Bijvoorbeeld bij de onderbreking staan de instructeurs dikwijls naast de plek waar de hond moet gaan liggen. Kai loopt dan heel snel om die mensen voorbij te zijn, als ik geluk heb dan gaat hij nog liggen, maar ver van die mensen weg, hij maakt soms ook een grote bocht. Ook met plaats zenden juist hetzelfde. Hij kent de oefening perfect, maar als de instructeur dichtbij staat dan durft hij die niet voorbij en gaat zo dicht mogelijk bij mij liggen.
Ik heb vandaag gemerkt dat het hem niet uitmaakt wie die persoon is, ook als die persoon gewoon een gezinslid is, dus iemand die hij vertrouwt en zeer goed kent, dan krijg je hetzelfde. Nu lijkt het mij langs 1 kant wel positief dat Kai ook zo op gezinsleden reageert omdat ik er dan veel op kan oefenen.
Maar hoe kan ik dit nu het beste aanpakken om hem vertrouwen te geven in mensen die bij op het terrein staan? Ik had daarstraks geprobeerd van de onderbreking te doen terwijl mijn moeder aan de zijkant staat, Kai wilde eerst niet vertrekken en na lang lokken vertrok hij eindelijk wel. Maar hij ging dan zo ver mogelijk van mijn moeder liggen. Ik had haar een snoepje gegeven om Kai te belonen als hij gaat liggen zodat hij die persoon dat opzij staat aan iets positiefs koppelt, maar hij wilde het snoepje niet aanemen en ging op zijn rug liggen.
Dus iemand nog idëeen?