Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kipkarbonade
Moderator: moderatorteam
- xSuzannex
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezers
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
kipkarbonade
cas heeft net voor de tweede keer kipkarbonade gekregen
ik dacht net nog, jeetje hij doet er wel lang over dit keer, was al een tijdje aan het kluiven en nog niet eens de helft was op
tot ik me een halve minuut later omdraaide en hij dus het hele laatste stuk naar binnen heeft gewerkt
misschien wat overdreven, maar ik blijf het een beetje eng vinden
hij is er beslist niet in gestikt ofzo, maar kan dit kwaad?
kan hij hierdoor geen problemen krijgen als het straks in de darmen komt?
aangezien de laatste stukken bot niet echt gekauwt zijn
ik dacht net nog, jeetje hij doet er wel lang over dit keer, was al een tijdje aan het kluiven en nog niet eens de helft was op
tot ik me een halve minuut later omdraaide en hij dus het hele laatste stuk naar binnen heeft gewerkt
misschien wat overdreven, maar ik blijf het een beetje eng vinden
hij is er beslist niet in gestikt ofzo, maar kan dit kwaad?
kan hij hierdoor geen problemen krijgen als het straks in de darmen komt?
-
cherry
- Actief
-
Addy
-
cherry
- Actief
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- Rami
- Zeer actief
- xSuzannex
- Zeer actief
- Contacteer:
hij heeft tot nu toe 2x een kippenpoot (zo'n grote) gekregen, en vandaag voor de 2e keer kipkarbonade, ik probeer 1 a 2x per week wat te gevenRami schreef:En is 'ie wel al aan vlees met bot gewend? Heb je al eerder bijv. kippennekken en/of vleugels gegeven? Of eendennekken? Of geef je al een tijd kvv?
Zo ja, dan zou ik me geen zorgen maken. Het spijsverteringssysteem (met name de maagsappen) van Cas kan zo'n bot waarschijnlijk wel verwerken.
alle keren is het prima gegaan, ook mooie ontlasting, geen rare dingen
normaal gesproken krijgt hij FF en zo af en toe voor de lekker KVV
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
ik bedoel dus helemaal geen stukken bot in mijn huis. als ik al wat heb maak ik het kleinRami schreef:Maar een kipkarbonade is helemaal geen groot bot, toch?massam schreef:ik blijf het ook eng vinden en heb ik mijn omgeving al teveel rampverhalen gehoord, dus hier geen grote botten in huis..
Daarbij: kippenbotjes zijn sowieso vrij zacht. Het enige deel van de kip dat wat harder is zijn de poten.

- Rami
- Zeer actief
Een kipkarbonade bevat minder hard bot dan een poot of bout, dus 't zal allemaal wel loslopen.xSuzannex schreef:hij heeft tot nu toe 2x een kippenpoot (zo'n grote) gekregen, en vandaag voor de 2e keer kipkarbonade, ik probeer 1 a 2x per week wat te gevenRami schreef:En is 'ie wel al aan vlees met bot gewend? Heb je al eerder bijv. kippennekken en/of vleugels gegeven? Of eendennekken? Of geef je al een tijd kvv?
Zo ja, dan zou ik me geen zorgen maken. Het spijsverteringssysteem (met name de maagsappen) van Cas kan zo'n bot waarschijnlijk wel verwerken.
Let er anders gewoon even of of je hond niet verstopt raakt of gaat braken.
Oh, bedoel je dat.massam schreef:ik bedoel dus helemaal geen stukken bot in mijn huis. als ik al wat heb maak ik het kleinRami schreef:Maar een kipkarbonade is helemaal geen groot bot, toch?massam schreef:ik blijf het ook eng vinden en heb ik mijn omgeving al teveel rampverhalen gehoord, dus hier geen grote botten in huis..
Daarbij: kippenbotjes zijn sowieso vrij zacht. Het enige deel van de kip dat wat harder is zijn de poten.
Ik haal wel botten in huis hoewel dat altijd vleesbotten zijn, nooit kale botten. En ik geef geen dragende botten (poten) van grazers.
Er kan altijd wat misgaan maar probeer wel zoveel mogelijk uit te sluiten. Gaat al jaren goed.
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Ik doe het precies zoals Rami..
Vooral na Jakko's darmobstructie geef ik alleen nog maar jonge, zachte niet dragende botten.
kipcarbo is een perfekt , zacht, niet dragend bot, dus zou erg geschikt moeten zijn.
Een kippe poot is weer wél dragend, dus daarom geef ik liever een goed bevleesd kipkarkas of carbo's../ vleugels.
Maar dat is geheel gekoppeld aan de (darm)obstructie die Jakko destijds heeft gehad.
Alhoewel ik er bijna van overtuigd ben dat het aan zijn vergrote prostaat lag ipv *botwerk*.(een vergrote prostaat bemoeilijkt de stoelgang van een reu, denk maar aan de afgeplatte drollen).
Maar helemaal zeker weten doe ik dat niet, dus ik ben/blijf ook voorzichtig met betrekking op botwerk.(enkel zachte, niet dragende botten van jonge dieren).
Vooral na Jakko's darmobstructie geef ik alleen nog maar jonge, zachte niet dragende botten.
kipcarbo is een perfekt , zacht, niet dragend bot, dus zou erg geschikt moeten zijn.
Een kippe poot is weer wél dragend, dus daarom geef ik liever een goed bevleesd kipkarkas of carbo's../ vleugels.
Maar dat is geheel gekoppeld aan de (darm)obstructie die Jakko destijds heeft gehad.
Alhoewel ik er bijna van overtuigd ben dat het aan zijn vergrote prostaat lag ipv *botwerk*.(een vergrote prostaat bemoeilijkt de stoelgang van een reu, denk maar aan de afgeplatte drollen).
Maar helemaal zeker weten doe ik dat niet, dus ik ben/blijf ook voorzichtig met betrekking op botwerk.(enkel zachte, niet dragende botten van jonge dieren).

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
Gekookt wél, ongekookt niet..cherry schreef:ik heb altijd ehoord dat kippebotjes niet goed zijn omdat ze splinteren
maar heb ik gehoord he of het zo is![]()
ziet er altijd wel scherp uit vind ik
Kippebotten zijn juist zeer geschikt als beginnerbot(wel rauw uiteraard).
Als je botten kookt worden ze knoerhard en kunnen ze splinteren met alle gevolgen van dien.

- Rami
- Zeer actief
-
Golden Stanley
'Ons' herplaatsertje eet sinds dinsdagavond met de andere hond mee. Kalkoennek en runderstrot, alles dik bevleesd en doet alsof het nooit iets anders gehad heeft. Prima ontlasting. Met kipkarbonades loop je erg weinig risico, hoor. Zijn prima beginners RMB's.xSuzannex schreef:hij heeft tot nu toe 2x een kippenpoot (zo'n grote) gekregen, en vandaag voor de 2e keer kipkarbonade, ik probeer 1 a 2x per week wat te gevenRami schreef:En is 'ie wel al aan vlees met bot gewend? Heb je al eerder bijv. kippennekken en/of vleugels gegeven? Of eendennekken? Of geef je al een tijd kvv?
- Rami
- Zeer actief
Hé, herplaatsertje? Vertel!Golden Stanley schreef: 'Ons' herplaatsertje eet sinds dinsdagavond met de andere hond mee. Kalkoennek en runderstrot, alles dik bevleesd en doet alsof het nooit iets anders gehad heeft. Prima ontlasting. Met kipkarbonades loop je erg weinig risico, hoor. Zijn prima beginners RMB's.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Ik ben niet erg goed op de hoogte van de topografie van de kipwendy71 schreef:Een kippe poot is weer wél dragend, dus daarom geef ik liever een goed bevleesd kipkarkas of carbo's../ vleugels.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, op zich niet..Rami schreef:@Wendy: ik moest ook aan jouw Jacco denken toen ik schreef: er kan altijd iets mis gaan maar dat je wel het een en ander kunt proberen uit te sluiten.
Op zich had jij toch geen echt groot/hard bot gevoerd toch, toen Jacco's darmen verstopt zaten?
Ik houd daar zowieze rekening mee(nu nog meer
Toch denk ik die vergrote prostaat zijn stoelgang dusdanig heeft bemoeilijkt dat hij problemen heeft gekregen..
Ik gaf/geef ook nooit kale botten, enkel zeer goed bevleesd.
Ik geef rmb's niet als gehele maaltijd, altijd iets van spiervlees, orgaan of pens erbij.
Het gaat weer goed, geen problemen meer gehad tot nu toe(afkloppen

- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
Klopt, de carbo is het deel boven de drumstick.tekkel schreef:Ik ben niet erg goed op de hoogte van de topografie van de kipwendy71 schreef:Een kippe poot is weer wél dragend, dus daarom geef ik liever een goed bevleesd kipkarkas of carbo's../ vleugels.maar is de carbo niet gewoon het dijbeen? Wat boven de poot/drumstick zit? Dus wel degelijk dragend?
Drumstick is wel dragend, en de carbo niet.
Sorry, meer kan ik er niet van maken.

- Rami
- Zeer actief
-
C@rmen
tekkel schreef:Ik ben niet erg goed op de hoogte van de topografie van de kipwendy71 schreef:Een kippe poot is weer wél dragend, dus daarom geef ik liever een goed bevleesd kipkarkas of carbo's../ vleugels.maar is de carbo niet gewoon het dijbeen? Wat boven de poot/drumstick zit? Dus wel degelijk dragend?
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
Re: kipkarbonade
even als aanvulling wat er al staat, een hond kauwt niet maar knaagt en kraakt, best mogelijk dat hij het bot al links en rechts in zijn bek heeft gekraakt en dan slikken ze het vaak in 1 keer door, kan geen kwaad.xSuzannex schreef: kan hij hierdoor geen problemen krijgen als het straks in de darmen komt?
Soms braken ze het ook weer uit als het te groot is voor de maag om te verteren.

-
Golden Stanley
Dat is een heel lang verhaal.Rami schreef:Hé, herplaatsertje? Vertel!Golden Stanley schreef: 'Ons' herplaatsertje eet sinds dinsdagavond met de andere hond mee. Kalkoennek en runderstrot, alles dik bevleesd en doet alsof het nooit iets anders gehad heeft. Prima ontlasting. Met kipkarbonades loop je erg weinig risico, hoor. Zijn prima beginners RMB's.
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=144294
Inmiddels is ze weer terug van het fantastische proefadres, omdat het helaas niet ging. Die beproeving werd haar iets teveel in dat koppie. Ze krijgt een blijvend thuis bij mijn zus en wordt zo'n beetje een familiehondje. Krijgt van mij nu ook de RMB's, omdat ze nooit anders gedaan lijkt te hebben. Je zal vast nog wel foto's zien zo af en toe...
- xSuzannex
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Golden Stanley
- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb altijd begrepen dat de poot wel dragend is(drumstick) en de carbo niet eerlijk gezegd..tekkel schreef:Ik dacht 'lamagaan', maar jij kon het blijkbaar niet latenInge O schreef:euhh, rare kip dan, als die een niet dragend dijbeen heeft![]()
.
De botjes in een carbo zijn een stuk *fijner* dan de drumstick..
Wie schept helderheid in de duisternis?

- Rami
- Zeer actief
Ja, het is zeker dragend bot. Maar er zit meer vlees om het stuk dijbot dan bij een drumstick, vandaar misschien dat het toch anders 'kraakt'. (Voor een hond, uiteraard...Inge O schreef:ikkewendy71 schreef:Ik heb altijd begrepen dat de poot wel dragend is(drumstick) en de carbo niet eerlijk gezegd..tekkel schreef:Ik dacht 'lamagaan', maar jij kon het blijkbaar niet latenInge O schreef:euhh, rare kip dan, als die een niet dragend dijbeen heeft![]()
.
De botjes in een carbo zijn een stuk *fijner* dan de drumstick..
Wie schept helderheid in de duisternis?.
een dijbeen draagt de kip en is dus gewoon dragend, punt![]()
.
- Rami
- Zeer actief
Jij? Eigenwijs?Inge O schreef:
oh, maar ik zeg ook niets over het feit dat een hond het niet zou mogen eten hoor, ik was alleen wat eigenwijs over het 'dragen' zelf![]()
.
(Ik bedoelde met mijn opmerking dat ik wel denk te snappen wat Wendy bedoelt. Zo'n drumstick is een lange recht bot met maar weinig vlees, dat 'eet' anders dan een carbo. Overigens vind ik poten van gevogelte en kleine dieren zoals hazen en konijnen niet te hard, tenminste, mijn honden hebben er niet of nauwelijks moeite mee).
- Rami
- Zeer actief
Dat merk ik idd al als ik scharrelkip/biologische kip geef, botten zijn harder dan de 'gewone' slachtkippen. Botten van wild konijn zijn ook harder dan die van tamme.Inge O schreef:
van konijnen en kippen al helemaal niet - door het complete gebrek aan beweging tijdens de opfok zijn hun botten zo broos dat ze vaak spontaan breken.