Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie heeft er ervaring met een heupgordel ?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Wie heeft er ervaring met een heupgordel ?

Ongelezen bericht door MJ »

Ik liep me ,tijdens het wandelen vanmiddag, te bedenken of het wat voor mij ,Maxi en Liam zou zijn....zo'n heupgordel.
Dust hoeft er niet aan vast hoor. :mrgreen:

Kan ik er ook een 10 meter lijn aan vast knopen ( als Maxi wel gewoon loskan en Liam aan de 10 meter lijn gaat in het bos ofzo) of wordt het dan erg onhandig met lopen....of net zo handig als dat je de 10 meter lijn in de hand hebt ? :N: :mrgreen:

Is er nog een gordel waarvan iemand zegt : Die moet je hebben qua kwaliteit ?

Barst alsjeblieft maar los met de positieve cq negatieve punten / ervaringen.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ik zou zelf een heupgordel niet fijn vinden want automatisch grijp je er toch met je hand naar dus dan heb je het nog dubbel. VErder een 10 meter lijn lijkt me dan al helemaal niet handig in een bos de hond blijft natuurlijk niet netjes op het pad dus ook dan moet je de lijn oprollen en weer loslaten of heb je zon flexi ding??
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik gebruik een heupgordel en mij bevalt het prima :ok:
Ik heb ervoor gekozen ivm schouderklachten en heb er twee speciale riemen bij die schokken opvangen wat ook weer beter was voor mijn schouder.
Wel gebruikte ik de gordel toen Orson er was hier in de buurt om de beurt en deed ik er nooit twee fila's tegelijk op drukke uitlaatijden aan.
Ik heb wel met beide honden er aan gelopen en dat ging ook prima maar dat was dan wel op een rustige tijd waarbij de hondne ook regelmatig los liepen.
MJ
Zeer actief

Sanne!! schreef:Ik zou zelf een heupgordel niet fijn vinden want automatisch grijp je er toch met je hand naar dus dan heb je het nog dubbel. VErder een 10 meter lijn lijkt me dan al helemaal niet handig in een bos de hond blijft natuurlijk niet netjes op het pad dus ook dan moet je de lijn oprollen en weer loslaten of heb je zon flexi ding??
Ik heb zowel een flexi als een gewone 10 meter lijn en natuurlijk een gewone lijn. :mrgreen:
De gewone 10 meter lijn gebruik ik voor de zgn losloopwandelingen (Liam loopt niet los, de andere twee wel :wink: ) ...dan heeft Liam niet elke keer de druk van de flex, meer gevoel van vrijheid ( denk ik) en ik moet gewoon af en toe even hink-stap-sprong doen en uitkijken dat ik geen snoekduik maak omdat de lijn om mijn benen zit. :mrgreen:

Hondjes moeten van mij ook op het pad blijven ( dit om jagen zoveel mogelijk te voorkomen bij Maxi ) dus dat van het pad af zou de strubbeling niet mogen zijn.
MJ
Zeer actief

tineke schreef:Ik gebruik een heupgordel en mij bevalt het prima :ok:
Ik heb ervoor gekozen ivm schouderklachten en heb er twee speciale riemen bij die schokken opvangen wat ook weer beter was voor mijn schouder.
Wat fijn dat het jou zo bevalt ,Tineke . :ok:
Ik heb geen schouderklachten of zo hoor maar aangezien ik Liam altijd vast heb dacht ik dat zo'n ding misschien wel handig was voor mezelf tijdens het wandelen..je handen vrij etc. Haha, ik moet echt even weer opnieuw wennen met wandelen. Normaal liep alles los bij me...en nu loop ik nog weleens te stuntelen met de riem of ojee,,ik heb die riem toch nog wel vast he :N: of dat ik met mijn sigaretje te dicht bij het nylon kom :mrgreen: ...went ook wel weer vanzelf hoor. :mrgreen:
Wel gebruikte ik de gordel toen Orson er was hier in de buurt om de beurt en deed ik er nooit twee fila's tegelijk op drukke uitlaatijden aan.
Ik heb wel met beide honden er aan gelopen en dat ging ook prima maar dat was dan wel op een rustige tijd waarbij de hondne ook regelmatig los liepen.
Ja okay ik snap het , Maxi zou in principe niet eens hoeven hoor... dat was meer een ideetje van ach: als ik toch aan zo'n ding denk kan Maxi er eventueel ook wel aan voor die kleine stukjes dat hij aangelijnd is. :wink:
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Ik hou dit topic in de gaten, zat er ook aan te denken er 1 aan te schaffen.
Tineke : als 1 van jou grote jongens een keer een sprintje trekt trekken ze je dan niet tegen de vlakte?
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Heul ff offtopic !
Marie-José schreef: of dat ik met mijn sigaretje te dicht bij het nylon kom :mrgreen:
MJ :boos: ben je weer begonnen !!!

:mep:
MJ
Zeer actief

Leane schreef:Heul ff offtopic !
Marie-José schreef: of dat ik met mijn sigaretje te dicht bij het nylon kom :mrgreen:
MJ :boos: ben je weer begonnen !!!

:mep:
Ja hoooooo maar met dat gemep ! Hij was al raak hoor ! :jank:
12 dagen heb ik het volgehouden, viel op zich best wel beetje mee (:mrgreen:) behalve dan dat ik me tonnetje rond vrat en elk uur van de klok zag 's nachts , slapen was drama...en ik vond het ook reuze saai allemaal. Slaat nergens op ..ik weet het. :roll: :mrgreen:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb een heupgordel (via hondenspul.nl) en die gebruik ik eigenlijk alleen op vakantie in Oostenrijk in de bergen. Daar vind ik het ideaal, heb dan mijn handen vrij tijdens het klimmen en afdalen en de honden zijn er helemaal aan gewend. Als het nodig is pak ik de riemen even vast om de honden te laten weten dat ze even moeten wachten (bijvoorbeeld als ik van de ene rots op de andere moet bij een afdaling) en dat snappen ze prima. Ik heb er gewoon nylon brede riemen bij die ik wel heb laten inkorten want ze waren nogal lang.
MJ
Zeer actief

LongFields schreef:Ik heb een heupgordel (via hondenspul.nl) en die gebruik ik eigenlijk alleen op vakantie in Oostenrijk in de bergen. Daar vind ik het ideaal, heb dan mijn handen vrij tijdens het klimmen en afdalen en de honden zijn er helemaal aan gewend. Als het nodig is pak ik de riemen even vast om de honden te laten weten dat ze even moeten wachten (bijvoorbeeld als ik van de ene rots op de andere moet bij een afdaling) en dat snappen ze prima. Ik heb er gewoon nylon brede riemen bij die ik wel heb laten inkorten want ze waren nogal lang.
en voor het doel waar ik het voor zou willen gebruiken ? Tijdens de "losloopwandeling" Liam aan zo'n ding. Lijkt jou dat wat of heb je daarmee zoiets van : daar zie ik de handigheid niet van in.

Hmmm...ik weet niet..ik ga er nog maar eens over nadenken. :denken:
Oh, dank je wel voor je link iig. :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Marie-José schreef:
LongFields schreef:Ik heb een heupgordel (via hondenspul.nl) en die gebruik ik eigenlijk alleen op vakantie in Oostenrijk in de bergen. Daar vind ik het ideaal, heb dan mijn handen vrij tijdens het klimmen en afdalen en de honden zijn er helemaal aan gewend. Als het nodig is pak ik de riemen even vast om de honden te laten weten dat ze even moeten wachten (bijvoorbeeld als ik van de ene rots op de andere moet bij een afdaling) en dat snappen ze prima. Ik heb er gewoon nylon brede riemen bij die ik wel heb laten inkorten want ze waren nogal lang.
en voor het doel waar ik het voor zou willen gebruiken ? Tijdens de "losloopwandeling" Liam aan zo'n ding. Lijkt jou dat wat of heb je daarmee zoiets van : daar zie ik de handigheid niet van in.

Hmmm...ik weet niet..ik ga er nog maar eens over nadenken. :denken:
Oh, dank je wel voor je link iig. :wink:
Met een hele lange lijn eraan lijkt hij me minder handig. Maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.
MJ
Zeer actief

LongFields schreef:
Met een hele lange lijn eraan lijkt hij me minder handig. Maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.
loop eens een rondje voor me vanavond. :cheer: :smile:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Marie-José schreef:
LongFields schreef:
Als je niet zo ver weg zou wonen, was het een optie. :mrgreen:
MJ
Zeer actief

LongFields schreef:
Marie-José schreef:
LongFields schreef:
Als je niet zo ver weg zou wonen, was het een optie. :mrgreen:
:mrgreen: :wink:
tineke

C@rmen schreef:Ik hou dit topic in de gaten, zat er ook aan te denken er 1 aan te schaffen.
Tineke : als 1 van jou grote jongens een keer een sprintje trekt trekken ze je dan niet tegen de vlakte?
Dat doen ze eigenlijk nooit :wink: ,ik heb er een speciale riem bij waar een soort van rek in zit ,maar wel heel sterk,zodat je dan alsnog zou kunnen afremmen.
Ik heb de riemen kado gekregen en weet niet waar ze vandaan komen helaas.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

bianca van storm heeft er eentje ;)
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Hutsje schreef:bianca van storm heeft er eentje ;)

hahaha dat wilde ik net zeggen, ik heb Bianca eens gevraagd, zij vindt het ook een fijn hulpmiddel
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

tineke schreef:
C@rmen schreef:Ik hou dit topic in de gaten, zat er ook aan te denken er 1 aan te schaffen.
Dat doen ze eigenlijk nooit :wink: ,ik heb er een speciale riem bij waar een soort van rek in zit ,maar wel heel sterk,zodat je dan alsnog zou kunnen afremmen.
Hmm ik ga het denk ik maar gewoon proberen voor de rondes hier in de wijk.
Is het niets dan verkoop ik 'm wel weer.
Volgens mij is het veel makkelijker om janus aan een heupgordel te doen als ik de wandelwagen ook nog mee heb, zo hou ik tenminste 2 handen vrij om te duwen. (spike loopt wel los of wikkel ik desnoods met riem aan de wandelwagen)

Heb je er een met een smalle of een brede band? Denk dat je met een brede rugband nog net meer steun hebt he
tineke

C@rmen schreef:
tineke schreef:
Hmm ik ga het denk ik maar gewoon proberen voor de rondes hier in de wijk.
Is het niets dan verkoop ik 'm wel weer.
Volgens mij is het veel makkelijker om janus aan een heupgordel te doen als ik de wandelwagen ook nog mee heb, zo hou ik tenminste 2 handen vrij om te duwen. (spike loopt wel los of wikkel ik desnoods met riem aan de wandelwagen)

Heb je er een met een smalle of een brede band? Denk dat je met een brede rugband nog net meer steun hebt he
Ik heb een smalle band maar inderdaad de brede geeft meer steun die heeft een vriendin van mij.
Ik deed op rustige tijden wel beide hondne eraan maar nooit op drukkere uitlaattijden en Orson en Rio zijn vrij braaf aan de riem dat scheelt ook denk ik.
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Kaiou is ook zo´n 10 meter lijn losloper. Ik heb van iemand zo´n heupgordel (met een rekbaar stuk) mogen proberen. Leek me lekker makkelijk, dat Kaiou kon doen wat ie wilde en ik had lekker mijn handen vrij (en inderdaad, lekker makkelijk sigaretje roken :wink:). Alleen heb ik gemerkt dat ik om de haverklap toch nog de lijn in mijn handen had: we moesten ergens oversteken, er kwam er kwam een fietser aan of een jogger, de lijn zat compleet om mijn benen, etc.
Nu toch maar weer de 10 meter in de hand, toch makkelijker :ok:
Afbeelding
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

kitty2 schreef:
Hutsje schreef:bianca van storm heeft er eentje ;)

hahaha dat wilde ik net zeggen, ik heb Bianca eens gevraagd, zij vindt het ook een fijn hulpmiddel
idd ik heb er een en hij bevalt goed. Ik heb hem gekocht om het trekken van Storm af te leren omdat hij enorme rukken maakte en ik mijn schouder geblesseerd had en ik moet zeggen dat het trekken er behoorlijk uit is gegaan. het voordeel van een heupgordel is dat de hond geen speelruimte krijgt en dus alleen DIE ruimte neemt die hij heeft. Je houdt je handen vrij. Ik vind de combinatie met een korte lijn (zo'n jachtlijntje bv) en een heupgordel het meest ideaal. Ik gebruik hem altijd als het de bedoeling is dat Storm in mijn buurt blijft en niet los mag. Op de camping bijvoorbeeld. Echt heel handig.
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

C@rmen schreef:
Die van mij is met een brede band. Ik vind het heerlijk dragen op die manier.
hovawart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawarts

Ongelezen bericht door hovawart »

Hoi

Het is voor mij en mijn hond een ideaal hulpmiddel.
Zelf heb ik er 2 in mijn bezit.
Heupgordel 1 heeft een flexibel koord van ruim 1,50 meter lang die gebruik ik voor het hardlopen met de hond, sluiting voorkant midden.
Heupgordel 2 daar zitten 2 d ringen aan voor links en rechts met kliksluiting die gebruik ik voor de langere wandelingen als er geen losloopgebied is of de honden nog aangelijnd moeten bepaalde tijden in het jaar.
en tevens is het een riem die je met een klik los hebt.
De heupgordel geeft mij het gevoel dat ik in een pittiger tempo door kan stappen en je handen en armen lekker kan laten mee wapperen.
leonie26
Actief

Ongelezen bericht door leonie26 »

Hoi!

Ik heb recentelijk ook een heupgordel gekocht. Op precies te zijn deze: heupgordel smal op hondenspul.nl. http://www.hondenspul.nl/Heupgordel-sma ... t_105.html Hij si heel stevig en degelijk met goede sluiting. Sorry als dit onder reclame valt en in strijd is met forumregels.

Ik gebruik hem momenteel met de clickertraining en dan vind ik het ideaal, want ik vond het moeilijk om en clicker en voertjes en lijn in mijn handen te houden. Ik ga hem hiernaast ook gebruiken om met Cheveyo te joggen, daarvoor heb ik een korte lijn met veering die ik met een carabiner vast maak.

Mbt wandelen buiten. Ik vind een lange lijn eraan niet handig want dan ga je struikelen, misschien met flexi wel, maar dat vind ik vervelende lijnen vanwege het schieten en altijd strak staan. Het is wel ideaal om je te realiseren dat je zelf best vaak geneigd bent om met de lijn te corrigeren, dus wat dat betreft is het wel goed om te gebruiken. Als mijn hond helemaal netjes altijd zou meewandelen (wat hij nog niet doet tegen mensen aan springen is nog steeds erg leuk en daarvoor wil ik toch de lijn kunnen inkorten) dan zou ik het wel gebruken, lekker makkelijk en vrij. Dan is missschien zo'n looplijn van 3 m die je op verschillende afstanden kan zetten een optie.

Succes ermee!
Groetjes Léonie
MJ
Zeer actief

Nou, ik dacht idd hetzelfde als Carmen...ik koop het maar en bevalt het niet dan verkoop ik het wel weer. :19:
Ik heb dezelfde gekocht als die jij hebt,Leonie. :wink:
Vanmiddag binnengekregen en even uitgeprobeerd.

De 10 meter lijn wordt 3x niks....had ik ook al wel verwacht. :oeps:
De flexi van 5 meter...dat gaat goed ! Tenminste....het rondje park dan.
Goed, daar ga ik met mijn gevoel..altijd druk op de lijn , dus niet echt het gevoel van de ( beperkte) vrijheid wat ie dan heeft. :oeps:
Maar ja...het liep ansich wel lekker. Je moet het niet doen als je met meerdere mensen wandelt of andere (vreemde) honden erbij....dan is die losse 10 meter lijn weer handiger omdat die over de grond sleurt dus anderen honden bezeren zich niet...met de 10 meter lijn is het trouwens ook niet handig wanneer je met anderen meeloopt kwam ik vanmiddag achter . (hè Esther ? :mrgreen: )....
Maar merendeel loop ik alleen...de flex er vanavond aan ging op zich wel goed...maar dat is maar 5 meter.
Morgen anders ook maar eens kijken naar een flex van 8 meter , wel die met band dan. Dat is mijn 5 meter flex ook en die vind ik wat safer als het die koordlijn.

Bedankt iig voor jullie ervaringen en tips. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”