Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

altijd telgang lopen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

jores schreef: als je je zorgen maakt moet je langs de da gaan, foto's zijn zo genomen. Bij de cocker komt ook HD voor, is voor beide RV's ook een vereiste dat er HD foto's zijn van de ouderdieren
RV's??? :denken:
En ik heb geen info over ouderdieren, al zeker geen HD-foto's want die zijn waarschijnlijk nooit gemaakt...
Ja ik ben zeker van plan om eens langs de DA te gaan, want het maakt mij soms toch wel ongerust.
AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Nederlands en Belgische vermoed ik?
Waarom zijn die nodig van de ouderdieren?
Of is dat enkel als er gefokt wordt? Met mijn hond zal niet gefokt worden. Het is eigenlijk alleen om te zien hoe het met haar heupjes of gewrichten in 't algemeen gesteld is.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Caja loopt aan de lijn ook altijd in telgang (behalve in het volgwerk meestal niet).
Los loopt ze meestal in draf en ze had met een jaar prima heupen.
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Inge O schreef:
AnnSophie schreef:
jores schreef: als je je zorgen maakt moet je langs de da gaan, foto's zijn zo genomen. Bij de cocker komt ook HD voor, is voor beide RV's ook een vereiste dat er HD foto's zijn van de ouderdieren
RV's??? :denken:
En ik heb geen info over ouderdieren, al zeker geen HD-foto's want die zijn waarschijnlijk nooit gemaakt...
Ja ik ben zeker van plan om eens langs de DA te gaan, want het maakt mij soms toch wel ongerust.
rasverenigingen :wink: (zijn er twee dan voor de cocker :denken: ?)
Ja in NL zijn er sinds een jaar of 2. De 2de is ontstaan door ruzies enz binnen de eerste.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
jores
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
jores schreef:
Inge O schreef:
AnnSophie schreef: RV's??? :denken:
rasverenigingen :wink: (zijn er twee dan voor de cocker :denken: ?)
Ja in NL zijn er sinds een jaar of 2. De 2de is ontstaan door ruzies enz binnen de eerste.
ja, dat gebeurt wel vaker, is ook bij de hovawart zo - maar is die tweede dan ook officiëel erkend?
door de RvB? Nee volgens mij niet, maar zeker weten doe ik het niet, ben niet meer zo thuis in de cockerwereld.
groetjes Annemie

Szandor

Ongelezen bericht door Szandor »

Bij Vabian is het gewoonweg luiheid.
Lopen doet hij in telgang en rennen doet hij zoals het hoort.......
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

@RV: er kan er maar een erkend zijn, dat zijn de regels (al zijn ze daar momenteel wel over bezig). Dus alleen de eerste is erkend.

Wat die telgang betreft: dat heeft te maken met bouw.
Als een hond in een bepaald tempo met de achterbenen de voorbenen raakt in draf, zal hij dat oplossen.
Dat kan ie doen door in telgang te gaan, door te gaan krabben of kruisen (schuin lopen zeg maar), of door te gaan steppen.
Alledrie zijn het manieren om te zorgen dat ie niet op z'n eigen voorbenen stapt.

Maar: telgang is ook makkelijke gang.
Dus je ziet het ook bij bv hoogdrachtige teven die hun rug ontzien of een hond die erg moe is en bij een hond die iets niet wil komt het ook voor.

De kamelen lopen dus in telgang omdat ze anders op hun eigen poten stappen en als ze gaan draven (dat kunnen ze wel) gaan ze kruisen.

Als een hond bij een min of meer normaal tempo al gaat tellen, is er dus iets mis met de bouw.
Hij kan vierkant gebouwd zijn (wetters lopen dus erg veel in telgang ;) ), hij kan overbouwd zijn, hij kan voor sterk gehoekt zijn en achter niet, waardoor achter de paslengte langer wordt en hij zijn poten niet kwijt kan, noem maar op.
Legio mogelijkheden.

Als een hond makkelijk in telgang gaat, zou ik er op letten, omdat het ook gewoontegedrag kan worden.
Aan de andere kant: Rinne Roos telt enorm als ze aan de lijn loopt.
Tja, ze is vierkant van bouw en wij lopen niet snel genoeg voor haar :19:
Zodra ze los is, loopt ze goed (lees: in draf), dus dan maak ik me niet druk.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
jores
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Als een hond bij een min of meer normaal tempo al gaat tellen, is er dus iets mis met de bouw.
Hij kan vierkant gebouwd zijn (wetters lopen dus erg veel in telgang ;) ), hij kan overbouwd zijn, hij kan voor sterk gehoekt zijn en achter niet, waardoor achter de paslengte langer wordt en hij zijn poten niet kwijt kan, noem maar op.
Legio mogelijkheden.
Hier sla je dus de plank mis, een springer is langer in rug dan hoog en telgang behoort tot zijn normale looppatroon, het staat ook in de rasstandaard vermeld, en er zijn keurmeesters die het vragen omdat een springer moet kunnen telgang lopen. Dat heeft totaal niks met met de bouw te maken.
groetjes Annemie

AnnSophie
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind nu ook niet dat Sara vierkant van bouw is. :denken:
Aan de lijn doet ze meestal telgang, in huis rondstappen is ook telgang, ze kan zelfs snel telgang lopen. Maar eens los en speurtjes aan 't opzoeken loopt ze wel normaal, in een drafje.

Dit is Saartje
Afbeelding

Afbeelding

(foto's getrokken om het verschil te zien tussen voor en na het trimmen)
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

jip007 schreef:ik ken het alleen bij oude doggen :wink:
Lana liep altijd in telgang. Zij kon zelfs hardlopen in telgang en liep ook naast de fiets in telgang. Nu had Lana natuurlijk hele slechte ellebogen en ik denk dat zij zich daardoor deze, voorhaar de meest ontlastende gang(?), had aangewend?
Bono was, tot zijn kruisbandoperatie, ook een enorme telganger. Ik kreeg hem altijd enorm moeizaam in draf (wat lekker onhandig was op de shows...). Anderhalf jaar geleden is hij geopereerd aan een ingescheurde kruisband en vanaf dat zijn revalidatie er op zat, loopt hij eigenlijk nooit meer in telgang (behalve als hij naast me aan de riem loopt)! Ieder kort stukje wat hij loopt, wordt nu gedraafd. Bij mij dus toch het vermoeden dat hij altijd al last heeft gehad van zijn kruisband en daardoor een telganger is geworden...?
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: hij kan voor sterk gehoekt zijn en achter niet, waardoor achter de paslengte langer wordt
hoe zie je dit eigenlijk? ik snap niet zo goed hoe de paslengte langer zou worden door mindere hoeking?
Volgens mij verkort de paslengte ook juist, wanneer een hond minder goed gehoekt is?
jachthond
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse Staande Draadhaar
standaard Dashond Ruwhaar

Re: altijd telgang lopen

Ongelezen bericht door jachthond »

Tijdens de cursus E&B is mij verteld dat de meeste honden die altijd in telgang lopen, of oud zijn of een slechte conditie hebben. In telgang lopen is namelijk minderbelastend voor de hond.
Een afwijking in de bouw kan ook een oorzaak zijn.

gr.Jachthond
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

1 van mijn honden loopt altijd in telgang, hij doet dit al van jongs af aan. Ik geloof niet dat hij weet dat het ook anders kan.
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

:lol1: Lieuwe is een echte wetterhoun, loopt veel in telgang. Zijn conditie is prima, hij is 3 jaar oude en is ietwat vierkant( hoog 62 cm , lang 67 cm) Hij doet dit al an jongs af aan, maar kan ook heel goed " gewoon" draven.
Hij bereikt trouwens een bijzonder hoog tempo in telgang als hij wil. Volgens mij is het net als met ijslandse paarden: het is een extra, aangeboren gang.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”