Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Relatie tussen castratenvacht en tijdstip van castratie?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Ik denk niet dat het wat uitmaakt op welk tijdstip de hond wordt gecastreert. En ook niet meteen na de castratie veranderd de vacht, daar kan best een jaar overheen gaan.

De plukvachten lijden erg van de castratie, dus het is vaak wel rasgebonden.
Afbeelding

So Sweet :I:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Spaniel-, Setter- en Retrievervachten (en alles wat daar op lijkt qua beharing) krijgen castraatvachten. Ongeacht het tijdstip van castreren, ongeacht leeftijd van de hond, ongeacht geslacht.

Honden met weinig haar van zichzelf krijgen niet heel veel 'last' en daar heb je misschien een wat meer geoefend oog voor nodig om die te onderscheiden. Honden die al met veel vacht begonnen krijgen veel meer ongewenst pluis.

Ik durf gerust de uitdaging aan en je de castraten aan te wijzen uit een willekeurige groep honden. Zorg wel dat alle castraties langer dan een jaar geleden zijn :ok: Want idd die tijdsduur scheelt wel.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Kooikers kunnen ook enorme castratenvachten krijgen, maar er zijn er ook die dat niet krijgen (en ja, die wel gecastreerd zijn bedoel ik dus). Ik heb zelf het idee dat het met de structuur van de vacht te maken heeft. Een Kooiker met van zichzelf al hele gladde beharing, krijgt minder castratenvacht dan bijv. Bram zou krijgen die al een vrij groffe vacht heeft.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

kan een kortharige hond ook een castratenvacht krijgen? en hoe kan dat er dan uitzien?
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Het seizoen lijkt me niet relevant, want het is een hormonenkwestie. Maar ik vraag me wel af of leeftijd van de hond meespeelt? Mijn vorige hond, Beertje, is met 3 jaar gecastreerd en kreeg gpas heel laat een castratenvacht, terwijl hij echt half langharig met een lichte ondervacht was. Maar pas toen hij echt oud werd, boven de 11 jaar begon hij een krullerige castratenvacht te krijgen met een hele zachte onderdons. Terwijl Toby, die met 1 jaar gecastreerd is, al vroeger een castratenvacht heeft ontwikkeld. Vanaf ongeveer 4 jaar begon bij hem de vacht echt wezenlijk te veranderen, veel meer onderwol en lang zacht haar langs de oren en in de nek.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
truusje
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:kan een kortharige hond ook een castratenvacht krijgen? en hoe kan dat er dan uitzien?
Ja zekers wel, alleen is dat veel minder duidelijk te zien dan bv bij een plukvacht.
De vacht wordt "wolliger"vooral ook meer en doffer en de baasjes klagen over veel haaruitval.
Afbeelding

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

truusje schreef:
massam schreef:kan een kortharige hond ook een castratenvacht krijgen? en hoe kan dat er dan uitzien?
Ja zekers wel, alleen is dat veel minder duidelijk te zien dan bv bij een plukvacht.
De vacht wordt "wolliger"vooral ook meer en doffer en de baasjes klagen over veel haaruitval.
dank je! ik zal het eens in de gaten houden. sam is in mei gecastreerd
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

HIer nergens geen last van. Tirsa verhaart haast helemaal niet.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:
truusje schreef:
dank je! ik zal het eens in de gaten houden. sam is in mei gecastreerd
Bedenk je wel dat Sam met zijn allergieachtergrond wel een erg onzuiver testhondje is? Bij vrijwel ondervachtloze honden als jouw Staffie en de Franse Bull van Neeltje zal zowiezo weinig te zien zijn. Ik denk dat truusje vooral dacht aan Labradors en dergelijke.

Al wat ík in de niet-castraatvachtgevoelige vachten, zoals hierboven beschreven, zie als verschil is dat bij teven de schijnzwangerschap ook uitblijft (duh). Het extreem verharen in die tijd komt dus ook niet meer voor. Wel jammer, want op die momenten gooien ze echt de hele vacht eruit en kan er weer een nieuwe vacht opgebouwd worden. Nu verharen ze wat minder heftig en de baasjes hebben de neiging om "regelmatig te borstelen" en dan heb je de poppen pas goed aan het dansen. Overborstelingseffect dient zich dan aan.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

ALLE honden van het vachttype zoals hierboven beschreven spaniel-, setter-, retrieverbeharing krijgen een castraatvacht. Allemaal. Dat jij ze niet herkent is wat anders.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ben ik het niet mee eens, niet alle honden krijgen een castratenvacht.
Misschien denk jij in alle vachten een castratenvacht te herkennen :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Rosita Compagner schreef:ALLE honden van het vachttype zoals hierboven beschreven spaniel-, setter-, retrieverbeharing krijgen een castraatvacht. Allemaal. Dat jij ze niet herkent is wat anders.
Dat geloof ik niet helemaal :wink:
Heidewachtels en langharen zijn setter-en spanielverwant en krijgen ook zonder castratie vaak een rare wollige vacht met veel onderwol.Bij de langharen is het zelfs een vaststaand gegeven dat veel honden "in hun ondergoed" staan.
Van Bruno werd door een fokker gezegd dat je wel aan zijn vacht kon zien dat hij gecastreerd was terwijl hij die vacht van te voren ook al had.Vooral de bruine vachtkleur, de bruine haren dus, worden pluiziger dan de witte.
Laatst gewijzigd door Marie-Josée op 27 aug 2008 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

ok, ik heb er geen verstand van. Er zijn honden met het type vacht zoals beschreven die géén castraatvacht krijgen.

Hebben jullie voorbeelden die ik kan gaan bekijken? Dan zal ik er eens een artikeltje over schrijven voor de Hondenwereld en ons vakblad.
chrico
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:ok, ik heb er geen verstand van. Er zijn honden met het type vacht zoals beschreven die géén castraatvacht krijgen.

Hebben jullie voorbeelden die ik kan gaan bekijken? Dan zal ik er eens een artikeltje over schrijven voor de Hondenwereld en ons vakblad.
Ik denk dat de meeste trimsalons dat wel weten :wink: misschien dat zij je het uit willen/kunnen leggen.
Waarom doe je zo min als iemand niet klakkeloos aanneemt wat je zegt :19:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Geen voorbeelden?

De verschillen Mickie, zitten in de aanleg en de hoeveelheid vacht waar je mee begint. Veel vacht > veel castraathaar. Weinig vacht > weinig castraathaar. Dat zegt Zoek stok! hierboven ook al en ik ook een keer.

Maar graag die voorbeelden hoor, ik leer graag bij. En dan mij niet naar trimsalons sturen natuurlijk.
chrico
Zeer actief

Waarom niet?
Ik vraag me af waarom degene die niet klakkeloos aannemen wat je zegt met voorbeelden aan moet komen draven om jou te overtuigen. Als je het echt wil weten en uitzoeken dan zit er niets anders op dan bij andere trimsalons je info vandaan te halen
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef:
Rosita Compagner schreef:ALLE honden van het vachttype zoals hierboven beschreven spaniel-, setter-, retrieverbeharing krijgen een castraatvacht. Allemaal. Dat jij ze niet herkent is wat anders.
Dat geloof ik niet helemaal :wink:
Heidewachtels en langharen zijn setter-en spanielverwant en krijgen ook zonder castratie vaak een rare wollige vacht met veel onderwol.Bij de langharen is het zelfs een vaststaand gegeven dat veel honden "in hun ondergoed" staan.
Van Bruno werd door een fokker gezegd dat je wel aan zijn vacht kon zien dat hij gecastreerd was terwijl hij die vacht van te voren ook al had.Vooral de bruine vachtkleur, de bruine haren dus, worden pluiziger dan de witte.
Klopt helemaal, maar een niet-castraat krijgt nooit zoveel haar als een wel-castraat. Wanneer van gelijke uitgangspositie qua vacht natuurlijk. Niet een van zichzelf heel weinig haar hebbende castraat vergelijken met een overvloedig behaard exemplaar. De fokker had gelijk wat mij betreft.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Waarom niet?
Ik vraag me af waarom degene die niet klakkeloos aannemen wat je zegt met voorbeelden aan moet komen draven om jou te overtuigen. Als je het echt wil weten en uitzoeken dan zit er niets anders op dan bij andere trimsalons je info vandaan te halen
Jij zegt stellig dat dat wat ik zeg niet waar is. Ik kan jou castraten te kust en te keur aanbieden mét castraatvacht. Jij kunt dan toch het tegengestelde bij mij? Ik ben overtuigd van mij gelijk namelijk :wink:
chrico
Zeer actief

Als jij overtuigd bent van je gelijk dan zal ik de laatste zijn die gaat proberen jouw gedachtengang om te buigen :wink:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Over een aantal weken is een grote Kooikerhapping. Ik ga daar eens even op de castratenvachten letten :wink: Een aantal haal ik er zo uit en ik denk dat die van zichzelf al het soort vacht hadden wat Bram heeft. Bij Bram weet ik bijna zeker dat hij vacht tot op de grond had gekregen. Maar er zijn volgens mij ook castraten die minder vacht hebben dan Bram nu heeft. Maar die waren dan denk ik ook al behoorlijk 'vachtloos' van tevoren. Ik zal het eens even gaan onderzoeken 8)
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:Als jij overtuigd bent van je gelijk dan zal ik de laatste zijn die gaat proberen jouw gedachtengang om te buigen :wink:
Mooi, dan begreep ik je toch helemaal verkeerd.
chrico
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
chrico schreef:Als jij overtuigd bent van je gelijk dan zal ik de laatste zijn die gaat proberen jouw gedachtengang om te buigen :wink:
Mooi, dan begreep ik je toch helemaal verkeerd.
:roll: dit is dus 1 van de redenen
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Stel dat Frenk ooit gecastreerd zou moeten worden, hoe zou een castratenvacht er dan bij een lhasa/shih vacht uit kunnen gaan zien?
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:Stel dat Frenk ooit gecastreerd zou moeten worden, hoe zou een castratenvacht er dan bij een lhasa/shih vacht uit kunnen gaan zien?
niet. Frenk krijgt geen castraatvacht want hij lijkt qua structuur niet op een Spaniel, Setter of Retriever.
Frenk
Zeer actief

Frenk schreef:Stel dat Frenk ooit gecastreerd zou moeten worden, hoe zou een castratenvacht er dan bij een lhasa/shih vacht uit kunnen gaan zien?
niet. Frenk krijgt geen castraatvacht want hij lijkt qua structuur niet op een Spaniel, Setter of Retriever.
Ok :ok: Dank voor de info!
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Hoe heet de vachtsverandering na castratie dan bij andere rassen/vachten :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Snoepie (x-ing Maltezer/Shih Tsu) kreeg een krullerige vacht na haar castratie met heel veel onderwol. Klitte direct en uiteindelijk bleek om de 3 maanden met de tondeuse eroverheen de enige oplossing. Er viel niet tegen op te kammen. :wink:

Marouck heeft last van veel onderwol, met name in haar nek en op haar achterhand. Ook pas na de castratie gekomen. En haar haar is stugger geworden.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
chrico
Zeer actief

Inge, Marouck is een herder ja, die kan geen castratenvacht hebben net zoals er ook geen castraten kunnen zijn die geen last van een castratenvacht kunnen hebben.

http://hondenforum.be/phpBB2/viewtopic. ... 44223b4294
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Frenk
Zeer actief

Inge schreef:Snoepie (x-ing Maltezer/Shih Tsu) kreeg een krullerige vacht na haar castratie met heel veel onderwol. Klitte direct en uiteindelijk bleek om de 3 maanden met de tondeuse eroverheen de enige oplossing. Er viel niet tegen op te kammen. :wink:
Frenk heeft volgens mij al de "overvloedige zachte vacht" waar ik vaak over lees :wink:. Volgens mij ook geen ondervacht, het is gewoon hetzelfde haar overal :19: En kammen is soms wel 2x per dag nodig, om te voorkomen dat er echt klitten in komen. Meer dan dat? :N: :mrgreen:

Vooralsnog is er nog geen reden om hem te castreren hoor, maar ik vroeg me gewoon af wat me te wachten zou kunnen staan als het wel zo ver zou komen...
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Contacteer:

chrico schreef:
Rosita Compagner schreef:ok, ik heb er geen verstand van. Er zijn honden met het type vacht zoals beschreven die géén castraatvacht krijgen.

Ik denk dat de meeste trimsalons dat wel weten :wink: misschien dat zij je het uit willen/kunnen leggen.
Waarom doe je zo min als iemand niet klakkeloos aanneemt wat je zegt :19:
Weet jij wel tegen wie je het hebt :wink:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”