@RV: er kan er maar een erkend zijn, dat zijn de regels (al zijn ze daar momenteel wel over bezig). Dus alleen de eerste is erkend.
Wat die telgang betreft: dat heeft te maken met bouw.
Als een hond in een bepaald tempo met de achterbenen de voorbenen raakt in draf, zal hij dat oplossen.
Dat kan ie doen door in telgang te gaan, door te gaan krabben of kruisen (schuin lopen zeg maar), of door te gaan steppen.
Alledrie zijn het manieren om te zorgen dat ie niet op z'n eigen voorbenen stapt.
Maar: telgang is ook makkelijke gang.
Dus je ziet het ook bij bv hoogdrachtige teven die hun rug ontzien of een hond die erg moe is en bij een hond die iets niet wil komt het ook voor.
De kamelen lopen dus in telgang omdat ze anders op hun eigen poten stappen en als ze gaan draven (dat kunnen ze wel) gaan ze kruisen.
Als een hond bij een min of meer normaal tempo al gaat tellen, is er dus iets mis met de bouw.
Hij kan vierkant gebouwd zijn (wetters lopen dus erg veel in telgang

), hij kan overbouwd zijn, hij kan voor sterk gehoekt zijn en achter niet, waardoor achter de paslengte langer wordt en hij zijn poten niet kwijt kan, noem maar op.
Legio mogelijkheden.
Als een hond makkelijk in telgang gaat, zou ik er op letten, omdat het ook gewoontegedrag kan worden.
Aan de andere kant: Rinne Roos telt enorm als ze aan de lijn loopt.
Tja, ze is vierkant van bouw en wij lopen niet snel genoeg voor haar
Zodra ze los is, loopt ze goed (lees: in draf), dus dan maak ik me niet druk.