Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips voor slechte adem/vieze bek ?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Wunk
geregistreerd lid

Tips voor slechte adem/vieze bek ?

Ongelezen bericht door Wunk »

Sinds een maand of twee heeft Unda een vrij slechte adem, z'n bek zit ook vaak vol vachtharen, tussen z'n tanden en tandvlees of een flinke dikke pluk vast bij z'n boventanden..

Een kwartier lang prutsen met een pincet levert wel een beetje resultaat op, maar de geur die daarbij vrij komt is vrij vies.

Nou probeer ik 'em zoveel mogelijk aan 't kluiven te krijgen met botten van buffelhuid enzo, maar aangezien 'ie bijna niks om eten geeft (soms best lastig, omkopen met een koekje heeft er ook nooit ingezeten bij hem) valt dat best tegen. Af en toe als 'ie in een kluifbui is wil 'ie wel gaan knagen, maar dan 't liefste en alleen als ik de kluif vasthoud (pff :mrgreen: )

Pedigree dentastix en rask krijgt 'ie nog wel eens (als 'ie er zin in heeft, die kluifjes liggen er soms zo een halve dag) maar dat helpt niet veel en de mint kluifjes zijn alleen een tijdelijke symptoombestrijding.

's avonds krijgt 'ie altijd hardvoer met een kleine schep pedigree blikvoer, en eens per week vers hart met rijst, brood en een gekookt ei.. (ja DAN wil 'ie ineens WEL graag eten :roll: )

Iemand anders tips om z'n gebit wat betere verzorging te geven ?, er moet vast een betere manier zijn dan elke 2 weken met een pincet alle vachtharen uit z'n bek te hengelen..
Jeroen

Afbeelding
Wunk
geregistreerd lid

Hij bijt niet in z'n vacht, 't zijn gewoon haren van 't wassen/likken van z'n poten wat zich ophoopt over een aantal dagen..
Jeroen

Afbeelding
Wunk
geregistreerd lid

Tanden poetsen zat ik inderdaad ook al aan te denken, gewoon met een kale borstel doen of is er ook nog een speciale tandpasta aan te raden ?

Op de plekken waar de haren zich regelmatig ophopen begint zich ook wat tandsteen te ontwikkelen (wat volgens mij de stank veroorzaakt)

En 't is allemaal niet obsessief of overdreven veel gelik, gewoon af en toe een wasbeurt die 'ie zichzelf geeft waarvan de resultaten in z'n (inderdaad vrij scheve) gebit blijven hangen..

Die pens ga ik inderdaad ook even proberen, hij kon zich met varkensoren vroeger ook altijd wel goed vermaken, alleen heb ik ooit eens gelezen dat dit vrij slecht kan zijn omdat 't in de maagwand kan blijven plakken..
Jeroen

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

penslappen, gewoon 1 keer per week in plaats van de maaltijden die dag :ok:
Beau&izzy
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Beau&izzy »

Hoi,

Als er zich al een laag tandsteen heeft ontwikkeld zal dit er lastig afgaan met kauwen alleen.

De stank kan van de bacterien zijn die in het tandsteen zitten, deze veroorzaken weer tandvleesontsteking. Wat je kunt doen is langs de dierenarts gaan en het gebit laten controleren. Die kan je vertellen of een gebitsreiniging nodig is. Daarna proberen bij te houden met tandenpoetsen en kauw dingetjes...

Succes!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”