Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Paracetamol Sharpei? Oplossing pag [3]

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik zou zaterdag naar een weekendarts (of je eigen DA gaan) om Metacam of Rimadyl te halen. Tenminste als je hond niet zieker is geworden, want dan zul je wel naar een DA moeten om er verder naar te laten kijken.
En mocht je bij mij in de buurt wonen (noord-Holland, regio IJmond), dan kun je altijd langskomen als de nood erg hoog is voor pijnstilling (Metacam).
Sterkte met je hond, hopelijk gaat het snel beter met haar.
purple_ikke
Actief
Mijn ras(sen): Sharpei

Ongelezen bericht door purple_ikke »

Nu 39.4! Gaat de goede kant op. En rymadil en metacam mag niet naast moderin geloof ik :wink:

ZO lekker slapen en om 4 uur wekkertje zetten en tempen
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

purple_ikke schreef:
Nanna schreef:Hieronder een foto van een opgezwollen achterpoot van een sharpei, dit kan een aanleiding zijn van hoge koorts/FSF bij de hond.
Afbeelding

meer over FSF of Shar Pei koorts kun je hier lezen.
http://www.tsjoeng-foe.nl/FSF.htm
Dit heeft ze altijd. Deze vochtbulten. NU zijn haar hele poten dik
het advies komt van degene die meer kennis van koorts bij de Shar-Pei heeft, dan zo'n 10 dierenartsen bij elkaar! Evenals de website waar de link van geplaatst werd, die is van haar website!

Casey, koortsaanvallen bij de Shar-Pei houden hebben een groot risico! Je moet je wel in FSF verdiept hebben om de consequenties hiervan te kunnen weten. ledematen (poten) die openbarsten en waarvan alle huid afsterft etc zijn bij FSF (als het dit is, maar het heeft er veel van weg) geen uitzondering. Bij langdurige koorts krijgen de nieren in dit geval sowieso schade. Ook Amyloidose wordt met vele koortsaanvallen in verband gebracht.

Je bericht is dan ook ongenuanceerd en deels ongefundeerd.
Tuurlijk is een nsaid geen aanrader bij cortico's. Isa krijgt overigens Moderin. Mijn voorkeur had het ook niet, maar die koorts moet weg! Zelf heb ik sinaspril in huis voor zo'n geval (nooit nodig gehad) maar Aafke verwijten dat ze haar hond vermoord (heeft) slaat nergens op.
Als je toch nog aan het studeren bent, en je wilt meepraten over FSF, verdiep je dan eerst eens in de materie!
:boos:
Laatst gewijzigd door yuki op 09 aug 2008 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Muk schreef:Ik zou zaterdag naar een weekendarts (of je eigen DA gaan) om Metacam of Rimadyl te halen. Tenminste als je hond niet zieker is geworden, want dan zul je wel naar een DA moeten om er verder naar te laten kijken.
En mocht je bij mij in de buurt wonen (noord-Holland, regio IJmond), dan kun je altijd langskomen als de nood erg hoog is voor pijnstilling (Metacam).
Aardig aangeboden, maar niet doen. Deze hond staat op prednison, en dat mag absoluut niet gecombineerd worden met geen enkele NSAID.

Ik hoop werkelijk dat TS op weg is naar een 24 uurs hospitaal, want het is erop of eronder. 40,5% is heel hoog, zeker omdat het niet met traditionele middelen (NSAIDS) aangepakt kan worden. Tel daarbij de vergiftiging met paracetamol. Deze hond moet dringend aan het infuus, en de temperatuur moet waarschijnlijk met ijs naar beneden gebracht worden.

Niet zelf gaan knutselen, hier moet even proffesioneel ingegrepen worden. Succes.

Kees
CKS
Zeer actief

yuki schreef: Bij langdurige koorts krijgen de nieren in dit geval sowieso schade. Ook Amyloidose wordt met vele koortsaanvallen in verband gebracht.
Ik weet idd niets van FSF, maar alles wat ik net gelezen heb en ook wat jij zelf zegt geeft aan dat paracetamol absoluut uit den boze is hier. Deze pei heeft -wat nieren betreft- alles al tegen, en dan ga je van alle nsaids precies die geven die het allerslechtst is voor de nieren? Natuurlijk moet de koorts naar beneden, maar niet met nsaids (wegens de prednison) en helemaal niet met paracetamol (allergiftigst voor de nieren zeker icm met prednison en andere ziekten die nierschade geven). Ik speculeer nu maar ik denk dat ijs de beste keuze was geweest hier.

Kees
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Casey schreef: Jij gaat vervolgens op inet roepen dat 'een paracetamolletje in een noodgeval geen kwaad kan'.
Waar?
Niet hier
marian* schreef:Geen paracetamol geven;wat je wel eventueel kunt doen is Ibuprofen geven.Paracetamol kan onherstelbare schade oplveren(alhoewel het met 1 keer niet uitmaakt) en Ibuprofen doet dat niet.
en hier ook niet
marian* schreef:Van 1 paracetamol gaat cq ging mijn hond niet dood
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Casey schreef:
Muk schreef:Ik zou zaterdag naar een weekendarts (of je eigen DA gaan) om Metacam of Rimadyl te halen. Tenminste als je hond niet zieker is geworden, want dan zul je wel naar een DA moeten om er verder naar te laten kijken.
Aardig aangeboden, maar niet doen. Deze hond staat op prednison, en dat mag absoluut niet gecombineerd worden met geen enkele NSAID.

Ik hoop werkelijk dat TS op weg is naar een 24 uurs hospitaal, want het is erop of eronder. 40,5% is heel hoog, zeker omdat het niet met traditionele middelen (NSAIDS) aangepakt kan worden. Tel daarbij de vergiftiging met paracetamol. Deze hond moet dringend aan het infuus, en de temperatuur moet waarschijnlijk met ijs naar beneden gebracht worden.

Niet zelf gaan knutselen, hier moet even proffesioneel ingegrepen worden. Succes.

Kees
Dat wist ik niet, dat dat niet samen ging, dus ik heb weer wat geleerd. In dat geval heb ik geen Metacam voor je. :mrgreen:
Hopelijk is het niet al te ernstig wat je hond mankeert.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Casey schreef:
yuki schreef: Bij langdurige koorts krijgen de nieren in dit geval sowieso schade. Ook Amyloidose wordt met vele koortsaanvallen in verband gebracht.
Ik weet idd niets van FSF, maar alles wat ik net gelezen heb en ook wat jij zelf zegt geeft aan dat paracetamol absoluut uit den boze is hier. Deze pei heeft -wat nieren betreft- alles al tegen, en dan ga je van alle nsaids precies die geven die het allerslechtst is voor de nieren? Natuurlijk moet de koorts naar beneden, maar niet met nsaids (wegens de prednison) en helemaal niet met paracetamol (allergiftigst voor de nieren zeker icm met prednison en andere ziekten die nierschade geven). Ik speculeer nu maar ik denk dat ijs de beste keuze was geweest hier.

Kees

onder de douche (niet ijskoud en langzaam koelen, beginnen met de poten) werkt ook goed. Of natte koude handdoeken
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Casey schreef:

Kees
de hond werd al gekoeld, maar dat was niet afdoende om de koorts te doen dalen...........
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
purple_ikke
Actief

ze heeft nu haar koelband om en een natte doek die om de zoveel minuten opnieuw nat worden gemaakt
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Wat mij verbaasd is dat paracetamol een NSAIDS is/benoemd word.
Als je sinaasappel in huis heb kan je dat geven, is ook koortsverlagend
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

De enige die mijn respect nog heeft in Sharpei-land is degene van wie hier een link geplaatst is, diezelfde persoon heeft dit advies gegeven...
Dus er mogen een hoop oetlullen komen die het nodig vinden een ander te feliciteren met het vermoorden van hun hond...zoek het even lekker uit :roll:

Isa heeft GEEN FSF dus je verhaaltje over de nieren die al slecht zouden zijn is kul. FSF is een ziekte an sicht waar je je in verdiepen moet dus daar zomaar wat over roepen wordt al snel van een bla-bla gehalte
CKS
Zeer actief

purple_ikke schreef:Nu 39.4! Gaat de goede kant op. En rymadil en metacam mag niet naast moderin geloof ik :wink:
Dat klopt. Paracetamol behoort echter tot precies dezelfde familie medicijnen. Dat mag dus ook niet samen met prednison. Alleen is paracetamol nog veel giftiger voor honden dan die andere twee: als die twee al niet mochten (inderdaad!) mag paracetamol nog veel minder.

Ik wil je wel mijn excuses aanbieden voor mijn te felle reactie eerst. Ik dacht dat jij gewoon eigenwijs was geweest en ondanks alle waarschuwingen toch paracetamol gegeven had. Helaas snap ik nu wat er gebeurd is. Je kreeg van iemand die jij vertrouwde een advies en dat heb je gevolgd. Helaas was dat echter wel een helemaal fout advies.

Vaak weten ervaringsdeskundigen heel veel over een bepaalde ziekte. De site van die persoon ziet er heel goed uit, dus dat lijkt zo te zijn. Maar het is niet voor niets dat een studie diergeneeskunde 6 jaar duurt. Het is niet alleen maar een rijtje ziektes uit je hoofd leren!

In dit geval kan die persoon veel weten over een bepaalde ziekte maar hij wist blijkbaar niet dat je prednison nooit mag combineren met dit soort medicijnen. En daarbij heeft hij nog een te hoge dosis (voor een gezonde hond zonder prednison!) voorgeschreven ook. Je kunt soms veel leren van ervaringsdeskundigen maar dit is de reden da je wel altijd moet checken met een echte arts. Iedere DA had je kunnen vertellen dat deze combinatie echt niet kon. De temperatuur moest naar beneden maar dat moest in dit geval met koeling, niet met koortsremmers.

Je hebt nu een vrij grote kans dat jouw hond nierschade opgelopen heeft. Ik hoop het uiteraard niet maar de kans is wel groot. Je moet in ieder geval géén paracetamol of andere pijnstillers meer geven. Ik zou je aanraden morgenochtend zo snel mogelijk naar een goede kliniek te gaan, en daar de situatie uitleggen. Ze moeten daar zsm de nieren onderzoeken, en jijzelf moet ook het plasgedrag goed in de gaten houden. Veel plassen of juist weinig is nu meteen reden voor groot alarm.

Ik hoop héél, héél erg dat alles goedkomt! Succes en sterkte.

Kees
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Naast de paracetamol zijn het juist ook NSAID's zoals Metacam en Rymadil die absoluut niet naast Prednison mogen...
De Pred zelf werkt al behoorlijk in op lever en nieren, daar bovenop de NSAID's en de schade is echt compleet. Ik geef Casey volkomen gelijk met deze reactie.......

Er zijn veel goede resultaten met ontstekingsremmende en pijnstillende produkten als dit:
http://www.degroeneos.nl/index.php/prod ... ompositum/

Is minder schadelijk en kan zonder gevaar gegeven worden aan honden die daarnaast Pred-middelen moeten gebruiken. De NSAID's kunnen hiermee al snel afgebouwd worden. Je kunt ook een speciaal produkt laten samenstellen bij dierenartsen zoals Leida Visée van Chiron Zeist of Tannetje Koning van de Oase.
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Casey schreef:
purple_ikke schreef:Nu 39.4! Gaat de goede kant op. En rymadil en metacam mag niet naast moderin geloof ik :wink:
Dat klopt. Paracetamol behoort echter tot medicijnenprecies dezelfde familie . Dat mag dus ook niet samen met prednison. Alleen is paracetamol nog veel giftiger voor honden dan die andere twee: als die twee al niet mochten (inderdaad!) mag paracetamol nog veel minder.

Ik ga niets goed praten maar Rimadyl en Metacam vallen onder de NSAID's en Paracetamol niet! In de humane geneeskunde mag dit eventueel samen gebruikt worden.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
marian*
Erelid
Contacteer:

ChantalBos schreef:maar Rimadyl en Metacam vallen onder de NSAID's en Paracetamol niet! In de humane geneeskunde mag dit eventueel samen gebruikt worden.
In de humane geneeskunde mag Paracetamol gewoon naast NSAID's als Celebrex en andere gebruikt worden.Ook als je Prednison of andere corticosteroiden gebruikt.
Afbeelding
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

ChantalBos schreef:
Casey schreef:
Dat klopt. Paracetamol behoort echter tot medicijnenprecies dezelfde familie . Dat mag dus ook niet samen met prednison. Alleen is paracetamol nog veel giftiger voor honden dan die andere twee: als die twee al niet mochten (inderdaad!) mag paracetamol nog veel minder.

Ik ga niets goed praten maar Rimadyl en Metacam vallen onder de NSAID's en Paracetamol niet! In de humane geneeskunde mag dit eventueel samen gebruikt worden.
Dat dacht ik ook al.....ik ken iemand die slikt prednison en daarnaasr ook behoorlijk wat paracetamol........ :denken: Maar voor mensen zal het wel anders zijn dan voor honden? :19:
Veel sterkte met je hond. Ik hoop dat ze gauw weer opknapt!
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
ChantalBos
Zeer actief

marian* schreef:
ChantalBos schreef:maar Rimadyl en Metacam vallen onder de NSAID's en Paracetamol niet! In de humane geneeskunde mag dit eventueel samen gebruikt worden.
In de humane geneeskunde mag Paracetamol gewoon naast NSAID's als Celebrex en andere gebruikt worden.Ook als je Prednison of andere corticosteroiden gebruikt.
Inderdaad, alleen wordt bij de cominatie NSAID en Prednison een maagbeschermer sterk geadviseerd
ChantalBos
Zeer actief

purple_ikke hoe is het nu met Isa?
marian*
Erelid
Contacteer:

ChantalBos schreef:
marian* schreef:
Inderdaad, alleen wordt bij de cominatie NSAID en Prednison een maagbeschermer sterk geadviseerd
Inderdaad,en de meeste gebruikers krijgen die ook meteen erbij voorgeschreven.
Afbeelding
Golden Stanley

purple_ikke
Actief

Ze heeft nu 39.1 en nog wat opgezette achterpoten. Heeft met een parelhoentje gegeten. Vandaag doen we het rustig aan alleen voor de plasjes naar buiten toe. En ik blijf de hele dag koelen met doeken.

Bedankt voor het vragen
mercedes2803
Zeer actief

[quote="Golden Stanley"]

Er zijn veel goede resultaten met ontstekingsremmende en pijnstillende produkten als dit:

[quote]

Dank je wel voor de tip en link :ok:
En toch vraag ik me af...
Als Rimpel onder een auto rent en echt zware pijnstilling nodig is dan zul je toch wat moeten ondanks dat hij om de twee dagen een kwartje prednison krijgt?
mercedes2803
Zeer actief

Casey schreef:
Iedere DA had je kunnen vertellen dat deze combinatie echt niet kon. De temperatuur moest naar beneden maar dat moest in dit geval met koeling, niet met koortsremmers.

Kees
Ze heeft, voordat ze mij belde, twee dierenartsen gebeld die er niets over wilden zeggen :wink: 'kom maar langs'
En ik begrijp ergens best dat een DA zegt dat je langs moet komen en telefonisch niet zomaar adviseert om maar dit-dat te geven, maar ze heeft heel duidelijk gevraagd of ze een paracetamol geven mocht naast moderin...geen enkele reactie van de beide dierenartsen

Dat ze daarna mij belt, ik haar adviseer hier een topic te openen en te zoeken op de zoekterm en achtereenvolgens op mijn advies een Sharpei-autoriteit belt (want dat IS degene van de link)
Is dan allemaal vrij logisch.
Als je geen auto tot je beschikking hebt kun je niet altijd alles.
Zowel ik als die andere persoon hebben beiden gezegd dat ze bij enige twijfel of achteruitgang TOCH gewoon naar de DA moest gaan maar dan wel heel duidelijk aan moest geven wat Isa krijgt aan Moderin want mijn inziens geven veel Dierenartsten de prednison-achtige middelen maar af alsof het snoepgoed is.
Daarnaast weten ze vaak maar weinig van WAT ze nou eigenlijk meegeven.

Ik en degene van de link zijn geen dierenartsen nee, en ik heb de ballen verstand van koorts en aanverwanten en pijnstillers dus ik heb hierin niets kunnen betekenen, maar weet wel naar wie ik door verwijs :wink:
Dat je dan in al je angst of je het allemaal wel goed doet gefeliciteerd wordt met het vermoorden van je hond is dan even too much :wink:
Maar je hebt je excuse aangeboden en dat vind ik dan wel weer getuigen van karakter :ok:
Golden Stanley

mercedes2803 schreef:
Golden Stanley schreef:

Als Rimpel onder een auto rent en echt zware pijnstilling nodig is dan zul je toch wat moeten ondanks dat hij om de twee dagen een kwartje prednison krijgt?
Laten we hopen voor Rimpel dat hem dat nooit overkomt, maar dit vind ik een moeilijk vergelijkbare situatie. Simpelweg, omdat ik zo'n ervaring zelf ook nooit hoop mee te maken. Ik doe alles in overleg met mijn dierenarts in Zeist, dus mijn reguliere mag in hoofdzaak diagnostiseren en wat hij voorschrijft, bespreek ik met Zeist. Ook om de schade er na zoveel mogelijk beperkt te houden. Ik denk dus wel met dit specifieke voorbeeld dat ik pijnstillingsinjectie zou toestaan...vooraf overlegt met Zeist wat er precies in gaat...
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

ChantalBos schreef:
Casey schreef:

Dat is waarom ik het aanhaalde en vind het jammer dat Casey daar niet op reageerde want paracetamol is geen NSAID zoals verondersteld werd.

Over het stuk van Hilje, ik denk dat dierenartsen vaak niet op de hoogte zijn van rasspecifieke aandoeningen en kenners van dat ras wel die weer niet op de hoogte is van bepaalde medicatie. Dan mag de studie 6 jaar duren maar als je in die 6 jaar over dit ziektebeeld 6 uur gesproken heb zal het mischien veel zijn. Dit is niet lullig bedoeld maar het is gewoon zo dat je in de praktijk het meeste leert vooral als je als dierenarts daar je interesse heb liggen. Dierenartsen zijn ook gewoon mensen net lsl in de humane wereld weet een huisarts ook niet alles en word je doorverwezen naar een specialist :wink: .
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

mercedes2803 schreef:
Golden Stanley schreef:

Blijft lastig, Caja kreeg een aanval van AM vlak na haar castratie.
Ze had dus dringend prednison nodig, maar zat vanwege de buikwond nog flink aan de pijnstillers.
De dierenarts heeft toen flink zitten dubben.
We zijn toen zo laag mogelijk met de prednison gaan zitten en de pijnstilling toch zo snel mogelijk weggelaten.
Prednison moest toen toch omhoog en ze is dus sneller van de pijnstilling af gegaan, dan je normaal zou doen.
Was niet ideaal en kiezen tussen twee kwaden :wink:

Het ging bij Caja overigens trouwens om flink wat meer prednison dan bij Rimpel :wink:
Afbeelding
purple_ikke
Actief

Isa gebruik om de dag 2 moderin ivm jeuk. Dit zou ik bij koorts niet zomaar weg kunnen laten want dan krabt ze zich kapot.

Is voor mij dus geen oplossing in ieder geval
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

purple_ikke schreef:Isa gebruik om de dag 2 moderin ivm jeuk. Dit zou ik bij koorts niet zomaar weg kunnen laten want dan krabt ze zich kapot.

Is voor mij dus geen oplossing in ieder geval
Dat is ook lastig, als ik Caja op dat moment geen prednison had gegeven dan was ze er nu zeer waarschijnlijk niet meer geweest.
Maar om het nu te combineren vanwege een pijnlijke poot, zou ik niet snel voor kiezen.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

mercedes2803 schreef: Dank je wel voor de tip en link :ok:
Dan heb je nog andere pijnstillers, opiaten (zoals butorfanol en tramadol). Maar laten we hopen dat Rimpel nooit onder een auto komt, lijkt me het beste voor iedereen ;)

Chrico schreef: Dat is waarom ik het aanhaalde en vind het jammer dat Casey daar niet op reageerde want paracetamol is geen NSAID zoals verondersteld werd.
Ik heb hier maar 1 sterk verouderd) boekje over pijnstilling bij hond en kat en daar staat paracetamol onder de NSAIDS, en ik wist eerlijk gezegd ook niet anders. Maar op Wikipedia staat inderdaad dat paracetamol wel vaak bij de NSAIDS genomen wordt maar dat strikt genomen niet is, omdat het amper anti-inflammatoire werking heeft (de AI in het woord NSAID).

Aan de andere kant is het werkingsmechanisme wel hetzelfde (blokkeren van de vorming van prostaglandines). Ook de bijwerkingen hebben veel met elkaar te maken, hoewel deze per nsaid wel verschillend zijn. EDIT: ik begin hier nu over te twijfelen, moet dit nog even nazoeken.

Uiteindelijk is bij de diergeneeskunde paracetamol helemaal niet relevant, omdat het wegens de bijwerkingen toch niet gegeven moet worden. Hoe het bij de humane geneeskunde zit heb ik geen idee van, ook niet of het bij mensen wel met prednison gecombineerd mag worden. Bij honden en katten iig niet.

groetjes,

Kees
Laatst gewijzigd door CKS op 09 aug 2008 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”