Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden fokken draait vooral om de centen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels
Aantal honden: 2

Honden fokken draait vooral om de centen

Ongelezen bericht door kawa2 »

Levien de Feijter
.
AMSTERDAM - De hondenfokkerij in Nederland is een regelrecht drama waarbij het in belangrijke mate gaat om de eer en de centen en niet om de gezondheid van de honden.

Dat is de conclusie van Genetic Counseling Services (GCS), een expertisecentrum voor het fokken en houden van gezelschapsdieren naar aanleiding van een Brits onderzoek van de BBC over misstanden in de hondenfokkerij. Daaruit blijkt dat veel honden puur op uiterlijk worden gefokt, waardoor een groot aantal last krijgt van genetische ziektes.

Kreupel

De Dierenbescherming bevestigt dat er sprake is van dezelfde misstanden in Nederland en pleit voor strengere regels voor hondenfokkers. "Het is hier zelfs mogelijk om met een kreupele, dove en blinde hond te fokken", zegt woordvoerder Erwin Virginia.

Het is een grensoverschrijdend probleem, aldus geneticus Ed J. Gubbels, verbonden aan GCS. In Nederland worden per jaar ongeveer 45.000 rashonden gefokt met een totale waarde van 32 miljoen euro. Uit onderzoek van Gubbels blijkt dat veertig procent hiervan kampt met erfelijke problemen. Een schrijnend voorbeeld is de erfelijke ziekte waarbij de schedel van de hond te klein is voor de hersens. "Bij het ras Cavalier King Charles heeft een op de acht deze aandoening. Uiteindelijk komen deze diertjes schreeuwend en kermend aan hun einde", zegt de geneticus.

Volgens Gubbels heeft een kleine harde kern het voor het zeggen in de hondenfokkerij. "Minder dan acht procent fokt meer dan de helft van alle rashonden. De rest van vaak goed bedoelende hondeneigenaren richt zich op deze kleine groep. Met alle problemen van dien." Dat de hondenfokkers in Nederland te weinig aandacht hebben voor de gezondheid van de honden wordt bevestigd door Erwin Virginia van de Dierenbescherming.

Volgens hem moeten er strengere regels komen. "Er zijn wel regels voor hondenfokkers, maar dat zijn regels die eisen stellen aan de omstandigheden waaronder gefokt wordt, zoals de grootte van de hokken." Op dit moment is het ministerie van Landbouw volgens Virginia bezig met een project dat een certificaat voor hondenfokkers verplicht stelt. Nederland telt ongeveer 1,7 miljoen honden, waarvan tussen de 8- en 900.000 rashonden.

--------------------------------------------------
het zou moi zijn als ze er daadwerkelijk ook iets aan kunnen doen
maar da zie ik nog niet gebeuren :neenee:
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Deze meneer Gubbels kan mooi praten maar kon onlangs niet vaststellen welke reu de vader was van een nestje op basis van DNA.
Waarbij bloed van moeder, pups én de twee mogelijke vaders aangeleverd was :denken: .
Dus laat hem eerst zijn eigen werk goed doen :19: .
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Is dit een nieuw bericht ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

zoals met alles, er zijn goede en minder goede(ik zeg het aardig toch :mrgreen: ) daar is niets nieuws aan :19:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

sirene schreef:Is dit een nieuw bericht ?
Yep, zie de website van de Telegraaf. Vandaag geplaatst.
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gaia »

Renske schreef:
Mwa dat de telegraaf het vandaag plaatst wil niet zeggen dat het nieuw is hoor. Volgens mij is dit al een tijd (zeg een paar jaar) aan de gang.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Gaia schreef:
Renske schreef:
Mwa dat de telegraaf het vandaag plaatst wil niet zeggen dat het nieuw is hoor. Volgens mij is dit al een tijd (zeg een paar jaar) aan de gang.
Natuurlijk speelt het al jaren. Alleen dit artikeltje is niet eentje die al langere tijd op internet staat, zo bedoel ik het.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Is dit niet de zelfde Hr.Gubbels die voorzitter van de RvB is geweest?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Renske schreef:
Gaia schreef:
Renske schreef:
Natuurlijk speelt het al jaren. Alleen dit artikeltje is niet eentje die al langere tijd op internet staat, zo bedoel ik het.
De draft functie in het content management systeem :wink: Heerlijk, je past even de tijd en datum aan, misschien nog even het bericht wat aanpassen, et voila 1 nieuw kranten artikel.

Typisch voorbeeldje komkommertijd. Wil niet zeggen dat die geachte meneer Hubbels dit niet recentelijk of slechts 5 minuten geleden gezegd kan hebben, maar trust me, dit bericht is niet "nieuw". Dit zijn nou niet de hotnieuws artikelen. Meestal tijdens of rond de komkommertijd komen ze met deze dingen aan.

-edit- volgens mij kan ik je ook nog vertellen welke contentmanagement systeem ze hebben ook.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

marian* schreef:Is dit niet de zelfde Hr.Gubbels die voorzitter van de RvB is geweest?
Jemig heet hij Gubbels joh :N:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
marian*
Erelid
Contacteer:

Rataplan schreef:
marian* schreef:Is dit niet de zelfde Hr.Gubbels die voorzitter van de RvB is geweest?
Jemig heet hij Gubbels joh :N:
Met een U :wink:
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Gaia schreef:Volgens mij is dit al een tijd (zeg een paar jaar) aan de gang.
Paar jaar?! Zo lang als er rashonden gefokt worden.........
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Honden fokken draait vooral om de centen

kawa2 schreef: De hondenfokkerij in Nederland is een regelrecht drama waarbij het in belangrijke mate gaat om de eer en de centen en niet om de gezondheid van de honden.

<knip>

Daaruit blijkt dat veel honden puur op uiterlijk worden gefokt, waardoor een groot aantal last krijgt van genetische ziektes.

<knip>

Volgens Gubbels heeft een kleine harde kern het voor het zeggen in de hondenfokkerij. "Minder dan acht procent fokt meer dan de helft van alle rashonden.
Ik heb er een paar zinnetjes uitgepikt die me opvielen.
Ik vind het knap dat je uit een Brits onderzoek van de BBC de comclusie kunt trekken dat de hondenfokkerij in Nl een drama is.
Het is zeker waar dat veel honden op uiterlijk worden gefokt. Als daar niet op gelet wordt ben je ook geen goede fokker toch ? Er wordt steeds meer op ziektes getest maar ik denk niet dat de oplossing is. Je kunt op een paar ziektes testen en dan honden uit gaan sluiten maar er duiken dan toch weer steeds nieuwe dingen op omdat je het percentage honden waar dan mee gefokt gaat worden nog meer verkleind.
Behalve controle op het aantal nesten van een hond (mn reuen) en strengere controle op het fokken van honden met afwijkingen zie ik geen enkele oplossing. Of we moeten terug naar de tijd dat uiterlijk minder belangrijk was maar werkcapaciteiten wel. En naar een strengere selectie (natuurlijke selectie) bij de geboorte en in de eerste levensmaanden.
Verplichte screening van alle nakomelingen van alle rassen en dan open en bloot in een database zou ook heel veel ellende schelen.

Die laatste zin vind ik ook wel erg opvallend. Minder dan 8% fokt meer dan de helft van alle rashonden. Over wat voor fokkers hebben we het dan ? Zijn dat dan wel goede fokkers ? Ik denk dan aan fokkers met 10tallen nesten per jaar :denken:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
marian*
Erelid
Contacteer:

sirene schreef:Die laatste zin vind ik ook wel erg opvallend. Minder dan 8% fokt meer dan de helft van alle rashonden. Over wat voor fokkers hebben we het dan ? Zijn dat dan wel goede fokkers ? Ik denk dan aan fokkers met 10tallen nesten per jaar :denken:
Ook onder de rashondenfokkers zitten broodfokkers,alleen staan die niet als zodanig te boek omdat ze rashonden fokken :wink:
En een aantal staat dan goed bekend omdat ze (veel) kampioenen afleveren.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:
sirene schreef:Die laatste zin vind ik ook wel erg opvallend. Minder dan 8% fokt meer dan de helft van alle rashonden. Over wat voor fokkers hebben we het dan ? Zijn dat dan wel goede fokkers ? Ik denk dan aan fokkers met 10tallen nesten per jaar :denken:
Ook onder de rashondenfokkers zitten broodfokkers,alleen staan die niet als zodanig te boek omdat ze rashonden fokken :wink:
En een aantal staat dan goed bekend omdat ze (veel) kampioenen afleveren.
Dat ben ik met je eens hoor. Er zijn fokkers die met stambomen fokken die er toch van moeten rondkomen. Het kan niet anders dan dat daar dingen gebeuren die niet gewenst zijn.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
marian*
Erelid
Contacteer:

Nanna schreef:En dan uiteindelijk de groep die fokt uit liefde voor het ras. Die verder kijken dan hun neus lang is en met zorg en oog voor alle details hun nesten fokken. Die honden uit durven te schakelen voor de fok,en ze dus niet puur als geldverdienmachientjes zien.
En zelfs dáár zitten broodfokkers tussen;fokkers die gewoon altijd een nest hebben liggen of een drachtige teef rond hebben lopen zijn voor mij ook broodfokkers.
Fokkers die dus zo veel honden rond hebben lopen dat ze altijd een keuze kunnen maken tussen een aantal honden voor het volgende nest.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Nanna schreef:"de fokker" bestaat natuurlijk niet. Je hebt verschillende soorten. De broodfokker die het rúk zal zijn welke reu hij op welke teef plempt als het maar oplevert.
De huiskamerfokker die de ballen van het ras afweet maar "een nessie" zo leuk fint foor de kids en de buurhond erop gooit die toevallig van hetzelfde ras is en zo'n leuke oogjes heeft. De huiskamerfokker die op vakantie wil naar Spanje en daar een nest een uitgelezen kans ter bekostiging voor vindt.
En dan de mensen die fokken voor de eer. Die nietsontziend zijn, alleen maar willen scoren op de show, hoe dan ook. Dat zijn ook vaak de figuren die álle shows afkarren. Die sjoemelen met gezondheid; want winnen is belangrijker.
En dan uiteindelijk de groep die fokt uit liefde voor het ras. Die verder kijken dan hun neus lang is en met zorg en oog voor alle details hun nesten fokken. Die honden uit durven te schakelen voor de fok,en ze dus niet puur als geldverdienmachientjes zien.
Prima omschreven :ok:

En dan zijn er nog enkele rasverenigingen die de mythe rondom 'goede fokkers' in stand houden en de pupkoper weet niet meer waar hij moet zijn :19:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

sirene schreef:Je kunt op een paar ziektes testen en dan honden uit gaan sluiten maar er duiken dan toch weer steeds nieuwe dingen op omdat je het percentage honden waar dan mee gefokt gaat worden nog meer verkleind.
Hier ben ik het ook mee eens. In de collie- en sheltiewereld wordt momenteel heel veel gepraat over het MDR-1 gen en er zijn steeds meer fokkers die ermee schermen dat zij hun honden hierop laten testen. Op zich niet erg, maar in Duitsland zijn bijvoorbeeld honden met dit gen al uitgesloten van de fok. Gaat dit in Nederland ook gebeuren? Misschien wel. En de genenpool wordt wel heel erg klein dan.
En hoe erg is het helemaal? Ik ben van mening dat het geen ziekte is, maar meer een soort 'handicap', een allergie. Oké, een hond die drager is, mag bepaalde medicijnen niet hebben, maar er zijn prima alternatieven voor deze medicijnen op de markt. En dan gaat het voornamelijk om cytostatica en narcosemiddelen die nou niet bepaald dagelijks gebruikt worden.
Dat er wordt gecontroleerd op CEA/PRA, HD (en evt. ED), ben ik helemaal mee eens. Dat zijn vreselijke ziektes/afwijkingen die ook nog eens sterk vererfbaar zijn.

Maar goed, ik heb geen verstand van andere rassen, heb wel tamelijk veel contacten in het colliewereldje. En ik zie toch dat verreweg de meeste fokkers maar één of twee nestjes per jaar hebben en buiten dat veelal zelf nog een (parttime)baan ernaast hebben om hun hobby te kunnen bekostigen. :wink:
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Waarom nou de fokkers aanpakken en niet de pretnesten, broodfokkers en oepsnestjes :19: er staat zelfs in dat 800.000 tot 900.000 van de 1,7 miljoen stamboom is. Dat is de helft!! Wanneer die andere helft aanpakken :19:
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

lieke schreef:
sirene schreef:Je kunt op een paar ziektes testen en dan honden uit gaan sluiten maar er duiken dan toch weer steeds nieuwe dingen op omdat je het percentage honden waar dan mee gefokt gaat worden nog meer verkleind.
Hier ben ik het ook mee eens. In de collie- en sheltiewereld wordt momenteel heel veel gepraat over het MDR-1 gen en er zijn steeds meer fokkers die ermee schermen dat zij hun honden hierop laten testen. Op zich niet erg, maar in Duitsland zijn bijvoorbeeld honden met dit gen al uitgesloten van de fok. Gaat dit in Nederland ook gebeuren? Misschien wel. En de genenpool wordt wel heel erg klein dan.
En hoe erg is het helemaal? Ik ben van mening dat het geen ziekte is, maar meer een soort 'handicap', een allergie. Oké, een hond die drager is, mag bepaalde medicijnen niet hebben, maar er zijn prima alternatieven voor deze medicijnen op de markt. En dan gaat het voornamelijk om cytostatica en narcosemiddelen die nou niet bepaald dagelijks gebruikt worden.
Dat er wordt gecontroleerd op CEA/PRA, HD (en evt. ED), ben ik helemaal mee eens. Dat zijn vreselijke ziektes/afwijkingen die ook nog eens sterk vererfbaar zijn.

Maar goed, ik heb geen verstand van andere rassen, heb wel tamelijk veel contacten in het colliewereldje. En ik zie toch dat verreweg de meeste fokkers maar één of twee nestjes per jaar hebben en buiten dat veelal zelf nog een (parttime)baan ernaast hebben om hun hobby te kunnen bekostigen. :wink:
Dat laatste vind ik altijd weer opvallend, vooronderzoeken moeder/ouder's en/ofevt dekgeld vader, kosten pups voor 8 wkn etc zou toch makkelijk betaald moeten kunnen worden van de verkoop v.d pups, lijkt mij. Of rekenen mensen dan ook dingen als, aankoop moeder/vader, levensonderhoud moeder/vader shows ed mee in hun kostenplaatje?
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

jidde schreef:Waarom nou de fokkers aanpakken en niet de pretnesten, broodfokkers en oepsnestjes :19: er staat zelfs in dat 800.000 tot 900.000 van de 1,7 miljoen stamboom is. Dat is de helft!! Wanneer die andere helft aanpakken :19:
Hoe eerder ze broodfokkers aanpkakken hoe beter, stamboom of niet.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Chione schreef:[Dat laatste vind ik altijd weer opvallend, vooronderzoeken moeder/ouder's en/ofevt dekgeld vader, kosten pups voor 8 wkn etc zou toch makkelijk betaald moeten kunnen worden van de verkoop v.d pups, lijkt mij. Of rekenen mensen dan ook dingen als, aankoop moeder/vader, levensonderhoud moeder/vader shows ed mee in hun kostenplaatje?
Volgens mij worden alle kosten, dus ook shows, meegerekend. En vergis je niet, er worden heel wat km afgereden voor shows (vaak ook buitenland), inschrijfgelden, cursussen, ringtrainingen, etc.
Natuurlijk heb je die onkosten ook als je een hond zuiver als huishond houdt, maar als fokker heb je natuurlijk wel diverse honden en dus die kosten in het veelvoud. Dekgeld is overigens bij collies niet zo erg hoog (ik heb gehoord van bedragen van 300-400 euro).
Ik heb wel eens horen berekenen dat een colliefokker 'eruit springt' als het een nest van minimaal 5 pups is.
Of het waar is, weet ik natuurlijk niet uit ervaring :wink: , maar zoals ik al zei: heel veel mij bekende fokkers bestaan uit een echtpaar waarvan 1 fulltime werkt en de ander vaak een parttime-baantje erbij heeft om alle onkosten te dekken.
Wat overigens ook niet erg is... hobbies kosten nu eenmaal geld :mrgreen: .
Afbeelding
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

Maar komt het dus voornamelijk door de shows,dat de honden voornamelijk op uiterlijk gefokt worden?(is gewoon een vraag).
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

eefje_ates schreef:Maar komt het dus voornamelijk door de shows,dat de honden voornamelijk op uiterlijk gefokt worden?(is gewoon een vraag).
Ik denk dat de vraag uit de 'markt' het ook heel sterk beïnvloedt. Zoals bij bassets: 'ach die oren zijn toch 'zóóó schattig' :roll: , en dus worden de oren groter en groter gefokt totdat de flappers over de grond slepen.
Of die uitpuilende oogjes bij pekinezen en andere rassen, 'toch zóóó vertederend', en dus worden die ogen uiteindelijk zo extreem dat het ronduit dierenmishandeling wordt.
En zelfs bij mijn ras: de laatste jaren wordt er toch naar mijn smaak te veel ingespeeld op de tendens 'hoe kleiner hoe schattiger' van het algemene publiek en zie ik teveel collies die richting formaat grote sheltie gaan. Zelfs reuen die dezelfde maat hebben als mijn teef Kyra :roll: .
En de nadruk dit ligt op de vachten. Ja, een langhaar collie hóórt lang haar te hebben. Graag zelfs, daar zit een groot deel van hun schoonheid in.
Maar zulke vachten waarmee ze precies op een schaap lijken met van dunne pootjes eronder :N: . Vreselijk gewoon. En nog ongelooflijk onhandig ook want als mijn Lyndie met haar castratenvacht door de bosjes struint, blijven er continue takken in haar broek of buikharen hangen en na elke wandeling ben ik een kwartier bezig om haar te ontklitten en ontbladeren :roll: . Niet leuk voor mij, maar zeker niet leuk voor haar. Het is soms echt een pijnlijke aangelegenheid!
Haar staartpunt dweilt over de straat en haar broek hangt daar maar een paar cm boven.
Leuk als je in de sneeuw of in de regen wandelt, maar niet heus... :evil:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

lieke schreef:
eefje_ates schreef:Maar komt het dus voornamelijk door de shows,dat de honden voornamelijk op uiterlijk gefokt worden?(is gewoon een vraag).
Ik denk dat de vraag uit de 'markt' het ook heel sterk beïnvloedt. Zoals bij bassets: 'ach die oren zijn toch 'zóóó schattig' :roll: , en dus worden de oren groter en groter gefokt totdat de flappers over de grond slepen.
Of die uitpuilende oogjes bij pekinezen en andere rassen, 'toch zóóó vertederend', en dus worden die ogen uiteindelijk zo extreem dat het ronduit dierenmishandeling wordt.
De "markt" bepaalt de rasstandaard niet en de "markt" loopt niet op elke show die er maar is :19: Die fanatiekelingen zoals Nanna ze al omschreef, die maken de verschillende rassen kapot :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Da's gewoon kijken bij de Raad een wie de stambomen worden uitgegeven, neem ik aan.
En grote fokkers hebben veel vingers in de pap. Zo werken die dingen.

Neemt niet weg dat er wat gedaan zou moeten worden aan foute fokkerij.
Daar zijn we het allemaal over eens.

De vraag is alleen: hoe?

Daar hebben we nog steeds geen antwoord op na al die jaren :(
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Xhrista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xhrista »

Het begint bij de kopers denk ik.Zo probeer ik het tenminste bij de SWH.
Als de fokkers nml. hun produkten niet kwijt raken,zullen ze toch iets anders moeten gaan doen.
Is bij Stamboom honden zo en ook bij de broodfok zonder stamboom.
Die fokkers zijn toch niet te verbeteren,die denken nml. dat ze het heel goed doen.

Gr. Christa
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

lieke schreef:

Dat er een Gen is gevonden waarmee je kunt zien of de hond bepaalde medicatie kan verdragen of niet, zou bij nader onderzoek nog kunnen uitwijzen dat dat gen een aanwijzing is voor mogelijk meerdere afwijkingen die veel ernstiger van aard zijn.
Dus als het al mogelijk is om de honden uit te sluiten zou ik dat als fokker doen denk ik :wink:
Voor zover ik heb begrepen komen uit een dekking waar maar één van de ouders het gen heeft ook weer honden die geen drager zijn.
Op die manier kan je de genenpool groot genoeg houden om niet heelemaal in strakke inteelt terecht te komen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lieke
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
lieke schreef:

Dat er een Gen is gevonden waarmee je kunt zien of de hond bepaalde medicatie kan verdragen of niet, zou bij nader onderzoek nog kunnen uitwijzen dat dat gen een aanwijzing is voor mogelijk meerdere afwijkingen die veel ernstiger van aard zijn.
Dus als het al mogelijk is om de honden uit te sluiten zou ik dat als fokker doen denk ik :wink:
Voor zover ik heb begrepen komen uit een dekking waar maar één van de ouders het gen heeft ook weer honden die geen drager zijn.
Op die manier kan je de genenpool groot genoeg houden om niet heelemaal in strakke inteelt terecht te komen?
Ik weet niet precies hoe de vererfbaarheid met het mdr-1 gen werkt. Wat ik wel weet is dat heel veel collies en shelties drager zijn. Honden die overigens gewoon gezond van lijf en leden zijn, alleen dus slecht reageren op medicatie. Sluit je deze honden uit bij fokken, hou je dus niet echt een gevarieerde genenpool over. Via Duitse fokkers hoor ik dat complete lijnen nu uitgesloten zijn van de fok. En als je er één ding uitfokt, fok je er vervolgens (met een klein aantal basisexemplaren) zo weer 5 nieuwe dingen in.
Of er andere afwijkingen via dit gen komen, weet ik niet maar ik waag het te betwijfelen omdat er al veel onderzoek (vnl. in Amerika) naar is gedaan bij verschillende hondenrassen die dit gen meedragen.
De gezondheid van elke hond behoort mijns inziens voorop te staan, nog voor schoonheid/uiterlijk en functionaliteit maar je kunt ook overdrijven.
Ik ben zwaar allergisch voor wespen- en bijensteken. Als ik dus word gestoken moet ik linea recta naar het ziekenhuis. Dit is een erfelijke overgevoeligheid. Had ik mezelf ook niet mogen voortplanten met het risico op overerfbaarheid op mijn kinderen...??? (zeg maar niets :N: :mrgreen: )
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

lieke schreef:
ranetje schreef:
lieke schreef:

Ik weet niet precies hoe de vererfbaarheid met het mdr-1 gen werkt. Wat ik wel weet is dat heel veel collies en shelties drager zijn. Honden die overigens gewoon gezond van lijf en leden zijn, alleen dus slecht reageren op medicatie. Sluit je deze honden uit bij fokken, hou je dus niet echt een gevarieerde genenpool over. Via Duitse fokkers hoor ik dat complete lijnen nu uitgesloten zijn van de fok. En als je er één ding uitfokt, fok je er vervolgens (met een klein aantal basisexemplaren) zo weer 5 nieuwe dingen in.
Of er andere afwijkingen via dit gen komen, weet ik niet maar ik waag het te betwijfelen omdat er al veel onderzoek (vnl. in Amerika) naar is gedaan bij verschillende hondenrassen die dit gen meedragen.
De gezondheid van elke hond behoort mijns inziens voorop te staan, nog voor schoonheid/uiterlijk en functionaliteit maar je kunt ook overdrijven.
Ik ben zwaar allergisch voor wespen- en bijensteken. Als ik dus word gestoken moet ik linea recta naar het ziekenhuis. Dit is een erfelijke overgevoeligheid. Had ik mezelf ook niet mogen voortplanten met het risico op overerfbaarheid op mijn kinderen...??? (zeg maar niets :N: :mrgreen: )
Ik zeg niets :mrgreen: :wink:
Vindt je dat daarom voor honden het zelfde moet gelden eigenlijk? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”