Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nagelprobleem..

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

belinda
Vaste gebruiker

Nagelprobleem..

Ongelezen bericht door belinda »

Zo'n 8 weken geleden begon Rayco problemen te krijgen met het lopen..Liep een beetje te kreupelen..
Onderzoek bij de DA wees uit dat hij een nagelbed,nagelriem ontsteking had aan 1 nagel..
Het bleek ook zeer hardnekkig te zijn want na 3 kuren antibiotica was er nog steeds geen verbetering en bleken ondertussen ook zijn andere nagels aangetast.. (nagels worden zeer broos en lijken wel over het stompje van leven wat daaronder zit heen te schuiven,waardoor het lopen op een gegeven moment erg pijnlijk voor hem werd en waardoor de gehele nagel op een gegeven moment ook afknapt..)

Afgelopen week ,tijdens onze vakantie op de camping, hebben we zelfs 1 nagel onder narcose laten verwijderen omdat rayco niet meer kon lopen en ontzettend veel pijn had..
Eenmaal verwijderd trouwens of afgeknapt Heeft ie geen of weinig last meer maar het ziet er gewoon erg naar uit omdat het leven gewoon bloot ligt....!!

De DA ter plekke had dit probleem ook nog nooit meegemaakt en wist eigenlijk ook niet goed wat ermee te doen..
Advies van haar was om Rayco door te sturen naar een Dermatoloog,wat we dus ,nu we weer terug zijn van onze vakantie ook gaan doen,want dit kan echt niet langer zo...

Afin..In afwachting van het onderzoek volgende week maar eerst een vraag hier..Is er iemand die dit probleem herkent want het schijnt behoorlijk zeldzaam te zijn..En wat is bij jullie hond destijds de oplossing geweest..

Ik hoor het graag..

Groetjes
Belinda
Afbeelding

Rayco 27-04-2002 † 08-02-2014
belinda
Vaste gebruiker

Heel wat informatie Nanna..Thnx voor de link...
Afbeelding

MoniqueDM
Zeer actief

Re: Nagelprobleem..

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

belinda schreef:Is er iemand die dit probleem herkent want het schijnt behoorlijk zeldzaam te zijn..En wat is bij jullie hond destijds de oplossing geweest..
Donna van mij heeft een paar maanden geleden ook een nagelbedontsteking aan haar linker achterpootje gehad. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik er heel vroeg bij was hoor. Ze liep sinds enkele dagen wisselend mank en er kwam vocht uit haar nageltje.
Bij Donna is de nagelbedontsteking 10 dagen behandeld met Clavubactin 500 en ik moest haar pootje 5 dagen lang 1 x daags vijf minuten in de groene Biotex (moest persé vloeibare Biotex zijn) zetten (zo warm mogelijk en daarna goed afspoelen).
Sindsdien heeft Donna gelukkig geen klachten meer ondervonden.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
langehond1
Zeer actief

Ongelezen bericht door langehond1 »

Nagelriemonstekingen heb ik regelmatig met mijn scheurhonden. Met hoge snelheden en veel kracht wordt er nog wel eens vuil langs de nagel gedrukt.

Ik kijk de voeten na echte renpartijen goed na en was ze bij voorkeur preventief met biotex en een zachte tandenborstel, grondig maar ook heel voorzichtig en ZACHT rond de nagelriem. Oppassen want met hard poetsen met een borstel kan je de nagelrime ook beschadigen.

Zodra er een nagelriem/teen te roze wordt en een beetje dikker houdt ik er een streng oog op, de hond krijgt dan een paar dagen lijnrust en maak ik de teen 2 x per dag voorzichtig en zacht schoon.

Als ik een onsteking vermoed smeer ik de nagel/nagelriem in met CAF zalf, een antibiotische zalf met chloramfenicol en dek het goed af met een ingetapete kindersok. Ik laat het een paar uur zitten en was de voet na met een natte doek om de zalf er weer af te krijgen. Dit herhaal ik 2 x per dag tot ik de teen normaler vind.

De hond mag pas weer echt hard lopen als de teen weer z'n normale kleur/dikte heeft en het haar teruggroeit...een weekje aan de lijn en luieren kan geen kwaad...

CAF zalf is eigenlijk bedoeld voor gebruik bij onstoken ogen maar werkt ook erg goed voor bacteriele onstekingen van tenen en huid. Chloramfenicol dringt erg goed door in weefsels en werkt plaatselijk. Het was een tip van mensen van de renbaan. Sinds ik dat in een vroeg stadium gebruik zijn orale antibiotica nooit meer nodig geweest.

Op 1 keer na, toen ik op vakantie was en de oppas niet in de gaten had dat er een zware onsteking aan het ontwikkelen was...de poot zwol totaal op en de hond werd echt ziek...dikke kuren AB...de nagel kwam er ook broos uit na een paar weken en brak af...maar na een week of 5 rust was de situatie weer normaal.

L
belinda
Vaste gebruiker

MoniqueDM schreef:
belinda schreef:Is er iemand die dit probleem herkent want het schijnt behoorlijk zeldzaam te zijn..En wat is bij jullie hond destijds de oplossing geweest..
Donna van mij heeft een paar maanden geleden ook een nagelbedontsteking aan haar linker achterpootje gehad. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik er heel vroeg bij was hoor. Ze liep sinds enkele dagen wisselend mank en er kwam vocht uit haar nageltje.
Bij Donna is de nagelbedontsteking 10 dagen behandeld met Clavubactin 500 en ik moest haar pootje 5 dagen lang 1 x daags vijf minuten in de groene Biotex (moest persé vloeibare Biotex zijn) zetten (zo warm mogelijk en daarna goed afspoelen).
Sindsdien heeft Donna gelukkig geen klachten meer ondervonden.

Ja..Zo is het hier ook begonnen..Eerst problemen met 1 nagel..Biotexbadjes en AB voorgeschreven gekregen..(3x over een Synulox kuur)

Van de DA waar we in de vakantie terecht zijn gekomen hebben we een kuur (zit nu aan de 2e) Cefaral voorgeschreven gekregen...
Afbeelding

MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

belinda schreef: Van de DA waar we in de vakantie terecht zijn gekomen hebben we een kuur (zit nu aan de 2e) Cefaral voorgeschreven gekregen...
Bij mijn weten is Ceferal meer voor echte huidinfecties.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
belinda
Vaste gebruiker

Even een kleine update..

Vd week weer bij mijn eigen dierenarts geweest ,waar toevallig een vervangster zat vanwege de vakantie..
Ze dacht direct aan een auto immuunziekte ,ook vanwege het feit dat Rayco nu ook een paar ,nu nog piepkleine, kale plekjes heeft die er een beetje donker en korsterig uitzien ..Daarbij kreeg hij sinds deze week op zijn neus ook een droge schilferige vlek..

Kwam dit op het net tegen..http://www.grassmere-animal-hospital.com/SLO.htm
Wat er wel heel erg herkenbaar uitziet..

Ben bang dat hier geen biotex badjes meer zullen helpen..

Maar goed..Eerst maar even afwachten waar de DA nu mee komt (deze gaat nu in overleg met de dermatoloog)
Afbeelding

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jack heeft ook SLO, maar bij SLO zie je normaal gesproken geen andere symptomen behalve de ellende met de nagels.

Misschien heb je hier iets aan:

http://www.podencoinnood.nl/content/ind ... &Itemid=64

Jack is meteen op de visolie gezet, en daarnaast krijgt hij vitamine B. De ziekte is niet gestopt, hij heeft meerdere nagels die aangetast zijn, ze spijten heel snel en er komt soms wat prut uit, maar hij lijkt er geen pijn aan te hebben en tot dusver is er nog maar 1 nagel uitgevallen. Die nagel is wel weer terug gekomen, maar als een brokkelig stompje.

Ik zou sowieso direct visolie gaan geven, kan verder helemaal geen kwaad en in veel gevallen helpt het om de boel onder controle te houden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”