees en ik krijg praktisch nooit te horen dat ik een slechte baas ben maar moet ook zeggen dat ik het niet meer zo promoot als toen ik net was overgestapt...
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Tamara. schreef:Op de een of andere manier heb ik daar dus nooit last van :19:
Ik ook niet :19: en ik heb gelukkig (een van de weinige) een da die er volledig achterstaat.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

alm@ schreef:
Ik ook niet :19: en ik heb gelukkig (een van de weinige) een da die er volledig achterstaat.
hier gelukkig ook....

maar "predik" het ook niet....als mensen wat willen weten prima, anders ook goed....
alleen vriendlief (die eigenlijk niets met honden heeft) die is wel wat fanatieker en lult tegen iedereen die het wel en/of niet wil horen over hoe goed vers en hoe slecht brok wel niet is....
Joera
Zeer actief

crutz schreef:
alm@ schreef:
hier gelukkig ook....

maar "predik" het ook niet....als mensen wat willen weten prima, anders ook goed....
alleen vriendlief (die eigenlijk niets met honden heeft) die is wel wat fanatieker en lult tegen iedereen die het wel en/of niet wil horen over hoe goed vers en hoe slecht brok wel niet is....
:smile: je hebt hem in ieder geval enthousiast gekregen :mrgreen:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Whitefang87 schreef:
crutz schreef:
alm@ schreef:
hier gelukkig ook....

:smile: je hebt hem in ieder geval enthousiast gekregen :mrgreen:
niets voor gedaan.....alleen de honden meegenomen en verteld dat het natuurlijker is dan brok......de rest heeft hij zelf verzonnen/gelezen....
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Toen mijn dierenarts vroeg wat Rossi te eten krijgt en ik KVV antwoordde, wist ze niet eens wat het was.

O dat is vast niet compleet, je moet brokken voeren, dat is veeeeeel beter, vooral voor de tanden. *duwt proefzakje Hills in handen*

Het zakje Hills is in de vuilnisbak gegaan, was nog over de datum ook :pffff:
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Daar heb ik gelukkig helemaal geen last van.
Ik maak heel vaak praatjes met mensen op straat die met hun honden lopen, en ook met kennissen, vrienden, familie.
Eigenlijk iedereen die ik spreek en waarbij de voeding ter sprake komt raakt geinteresseerd en wil meer weten.
Een enkeling vindt het onzin of blijft denken dat vers slecht is.
Maar de meesten nemen me heel serieus, en er zijn al aardig wat mensen zo enthousiast geraakt dat ze ook zelf over zijn gegaan op vers, al dan niet met een beetje hulp van mij.

Maar ik denk ook dat het gedeeltelijk komt omdat ze vaak mijn eigen honden hebben gezien, veel van die mensen kennen mijn honden ook al jaren en hebben de verandering in gezondheid van vrij dichtbij meegemaakt.

Als mensen zeggen dat het slecht is voor honden om alleen vlees te eten, dan geef ik ze gewoon gelijk.
Ik zeg dan: dat klopt, als ze alleen maar vlees krijgen, en geen orgaan en bot dan krijgen ze tekorten, daarom bereken ik ook een menu voor ze met ongeveer 20% bot, 15% orgaan, de rest vlees en een beetje vermalen rauwe groente voor de vitamines, eens per twee weken een hele makreel, soms wat rauwe gemalen noten en een stuk fruit.

Dan zie je ze denken, en gaan ze vragen stellen!
Ik merk echt dat het heel erg helpt om mensen eerst gelijk te geven in wat ze zeggen en er daarna voorzichtig op in te gaan waarom je het dus op de manier doet zoals je doet.

Dan vertel ik ook dat de voeding van mijn honden volledig graanvrij is, omdat Julia er niet tegen kan en dat een hond helemaal geen granen nodig heeft.
Dat honden er vaak langzaam allergieën door kunnen krijgen en hun darmen overbelast kunnen raken doordat die zoveel ontlasting moeten produceren van al dat afval waar hun lichaam niets van opneemt.

Dan krijg ik nog meer vragen, en nog meer, en voor ik het weet ben ik een uur verder in het gesprek en dat vind ik altijd erg leuk.

Ik sluit het gesprek meestal af met een verwijzing naar een forum over rauwvoeding, en vertel die mensen dan ook dat ze het best rustig zelf wat info kunnen verzamelen en vragen kunnen stellen op het forum.
Zodat mochten ze er over nadenken om het te proberen, ze er zelf volledig achter staan, en het niet alleen maar doen omdat iemand op straat (ik dus) vertelt dat het gezonder is.

Dus ja, eigenlijk hier voornamelijk positieve ervaringen met gesprekken.

Mijn buurjongen heeft altijd heel veel vrienden over de vloer, en soms zit ik daar, dan zit er wel eens iemand bij die ik nog niet ken.
En vaak hebben we het over de honden, want die gaan soms mee.
Dan komt het ook wel eens ter sprake wat ze eten, en standaard krijg ik dan opmerkingen zoals: straks worden ze agressief of ziek van dat vlees.
Ik hoef dan zelf niets meer te zeggen, mijn buurjongen en zijn vrienden doen dat al voor mij :mrgreen: ze zeggen dan: tuurlijk niet! Dat is toch juist natuurlijk, in de natuur zouden ze ook vlees eten hoor, denk nou eens na! :ok:

Best grappig eigenlijk.
:zweep:
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

Op advies van vele van hier geef ik diesel ook rodi en smuldier.
Brokken enzo was een doffe elende. Hij moest vaak overgeven (gal) van het niet eten en hij eet sinds ik diepvries voer geef altijd alles meteen op.

Als bekende zien wat hij eet vinden ze het vaak ook maar raar en vinden het een luxe probleem.
Ik stoor me er niet aan. Het is mijn hond toch?!
Groetjes Silvia en Diesel
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Ik heb er eigenlijk niet zo'n last van. :wink:

Ook geen gezeur met de DA. Die vindt mijn honden er goed uitzien, juist ook die van 9 en 10 jaar oud. :ok: Ik heb een chronisch zieke hond van inmiddels 9 jaar en zelfs DA sluit niet uit dat hij er met "gewoon" voer misschien al niet meer geweest was, want Nick houdt nog steeds vol en leeft op zijn manier vrolijk door.

Terry is in maart 2007 onder de auto gekomen waarbij haar heupkapsel volledig was afgescheurd. 3 maanden rust was voorgeschreven. Terry was toendertijd al bijna 9 en mocht met nog geen 2 maanden weer helemaal los. Zelfs DA vond dit snel, maar ja, hersteld is hersteld en dat voor toch al weer een wat oudere hond.

Ik predik vers voeren niet, maar als mensen willen weten hoe en wat, leg ik het graag uit. :ok:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Hier ook 1 keer maar.

Mijn tante die veel over voeding (voor mensen) weet, ging zelfs cursussen volgen over gezonde voeding, is ook fervent aanhanger van biologische voeding enz.
Kan er maar niet inkomen dat rauw beter is voor honden, denkt ook dat ik mijn hond te kort doe enz. Maar wat wil je ook als je al dat gezever van de dierenarts moet slikken: van rauwe voeding krijgen ze wormen, krijgen ze salmonella, van botjes gaan ze stikken of diezelfde botjes perforeren de maag of darmen... Je zou voor minder achteruit deinzen van schrik. :denken:

Ik heb ze nu het boek Work Wonders van Tom Lonsdale uitgeprint, dat kan ze eens gaan lezen als ze zin heeft.
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Als mensen beweren dat brok beter is en dat mijn honden die vers krijgen onvoldoende vitamines krijgen, dan vraag ik altijd waaróm er bij brok altijd vitamines toegevoegd worden, in alle kleuren en smaken.....
Meestal komt de boodschap dan wel over :wink:
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Ik denk dat het ook afhangt van hoe je het zelf brengt. Ik begin er uit mezelf nooit over, maar als mensen er naar vragen dan zeg ik dat ze rauw eten, zoals in de natuur. En dan het liefst hele beestjes. Dan schets ik nog wat schitterende stillevens van uit elkaar gereten konijntjes en verscheurde kwartels...ik poch wat over onderdelen...eigenlijk doet er nooit iemand raar over, hooguit wat verbaasd.

Bij iedere nieuwe dierenarts waar ik kom vertel ik het overigens wel direct. Ik heb geen zin in gehannes met dieetbrokjes, tijdrovende discussies en goede adviezen die ik toch niet ter harte neem. Ik vertel altijd direct dat ik rauw voer, weet wat ik doe, best adviezen over dieten in acht wil nemen, maar het dan wel zelf - rauw - tot uitvoer breng. En eigenlijk heb ik ook nog nooit een dierenarts getroffen die daar moeilijk over doet. Dus toen Sophie bij een uitermate reguliere da kwam voor haar maagje en hij haar op een eliminatiedieet wilde zetten kreeg ik uiteindelijk tips van plaatselijke turkse slagertjes in plaats van een zak Hills :mrgreen:
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik begin er ook nooit over uit mezelf.
Behalve als mensen willen weten wat ik ze voer, dan zeg ik wel dat ik rauw voer.
De meeste mensen vinden het toch een beetje raar en overdreven dat rauw voer gebeuren, boeit me niks dat ze dat vinden.
Ik zie dat het goed voor ze is, en daar laat ik het dan bij. :wink:

Mijn vriend vertelt het wél tegen iedereen die het maar horen wil :N: , terwijl hij in het begin helemaal geen fan was van het rauw voeren. :19:

Het kan verkeren..
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Ik wilde eerst sc hrijven ..heb ik geen last van, nee nu niet meer maar kan mij de jaren nog heugen dat op er doggynet felle discussies waren met verwijten dat mijn honden niet ouder dan 5 jaar zouden worden met deze manier van voeden [barfen] enz enz..en nu? Luca is nu 10 jaar, al 9 jaar BARF, al 9 jaar nooit naar d.a geweest, geen agressieve vlo of wormkuren gehad,geen vaccinatie's meer en een beessie waar je U tegen zegt!
mijn hond maakt zelf reclame :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”