Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden fokken draait vooral om de centen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

lieke schreef:
Valerie schreef:
christo schreef: Toch blijft het punt, ik zie liever wat meer outcross, ook al betekend dat een generatie of drie, vier aan min of meer gemende nestjes. En ik zou heel graag zien dat daarvoor vanuit de rasverenigingen een programma wordt opgezet.
Dus de goede moeten weer eens onder de kwade lijden?
Nogmaals: ik weet niet hoe het met andere rassen gaat, maar ik heb de afgelopen jaren diverse voorbeelden van outcross binnen mijn ras gezien. Zo is de vader van mijn Lyndie een jaar of 4 een buitengewoon populaire dekreu (vererfde allemaal zeer gewilde eigenschappen zowel geestelijk als lichamelijk :wink: ) geweest. Hij is vorig jaar voorgoed naar Engeland gegaan. De colliewereld in Nederland wil hem niet meer gebruiken juist om inteelt te voorkomen.
Een andere bekende bm-dekreu zit om dezelfde reden in Hongarije, een derde dekreu in Denemarken.
Nog een andere fokker is deze zomer naar Frankrijk gegaan om een teefje van haar door een aldaar bekende dekreu te laten dekken (hij heeft overigens pas één keer eerder een Nederlands teefje gedekt). En een andere fokker is met een teefje naar Denemarken geweest. Regelmatig wordt er in Nederland uit Engeland 'nieuw bloed' ingevoerd.
Er worden al jaren regelmatig over en weer met Duitsland, België en Luxemburg honden uitgewisseld en zelfs Polen of Israël (een achternicht van Lyndie zit bij een fokker vlak buiten Jerusalem en wordt gebruikt om daar de lijn van nieuw bloed te voorzien :wink: ).
Dit zijn zo enkele voorbeelden die ik zo kan opnoemen.

Ik kan me niet voorstellen dat dit bij andere rashondenverenigingen veel anders zal zijn. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.
Ondanks alle horrorverhalen, ga ik er toch van uit dat het gros van de hondenfokkers, aangesloten bij een rasvereniging, echt wel het beste met hun ras voorheeft.
Ik denk/vermoed dat vanwege de mindere populariteit van het ras, dit er bij dobers niet zo aan toegaat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”