Moniek B. schreef:
Ik noem alle hondeneigenaren die vaccineren geen onbenullen. Dat zeg ik wél van de dierenartsen die alleen aan hun eigen portemonnee denken of te lui zijn om zich op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen en wetenschappelijke onderzoeken waaruit blijkt dat elk jaar vaccineren schade kan veroorzaken. Dus de dierenartsen die er elk jaar een spuit ingooien omdat ze niet beter weten (belachelijk) of wel beter weten maar alleen aan hun portemonnee denken(helemaal belachelijk).
Casey schreef:Ik wordt eerlijk gezegd een beetje moe van dit soort opmerkingen. ja, er zijn slechte DA's en ja, er zijn DA's die alleen aan hun portemonnee denken. Mar een DA die gewoon het vaccinatieschema van de fabrikant aanhoudt (of dat nu Novibac is of een andere) is niet daarom persé slecht
Ik zeg niet dat ze allemaal alleen aan hun portemonnee denken... een deel weet gewoon niet beter denk ik. Ik kan het niet anders verklaren. En het zal per land en dan zelfs ook nog per regio verschillen, maar bij mij in de buurt ent zeker 80 procent van de dierenartsen nog elk jaar de cocktail. Sterker nog; ze enten elk jaar de Nobivac.
Hoe ik dat weet? ik geef puppycursussen waarin er ook aandacht besteed wordt aan inentingen (nee, ik predik daar niet dat niet ingeent moet worden maar ik geef wel aan dat jaarlijks enten niet nodig is als er ingeent wordt met Nobivac en adivseer de mensen om daar naar te vragen...)
Waarom dat dan toch nog jaarlijks gebeurt, hier in mijn omgeving in elk geval dan? Ik heb geen idee. Geld en onwetendheid zijn de enige redenen die ik kan bedenken. En het is ongelooflijk, ik weet het. Maar toch is het bij mij in de omgeving zo.
En het klopt inderdaad dat ik dan profiteer van het besluit van anderen om wel hun hond te laten vaccineren. Tja, de situatie is nu eenmaal zo

Als ik niet vaccineer worden andere honden daar niet slechter van. En ik weet dat het anders wordt als veel meer mensen besluiten niet meer te vaccineren maar dat zie ik niet gebeuren moet ik zeggen.
Casey schreef:Ik wel. Mensen geloven graag alles wat ze op internet lezen, als daarbij staat dat de DA maar een onproffesionele geldwolf is, ze geld kunnen besparen en bovendien denken dat dat nog beter is voor hun hond....waarom niet?
Omdat een groot deel van de hondeneigenaren nog steeds blind vertrouwt op zijn dierenarts want die weet het allemaal... Kijk maar eens naar de reacties op dit forum als het gaat om vaccineren. "ja maar de da zegt dat.... " Hoeveel onderzoeken je er ook tegenaan gooit, de da zegt het dus het is zo. En kijk maar naar Sandra en mij zelf ook; we weten veel over vaccinaties maar nog vinden we het moeilijk te twijfelen aan de 'gevestigde orde'. Omdat het antwoord op de de vraag wel of niet vaccineren gewoonweg niet simpel is.
Kijk, en dit is dus precies waarom ik me afvraag waarom ik toch zou moeten inenten! Ook al vaccineer je wel, de hond loopt nog steeds het risico een van de ziektes te krijgen... Dus als je wel vaccineert kunnen ze ziek worden van het effect dat de vaccinatie heeft om het immuunsysteem én ook nog de ziektes krijgen. En als je niet vaccineert kunnen ze inderdaad ook de ziektes krijgen. Maar je loopt - inderdaad omwille van de goodwill van mensen die wel vaccineren - geen risico op bijwerkingen.
Casey schreef:Stel dat de bescherming van een volgens het schema uitgevoerde vaccin maar 95% is. Bij parvo en hondenziekte ligt dat denk ik hoger, maar stel. Als alle honden in een gebied dan gevaccineerd zijn krijgen deze ziektes gewoon geen kans, omdat ze niet van de ene naar de andere hond over kunne springen. Je bent dan dus toch bijna 100% beschermd. Als zeg de helft van de honden niet meer gevaccineerd zou worden, heb je wel kans op een grote uitbraak. Dan krijgen niet alleen alle onbeschermde honden de ziekte, maar ook 5% (al denk ik dat het minder is) van de wel ingeënte honden.
Ok, in deze gedachtengang kan ik mee gaan. Maar.... dan komt ons voorgaande verschil van mening weer naar boven; ik denk niet dat het ooit zover komt dat 50% van de hondeneigenaren niet vaccineert. Ik verwacht (en hoop) wel dat op den duur 50% niet meer elk jaar vaccineert en de Nobivac doet. En dan zou je deze situatie dus niet hebben want dan is er voldoende bescherming. Waar mensen die twijfelen zoals ik weer van zouden kunnen profiteren (hoe lullig dat ook is..)
Casey schreef: Weil werkt iets anders. De bescherming is inderdaad minder omdat je niet tegen alle serovars kunt enten. Wel tegen de gevaarlijkste die in dat gebied het meest voorkomen. De weil enting in NL is dan ook anders dan in Mexico bijvoorbeeld. Je kunt deze ziekte nooit uitroeien (omdat ie door ratten wordt overgebracht) en het is echte een klote ziekte die ook op jou overgebracht kan worden. Het is dus wel belangrijk om te enten, om in ieder geval beschermd ter zijn tegen de gevaarlijkste en meestvoorkomende varianten.
Ok, maar kun je me dan vertellen hoe groot het risico op besmetting is? Ik ken twee holistische dierenartsen die al een tijdje meelopen (hiervoor als regulier da) en die hebben nog nooit Weil gezien. Ik weet het; ook weer met de gratie van iedereen die vaccineert maar toch.. dat geeft aan hoe weinig het voorkomt. Ik weet dat het voorkomt, we hebben onlangs hier op het forum het trieste voorbeeld gehad. Maar hoe groot is het risico nu daadwerklijk? Ik heb me laten vertellen (maar nog niet zelf terug kunnen vinden, ben nog op zoek) dat het een van de meest belastende vaccinaties is... Maar met retrievers realiseer ik me wel dat ik groter risico loop. Vind deze dus ook erg moeilijk.
Ik heb het boek niet bij de hand maar wel de Merck. Die heb ik er nu maar even bijgepakt.
- Parvo: mortality-rate 16-48%. "Most dogs recover within a few days with appropriate supportive care"
Casey schreef:Als je pessimistisch bent gaat dus bijna de helft van de parvopatienten gewoon dood. Dat komt redelijk overeen met wat ik in de praktijk zie. Als de hondjes nog redelijk fit zijn hebben ze een redelijk kans om het te halen, als ze al flink verzwakt zijn gaan ze gewoon dood na een paar dagen, wat je verder ook probeert. Als je optimistisch bent gaat maar 16% dood. Wel inderdaad met de juiste zorg, die nogal vrij agressief is. Opname, infuus, antibiotica, eventueel sondevoeding, et cetera. En dan nog gaat 16% dood.
Tja, glas half vol en half leeg... 84% overleeft het dus. Als ik naar mijn eigen hond kijk, die is fit. Krijgt goed voer en is/lijkt supergezond. Ik heb het dus nog steeds niet over een algemeen verhaal om niet te vaccineren. Ik kijk puur naar mijn pup, in mijn situatie... en ik vraag me af of ik hem moet vaccineren.... Een algemeen verhaal maakt het anders, want dan moet je inderdaad rekening houden met de zwakkeren, de broodfok-hondjes etc. Maar die factoren gelden nu voor mij niet.
- Canine Distemper: "Dogs may recover completely"
Casey schreef:Met de nadruk op may

Mijn ervaring is dat de meeste pups met distemper dood gaan. Klanten krijgen dat duidelijk te horen: als het parvo is en de hond ziet er goed uit is de kans heel redelijk, als het distemper is kunnen we er alles aan doen maar er moet wel rekening mee gehouden worden dat het alsnog niet lukt. En als het wel lukt kunnen de honden die tics overhouden, of later terugvallen krijgen. Een hond die distemper gehad heeft is voor de rest van zijn leven vaak zwakker. En dat alles was dus te voorkomen geweest door op tijd te enten- waar het over over grote deel van de hond nooit last van heeft.
Hier weet ik eenvoudigweg te weinig van om een weerwoord te geven, maar daarom poneer ik ook geen stelling maar stel ik een vraag.

Maar wat ik wel graag wil weten is hoe groot (opnieuw) in Nederland nu de kans is dat je hond deze ziekte krijgt? Dat zou ik heel graag willen weten...
Blijft bij mij nog de vraag Kees, heb je het boek en de genoemde wetenschappelijke onderzoeken daarin gelezen? Want dat grote deel wat nooit last heeft zou wel eens kleiner kunnen zijn dan jij denkt..
Van katten is bekend dat ze tumoren kunnen krijgen op de plek van de vaccinaties. Ik heb een ras dat bekend staat om het hoge risico op tumoren, dus ik ben bang dat Ean al snel bij dat grote deel hoort dat last heeft van de vaccinatie. Misschien niet op korte, maar mogelijk wel op lange termijn..