miekmiek schreef:chrico schreef:miekmiek schreef:overigens moet ik wel zeggen, als één van mijn honden bijt is het einde verhaal voor ze. Wiens schuld het ook is. Ik heb een gezin en mijn kinderen gaan voor. Ook al is het de schuld van het kind, op dat moment vind ik het niet meer verantwoord om ze samen in huis te houden.
Ik vind dit altijd zo een moeilijke uitspraak en hoop dat men anders reageerd als men er ook daadwerkelijk voor komt te staan.
Je zou kunnen overwegen tot herplaatsen bijv
dat bedoel ik ook hoor, er gaat echt geen spuit in. maar hier kunnen ze dan niet blijven wonen, ik zou geen moment rust meer hebben.
Ik spreek dus uit ervaring (zie mijn verhaal eerder). En ik heb ook serieus (nou ja, ongeveer een uur

) gedacht aan herplaatsing. Maar Cody is niet echt een probleemhond in die zin dat hij situaties opzoekt. Als je hem met rust laat, is er helemaal niets aan de hand. Het wordt pas een probleem als mijn zoontje net zo met hem wil omgaan als met mijn meiden. Die zijn altijd in voor een knuffeltje en/of een spelletje. Bij Cody gaat het een paar minuten goed en dan komt zijn dominantieprobleem naar boven.
Ik heb het dus opgelost door Nick te verbieden met Cody om te gaan. Hij mag hem alleen aaien als ik erbij ben, hij mag niet op de grond zitten als Cody erbij is, hij mag niet knuffelen, zéker niet de armen om hem heen slaan, etc.
Zodra er vriendjes van Nick komen spelen gaat Cody de tuin in (hij gaat al uit zichzelf de tuin om in het verste hoekje te liggen zodra er bezoek komt, groot of klein

) en de kinderen mogen niet in de tuin spelen. Of binnen óf buiten de tuin.
Overigens, het hele felle is na zijn castratie wel duidelijk verminderd, maar bij Cody is het beslist niet alleen hormoon-gerelateerd. Hij heeft gewoon een wat moeilijker karakter dan de gemiddelde collie

.
Edit: even over een evt. herplaatsing: iedereen moet het voor zichzelf beslissen, maar ik heb gekozen voor Cody en als het dan niet helemaal wordt wat je verwacht, dan vind ik herplaatsing wel een makkelijke uitweg. Even gechargeerd: je krijgt een kind met een 'vlekje', ruil je die dan ook in voor een ander?
Extreme situaties daargelaten, zou ik proberen het beste van de situatie te maken en uiteindelijk blijkt het bij ons in de praktijk best wel mee te vallen. Oké, ik moet erg oppassen want Nick blijft een kind die onvoorspelbaar kan zijn (met zijn adhd en autistische achtergrond) maar tot nu toe kan ik er toch heel goed mee omgaan.