De eerste keer dat Dana echt aangevallen is door een hond.
Ik kende het baasje en het hondje (Franse Buldog) al, en die mevrouw had haar altijd aan de lijn want (haar woorden: ) 'ze spoort niet, ze wil elke hond aanvallen.' Was bij de dierenarts om te kijken of het iets lichamelijks was enzo, kortom ze kwam op mij erg verstandig over.
Maar sinds een week laat ze het hondje gewoon los, onder invloed van haar vriend denk ik, die zo'n grote pikverlenger-hond heeft en daar het liefst de hele dag tegen staat te brullen

's Avonds laat loop ik dus met Dana, los. Ze liep keurig in de buurt, en plotseling komt dus dat kleintje eraan. Ze snuffelt even aan Dana, Dana draait haar koppie weg, en zonder (zichtbare) aanleiding duikt het beest er boven op. Ik was nét te laat met reageren, want Dana zette het al gillend op een rennen, luisterde niet meer, compleet in paniek. Hun grote hond ging er ook achter aan, maar deed niet veel, rende alleen maar mee voor de 'gezelligheid' denk ik.
Omdat het kreng dus niet ophield met jagen en bijten heb ik toen Dana dicht gnoeg in de buurt kwam haar omhooggegrist, terwijl ik dat eigenlijk nog nooit heb gedaan na ons vorige hondje hiermee verpest te hebben. Maarja, ze was zo bang, probeerde uit alle macht weg te springen over mn schouder, bulletje blijft om ons heen springen terwijl het baasje haar probeert te pakken. Enige twijfels of het hondje het echt wel zo gemeen bedoelde waren weg toen ze opsprong en mij eens even flink in mn hand beet waarmee ik Dana ondersteunde.
Achteraf had ik dat beest even een flinke trap moeten verkopen, maar het baasje leek zo geschrokken en ze probeerde haar wel te pakken, dus ik heb het niet gedaan. Ze verzekerde me dat hondje nooooiit meer los zou lopen, want ze baalde hier zo ontzettend van. Ze klonk nogal wazig, alsof ze nogal gedronken had. Okee dacht ik, kan gebeuren, niet leuk, maar okee. Heb Dana weer neergezet toen hondje was aangelijnd en ben weer doorgelopen.
Volgende dag zie ik haar naar de hei gaan met honden + vriend, en ze knipt verdomme die lijn meteen los als ze de hei opgaan

Die avond loop ik weer buiten, en wie dendert daar in de verte weer los dwars de straat over? Juist. Ben blijven wachten tot ze wat verder weg waren, toen weer gesnauw en geblaf, en de buurman die boos begint te schreeuwen. Was het kleintje over een hek de tuin in en bovenop een kat gesprongen, en die grote hielp vrolijk mee. Mevrouw had mij niet gezien, maar ik hoor haar weer haar excuses aanbieden, wel 4 keer, net zoals bij mij, en 'het zal nooooiit meer gebeuren, meneer.'
Argh. Nou weet ik dus niet hoe ik hier mee om moet gaan. Als ik dat beest een trap verkoop wanneer ze het weer flikt, hoe fout ben ik dan bezig?