Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
brok en vers tegelijk voeren
Moderator: moderatorteam
-
murmel
brok en vers tegelijk voeren
waarom niet.
omdat brok en vers anders verteren wordt gezegd...maar waarom zou dat zo zijn?
omdat brok en vers anders verteren wordt gezegd...maar waarom zou dat zo zijn?
-
S@ndr@
- Zeer actief
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
-
murmel
nee hoor...mijn vraag is of je brok en vers TERZELFDERTIJD kan geven...dus in 1 keer in de voerbak.Jeannettebo schreef:er staat eenzelfde topic onder je
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=143972
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Alles kan.murmel schreef:nee hoor...mijn vraag is of je brok en vers TERZELFDERTIJD kan geven...dus in 1 keer in de voerbak.Jeannettebo schreef:er staat eenzelfde topic onder je
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=143972
T'is maar net of jou hond het verdraagt op die manier.(tegelijkertijd geven bedoel ik dan).
Wél is het zo dat brok op een andere manier verteerd word dan rauw/kvv, dat is ook iets om rekening mee te houden mocht je besluiten het tegelijkertijd te geven.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
-
S@ndr@
- Zeer actief
-
murmel
ik voer het in elk geval tegelijkertijd en dat verdragen ze allemaal goed.wendy71 schreef:Alles kan.murmel schreef:nee hoor...mijn vraag is of je brok en vers TERZELFDERTIJD kan geven...dus in 1 keer in de voerbak.Jeannettebo schreef:er staat eenzelfde topic onder je
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=143972![]()
T'is maar net of jou hond het verdraagt op die manier.(tegelijkertijd geven bedoel ik dan).
Wél is het zo dat brok op een andere manier verteerd word dan rauw/kvv, dat is ook iets om rekening mee te houden mocht je besluiten het tegelijkertijd te geven.
maar ik wil graag eens een duidelijk uitleg waarom dat theoretisch gezien niet goed is om brok met vers te mengen. Want dat wordt nogal eens beweerd.
het is een feit dat het niet brok op zich is die anders verteerd dan vers, maar wel de koolhydraten uit de granen die in brok zitten die anders verteren dan vers (meerbepaald de eiwitten en vet in de versvoeding)
koolhydraten hebben een lagere zuurtegraad van de maagsappen nodig om te verteren dan om eiwitten en vet te verteren die in vers zitten.
maar belangrijk detail is dat er in brok OOK eiwit en vet zit.
dus zou ik moeten concluderen dat brok op zich al niet optimaal kan verteren.
als je begrijpt wat ik bedoel.
ervan uitgaande dat brok wel goed verteerd zie ik dus ook niet waarom extra vers(dus extra eiwitten en vet) plots niet goed meer zouden verteren in combinatie met brok.
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
Even zoeken in deze topic maar hier staat ook het 1 en ander in over combivoeren
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... c&start=30

-
murmel
ah...even kijken of daar iets interessants staat..ien schreef:Even zoeken in deze topic maar hier staat ook het 1 en ander in over combivoeren
- Gittje
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik doe dit ook om dezelfde reden en de honden hebben er nog nooit gelast mee gehad.S@ndr@ schreef:dat vind ik erg meevallen, ze krijgen vaak vers bij de brokken omdat ik de medicatie daardoor kan mengen, en dat valt met brokken alleen niet mee.
Ik neem aan dat de verse voeding eerder verteert dan de brokken, die eerst nog moeten opzwellen, dan uiteenvallen voor het verteringsproces kan beginnen
-
murmel
een boeiende discussie op dit topic hierboven, alleen jammer dat er zo weinig respect is.murmel schreef:ah...even kijken of daar iets interessants staat..ien schreef:Even zoeken in deze topic maar hier staat ook het 1 en ander in over combivoeren
maar veel wijzer ben ik niet geworden...er is veel chemie of biologie bijgehaald, maar de een lijkt de ander tegen te spreken....
wat moet ik nu als waar aannemen?
mijn honden 'doen het er ook goed op' (op brokken en vers samen in 1 pot) maar dat garandeerd natuurlijk niet dat ze later daar geen problemen zullen mee krijgen.
- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zeg dit omdat Lola er niet goed op reageerde toen zij zowel brok/vers vlees in 1 maaltijd kreeg..S@ndr@ schreef:dat vind ik erg meevallen, ze krijgen vaak vers bij de brokken omdat ik de medicatie daardoor kan mengen, en dat valt met brokken alleen niet mee.
een de vertering- denk dat het goed is1 keer een compacte ontlasting per dag
Ik zei ook duidelijk erbij dat het KAN niet dat het een feit is bij elke hond die zo gevoerd word.
Jakko kon er bv wel tegen, Lola niet.
Zij begon te spugen..
Dit was over toen ik vers en brok op aparte dagen ging voeren, dus enkel 1 dag vlees, en de dag erop bv brok.
Toen was bij haar het spugen over.
De ene hond verdraagt het wel de ande niet, dat is wat ik probeer te zeggen..
Als het bij ts goed gaat, zou ik me niet te druk maken of het later eventueel niet goed zou gaan, eerlijk gezegd.
En als deze antwoorden niet *bevredigend* genoeg zijn voor ts, stel ik voor dat zij deze vraag stelt op Barfplaats, zij weten veel meer van brok in combi met KVV, denk ik.

-
ien
- Erelid
- Contacteer:
Ik denk dat je daar ook niet verder komt want veel is er nml nog niet over bekend over combi barf/combi/brok.wendy71 schreef:
En als deze antwoorden niet *bevredigend* genoeg zijn voor ts, stel ik voor dat zij deze vraag stelt op Barfplaats, zij weten veel meer van brok in combi met KVV, denk ik.
Alleen persoonlijke ervaringen maar nog niet duidelijk hoe of wat.

-
nance
- Erelid
-
murmel
dat had ik inderdaad ook begrepen...ien schreef:Ik denk dat je daar ook niet verder komt want veel is er nml nog niet over bekend over combi barf/combi/brok.wendy71 schreef:
-
murmel
nance schreef:Als je brok en vlees niet zou kunnen combineren, suggereer je dat er geen vlees in de brok zit. Dat moet dan toch redenen genoeg geven om na te denken wat er voor troep in de brok zit....
dat brok troep is, ik denk dat elk redelijk denkend mens dat wel weet.
er zal wel iets van vlees in brok zitten, maar dat is dan gekookt en dat verteerd al anders dan rauw lees, heb ik begrepen in de discussie.
dus zou je denken dat brok wel beter verteerd dan brok met vers vlees samen...
- Dondersteen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondjes
Allereerst verteren brokken en vers allebei anders. Brokken bijvoorbeeld bevatten erg veel koolhydraten. Veel koolhyraten zorgen voor een geringe afscheiding van maagsappen en dit maagsap is dan ook minder zuur (pH waarde van rond de 5) terwijl rauw/vers vlees voor een grotere afscheiding van maagsappen zorgt. En tevens is dit maagsap zuurder (pH waarde van 1). Wanneer je brokken geeft, is het maagzuur van de hond minder zuur en komt er dus minder maagsap vrij. En vers/rauw vlees heeft (om optimaal te kunnen verteren) een zuur maagzuur nodig.
Is van een ander forum
Ik zou voor de zekerheid een maaltijd vers geven en de andere maaltijd brok.
Is van een ander forum
Ik zou voor de zekerheid een maaltijd vers geven en de andere maaltijd brok.
Laatst gewijzigd door Dondersteen op 05 aug 2008 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is ook wel zo..ien schreef:Ik denk dat je daar ook niet verder komt want veel is er nml nog niet over bekend over combi barf/combi/brok.wendy71 schreef:
De ene hond verdraagd het wél , een andere hond (Lola in bovenstaand vb) kon er niet tegen.
Maar de hond van ts doet het er goed op, dus dan zou ik me niet zo druk maken eerlijk gezegd.
Ik vind de uitleg van Dondersteen duidelijk.

- Dondersteen
- Zeer actief
- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
- wendy71
- Zeer actief
- Contacteer:
:N: :N:Nanna schreef:Als ik Charles brok én vers tegelijk geef, dan kan ik er donder op zeggen dat ik even later mag genieten van erbármelijke winden.![]()
En dan niet van die luchtige floebertjes, néé, van die donkergroene walmen
Dat heeft vooral Jakko na eten van vooral geitenvlees. :N:
Dan ligt ie (zoals gewoonlijk
Mensenlief, ik próef em gewoon, wat een lucht.. :N:
De stinkerd.
En mij dan aankijken zo van: wat is er vrouwtje, ergens last van..
Neuh, hoor jongen, ruft maar lekker verder.

- tibetaantje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 tibetaanse spaniel
- Aantal honden: 2
- Locatie: (je kunt niet alle honden van de wereld redden maar je kunt wel de wereld van 1 hond redden!!)
smuldier en brok...gaat dat wel samen?
als ik ze smuldier geef is dat maar een beetje(smorgens en savonds de helft van een half bakje,dus bij mekaar een half bakje per dag) maar mijn brokken staan gewoon de hele dag en dan gaan ze daarna meteen brokken eten maar is dat dan wel goed?
of de dag dat ze smuldier krijgen de brokken weg zetten, is ook een optie natuurlijk. haha

als ik ze smuldier geef is dat maar een beetje(smorgens en savonds de helft van een half bakje,dus bij mekaar een half bakje per dag) maar mijn brokken staan gewoon de hele dag en dan gaan ze daarna meteen brokken eten maar is dat dan wel goed?
of de dag dat ze smuldier krijgen de brokken weg zetten, is ook een optie natuurlijk. haha
groetjes van monique en mijn vriendje voor het leven... Tibo.
Tara .....29~12~2001 19~9~2015
Misty ....08~04~2003 13~07~2003
Allway's in my heart

Tara .....29~12~2001 19~9~2015
Misty ....08~04~2003 13~07~2003
Allway's in my heart

- Dondersteen
- Zeer actief
-
Mojuan
- Zeer actief
Het gevaar van vers en brokken tegelijkertijd is dat de bacterien zoals salmonella meer kans krijgen om je hond ziek te maken.
Brok verteert idd langzamer zoals al eerder werd gezegd.
Hierdoor blijven dus ook de bacterien langer in het verteringsstelsel van de hond en krijgen kans zich te vermenigvuldigen en het lichaam binnen te dringen.
Ook omdat de maag minder zuur wordt door brokken, worden er minder bacterien gedood.
Al met al voor mij een goede reden om het nooit te mengen.
Ik vind het toch een risico.
Brok verteert idd langzamer zoals al eerder werd gezegd.
Hierdoor blijven dus ook de bacterien langer in het verteringsstelsel van de hond en krijgen kans zich te vermenigvuldigen en het lichaam binnen te dringen.
Ook omdat de maag minder zuur wordt door brokken, worden er minder bacterien gedood.
Al met al voor mij een goede reden om het nooit te mengen.
Ik vind het toch een risico.