ranetje schreef:Inge O schreef:Golden Stanley schreef: De oefening werd pas opgeheven door het Vrij en daaraan gekoppeld de beloning met snoep (niet voor de oefening maar voor Vrij).
maar wat is dan de bedoeling van het belonen van de 'vrij' met snoep? vrij is op zich toch ook al een beloning?
Dat is inderdaad mijn uitgangspunt.
Door aan "vrij" snoep te verbinden gaat een beloning als heel snel "vrij" betekenen zonder dat dat de bedoeling is en zonder dat je ze feitelijk vij hebt gegeven.
Mijn honden (nou ja de meeste van hen) waren zeer tuk op de beloning.
Maar ik kon ze juist steadyness bijbrengen door alleen dan te belonen als er werd gedaan wat ik zei.
Ik geloof dat ik het in mijn vorige posting niet helemaal duidelijk heb gezegd

Een voerbeloning en "vrij" geven zijn echt twee zeer verschillende dingen voor mij.
Maar als jij (Sandra) het juist op een andere manier voor elkaar hebt gekregen, werkt dat kennelijk voor jouw honden beter?

Dit is mijn laatste reactie, want ik ga morgenvroeg op vakantie en ik ben nog bezig met inpakken en een bietje moe. Dus ik probeer het wat duidelijker uit te leggen alleen nog in dit berichtje.
De stembeloning is tijdens de uitvoer van de opdracht zelf. Om die steadyness aan te leren is dat juist niet gekoppeld aan de directe voerbeloning. Bij het Vrij geven (dat is inderdaad op zich al de beloning voor het opheffen van de oefening) mag de hond lekker even gek doen zonder speeltje, waarop vlak daarna de beloning volgt. Doordat je hond dan al een focus heeft naar jou en hij al gezien heeft dat je de beloning hebt, gaat hij uit zichzelf zitten of naast lopen. Dit mag je dan belonen met een voertje. Hoeft niet, mag.....ik gaf liever een speeltje op het laatst, omdat ik met Stan juist niet veel op voer wil doen. Whooper daarentegen heeft niets met speeltjes en apports, dus daar gebruikte ik wel een voertje bij. Whooper is trouwens ook zo'n hond die je beter niet met tussentijds belonen met voer een zit/blijf/uit zicht oefening kan aanleren, omdat hij echt helemaal doorslaat op dat voer. Wel op stem.
Bij een Blijf oefening op 2 tot 10 mtr. afstand bijv. mochten wij ook nooit een tussenvoertje droppen, omdat juist dan de kans te groot is dat de hond gaat staan en het commando uit zichzelf opheft. Je mocht er dan wel naar toe lopen en er naast gaan staan, maar niet tussendoor op voer belonen, maar juist wel op stem. Pas als er Vrij gegeven is, ff de stress eruit door met jou te dollen en dan een voertje.
Ik zal het maar niet over Whoop hebben, alles wat met tussendoor belonen wordt gedaan, werkt bij hem averechts. Hij is echt TE gefocussed op voer waardoor hij echt volledig de weg kwijt raakt. Dat belonen na afronding van de gehele oefening na Vrij geven, werkt voor hem vooral erg prettig omdat hij dan echt snapt dat de oefening klaar is en zijn snoeppie mag ontvangen.

Hij doet dan ook op zijn manier zijn stinkende best en is daardoor ook een stuk minder zenuwelijerig.