Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zal hij ze terug krijgen ???
Moderator: moderatorteam
Zal hij ze terug krijgen ???
Honden bijten dieren dood
Soest - De politie heeft zondagmorgen twee honden gevangen die kort daarvoor een aantal dieren hadden doodgebeten. Rond 08.05 uur werd de politie gewaarschuwd dat twee loslopende honden door de afrastering bij een woning op de Molenstraat waren gebroken en een aantal dieren waaronder twee cavia’s, zes konijnen en een kip hadden doodgebeten.
Twee schapen, die ook op het terrein liepen, hadden zich verborgen in een openstaande schuur en ontsnapten op die manier aan hun mogelijk noodlot.
Omdat de honden voorzien waren van een kokertje waarop de adresgegevens van de eigenaren stond vermeld werden zij ontboden aan het politiebureau. Eén van de eigenaren, een 41-jarige inwoner van Grootschermer, vertelde dat beide honden op een afgesloten terrein op de Beukenlaan liepen en kennelijk kans hadden gezien om te ontsnappen. Tegen de man wordt proces-verbaal opgemaakt. De honden zijn inbeslaggenomen en justitie beslist over de teruggave.
Soest - De politie heeft zondagmorgen twee honden gevangen die kort daarvoor een aantal dieren hadden doodgebeten. Rond 08.05 uur werd de politie gewaarschuwd dat twee loslopende honden door de afrastering bij een woning op de Molenstraat waren gebroken en een aantal dieren waaronder twee cavia’s, zes konijnen en een kip hadden doodgebeten.
Twee schapen, die ook op het terrein liepen, hadden zich verborgen in een openstaande schuur en ontsnapten op die manier aan hun mogelijk noodlot.
Omdat de honden voorzien waren van een kokertje waarop de adresgegevens van de eigenaren stond vermeld werden zij ontboden aan het politiebureau. Eén van de eigenaren, een 41-jarige inwoner van Grootschermer, vertelde dat beide honden op een afgesloten terrein op de Beukenlaan liepen en kennelijk kans hadden gezien om te ontsnappen. Tegen de man wordt proces-verbaal opgemaakt. De honden zijn inbeslaggenomen en justitie beslist over de teruggave.
Er stond een plaatje bij va een Herder,maar daarom hoeft het nog geen Herder te zijn...Pak-de-bal schreef:jammer, dat er dan nooit bij staat , om wat voor een ras dit nou gaat:
Want ik zie ònze stabij's dit moordspel zéker niet doen :N:
Ennuh... ik denk dat een Staby het net zo goed kan doen hoor

Zie, ik weet van Beike dat hij zoiets nooit zou doen, maar dat kun je niet zo maar zeggen van elke Staby.
Hier woont er namelijk 1 op de buurt en die doet dat, als ze de kans krijgt dus wel

-
- Zeer actief
Ik hoop dat ie ze terug krijgt.
Wat het ras er eigenlijk mee te maken heeft snap ik niet.
Een hond is een hond en blijft een dier en elk ras kan dit doen de ene hond heeft er alleen meer interesse en aanleg in dan de andere hond.
Ik hoop wel dat de eigenaren van de honden een vette boete krijgen en natuurlijk de schade vergoeden zodat ze in de toekomst wat beter op hun eigendommen letten.
Wat het ras er eigenlijk mee te maken heeft snap ik niet.
Een hond is een hond en blijft een dier en elk ras kan dit doen de ene hond heeft er alleen meer interesse en aanleg in dan de andere hond.
Ik hoop wel dat de eigenaren van de honden een vette boete krijgen en natuurlijk de schade vergoeden zodat ze in de toekomst wat beter op hun eigendommen letten.

- Muis..
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
- Contacteer:
Kenissen van mij hadden dus een stabij die dat WEL deed. Ze woonde op een boerderij in de polders en ze kregen de keus, na een aanval op schapen met dodelijke afloop. De stabij moest of de rest van zijn leven aan de ketting of hij werd afgemaakt.Pak-de-bal schreef:jammer, dat er dan nooit bij staat , om wat voor een ras dit nou gaat:
want moord is het , gewoon for the kill gaan
het zullen wel weer stevige waakhonden geweest zijn, ik hoop niet dat hij ze terug krijgt
IK snap werkelijk waar niet waarom je een hetse begint naar , alle in jouw ogen, valse hondenrassen.

Daarom zei ik ook al tegen PDB dat een Staby het net zo goed kan doenMuis.. schreef:Kenissen van mij hadden dus een stabij die dat WEL deed. Ze woonde op een boerderij in de polders en ze kregen de keus, na een aanval op schapen met dodelijke afloop. De stabij moest of de rest van zijn leven aan de ketting of hij werd afgemaakt.Pak-de-bal schreef:jammer, dat er dan nooit bij staat , om wat voor een ras dit nou gaat:
het zullen wel weer stevige waakhonden geweest zijn, ik hoop niet dat hij ze terug krijgt
IK snap werkelijk waar niet waarom je een hetse begint naar , alle in jouw ogen, valse hondenrassen.

- Muis..
- Zeer actief
- Contacteer:
Alleen leest ze, naar mijn mening, behoorlijk selectief.doggy schreef:Daarom zei ik ook al tegen PDB dat een Staby het net zo goed kan doenMuis.. schreef:Kenissen van mij hadden dus een stabij die dat WEL deed. Ze woonde op een boerderij in de polders en ze kregen de keus, na een aanval op schapen met dodelijke afloop. De stabij moest of de rest van zijn leven aan de ketting of hij werd afgemaakt.Pak-de-bal schreef:jammer, dat er dan nooit bij staat , om wat voor een ras dit nou gaat:
- Chione
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- iones
- Zeer actief
Een stabij is een jachthond. Reken maar dat die een konijn pakken als ze de kans krijgen. Hoe kun je nu zeggen dat een stabij dat nooit zal doen?
Ik hoop niet dat de honden worden afgemaakt. Maar het mag echt geen 2e keer meer voor komen. Ze moeten nu echt binnen een GOEDE afrastering verblijven.
Ik hoop niet dat de honden worden afgemaakt. Maar het mag echt geen 2e keer meer voor komen. Ze moeten nu echt binnen een GOEDE afrastering verblijven.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Lieverd, een beetje jachthond schudt een paar cavia's en kippen vrolijk dood en doet dat zonder dat er iets van agressie aan te pas komt. Ik heb godzijgeloofd Disney-honden die geen andere beessies doodmaken, maar als ik normale podenco's had gehad zouden ze ook een bloedbad aanrichten tuissen allemaal van dat prooidiergebeuren.Pak-de-bal schreef:jammer, dat er dan nooit bij staat , om wat voor een ras dit nou gaat:
Dus tuurlijk mogen die honden weer naar huis, allemaal natuurlijk gedrag, en geen enkele aanwijzing dat ze gevaar vormen voor niet-prooidieren.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat ben je toch ook een ontzettend sneu typje zeg, je blijft me verbazen, het lijkt wel of het van kwaad tot erger met je gaat.Pak-de-bal schreef:jammer, dat er dan nooit bij staat , om wat voor een ras dit nou gaat:
Jij zult het vast ook wel vreselijk moeilijk hebben bij het kijken naar natuur-documentaires met al die moordende beesten en helemaal niemand waar je naar toe kunt hollen om al die moordenaars aan te geven hé.
Heb je al eens overwogen een psycholoog te consulteren?

- Jovas
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Elke hond heeft van oudsher jacht instinct. Laat een konijn rennen in een veld, ik denk dat 9 van de 10 honden er achteraan zullen gaan.
Wat mij betreft: onkosten laten vergoeden, honden lekker laten leven en de eigenaar van de kleine beestjes ook een preek dat hij beter op zijn "vee" moet letten.
Wat mij betreft: onkosten laten vergoeden, honden lekker laten leven en de eigenaar van de kleine beestjes ook een preek dat hij beter op zijn "vee" moet letten.
Groetjes Joyce

waar ben jij nou in g*dsnaam mee bezig?Wil de hond schreef:Wat ben je toch ook een ontzettend sneu typje zeg, je blijft me verbazen, het lijkt wel of het van kwaad tot erger met je gaat.Pak-de-bal schreef:jammer, dat er dan nooit bij staat , om wat voor een ras dit nou gaat:
Jij zult het vast ook wel vreselijk moeilijk hebben bij het kijken naar natuur-documentaires met al die moordende beesten en helemaal niemand waar je naar toe kunt hollen om al die moordenaars aan te geven hé.
Heb je al eens overwogen een psycholoog te consulteren?

Ik denk dat jij zo langzamerhand zèlf naar een psychiater moet gaan
je achtervolgt mij met je stomme berichten , die erg persoonsgericht zijn , en dat mag hier niet !!

ik wil hier weer een WAARSCHUWING voor !!!

er liep laatst een muisje over het pad, vlak voor Bauke;... dus mooier kan hij het niet vangenHanneke2 schreef:Lieverd, een beetje jachthond schudt een paar cavia's en kippen vrolijk dood en doet dat zonder dat er iets van agressie aan te pas komt. Ik heb godzijgeloofd Disney-honden die geen andere beessies doodmaken, maar als ik normale podenco's had gehad zouden ze ook een bloedbad aanrichten tuissen allemaal van dat prooidiergebeuren.
Dus tuurlijk mogen die honden weer naar huis, allemaal natuurlijk gedrag, en geen enkele aanwijzing dat ze gevaar vormen voor niet-prooidieren.
maar hij keek er naar en deed niets

hoe verklaar je dat dan?

.......voor een echte jachthond en geen agressie waakhond ( zoals deze honden waren)?
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Welnee joh, ik achtervolg je helemaal niet,je achtervolgt mij met je stomme berichten , die erg persoonsgericht zijn , en dat mag hier niet !!
Ik kom je gewoon overal waar ik kijk tegen, en ik lees dan steeds zukke vreemde dingen

Misschien is het eerder zo dat jij mij nogal voor de voeten loopt?

Mijn vraagje over de psycholoog is overigens oprecht gemeend hoor, ik maak me gewoon zorgen om je.
Maar dat mag dus niet van jou?

beweer jij dan dat 2 stabij's in staat zijn, om eerst met kracht los te brekeniones schreef:Een stabij is een jachthond. Reken maar dat die een konijn pakken als ze de kans krijgen. Hoe kun je nu zeggen dat een stabij dat nooit zal doen?
en daarna als killers door het leven gaan?

ik denk het eerst wel, als er een gat is ergens , maar daarna willekeurige dieren uitzoeken om te doden? nee
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Pak-de-bal schreef:beweer jij dan dat 2 stabij's in staat zijn, om eerst met kracht los te brekeniones schreef:Een stabij is een jachthond. Reken maar dat die een konijn pakken als ze de kans krijgen. Hoe kun je nu zeggen dat een stabij dat nooit zal doen?
en daarna als killers door het leven gaan?![]()
ik denk het eerst wel, als er een gat is ergens , maar daarna willekeurige dieren uitzoeken om te doden? nee
ik weet wel zeker dat een normale gezonde jachthond precies dat gedrag zou vertonen als ze een prooi zien lopen.
ik zou het heel raar vinden als het niet zou gebeuren

maar... het muisje vlakbij zijn poten is toch ook een prooi?massam schreef:Pak-de-bal schreef:beweer jij dan dat 2 stabij's in staat zijn, om eerst met kracht los te brekeniones schreef:Een stabij is een jachthond. Reken maar dat die een konijn pakken als ze de kans krijgen. Hoe kun je nu zeggen dat een stabij dat nooit zal doen?
ik weet wel zeker dat een normale gezonde jachthond precies dat gedrag zou vertonen als ze een prooi zien lopen.
ik zou het heel raar vinden als het niet zou gebeuren

hoeveel honden hier hebben geen muis gevangen?

- Lies en co
- Zeer actief
Wat heeft waakhond nu te maken met jachtinstinct? Eén van onze twee honden zou onze kippen doden, één van onze twee honden zit achter de poes aan om ze de nek om te draaien (gelukkig is de poes véél slimmer). En het is niet degene die waaks is. Het is zelfs de 'liefste' van de twee, de allemansvriend.Pak-de-bal schreef:want moord is het , gewoon for the kill gaan
Ooit al de gelukzalige smoel gezien van een hond die z'n prooi aan het opeten is? Senne hier, die is bijzonder vrolijk en lief terwijl ze haar versgevangen prooi pluimt. Dat heeft niets te maken met agressie of waaksheid of wat dan ook. (tot nu toe enkel eigen kippen hoor, da's m'n eigen schuld). 't Is een JACHThond voor iets. (Senne is degene met zwart-witte plekjes op m'n OS)
- Crista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Het wil niet zeggen dat als Bauke dit niet doet er geen Stabij's zijn die het wel doenPak-de-bal schreef:er liep laatst een muisje over het pad, vlak voor Bauke;... dus mooier kan hij het niet vangenHanneke2 schreef:Lieverd, een beetje jachthond schudt een paar cavia's en kippen vrolijk dood en doet dat zonder dat er iets van agressie aan te pas komt. Ik heb godzijgeloofd Disney-honden die geen andere beessies doodmaken, maar als ik normale podenco's had gehad zouden ze ook een bloedbad aanrichten tuissen allemaal van dat prooidiergebeuren.
maar hij keek er naar en deed nietswel even met zijn neus er bovenop om te ruiken, maar verder niets
hoe verklaar je dat dan?![]()
.......voor een echte jachthond en geen agressie waakhond ( zoals deze honden waren)?

- iones
- Zeer actief
Onze Bobbes pakt konijnen, helaas. Komt mij niet zo goed uit, want ik heb zelf konijnen. Ook onder konijnen vind je uitbrekers en dat is een van mijn konijnen ooit duur komen te staan. Zij werd gebeten en stierf. Bobbes gaat overigens niet voor de kill. Maar ze schaadt een dier dusdanig dat het uiteindelijk sterft. Soms trouwens ook niet. Otje, mijn belgische haas kreeg ze ook te pakken maar die overleefde. Ze vindt het gewoon leuk om beestjes te pakken. Ze geniet er intens van om ze achterna te zitten, daar lééft ze gewoon voor.
Honden kunnen daarnaast op diverse manieren ontsnappen en dat hoeft niet altijd de fout van de baas te zijn. Het kan ook komen door onachtzaamheid van derden, door bijvoorbeeld de poort open te laten staan, of kinderen die de poort open gooien omdat ze dat leuk vinden.
Voorts is jacht onderhevig aan karakter van honden. Onze Sokkie vindt het prachtig ze na te jagen maar zal dieren niet aanraken. Peppie heeft geen haat tegen katten, en ik kan haar gerust bij mijn konijnen laten. Muizen pakt ze echter weer. Onze Polleke kon ik bij alle dieren laten, die deed net als Sokkie niemand kwaad. Bobbes is echter een hond met echt jachtinstinct en zou als jachthond ook geen gek figuur slaan. Bij Bauke heb ik daarover mijn twijfels en die is er toch voor gefokt.
Honden kunnen daarnaast op diverse manieren ontsnappen en dat hoeft niet altijd de fout van de baas te zijn. Het kan ook komen door onachtzaamheid van derden, door bijvoorbeeld de poort open te laten staan, of kinderen die de poort open gooien omdat ze dat leuk vinden.
Voorts is jacht onderhevig aan karakter van honden. Onze Sokkie vindt het prachtig ze na te jagen maar zal dieren niet aanraken. Peppie heeft geen haat tegen katten, en ik kan haar gerust bij mijn konijnen laten. Muizen pakt ze echter weer. Onze Polleke kon ik bij alle dieren laten, die deed net als Sokkie niemand kwaad. Bobbes is echter een hond met echt jachtinstinct en zou als jachthond ook geen gek figuur slaan. Bij Bauke heb ik daarover mijn twijfels en die is er toch voor gefokt.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- M@scha
- Zeer actief
hebben we het over jachthonden of over bauke?Pak-de-bal schreef:maar... het muisje vlakbij zijn poten is toch ook een prooi?massam schreef:Pak-de-bal schreef:beweer jij dan dat 2 stabij's in staat zijn, om eerst met kracht los te brekeniones schreef:Een stabij is een jachthond. Reken maar dat die een konijn pakken als ze de kans krijgen. Hoe kun je nu zeggen dat een stabij dat nooit zal doen?
ik zou het heel raar vinden als het niet zou gebeurenen toch liet hij hem lopen
hoeveel honden hier hebben geen muis gevangen?
misschien heb je hier wel het bewijs dat bauke alles behalve rastypisch is misschien dan toch geen stabij alleen maar een look alike.
even terug naar je topic laatst.. als een hond niet op een rashond lijkt is het broodfok toch?
klote voor je joh!

wat is er met je ? .. nog dronken van gisteravond?massam schreef:hebben we het over jachthonden of over bauke?
misschien heb je hier wel het bewijs dat bauke alles behalve rastypisch is misschien dan toch geen stabij alleen maar een look alike.
even terug naar je topic laatst.. als een hond niet op een rashond lijkt is het broodfok toch?
klote voor je joh!

in elke topic achtervolgt je mij met dit soort bestokingen

een waarschuwing graag , .. want het is weer eens persoongericht en dat mag niet hier!
- M@scha
- Zeer actief
erg persoonsgericht dat ik iets rot voor je vindPak-de-bal schreef:wat is er met je ? .. nog dronken van gisteravond?massam schreef:hebben we het over jachthonden of over bauke?
klote voor je joh!![]()
in elke topic achtervolgt je mij met dit soort bestokingen![]()
een waarswchuwing.. want het is weer eens persoongericht en dat mag niet hier!

ik drink niet. jij misschien?

- M@ri@nne
- Zeer actief
De Stabij was destijds een hond van ‘ de kleine (eenvoudige) man’, die hem terzijde stond bij de jacht, dienst deed als mollen- en bunzingvanger, optrad als waakhond en soms ook als trekhond werd gebruikt.Pak-de-bal schreef:misschien moet jij je eens verdiepen in mijn ras,Crista schreef:.. misschien moet je je iets meer verdiepen in je eigen ras![]()
voordat je daar commentaar op geeft
Bron: http://www.nvsw.nl/
Groetjes, Marianne.

- M@scha
- Zeer actief
Pak-de-bal schreef:misschien moet jij je eens verdiepen in mijn ras,Crista schreef:.. misschien moet je je iets meer verdiepen in je eigen ras![]()
Als huishond is de Stabij aanhankelijk, zacht en lief, maar daarbuiten is hij bij tijd en wijle knap eigenzinnig en vinnig.
Stabijhoun: mollen- en bunzingvanger, trekhond, erfhond, waakhond, jachthond, huisvriend.
De hond werd in Friesland veel gebruikt bij de jacht op haar- en veerwild (mollen, bunzingen, ratten, muizen, hazen, konijnen, eenden).
Het was de hond van de kleine man. "Bijke", zoals de Stabijhoun in de volksmond werd genoemd, stond hem niet alleen terzijde bij de jacht, maar was hem ook van dienst als hartstochtelijk bunzing- en mollenvanger, als waakhond en als trekhond. Andere namen voor de Stabijhoun zijn "muddehondje" (mudde is Fries voor bunzing) en Friese Langhaar.
de Stabij spoorde de verse molshoop op en bleef doodstil staan wachten op zijn baas. Ze wachtten samen tot de mol weer begon te wroeten. Nu was het de kunst om op het moment dat de mol op het hoogste punt in de molshoop zat de schep eronder te steken en de mol op te wippen. De hond ving de mol, schudde hem dood en gaf hem aan zijn baas.
je hebt gelijk pak. de stabij is helemaal geen hond die kan jagen

- Muis..
- Zeer actief
- Contacteer:
In mijn vorige post geef ik juist aan dat dat WEL kan.Pak-de-bal schreef:beweer jij dan dat 2 stabij's in staat zijn, om eerst met kracht los te brekeniones schreef:Een stabij is een jachthond. Reken maar dat die een konijn pakken als ze de kans krijgen. Hoe kun je nu zeggen dat een stabij dat nooit zal doen?
Die Stabij heeft tientallen schapen gedood.
- Crista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Dankje Marianne, scheelt me weer wat zoekwerkM@ri@nne schreef:De Stabij was destijds een hond van ‘ de kleine (eenvoudige) man’, die hem terzijde stond bij de jacht, dienst deed als mollen- en bunzingvanger, optrad als waakhond en soms ook als trekhond werd gebruikt.Pak-de-bal schreef:misschien moet jij je eens verdiepen in mijn ras,Crista schreef:.. misschien moet je je iets meer verdiepen in je eigen ras![]()
Bron: http://www.nvsw.nl/