Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Klittenkam

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

balou2000
Actief

Klittenkam

Ongelezen bericht door balou2000 »

hoi :cheer:
ik heb een maltezer van 1½ jaar met een hele moelijke vacht
ik hou haar vrij kort en ze gaat elke 6 weken naar de trimster
voor te kammen en te wassen
de trimster raad me af om haar zelf te wassen omdat al ik haar was ze dan meer klitten krijgt
sinds 2 weken is ze gesterliseerd niet zo zeer voor haar vacht maar omdat ze zo ziek was van de loopsheid
2 weken geleden was ze bij de trimster en gisteren zat ze weer onder de klitten :jank:
ik kam/borstel haar elke dag heel zorgvuldig
nu heb ik vandaag een klitten kam gekocht niet zo maar 1 maar eentje van 40 euro :boos:
de dierenwinkel zei dat het niet slecht was voor haar vacht en dat haar klitten ontstaan door de dode/losse haren in haar vacht
nu is mijn vraag
denken jullie dat zo'n klittenkam slecht is
er werd wel bij gezegt dat ik hem maar 1 x per week mocht gebruiken
voor haar hele vacht maar wel plaatselijk op de klitten
ik heb haar net gekamt en haalde inderdaad een hele bos met dode/losse haren uit haar vacht :19:
de trimster zegt dat ze een hele moeilijke vacht heb en dat ze wel ziet dat ik haar goed kam en onderhoud
:blah:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Teveel kammen is inderdaad niet goed voor de vacht. Maar een oplossing voor je kamprobleem weet ik zo snel niet.
Toen wij onze hond kregen (en ja die heeft een behoorlijke vacht) was er met het kammen geen doorkomen aan. Iedere dag kamde ik een deel en een kwartier later was het weer net zo geklit. Toen hebben wij hem ook maar naar de trimmer gebracht en dat heeft enorm geholpen. Nu kam ik eens per week en dat is gelukkig genoeg.
Ik weet niet of je trimmer een coatking gebruikt, maar dat schijnt ook niet altijd even goed te zijn voor de vacht.
balou2000
Actief

of ze een coating gebruikt weet ik niet
ik denk het niet
dat zou ik eens moeten vragen
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

balou2000 schreef:of ze een coating gebruikt weet ik niet
ik denk het niet
dat zou ik eens moeten vragen
Een geen coating een CoatKing ( http://www.dumuchi.nl/site/content.php?article.43 ) dat is een trimmes volgens google :wink:
Afbeelding
balou2000
Actief

hihihih hoe kan je langs elkaar heen praten
verkeerd begrepen dus
maar op het plaatje te zien is dat dus mijn klittenkam
heet dus blijkbaar anders
maar wel heel effectief om de dode haren er uit te halen
Muk

balou2000 schreef:hihihih hoe kan je langs elkaar heen praten
verkeerd begrepen dus
maar op het plaatje te zien is dat dus mijn klittenkam
heet dus blijkbaar anders
maar wel heel effectief om de dode haren er uit te halen
Is inderdaad handig voor klitten, maar bij te vaak gebruik is het dus niet goed voor de vacht. Kun je beter een herderhark gebruiken.
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hanneke »

Op het moment dat je met een goede shampoo wast, en liefst ook nog een conditioner erna gebruikt, krijg je echt niet meer klitten. Sterker nog: het kan juist makkelijker worden om de klitten eruit te krijgen.

Ik zou zelf nooit een coatking op een Malthezer zetten, maar goed, als je het tóch wilt doen, doe het dan zeer met mate. Hij haalt het dode haar er inderdaad uit maar klitten ontstaan niet alleen door dode haren.

Ik zou bij hevige klitvorming eerder denken aan een groene Les Pooch en toepassing van een anti-klitspray tijdens het borstelen. Een harkje met ronddraaiende tanden (o.a. van Hunter) kan voor een Malthezer een oplossing zijn. Een gewone herdershark vind ik wat grof voor een dergelijke hond.

En verder: bij het normale onderhoud altijd laag voor laag borstelen. Dan zouden klitten echt niet meer moeten voorkomen, hooguit bij uitzondering.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ga eens sámen met de trimster jouw hondje borstelen? Jij de ene kant, zij de andere. Daarna kun je elkaar controleren. Ik denk dat jouw probleem niet in het materiaal maar in de gebruikte kam- borsteltechniek zit.
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Ik denk dat het wel een idee is om je hondje eventueel een keer zelf te wassen en nadat je hem uitgespoeld hebt een conditioner in zijn vacht te masseren, daarna uitspoelen en drogen. Wanneer je hem heel goed gedroogd heb en dus nergens meer vochtig is kun je hem met een niet te fijne kam rustig uitkammen. Je kunt daarbij het beste vanaf de voetjes beginnen en dan naar boven werken, zo weet je zeker dat je alle haren hebt gehad.
Het kammen kun je dus beter niet met een herdershark doen want die is geschikt voor honden met een ondervacht, een Newfoundlander bijvoorbeeld, en niet voor een maltezervachtje, want jou hondje heeft zeer waarschijnlijk ook geen onderwol.
Muk

Ellen. schreef:Ik denk dat het wel een idee is om je hondje eventueel een keer zelf te wassen en nadat je hem uitgespoeld hebt een conditioner in zijn vacht te masseren, daarna uitspoelen en drogen. Wanneer je hem heel goed gedroogd heb en dus nergens meer vochtig is kun je hem met een niet te fijne kam rustig uitkammen. Je kunt daarbij het beste vanaf de voetjes beginnen en dan naar boven werken, zo weet je zeker dat je alle haren hebt gehad.
Het kammen kun je dus beter niet met een herdershark doen want die is geschikt voor honden met een ondervacht, een Newfoundlander bijvoorbeeld, en niet voor een maltezervachtje, want jou hondje heeft zeer waarschijnlijk ook geen onderwol.
Ja, daar heb je gelijk in, daar had ik in de snelheid even geen rekening mee gehouden bij mijn vorige bericht.
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Ongelezen bericht door Jay »

Misschien dat een echte klittenkam uitkomst brengt, deze heeft ronddraaiende tanden, hierdoor trek je minder hard aan de haren.

Afbeelding
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Jay schreef:Misschien dat een echte klittenkam uitkomst brengt, deze heeft ronddraaiende tanden, hierdoor trek je minder hard aan de haren.

Afbeelding
Jij kamt je Collie hier niet mee toch?
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Ongelezen bericht door Jay »

Rosita Compagner schreef:
Jay schreef:Misschien dat een echte klittenkam uitkomst brengt, deze heeft ronddraaiende tanden, hierdoor trek je minder hard aan de haren.

Afbeelding
Jij kamt je Collie hier niet mee toch?
Nee hoor, anders heb ik binnen de kortste keren een korthaar.

Ik gebruik de kam enkel als de haren achter de oren beginnen te klitten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”