Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Martin Gaus cursus Amsterdam (update Examen)

Moderator: moderatorteam

Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Van die test ben ik met je eens, vandaar dat ik hem geweigerd heb bij mijn honden, was ook geen enkel probleem :wink:
Jouw hond dus jij bepaalt maar dan wel kunnen motiveren :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Gaia schreef:Dag 3

Het was gelukkig een wat koelere dag, ten opzichte van vrijdag dan. Aan Gaia was dat ook echt merkbaar en Juno, tsja, dat blijft toch een geval apart.
Koeler? :denken:
Ah in de buurt van Amsterdam kennelijk wel :wink:
Gaia schreef:Nadat we de hondjes uitgelaten hadden en op een koele plek in de bench gedaan hebben zijn we snel naar binnen gegaan voor de theorieles. Deze keer ging het om hondentaal. Rangorde gevechten en hoe dat er uit ziet. De houding van een dominant agressieve hond en een angst agressieve hond. Wolven met honden en honden met wolven. Spelen en pups. Het was best een interessante les. Met name om te zien dat wolven nog prima uit de voeten kunnen met honden en omgedraaid. Die hele communicatie lijn is nog precies hetzelfde. Volgens hem moet je rangorde gevechten laten gaan bij andere honden mits je het zelf dus niet vertrouwd. Ben ik het niet zo mee eens omdat ik persoonlijk dus geen nut zie in het rangorde bepalen van een hond die je misschien maar 1 keer ziet. Meer een persoonlijk verschil. Ook heeft hij laten zien hoe je het beste twee honden uit elkaar haalt. Iets wat toch best wel nuttig en handig is.
Lijkt me heel leuk en interessant geweest. Waren dat video's (o.i.d.)
Die rangorde gevechten laten gaan zie ik ook niet zo eigenlijk.
Ik ben wel benieuwd naar de argumentatie.
Voor mijn gevoel is er tussen twee honden die niet in dezelfde groep horen hooguit een tijdelijke rang waarbij het laten gaan van de "rangbepaling" van mij best mag, zolang het bij een ritueel blijft.

Hoe moet je de honden volgens hem uit elkaar halen bij een gevecht? ( :denken: dan laat je het dus toch niet gaan??????????)
Gaia schreef:De oefening bestonden uit aandachts oefeningen zoals beschreven bij dag twee. Verder de zit, daarna de zit en wacht. Voordeel is dat ik met Gaia al een tijd train, nadeel is dat ik met Gaia al een tijd train. Als ik namelijk de blijf oefening doe, moet Gaia af liggen. Nu dus zitten, iets wat voor die hond vreselijk verwarrend was.

De aandachts oefening kwam hij naar me toe en zei dat ik minder hard moest werken voor haar aandacht. Ik was bezig met tempo wisselingen, bochtjes, staan blijven op een vrij rap tempo. Alleen scherpe bochten omdat ze anders de lat waar op de aandacht geeft steeds hoger legt en dit zeer zeker niet de bedoeling is. Geprobeerd en toen de oefening over was gaf ze me plots alle aandacht.
Het dikgedrukte snap ik niet helemaal.
Moest je van de trainer niet meer de snelle wendingen maken, maar tijdens het lopen alleen af en toe een scherpe bocht naar links of naar rechts maken?
Dus dat je jezelf minder uitslooft zeg maar en de hond aanspoort om gewoon zich aan jou aan te passen.
Gaia schreef:Toen was de zit, Gaia deed prima haar best om mij te negeren dus negeerde ik haar ook. De instructeur gaf haar het commando en het was meteen plop, ze zit. De rothond :pffff: Volgende keer moest ik een brokje langs d'r neus halen om te kijken of die focus weg kan. Hehe, nu ken ik mijn hond wel een ietepiete beetje en die focus was perfect geacteerd. :mrgreen:

Daarna ging het plotseling eigenlijk perfect met de aandacht. Ik kreeg het volop. Zit, click, zit click. Toen de wacht oefening. Afgesproken met de instructeur (omdat ik het al aangeleerd heb met blijf) om dit commando blijf te maken. Mijn blijf oefening ging ongeveer zo, "zit, blijf, nee zit, blijf, nee zit, blijf." Even wachten en toen geclickt met een koekje. Vervolgens het hele riedeltje weer opnieuw. Vanavond dus echt even hard op de zit en blijf oefenen. Ze heeft nog geen stap verzet, alleen deed ze het net niet goed.

Al met al een erg leuke les.
Dat "wacht" commando mag bij jou "blijf" heten begrijp ik.
Jij gebruikte dat al voor Gaia bij de "af en blijf"?
Misschien heeft Gaia het commando "blijf" zo sterk verbonden aan de "af en blijf" dat ze het commando "af" niet meer hoort?
Als dat zo is dan kan het commando "zit" misschien helemaal niet gecombineerd worden met "blijf" omdat ze daar dan totaal van in de war raakt? Ik begrijp tenminste dat ze wel op "zit" gaat zitten, maar zodra je "blijf" zegt gaat liggen?
Of bedoel je het anders.
In dat geval alleen maar "zit" zeggen?

Ik probeer het een beetje voor me te zien en te kijken hoe ik het op zou lossen :wink:
Vind het hartstikke leuk dat je er zo uitgebreid over vertelt :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

ranetje schreef:
Gaia schreef:Dag 3

Het was gelukkig een wat koelere dag, ten opzichte van vrijdag dan. Aan Gaia was dat ook echt merkbaar en Juno, tsja, dat blijft toch een geval apart.
Koeler? :denken:
Ah in de buurt van Amsterdam kennelijk wel :wink:

Luchtvochtigheidgraad was iets lager.
ranetje schreef:
Gaia schreef:Nadat we de hondjes uitgelaten hadden en op een koele plek in de bench gedaan hebben zijn we snel naar binnen gegaan voor de theorieles. Deze keer ging het om hondentaal. Rangorde gevechten en hoe dat er uit ziet. De houding van een dominant agressieve hond en een angst agressieve hond. Wolven met honden en honden met wolven. Spelen en pups. Het was best een interessante les. Met name om te zien dat wolven nog prima uit de voeten kunnen met honden en omgedraaid. Die hele communicatie lijn is nog precies hetzelfde. Volgens hem moet je rangorde gevechten laten gaan bij andere honden mits je het zelf dus niet vertrouwd. Ben ik het niet zo mee eens omdat ik persoonlijk dus geen nut zie in het rangorde bepalen van een hond die je misschien maar 1 keer ziet. Meer een persoonlijk verschil. Ook heeft hij laten zien hoe je het beste twee honden uit elkaar haalt. Iets wat toch best wel nuttig en handig is.
Lijkt me heel leuk en interessant geweest. Waren dat video's (o.i.d.)
Die rangorde gevechten laten gaan zie ik ook niet zo eigenlijk.
Ik ben wel benieuwd naar de argumentatie.
Voor mijn gevoel is er tussen twee honden die niet in dezelfde groep horen hooguit een tijdelijke rang waarbij het laten gaan van de "rangbepaling" van mij best mag, zolang het bij een ritueel blijft.

Hoe moet je de honden volgens hem uit elkaar halen bij een gevecht? ( :denken: dan laat je het dus toch niet gaan??????????)
Dat was een dvd inderdaad erg goed en interessant om te zien.

Zijn beargumentatie was dat met een rangorde gevecht er eigenlijk niets gebeurd behalve een hoop lawaai maken. Daarnaast duren ze ook niet zo lang. Als het allebei om sociale honden gaat.

Hij gaf heel sterk aan, als je instinct zegt dit gaat niet goed. Dan moet je in samenwerking met de andere eigenaar de hond onder z'n buik bij z'n liezen optill en naar achteren trekken. Dit moest ook goed getimed worden omdat je anders zelf wonden veroorzaakt. Tevens moesten er bij AmStaff's en Bullterriers breaksticks gebruikt worden.

Kijk ik ben het er niet mee eens omdat ik gewoon het nut er niet van inzie om een gelegenheidsroedel een beetje hun rangorde issues uit te laten vechten. Bij mijn eigen honden (mocht het ooit gebeuren) is dat natuurlijk een ander verhaal. Als ik erbij ben ga ik wel even kijken hoe dat het gaat etc etc en een plan van aanpak bepalen.
ranetje schreef:
Gaia schreef:De oefening bestonden uit aandachts oefeningen zoals beschreven bij dag twee. Verder de zit, daarna de zit en wacht. Voordeel is dat ik met Gaia al een tijd train, nadeel is dat ik met Gaia al een tijd train. Als ik namelijk de blijf oefening doe, moet Gaia af liggen. Nu dus zitten, iets wat voor die hond vreselijk verwarrend was.

De aandachts oefening kwam hij naar me toe en zei dat ik minder hard moest werken voor haar aandacht. Ik was bezig met tempo wisselingen, bochtjes, staan blijven op een vrij rap tempo. Alleen scherpe bochten omdat ze anders de lat waar op de aandacht geeft steeds hoger legt en dit zeer zeker niet de bedoeling is. Geprobeerd en toen de oefening over was gaf ze me plots alle aandacht.
Het dikgedrukte snap ik niet helemaal.
Moest je van de trainer niet meer de snelle wendingen maken, maar tijdens het lopen alleen af en toe een scherpe bocht naar links of naar rechts maken?
Dus dat je jezelf minder uitslooft zeg maar en de hond aanspoort om gewoon zich aan jou aan te passen.
Juist ik moest me minder uitsloven zij moest zich meer aanpassen. Overbodig om te zeggen dat ze het er niet mee eens was. Of het beter is of niet, daar ben ik nog niet over uit. Natuurlijk is het goed om de hond aan jou aan te laten passen, maarrrr dit is niet een doorsnee Duitse Herder die een lekkere will to please heeft. Deze hond houd van actie en zodra je dat element implementeert leert ze als een spons.
ranetje schreef:
Gaia schreef: Daarna ging het plotseling eigenlijk perfect met de aandacht. Ik kreeg het volop. Zit, click, zit click. Toen de wacht oefening. Afgesproken met de instructeur (omdat ik het al aangeleerd heb met blijf) om dit commando blijf te maken. Mijn blijf oefening ging ongeveer zo, "zit, blijf, nee zit, blijf, nee zit, blijf." Even wachten en toen geclickt met een koekje. Vervolgens het hele riedeltje weer opnieuw. Vanavond dus echt even hard op de zit en blijf oefenen. Ze heeft nog geen stap verzet, alleen deed ze het net niet goed.

Al met al een erg leuke les.
Dat "wacht" commando mag bij jou "blijf" heten begrijp ik.
Jij gebruikte dat al voor Gaia bij de "af en blijf"?
Misschien heeft Gaia het commando "blijf" zo sterk verbonden aan de "af en blijf" dat ze het commando "af" niet meer hoort?
Als dat zo is dan kan het commando "zit" misschien helemaal niet gecombineerd worden met "blijf" omdat ze daar dan totaal van in de war raakt? Ik begrijp tenminste dat ze wel op "zit" gaat zitten, maar zodra je "blijf" zegt gaat liggen?
Of bedoel je het anders.
In dat geval alleen maar "zit" zeggen?
Klopt, op de basis speuren bij de knpv moet de hond onaangelijnd drie minuten blijven liggen op een door de keurmeester aangewezen plaats. De geleider moet uitzicht zijn en na drie minuten "meelopen" met de insluit oefening. Als de hond toch moet liggen, waarom dan de oefening in zit uitvoeren? :wink:
Dat van zit is wel een hele goede, ga ik de volgende keer eens uitproberen.
ranetje schreef:Ik probeer het een beetje voor me te zien en te kijken hoe ik het op zou lossen :wink:
Vind het hartstikke leuk dat je er zo uitgebreid over vertelt :ok:
Gaarne spuw uw ideeën! Dit is voor mij een nieuwe discipline waar ik echt de ballûh verstand van heb. Dus alle hulp van alle kanten is mooi meegenomen. Ondertussen zit ik te bedenken waar Gaia zo onwijs gek op is, maar kom gewoon niet verder.

En dat je het leuk vond had ik door :wink: Daarom doe ik het ook, als er geen reacties waren was ik er ook mee gestopt. :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gaia schreef:Klopt, op de basis speuren bij de knpv moet de hond onaangelijnd drie minuten blijven liggen op een door de keurmeester aangewezen plaats. De geleider moet uitzicht zijn en na drie minuten "meelopen" met de insluit oefening. Als de hond toch moet liggen, waarom dan de oefening in zit uitvoeren? :wink:
Ik vergelijk het een beetje zoals ik het blijven bij Ita aan het trainen ben.
Ik heb gemerkt dat zij ook gaat liggen bij een "blijf" oefening.
Soms is zitten beter (overzicht over een jachtveld zeg maar :wink: ) en ik maakte daar hetzelfde blijf gebaar bij toen ik dat zit en blijf ging oefenen.
Dat gebaar is bij mij een vlakke, verticale hand.
Dus...............Ita ging liggen :mrgreen:

Nu zeg ik alleen "zit" en mijn handgebaar daarbij is een omhoog gestoken vinger.
Daarbij blijft ze wel zitten. Als het maar niet te lang duurt, maar Ita is nog een pup hé dus de tijd hoeft ook niet zo lang nog :wink:

Is het bij jullie (bij Gaus dan) toegestaan om een handgebaar te maken?
Of moet de hond puur op stemcommando iets doen
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:
Gaia schreef:Klopt, op de basis speuren bij de knpv moet de hond onaangelijnd drie minuten blijven liggen op een door de keurmeester aangewezen plaats. De geleider moet uitzicht zijn en na drie minuten "meelopen" met de insluit oefening. Als de hond toch moet liggen, waarom dan de oefening in zit uitvoeren? :wink:
Soms is zitten beter (overzicht over een jachtveld zeg maar :wink: ) en ik maakte daar hetzelfde blijf gebaar bij toen ik dat zit en blijf ging oefenen.

Nu zeg ik alleen "zit" en mijn handgebaar daarbij is een omhoog gestoken vinger.
Daarbij blijft ze wel zitten. Als het maar niet te lang duurt, maar Ita is nog een pup hé dus de tijd hoeft ook niet zo lang nog :wink:

Je steekt toch niet je middelvinger naar d'r op hè? Dat zou ik nou zielig vinden. :mrgreen:

Ik heb echt geen idee of handgebaren mogen, maar ik zit me te bedenken dat zitten bij mij zitten is totdat ik zeg waarneer ze weer wat anders mag doen. Ben nog niet thuis geweest, maar kan het zo meteen uitproberen. :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gaia schreef:
ranetje schreef:

Je steekt toch niet je middelvinger naar d'r op hè? Dat zou ik nou zielig vinden. :mrgreen:

Ik heb echt geen idee of handgebaren mogen, maar ik zit me te bedenken dat zitten bij mij zitten is totdat ik zeg waarneer ze weer wat anders mag doen. Ben nog niet thuis geweest, maar kan het zo meteen uitproberen. :ok:
:smile: :smile:
Nee hoor een zuiver hollands wijsvingertje :mrgreen:

Dat bedoel ik :wink:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Na het uitlaten hadden we de honden in de bunker gedaan waar een grote bench staat. Het is daar heerlijk koel en met een bakkie water d'r bij kon hun dag niet meer stuk. Nergens ook niet in ons lekker koele huis was het zo lekker koud als daar. Dus wij gingen met een gerust hart naar de theorie.

Het ging deze keer nog steeds over het hier komen. Hier komen is namelijk zoals ik gisteren geleerd heb, misschien wel 1 van de moeilijkste commando's van de cursus. Je hebt namelijk geen machtsmiddel. Dus hierkomen moet leuk zijn en daardoor moet je dus clicken als de hond al onderweg naar jou toe is.

Ik moet zeggen dat mijn geheugen een beetje verstoord is vandaag dus ga ik me alleen bij de dingen houden die ik zeker weet. Zoals het volgende, als je ziet dat de hond niet komt en je hebt haast. Dan is het, het beste om de hond te gaan halen. Het is niet verstandig om je hond altijd op 1 punt aan te lijnen en schreeuwen heeft totaal geen nut.

Vervolgens legde ik "mijn" issue neer. Nou ja, mijn, niet de mijne, maar die van iedereen die niet mij is. Gaia doet namelijk het volgende. Als je bij de auto komt, komt zij namelijk niet meer. Ik zelf heb daar dus geen last (meer) van, maar zoals een vriendin en een hondenuitlaatservice wel. Ze kijkt je aan en vervolgens draait ze zich om en gaat er vandoor. Of nog erger gaat ze naast je zitten, op het moment dat je met je hand naar beneden gaat, gaat zij rondjes om je heen rennen in een diameter van ongeveer 50 centimeter. Heel vervelend en daar is vanalles bij geprobeerd. Altijd op verschillende momenten aanlijnen, soms zonder reden de auto in en d'r weer uit, lange lijn, snoepjes, wegrennen, (stukje) wegrijden, onder appél zetten, affijn. Alles helpt 1 keer dan kent ze het principe en past zich razendsnel aan. Nu weten we dat als het gebeurd je moet afwisselen, dus niet continu af leggen, want dan doet ze dat de volgende keer niet meer. Hij gaf aan d'r aan de lange lijn te houden en na verloop van tijd de lange lijn iedere keer een stukje van de lange lijn afknippen. Tot je op een gegeven moment nog maar een heel kort stukje over houdt.

Hij ging de oefening voor doen die opzich dodelijk simpel is. Vanuit de zit en wacht hier roepen. Bij hier bedoelt hij, hond komt hier en gaat nou is het commando zit is hetzelfde, wacht wordt blijf en hier is kom voor. Waarom kom voor? Ik heb drie verschillende manieren om mijn hond hier te roepen en kom voor is ga voor me zitten. Hier is kom naar me toen en loop achter me langs om aan mijn voet te gaan zitten. Kom is kom binnen een meter bij me. Heel makkelijk om de hond op 3 verschillende manieren het hier komen aan te leren. :mrgreen: Dus het wordt voor mij, zit, blijf, kom voor.

We gingen naar beneden en haalden de honden uit de bench. Juno had besloten op safari te gaan en Gaia wilde er achter aan. Vriendin greep Juno en ik had Gaia al in de smiezen. Nadeel was dat in de tijdelijke hectiek Gaia zich al in de lus van de andere riem had gewurmt. Tijdelijk even paniek dus. Op het moment dat ik haar bevrijd uit de lus komt er net heel vrolijk een lab pup aan gehuptst. Volgens Gaia had die het gedaan en ze vloog blaffend uit. Iets wat ik dus nog nooit bij haar gezien heb. Ook de volgende voorbij ganger een Toller pup moest het ontgelden want ook die werd volledig uitgescholden. Ik hield haar weg van beide pups (uiteraard), maar schrok wel even. Ze had dit gedrag dus echt nog nooit vertoond. Even naar de trainer gegaan, hij had ook niet zo een antwoord, maar zou het in de smiezen houden.

Ik was het zo zat om genegeerd te worden door mijn eigen hond, dus wat gingen we doen. Balletje in m'n buideltas (zo'n tas die om je buik hangt) en daar ook snoepjes bij. De eerste keer clicken kreeg ze het balletje en toen had ik dus meteen haar volledige onverdeelde aandacht voor de rest van de les. Alle will to please had ik weer terug en het was weer mijn hond. Tjeetje wat voelde ik me toen even lekker zeg. Eerst de aandachts oefening en ik moest haar zowat van me afslaan. Toen om de beurten zit en wacht. Omdat ze net was uitgevallen wilde ik dus niet de lijn laten vallen, want ookal had ik alle aandacht, better safe then sorry! Dus, tot het einde van de riem. Vervolgens de hier oefening. Ik moest echt mijn best doen om te klikken als ze kwam, want dat ging toch wel vreselijk rap hoor. Al met al, dus perfecte training.

Juno daar integen had er de ballen in. Hij had zich bedacht dat hij zwaar mishandelt wordt :19: en kroop bijna zoals de boxer naar mijn vriendin toe als ze hem riep. Had geen aandacht voor d'r en wilde al helemaal niet zitten. Het was vrij apart om te zien. Zeker omdat ik 100% zeker weet dat er dus op de riemen na niets gebeurd is. Als er wat zou gebeuren in die bench, zouden we dat meteen moeten horen.
:denken:

Daarna nog even lekker het IPO veld op en bekeken waar ik daar nou op moet trainen. Heb het ook gevonden, ze begint d'r eigen moment van het hoog te bepalen. Iets wat er zeker daar heel makkelijk kan worden uitgetraint.

-edit- Ik vergeet ook te zeggen dat met dat ene balletje, ze nog wel even wilde gaan liggen met de zit en blijf oefening. Echter na 1 herrinnering bleef ze mooi de rest van de tijd zitten. :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

"Hier" is inderdaad een van de allermoeilijkste commando's :ok:
Dus helemaal eens!
Blijven roepen als de hond niet komt vind ik ook een onhandige actie.
Ik leg het meestal uit bij de uitleg hoe een hond een commando leert (koppelen van een geluid aan wat hij aan het doen is).
Dus als hij bij "hier" lekker aan het spelen is zal "hier" betekenen dat hij mag spelen. "Hier" krijgt dan een totaal andere betekenis dan de baas bedoelt. En de hond is dus, in een situatie dat de baas constant is blijven roepen tijdens het spelen, heel gehoorzaam als hij blijft spelen als je "hier" roept :mrgreen:
Heeft de trainer ook zoiets gezegd?

Dat clicken als hij al naar je toe komt, blijft voor mij een moeilijke.
Ik heb het vaker gehoord, ik snap de redenering wel een beetje, maar ik kan het zelf niet. (Misschien omdat ik niet echt een clickermens ben).
Nou ja, zolang je een koekje krijgt voor een klik, kan ik me er wel iets bij voorstellen. Hij moet dan toch doorlopen voor dat koekje :mrgreen:
Gaia schreef:Hij ging de oefening voor doen die opzich dodelijk simpel is. Vanuit de zit en wacht hier roepen. Bij hier bedoelt hij, hond komt hier en gaat nou is het commando zit is hetzelfde, wacht wordt blijf en hier is kom voor. Waarom kom voor? Ik heb drie verschillende manieren om mijn hond hier te roepen en kom voor is ga voor me zitten. Hier is kom naar me toen en loop achter me langs om aan mijn voet te gaan zitten. Kom is kom binnen een meter bij me. Heel makkelijk om de hond op 3 verschillende manieren het hier komen aan te leren. :mrgreen: Dus het wordt voor mij, zit, blijf, kom voor.
zit = zit (en ook wachten?)
blijf = liggen (en blijven)
kom voor = hierkomen?
Of begrijp ik het niet? :wink:
We gingen naar beneden en haalden de honden uit de bench. Juno had besloten op safari te gaan en Gaia wilde er achter aan. Vriendin greep Juno en ik had Gaia al in de smiezen. Nadeel was dat in de tijdelijke hectiek Gaia zich al in de lus van de andere riem had gewurmt. Tijdelijk even paniek dus. Op het moment dat ik haar bevrijd uit de lus komt er net heel vrolijk een lab pup aan gehuptst. Volgens Gaia had die het gedaan en ze vloog blaffend uit. Iets wat ik dus nog nooit bij haar gezien heb. Ook de volgende voorbij ganger een Toller pup moest het ontgelden want ook die werd volledig uitgescholden. Ik hield haar weg van beide pups (uiteraard), maar schrok wel even. Ze had dit gedrag dus echt nog nooit vertoond. Even naar de trainer gegaan, hij had ook niet zo een antwoord, maar zou het in de smiezen houden.
Is Gaia gewend om een uur op vreemd terrein in een bench o.i.d. te liggen zonder dat jij zichtbaar of hoorbaar bent?
Misschien bouwt ze wat spanning op tijdens het wachten en was dat in de lus van een andere riem lopen net te veel?
Wat ze deed lijkt een beetje op "redirectie agressie". Afreageren van spanning op een "zwakkere".
Ik was het zo zat om genegeerd te worden door mijn eigen hond, dus wat gingen we doen. Balletje in m'n buideltas (zo'n tas die om je buik hangt) en daar ook snoepjes bij. De eerste keer clicken kreeg ze het balletje en toen had ik dus meteen haar volledige onverdeelde aandacht voor de rest van de les. Alle will to please had ik weer terug en het was weer mijn hond. Tjeetje wat voelde ik me toen even lekker zeg. Eerst de aandachts oefening en ik moest haar zowat van me afslaan. Toen om de beurten zit en wacht. Omdat ze net was uitgevallen wilde ik dus niet de lijn laten vallen, want ookal had ik alle aandacht, better safe then sorry! Dus, tot het einde van de riem. Vervolgens de hier oefening. Ik moest echt mijn best doen om te klikken als ze kwam, want dat ging toch wel vreselijk rap hoor. Al met al, dus perfecte training.
:ok: helemaal gelijk.
Misschien was er geen probleem meer geweest omdat ze na het aandacht oefenen weer op jou was gericht, maar je weet maar nooit.
Dat hierkomen ging dus wel erg lekker :wink:
Juno daar integen had er de ballen in. Hij had zich bedacht dat hij zwaar mishandelt wordt :19: en kroop bijna zoals de boxer naar mijn vriendin toe als ze hem riep. Had geen aandacht voor d'r en wilde al helemaal niet zitten. Het was vrij apart om te zien. Zeker omdat ik 100% zeker weet dat er dus op de riemen na niets gebeurd is. Als er wat zou gebeuren in die bench, zouden we dat meteen moeten horen.
Wat je beschrijft klinkt niet alsof Juno geen aandacht had. (Dan was hij n.l. niet naar de bazin toegekropen).
Meer dat hij iets had ervaren dat hem vrijwel heeft geblokkeerd.
Ik weet niet hoe Juno normaal is, maar als kloppen zou wat ik vermoed, train ik niet meer met de hond. Dan ga ik eerst (aangelijnd) stoeien en andere leuke spelletjes doen tot de hond zich weer normaal gedraagt.
Rana is een hond die bij spanning heel snel kan blokkeren, vandaar mijn opmerking.
Of ik het juist heb, wat Juno betreft, weet ik uiteraard niet :wink:
Daarna nog even lekker het IPO veld op en bekeken waar ik daar nou op moet trainen. Heb het ook gevonden, ze begint d'r eigen moment van het hoog te bepalen. Iets wat er zeker daar heel makkelijk kan worden uitgetraint.
Wat bedoel je met haar "eigen moment van hoog"?
Ik weet niets van IPO :mrgreen:
-edit- Ik vergeet ook te zeggen dat met dat ene balletje, ze nog wel even wilde gaan liggen met de zit en blijf oefening. Echter na 1 herrinnering bleef ze mooi de rest van de tijd zitten. :mrgreen:
Hartstikke goed :ok:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:"Hier" is inderdaad een van de allermoeilijkste commando's :ok:
Dus helemaal eens!
Blijven roepen als de hond niet komt vind ik ook een onhandige actie.
Ik leg het meestal uit bij de uitleg hoe een hond een commando leert (koppelen van een geluid aan wat hij aan het doen is).
Dus als hij bij "hier" lekker aan het spelen is zal "hier" betekenen dat hij mag spelen. "Hier" krijgt dan een totaal andere betekenis dan de baas bedoelt. En de hond is dus, in een situatie dat de baas constant is blijven roepen tijdens het spelen, heel gehoorzaam als hij blijft spelen als je "hier" roept :mrgreen:
Heeft de trainer ook zoiets gezegd?
Nou ja zeg maar letterlijk. Blijf maar roepen komt alles weer boven borrelen. :mrgreen:
ranetje schreef: Dat clicken als hij al naar je toe komt, blijft voor mij een moeilijke.
Ik heb het vaker gehoord, ik snap de redenering wel een beetje, maar ik kan het zelf niet. (Misschien omdat ik niet echt een clickermens ben).
Nou ja, zolang je een koekje krijgt voor een klik, kan ik me er wel iets bij voorstellen. Hij moet dan toch doorlopen voor dat koekje :mrgreen:
Uh ja, of ze remmen juist wat af omdat ze het dan toch al goed doen. Heeft een dubbele functie als je geen Gaia heet en rustig er door heen rent omdat die hele click je gewoon geen moer kan schelen, maar dat balletje zo leuk is.
ranetje schreef:
Gaia schreef:Hij ging de oefening voor doen die opzich dodelijk simpel is. Vanuit de zit en wacht hier roepen. Bij hier bedoelt hij, hond komt hier en gaat nou is het commando zit is hetzelfde, wacht wordt blijf en hier is kom voor. Waarom kom voor? Ik heb drie verschillende manieren om mijn hond hier te roepen en kom voor is ga voor me zitten. Hier is kom naar me toen en loop achter me langs om aan mijn voet te gaan zitten. Kom is kom binnen een meter bij me. Heel makkelijk om de hond op 3 verschillende manieren het hier komen aan te leren. :mrgreen: Dus het wordt voor mij, zit, blijf, kom voor.
zit = zit (en ook wachten?)
blijf = liggen (en blijven)
kom voor = hierkomen?
Of begrijp ik het niet? :wink:
Zit = zit, maar vanwege de historie van het uitvallen, wilde ik het risico niet lopen om er geen commando aan te koppelen.
blijf= is blijven in de positie waar ik je in gezet heb. Dat moet ik er gewoon in gaan trainen.
kom voor = hier komen en voor me neus gaan zitten.
ranetje schreef:
Is Gaia gewend om een uur op vreemd terrein in een bench o.i.d. te liggen zonder dat jij zichtbaar of hoorbaar bent?
Misschien bouwt ze wat spanning op tijdens het wachten en was dat in de lus van een andere riem lopen net te veel?
Wat ze deed lijkt een beetje op "redirectie agressie". Afreageren van spanning op een "zwakkere".
Gaia is gewend om een uur op ieder soort terrein, huis, auto of bench te wachten op mij. Alleen was het zo dat de ruimte wat krap was. Het was de deur opening waar het in gebeurde dus, ze geen ruimte had om te vluchten, of om zich om te draaien en wilde weg. Die lus was gewoon even te veel. Ze reageerde het echter niet af op Juno, die ranglagere is van haar eigen roedel, maar op een pup. Ik heb bij haar nooit "redirectie agressie" gezien. Zelf zat ik dus bij op een kast omdat ik er even aan herrinnert werd dat mijn poppige skattige Gaia ook gewoon een hond is.
ranetje schreef:
:ok: helemaal gelijk.
Misschien was er geen probleem meer geweest omdat ze na het aandacht oefenen weer op jou was gericht, maar je weet maar nooit.
Dat hierkomen ging dus wel erg lekker :wink:
Moest soms even de tanden op elkaar zetten omdat ze vol tegen me aanknalde voor het balletje.
ranetje schreef:
Wat je beschrijft klinkt niet alsof Juno geen aandacht had. (Dan was hij n.l. niet naar de bazin toegekropen).
Meer dat hij iets had ervaren dat hem vrijwel heeft geblokkeerd.
Ik weet niet hoe Juno normaal is, maar als kloppen zou wat ik vermoed, train ik niet meer met de hond. Dan ga ik eerst (aangelijnd) stoeien en andere leuke spelletjes doen tot de hond zich weer normaal gedraagt.
Rana is een hond die bij spanning heel snel kan blokkeren, vandaar mijn opmerking.
Of ik het juist heb, wat Juno betreft, weet ik uiteraard niet :wink:
En daar zit hem dus het probleem, hij ging namelijk wel leuk spelen toen hij even met het hier komen iets te enthousiast was ingeschat door mijn vriendin.Vandaar dat ik d'r niet meteen aan gedacht heb.

Nadeel is wel, we hebben hem nu vier weken en dit is eigenlijk het eerste wat er is gebeurd. Op de Juno springt in de sloot en Desirée mag hem d'r uitvissen want hij komt de kant niet meer op. Maar de mogelijkheden om hem goed te lezen zoals ik dat bij Gaia doe, die mogelijkheid heb ik gewoon nog niet. Dit is mijn eerste retrieiver en moet hem nog helemaal uitvinden qua signalen etc etc. Dus vrij lastig.
ranetje schreef:
Wat bedoel je met haar "eigen moment van hoog"?
Ik weet niets van IPO :mrgreen:
Je hebt bij IPO een hindernis (schutting achtig iets) van een meter hoog en de schutting (zie pagina 1 topic 1, daar staat een plaatje). Commando hoog moet zij springen, echter zij gaat nu zelf bepalen waarneer ze springt. Dus dat moet ik eruit gaan trainen.
ranetje schreef:
Hartstikke goed :ok:
wel he? :mrgreen:

-edit- kleine aanvulling en tikfoutje eruit.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Als Juno een probleem heeft om de kant van een sloot op te komen, gaat er bij mij even een alarmbelletje rinkelen.
Hoe moeilijk was het op zich om de kant op te komen?
Als dat op zich te doen was zou Juno een elleboog probleem kunnen hebben.
Is daar iets van bekend?

Gaia schreef:Uh ja, of ze remmen juist wat af omdat ze het dan toch al goed doen. Heeft een dubbele functie als je geen Gaia heet en rustig er door heen rent omdat die hele click je gewoon geen moer kan schelen, maar dat balletje zo leuk is.
Dit lijkt me lastig voor jou.
Die klik is minder belangrijk dan het balletje.
Eigenlijk is het balletje de klik in plaats van de clicker klik :mrgreen:
Dat kan gebeuren als je al langer, zonder clicker, met de hond hebt gewerkt en een balletje als aanmoediging en beloning hebt gebruikt.

de vraag is of je de clicker dan nog effectief kunt inzetten?
Geen idee eigenlijk :denken:
Lijkt me wel moeilijk.
Zit = zit, maar vanwege de historie van het uitvallen, wilde ik het risico niet lopen om er geen commando aan te koppelen.
blijf= is blijven in de positie waar ik je in gezet heb. Dat moet ik er gewoon in gaan trainen.
Dus "hier" gebruik je niet, maar alleen "kom voor"?
Of snap ik het nu helemaal niet :F:
Jouw "ingeschatte risico" zit vermoed ik meer in jou dan in de hond die meer rust zou krijgen omdat jij blijf zegt (denk ik :wink: )
Gaia is gewend om een uur op ieder soort terrein, huis, auto of bench te wachten op mij. Alleen was het zo dat de ruimte wat krap was. Het was de deur opening waar het in gebeurde dus, ze geen ruimte had om te vluchten, of om zich om te draaien en wilde weg. Die lus was gewoon even te veel. Ze reageerde het echter niet af op Juno, die ranglagere is van haar eigen roedel, maar op een pup. Ik heb bij haar nooit "redirectie agressie" gezien. Zelf zat ik dus bij op een kast omdat ik er even aan herrinnert werd dat mijn poppige skattige Gaia ook gewoon een hond is.
Heeft ze het moeilijk als ze op zo'n besloten plek klem komt te zitten?
In ieder geval is dat dan iets om rekening mee te houden.
Met meerdere honden tegelijk bij een deuropening staan en er door willen is ook een moment waarop spanning enorm kan oplopen. :wink:
Misschien dat ze normaal gesproken Juno zou afbekken, maar een pup is nog iets lager dus misschien nog gemakkelijker om op af te reageren?
De pup was misschien ook het dichtst bij?
Ik sla er maar een slag naar hoor :mrgreen:

Ik vergeet ook wel eens dan mijn skattige hondjes hond zijn :wink:
Van tijd tot tijd wordt ik daar ook wel eens even aan herinnerd.
Kan geen kwaad hoor, als je er maar wat mee doet :ok:
Je hebt bij IPO een hindernis (schutting achtig iets) van een meter hoog en de schutting (zie pagina 1 topic 1, daar staat een plaatje). Commando hoog moet zij springen, echter zij gaat nu zelf bepalen waarneer ze springt. Dus dat moet ik eruit gaan trainen.
Bepaalt ze zelf of ze zal springen of niet, of bepaalt ze zelf het moment van afzetten voor de sprong?
In het eerste geval moet je dat idd trainen.
In de tweede situatie zou ik het persoonlijk door de hond zelf laten bepalen als ze daarmee de hindernis of schutting goed neemt.
Want dan weet ik kennelijk niet wat voor haar het goede moment van afzetten is :wink:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:Als Juno een probleem heeft om de kant van een sloot op te komen, gaat er bij mij even een alarmbelletje rinkelen.
Hoe moeilijk was het op zich om de kant op te komen?
Als dat op zich te doen was zou Juno een elleboog probleem kunnen hebben.
Is daar iets van bekend?
Hij is geröntgent en heeft HD A (nb 20) en is ED vrij. Maar als de hond zich lomp te water plempt zonder even te voelen of hij kan staan. Laat staan dat hij kijkt wat voor kant het is en dus vol een sloot met hoge kant waar hij niet kan staan in stuift. Dan is het mogelijk dat hij d'r niet uitkomt. Dat wisten we niet, nu weten we dat :mrgreen: Sommige dingen houd je niet voor mogelijk dat een hond dat doet. Kleine overschatting en we houden hem als een havik in de gate buiten. Maar ik kon hem dus wel aan z'n nek d'r weer uithalen.
ranetje schreef:
Gaia schreef:Uh ja, of ze remmen juist wat af omdat ze het dan toch al goed doen. Heeft een dubbele functie als je geen Gaia heet en rustig er door heen rent omdat die hele click je gewoon geen moer kan schelen, maar dat balletje zo leuk is.
Dit lijkt me lastig voor jou.
Die klik is minder belangrijk dan het balletje.
Eigenlijk is het balletje de klik in plaats van de clicker klik :mrgreen:
Dat kan gebeuren als je al langer, zonder clicker, met de hond hebt gewerkt en een balletje als aanmoediging en beloning hebt gebruikt.

de vraag is of je de clicker dan nog effectief kunt inzetten?
Geen idee eigenlijk :denken:
Lijkt me wel moeilijk.

Ik weet ook nog steeds niet of ik nu voor de sier aan het clicken ben. Weet alleen dat ze het plots een stuk leuker vind.
ranetje schreef:
Dus "hier" gebruik je niet, maar alleen "kom voor"?
Of snap ik het nu helemaal niet :F:
Jouw "ingeschatte risico" zit vermoed ik meer in jou dan in de hond die meer rust zou krijgen omdat jij blijf zegt (denk ik :wink: )
Hier gebruik ik bij de vooruit oefening. Of buiten in het park. Lijnt wat makkelijker aan (ben soms nog al lui geschapen). Dus ik gebruik het wel.
Kom voor gebruik ik letterlijk als kom voor, als ik dus wil waarneer de hond voor me neus gaat zitten.
Het risico zit hem ook bij mij, maar als ik zenuwachtig ga doen, bewust of onbewust, reageert zij daarop. Dan gaat het geheid mis. Dus liever niet. :N:
ranetje schreef:
Heeft ze het moeilijk als ze op zo'n besloten plek klem komt te zitten?
In ieder geval is dat dan iets om rekening mee te houden.
Met meerdere honden tegelijk bij een deuropening staan en er door willen is ook een moment waarop spanning enorm kan oplopen. :wink:
Misschien dat ze normaal gesproken Juno zou afbekken, maar een pup is nog iets lager dus misschien nog gemakkelijker om op af te reageren?
De pup was misschien ook het dichtst bij?
Ik sla er maar een slag naar hoor :mrgreen:
Ze kàn er zeer zeker door in paniek raken. Meestal doet ze dat niet, maar het kàn wel. Als ze vast zit met d'r poot is het dus over. Het was ook niet de bedoeling dat ze samen door de deuropening gingen, maar tsja, hoe voorzichtig je ook bent. Soms gaat er gewoon wat mis. :wink:

Ik probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen, maar uiteindelijk doe je aan dit soort situaties niet.

Pup was niet dichterbij, Juno was dichterbij. Echter ik heb het niet meer gezien en had de hondenuitlaatservice gewaarschuwd. Ze heeft me nog niet gebeld dus denk dat het over is. In ieder geval toont ze het gedrag niet. Ik ga er morgen avond weer goed op letten en even paar keer extra klikken als ze normaal langs die honden loopt.
ranetje schreef: Ik vergeet ook wel eens dan mijn skattige hondjes hond zijn :wink:
Van tijd tot tijd wordt ik daar ook wel eens even aan herinnerd.
Kan geen kwaad hoor, als je er maar wat mee doet :ok:
Zucht.. En de meest natuurlijke dingen doet ze dus niet. Van straat vreten, dode muizen apporteren, kattenbak leegmaken, voedsel van tafel stelen, maar op dat soort moment wordt je gelijk 20 jaar ouder.
ranetje schreef:
Bepaalt ze zelf of ze zal springen of niet, of bepaalt ze zelf het moment van afzetten voor de sprong?
In het eerste geval moet je dat idd trainen.
In de tweede situatie zou ik het persoonlijk door de hond zelf laten bepalen als ze daarmee de hindernis of schutting goed neemt.
Want dan weet ik kennelijk niet wat voor haar het goede moment van afzetten is :wink:
Ze bepaalt zelf wanneer ze springt. Dus springen doet ze altijd, maar normaal is de situatie als volgt:
commando -> actie

Nu is het :
actie-> gevloek :mrgreen:

Dus springen doet ze altijd, maar op haar timing. Ik loop op de hindernis af en geef het commando halt. Ze gaat zitten. Normaal gesproken zou ik dan het commando hoog geven en springt zij dan over de hindernis. Dan gelijk af en ze blijft liggen tot ik haar op kom halen.

Nu kom ik aanlopend en zij volgt. Vervolgens geef ik het commando halt en zij gaat zitten. Daarna springt ze zelf over de hindernis heen en gaat ze liggen. Mijn commando hoog is dus nog niet gegeven.

Hoop dat het nu duidelijk is. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Een te diepe sloot is lastig ja bij onnadenkende hondjes :mrgreen: :smile:
Er staat hier ergens op het forum een foto waar ik laat zien hoe ik Rana :F: uit dergelijke problemen haal (met een jachtlijntje) dus ik snap wat je bedoelt.
Zucht.. En de meest natuurlijke dingen doet ze dus niet. Van straat vreten, dode muizen apporteren, kattenbak leegmaken, voedsel van tafel stelen, maar op dat soort moment wordt je gelijk 20 jaar ouder.
Ik voel met je mee :wink:
Ze bepaalt zelf wanneer ze springt. Dus springen doet ze altijd, maar normaal is de situatie als volgt:
commando -> actie

Nu is het :
actie-> gevloek

Dus springen doet ze altijd, maar op haar timing. Ik loop op de hindernis af en geef het commando halt. Ze gaat zitten. Normaal gesproken zou ik dan het commando hoog geven en springt zij dan over de hindernis. Dan gelijk af en ze blijft liggen tot ik haar op kom halen.

Nu kom ik aanlopend en zij volgt. Vervolgens geef ik het commando halt en zij gaat zitten. Daarna springt ze zelf over de hindernis heen en gaat ze liggen. Mijn commando hoog is dus nog niet gegeven.

Hoop dat het nu duidelijk is.
Gesnopen :ok:
Ik zou de oefening gaan splitsen denk ik.
Eerst de halt en zelf voor de schutting gaan staan zodat ze er niet over kan springen en weer teruglopen naar de hond en belonen voor de zit en halt.
Daarna een tijdje het parcours verlaten. Dus niet laten springen.
Vervolgens hetzelfde doen, maar de ene keer wel laten springen en de andere keer na de halt weer het parcours verlaten.
Volgens mij anticipeert ze gewoon.

Dat deed mijn Teckel in de G&G
Naar het vak sturen > posities doen in het vak > en terug roepen.
Dus ik stuurde naar het vak, na een ademhaling van mij deed de hond de posities en rende weer naar me terug met een brede zeeeeeeeeeer tevreden grijns op zijn bek.
Goed gedaan hé baas? :mrgreen:

Ik heb dat ook helemaal in onderdelen uiteen gehaald om hem weer te kunnen laten wachten op mijn commando's :ok:

Zomaar een ideetje hoor.
Zoals ik al zei. Totaal geen ervaring met IPO :wink:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:Een te diepe sloot is lastig ja bij onnadenkende hondjes :mrgreen: :smile:
Er staat hier ergens op het forum een foto waar ik laat zien hoe ik Rana :F: uit dergelijke problemen haal (met een jachtlijntje) dus ik snap wat je bedoelt.
Ik voel met je mee :wink:
Dank! :mrgreen:
ranetje schreef: Gesnopen :ok:
Ik zou de oefening gaan splitsen denk ik.
Eerst de halt en zelf voor de schutting gaan staan zodat ze er niet over kan springen en weer teruglopen naar de hond en belonen voor de zit en halt.
Daarna een tijdje het parcours verlaten. Dus niet laten springen.
Vervolgens hetzelfde doen, maar de ene keer wel laten springen en de andere keer na de halt weer het parcours verlaten.
Volgens mij anticipeert ze gewoon.
En daar klopt het dus niet helemaal, de oefening ansich is routine geworden. Dus hindernis is zitten en dan springen. Eigenlijk is het een hele lieve hond, zet haar op het veld en ze loopt zo alle oefening af. :mrgreen:
ranetje schreef: Dat deed mijn Teckel in de G&G
Naar het vak sturen > posities doen in het vak > en terug roepen.
Dus ik stuurde naar het vak, na een ademhaling van mij deed de hond de posities en rende weer naar me terug met een brede zeeeeeeeeeer tevreden grijns op zijn bek.
Goed gedaan hé baas? :mrgreen:
Zo kijkt zij meestal niet, zij kijkt me aan van oeps. Volgens mij vergat ik iets. :mrgreen: Het zij een baas. :pffff:
ranetje schreef: Ik heb dat ook helemaal in onderdelen uiteen gehaald om hem weer te kunnen laten wachten op mijn commando's :ok:

Zomaar een ideetje hoor.
Ja, ik wil het als volgt gaan aanpakken. Haar op onregelmatige moment laten springen. Dus lang lijntje eraan en dan gewoon langs de hindernis gaan volgen. Laten zitten, volgen, zitten volgen, zitten, hoog. Zoiets, dat de routine uit de oefening gaat en zij niet weet waarneer ze mag springen. Dus ook voorkomen dat ze springt. Ze vind springen namelijk te leuk en het is zelfbelonend gedrag geworden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gaia schreef:de oefening ansich is routine geworden. Dus hindernis is zitten en dan springen. Eigenlijk is het een hele lieve hond, zet haar op het veld en ze loopt zo alle oefening af.
Dat bedoel ik :wink: maar ik gebruik misschien niet dezelfde terminologie.
De hele routine en gewoonte er uit halen.
Gaia schreef:
ranetje schreef:Ik heb dat ook helemaal in onderdelen uiteen gehaald om hem weer te kunnen laten wachten op mijn commando's :ok:

Zomaar een ideetje hoor.
Ja, ik wil het als volgt gaan aanpakken. Haar op onregelmatige moment laten springen. Dus lang lijntje eraan en dan gewoon langs de hindernis gaan volgen. Laten zitten, volgen, zitten volgen, zitten, hoog. Zoiets, dat de routine uit de oefening gaat en zij niet weet waarneer ze mag springen. Dus ook voorkomen dat ze springt. Ze vind springen namelijk te leuk en het is zelfbelonend gedrag geworden.
Lijkt me ook een goeie oplossing :ok:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:
Gaia schreef:de oefening ansich is routine geworden. Dus hindernis is zitten en dan springen. Eigenlijk is het een hele lieve hond, zet haar op het veld en ze loopt zo alle oefening af.
Gaia schreef:
ranetje schreef:Ik heb dat ook helemaal in onderdelen uiteen gehaald om hem weer te kunnen laten wachten op mijn commando's :ok:

Zomaar een ideetje hoor.
haha, oké. Ik ga het gewoon proberen en kijken of het helpt. Misschien valt ze na de hoog weer gelijk terug in het oude gedrag.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gaia schreef:
ranetje schreef:
Gaia schreef:

Zomaar een ideetje hoor.
haha, oké. Ik ga het gewoon proberen en kijken of het helpt. Misschien valt ze na de hoog weer gelijk terug in het oude gedrag.
Nooit geschoten is altijd mis :wink:
En je doet er naar mijn idee geen kwaad mee,......... dus succes :ok:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

thanks!
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Leuk om te volgen dames :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

alm@ schreef:Leuk om te volgen dames :ok:
:D
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:
alm@ schreef:Leuk om te volgen dames :ok:
:D
:mrgreen:

Vanavond weer trainen, morgen (hoop ik) update dag 5
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Dag vijf les 4,

We kwamen aan en zijn eigenlijk gelijk naar boven gerent voor de theorie les. Er waren een paar mensen van de ochtend groep bij en wij wisten een plaatsje voor aan te veroveren.

Het ging over oversprong gedrag en uitingen van stress, zoals gapen, beklikken en ook snuffelen. Het was wel grappig om te zien hoe mensen zelf ook oversprong gedrag hebben door bijvoorbeeld aan hun kettingkje te zitten, of met hun pen te spelen. Na verloop van tijd kreeg ik het gevoel dat hij het als een negatief iets uitlegde, maar toen ik dat vroeg zei hij gelijk dat het helemaal niet negatief hoeft te zijn. Dat als het spannend is de hond, of jij ook afleiding nodig heeft. Al met al een interessante les. De ochtend mensen vroegen nog wat vragen over bak nijd en hij legde heel netjes uit dat je echt nooit, maar nooit de bak weg mag halen. Dat je er juist wat bij moet gooien.

Daarna naar beneden en begonnen voor de aandachts oefening. Bij mij ging het echt fantastisch en ze vond het leuk. Paar keer geclickt voor het normaal langs een pup lopen. Sinds de laatste keer is ze niet zo heel aardig meer tegen puppies. Nu liet ik haar al nooit los met een pup, maar nu zeker niet meer.

Na de aandachts oefening kwam de af en blijf. Voor mij werd het wat moeilijker gemaakt en ik moest gewoon rond gaan lopen tussen de pups door terwijl Gaia af en blijf deed. Ik legde haar vast aan het hek voor de just in case factor en ging vervolgens aan de wandeling terwijl Gaia rustig ging slapen. Na ongeveer 3 minuten zag de instructeur in dat ze dit misschien wel goed beheerste en werd de oefening een zit en blijf gemaakt. Ik beloonde haar met de bal en speelde even met haar. Toen zette ik haar in zit en blijf en ging weer aan de wandel. Na een minuut of 5 à 6 werd madam toch wat moe en ging er maar bij liggen. Dit was natuurlijk niet de bedoeling dus snel d'r naar toe om het nog eens maar dan iets minder lang. Daarna was het tijd en ging ik nog even het ipo veld op.

De Rodesian Ridgeback was los gebroken toen ik op het IPO veld was en kwam in standje spelen op turbo 100 naar ons toe. Gaia was daar dus niet van gediend omdat ze nu eindelijk actie had en de RR werd weggesnauwd met twee grote snauwen om zich daarna weer te concentreren. Aan de riem gehouden en toen gevolgt langs de hindernis en schutting. Na dat zo'n 4 keer gedaan te hebben mocht ze de hindernis over. Toen weer 4 keer gevolgd en daarna nog de schutting. Ze deed het perfect en toen er mee gestopt.

Sorry voor de late update, maar tsja de Gay Pride. :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Excuses gaan maken omdat je wat later verslag doet lijkt me niet nodig hoor :mrgreen:

Die oversprong gedragingen vond hij niet altijd negatief of eigenlijk niet negatief?
Ik vind ze nooit negatief.
Het is voor mij een aanwijzing dat er spanning op de hond zit.
Afhankelijk van de hond en de oefening kan dat voor mij een signaal zijn om de oefening anders in te richten :wink:

Die af en blijf vind ik grappig. Gaan slapen heeft nog maar weinig met training te maken :smile:
Wat moest Gaia lang zit en blijf doen! :roll:
Is ze dat gewend? Ik dacht van niet toch?
Eigenlijk wel jammer dat ze ging liggen voor je weer terug ging naar haar.
Met een kortere oefening zo voor de eerste keer had ze nog gezeten en had ze de jackpot kunnen krijgen :ok:

Dat is tenminste de manier waarop ik zo'n oefening op zou bouwen :wink:

Eigenlijk was de les voor Gaia nogal statisch.
Gioed dat jij zelf daarna nog naar het IPO veld kunt gaan voor wat actie.
Ik vermoed zo dat Gaia anders niet veel meer zou zien in de training bij MG.
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

haha, tsja, ik zei morgen, werd drie dagen later.

Oversprong gedrag kan negatief zijn. Hij gaf aan dat als een hond twee signalen afgeeft zoals eerst beklikken en dan gapen, de hond de oefening nog wel eens niet helemaal kon begrijpen. Dat ervaar ik toch niet als positief :mrgreen:

Wat ik nog helemaal vergat was de zit en blijf met hier roepen. Er werden 4 pionnen in een vierkant neergezet. Honden werden aan de andere kant neergezet en de baasjes kruislings aan de andere kant. Dit overigens alleen voor de wat gevorderden. De RR ging wat eerder naar het baasje dan gepland en Gaia bleef zitten die ik daarna riep. Geen probleem.

De zit en blijf waar bij ze aan het hek vast zat was eigenlijk een beetje mijn schuld. Ze deed het zo goed dat ik de aandacht wat verloor naar haar toe. Na die ongeveer 5 minuten was ze het gewoon zat en ging ze liggen. De kleine herhaling ging wel goed.

Dat IPO veld is de redding en de reden waarom ze het zo goed blijft doen. Mijn hond valt namelijk niet eeuwig te lijmen met een bal. :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gaia schreef:haha, tsja, ik zei morgen, werd drie dagen later.

Oversprong gedrag kan negatief zijn. Hij gaf aan dat als een hond twee signalen afgeeft zoals eerst beklikken en dan gapen, de hond de oefening nog wel eens niet helemaal kon begrijpen. Dat ervaar ik toch niet als positief :mrgreen:
Haha, jha als je het zo zegt. Maar dan vooral het niet positieve omdat je jezelf een draai om de oren zou moeten geven. :mrgreen:
Ik dacht dat je bedoelde dat het de hond negatief zou worden aangerekend, en dat is iets dat ik nooit zou doen.
Ik zie het wel eens gebeuren, dat de hond op zijn donder krijgt voor oversprong gedrag :(

Dat bedoelde ik ook met deze zin "Afhankelijk van de hond en de oefening kan dat voor mij een signaal zijn om de oefening anders in te richten "
Gaia schreef:Wat ik nog helemaal vergat was de zit en blijf met hier roepen. Er werden 4 pionnen in een vierkant neergezet. Honden werden aan de andere kant neergezet en de baasjes kruislings aan de andere kant. Dit overigens alleen voor de wat gevorderden. De RR ging wat eerder naar het baasje dan gepland en Gaia bleef zitten die ik daarna riep. Geen probleem.

De zit en blijf waar bij ze aan het hek vast zat was eigenlijk een beetje mijn schuld. Ze deed het zo goed dat ik de aandacht wat verloor naar haar toe. Na die ongeveer 5 minuten was ze het gewoon zat en ging ze liggen. De kleine herhaling ging wel goed.
Dat kruislings roepen is wel weer behoorlijk pittig.
Uit nieuwschierigheid :mrgreen: , wat moest de baas van de RR doen toen de hond te vroeg kwam?
Gaia schreef:Dat IPO veld is de redding en de reden waarom ze het zo goed blijft doen. Mijn hond valt namelijk niet eeuwig te lijmen met een bal. :mrgreen:
Met zo weinig actie zouden mijn honden ook niet meer te lijmen zijn hoor :wink:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:
Gaia schreef:haha, tsja, ik zei morgen, werd drie dagen later.

Haha, jha als je het zo zegt. Maar dan vooral het niet positieve omdat je jezelf een draai om de oren zou moeten geven. :mrgreen:
Ik dacht dat je bedoelde dat het de hond negatief zou worden aangerekend, en dat is iets dat ik nooit zou doen.
Ik zie het wel eens gebeuren, dat de hond op zijn donder krijgt voor oversprong gedrag :(

Dat bedoelde ik ook met deze zin "Afhankelijk van de hond en de oefening kan dat voor mij een signaal zijn om de oefening anders in te richten "
doordat overspronggedrag een uiting van (lichte) stress is kan het ook om negatieve stress zijn. Dat is eigenlijk wat ik ook bedoel. Het kan zijn dat de hond het niet begrijpt, of dat je de hond net even verkeerd aanpakt. Tenminste zo sta ik er in. Het kan ook zijn dat de hond de actie niet meer kwijt kan :mrgreen:
ranetje schreef:
Gaia schreef:Wat ik nog helemaal vergat was de zit en blijf met hier roepen. Er werden 4 pionnen in een vierkant neergezet. Honden werden aan de andere kant neergezet en de baasjes kruislings aan de andere kant. Dit overigens alleen voor de wat gevorderden. De RR ging wat eerder naar het baasje dan gepland en Gaia bleef zitten die ik daarna riep. Geen probleem.

Uit nieuwschierigheid :mrgreen: , wat moest de baas van de RR doen toen de hond te vroeg kwam?
Terug zetten en opnieuw doen. De RR volgt hem overal zo veel mogelijk. Ik kreeg op m'n kop omdat ik Gaia te vroeg riep en zo de oefening in de soep liet lopen. Echter ik vond het zo al moeilijk zat en wil geen ongewest gedrag aanleren omdat er een RR losbreekt en gaat spelen met mijn hond die beide nog een lijn aan zich hebben hangen.
ranetje schreef:
Gaia schreef:Dat IPO veld is de redding en de reden waarom ze het zo goed blijft doen. Mijn hond valt namelijk niet eeuwig te lijmen met een bal. :mrgreen:
Met zo weinig actie zouden mijn honden ook niet meer te lijmen zijn hoor :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gaia schreef:
ranetje schreef:

Terug zetten en opnieuw doen. De RR volgt hem overal zo veel mogelijk. Ik kreeg op m'n kop omdat ik Gaia te vroeg riep en zo de oefening in de soep liet lopen. Echter ik vond het zo al moeilijk zat en wil geen ongewest gedrag aanleren omdat er een RR losbreekt en gaat spelen met mijn hond die beide nog een lijn aan zich hebben hangen.
Ja zeker met de lijn er nog aan kunnen ze beter bij de eigen baas terecht komen :ok:
Ik heb iets dergelijks moeten doen bij de training van Ita.
Ik ben naar haar terug gegaan om te belonen voor het blijven zitten ondanks de onrust en daarna heb ik haar geroepen.
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:
Gaia schreef:
ranetje schreef:

Ja zeker met de lijn er nog aan kunnen ze beter bij de eigen baas terecht komen :ok:
Ik ben naar haar terug gegaan om te belonen voor het blijven zitten ondanks de onrust en daarna heb ik haar geroepen.
Dat had bij mij dus alleen maar meer onrust opgeroepen, omdat ik haar niet mee zou nemen. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Gaia schreef:
ranetje schreef:
Gaia schreef:
ranetje schreef: Dat kruislings roepen is wel weer behoorlijk pittig.
Dat had bij mij dus alleen maar meer onrust opgeroepen, omdat ik haar niet mee zou nemen. :wink:
Dan weet je dus wat je doet :ok: :wink:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Tjsa en gister stond ik alweer op het veld. Eerst de theorieles. Hij gaf uitleg over de gentleleader en de U-lead.

Persoonlijk vond hij het raar dat wij ooit hadden bsloten dat de beste manier om een hond onder controle te houden de hals moest zijn. Hij versleepte namelijk zijn prooien met die hals. Er waren alternatieven. zo liepen zijn honen met een U-lead om. Dat is een tuig waarbij het de ring niet op de rug, maar op de borst. Daardoor kan de hond niet trekken.

De gentleleader heeft hij ook uitgelegd. Honden hebben er meer moeite mee omdat het dominerend zou zijn. Daarom moest deze goed aangeleerd zijn. Ook heeft hij wat "voor"oordelen verteld zoals de nekhernia. Martin zou toen der tijd een beloning van 20.000 gulden uitgeloofd hebben als degene die de hond kan tonen met een nekhernia van de gentleleader. In mijn herinnering was dat toch met de slipketting, maar het zal wel aan mij liggen. In ieder geval had niemand zich ooit gemeld.

Daarna ging het over de persoonlijke zones van mens en hond. Dat wij onze persoonlijke zones hebben, maar honden ook en natuurlijk hoe je die het beste kan doorbreken. Sommige wilden rechtdoor naar de hond toe stappen, sommige kozen er toch voor om eerst de baas aan te spreken of deze wel aaibaar is. Ik gaf aan dat het mij een stuk verstandiger leek om goed naar de houding van de hond te kijken. Om vervolgens dan een stapje verder te doen om bijvoorbeeld je hand voor uit te steken. Natuurlijk is deze gebaseerd op werkhonden en niet op de huis tuin en keuken labrador. Beetje flauw, maar goed. Doe het bij bijvoorbeeld een willekeurige hond bij de andere training en je hebt hem in je been hangen.

Vervolgens gingen we het veld op. Na drie keer een succesvolle aandachts oefening had ik bedacht dat ik Gaia best kon trainen wat dichter bij andere honden. Niet omdat ik confrontaties op wil zoeken, maar om aan te klikken als zij de andere hond negeert. Nadeel was dat ik dat de trainer vergeten was te vertellen dat ik dat ging doen. Dus na pak hem beet 3 maal rondje veld zat hij me een beetje semi verbaasd aan te kijken wat ik in godesnaam aan het doen was. Na wat uitleg mocht ik niet meer andere oefeningen doen als we bezig waren met een oefening.

De af en blijf ging tsja, perfect. Rondjes over het veld en af en toe draaide ik mijn hoofd naar de hond met een braaf en blijf. Daarna gingen we hetzelfde doen als we verleden vrijdag gedaan hadden met de zit, blijf en hier. Dus weer 4 pionnen en de RR met Gaia moesten ieder bij 1 pion zitten en blijven. Bazen kruislings naar de andere pion en dan 1 voor 1 roepen. Gaia mocht uitaard pas als laatst, maar bleef keurig zitten.

Als huiswerk twee nieuwe commando's mee gekregen. Touch en kijk. Kijk is eigenlijk gewoon de let op en bij mij al aangeleerd. Touch is raak met neus de open hand aan. Was al een klein beetje bezig en ze lijkt het vlot op te pikken.

Het voorbarig springen op het ipo veld is er uit. Ze staat niet meer zo op scherp en het gaat dus de goede kant op. :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik ben eigenlijk heel benieuwd of de hond met een U-lead echt niet kan trekken. :wink:
Wat die gentle leader betreft, tja............ik heb een hond zo hard vooruit zien stormen met zo'n ding om dat de baas het beest alsnog niet kon houden (Basset Artesien). Wel uitzonderlijk natuurlijk, maar het had me niet verbaasd als die hond daarbij zijn nek had gebroken zo hard ging het. :N:
Nekschade kan denk ik wel ontstaan als je met die lijn onder de kop gaat corrigeren?
Dat staat dacht ik toch ook in de gebruiksaanwijzing?

Ik heb laatst een hondje gezien waarvan de neus flink schade liet zien door het schuiven van de band over de neus.
Heeft de trainer het daar ook nog over gehad?

Wat dat doorbreken van persoonlijke zones betreft.
Is het nodig om dat te doen?
Uit voorzorg om bijtincidenten te voorkomen of zo? :denken:

Ik denk dat je bij een vreemde hond zowel de houding van de hond moet bekijken, als aan de baas moet vragen of de hond aaibaar is. Of bedoel je het anders?

Deed je een andere oefening dan je moest doen bij dat "rondje veld"?
Foei toch................ wel gehoorzaam zijn hoor aan de trainer :mrgreen: :smile:

De handtouch is een leuke oefening :ok:
Leuke start voor het leren volgen van puppy's.
Misschien heb je er voor Gaia ook nog wat aan :ok:

Leuk dat je vooruitgang boekt op het IPO veld. :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”