Eerst even lekker gelopen ter ontspanning en voor een beetje eten met m'n vriendin. Toen met twee vrouwen en 1 kaart richting de lokatie. :N: Een stukje van 15 minuten wisten we een mooie half uur over te doen om het vervolgens maar te vragen aan iemand. Toen we aankwamen gooiden ik de honden er even uit en maakte we kennis met de instructeur. Het was een humoristische jonge man die zich met leuke grapjes door een nogal saai verhaal heen wist te breien. Na het indelen van de groepen kwamen we tot de schokkende conclusie dat er gewoon 9 man in de groep zit. Iets wat ik toch wel heel jammer vind aangezien ik erg graag kleine klasjes zie.
Anyhows, wij naar beneden voor de "gedrags test". Hij wilde namelijk weten wat voor hond we allemaal hadden. De test ansich ging als volgt. De cursisten moesten zonder hond een grote kring volgen waar 1 iemand in ging staan met zijn of haar hond. Vervolgens gingen we om en om (dus 1 persoon, 1 overslaan, die weer lopen etc etc) langzaam insluiten. De instructeur deed mee met de eerste groep insluiters. De mensen die dan niets gedaan hebben moesten vervolgens dit proces versneld doen. Dus versneld insluiten. Daarna werd er een rij geplaatst met mensen en in het midden werd er een bus met knikkers vastgehouden. Als de hond langs de rij liep werd er met de knikkerbus geschud om zo een reactie uit te lokken. Dan moest je weer terug lopen en dan werd er niet geknikkerd. Vervolgens mocht je nog een keer langs de rij met mensen en dan sloeg de instructeur "plots" en paraplu open die hij dan open op de grond zetten. Na dit verhaal werden er twee rijen tegen over elkaar neer gezet en in het midden werden er twee mensen geplaatst met handdoeken. De instructeur hield de hond vast en de baas ging aan de andere kant van de rij staan. Baasje roept de hond, hond komt (meestal) en als de hond vlakbij is werd er gewapperd met de handdoeken. Als de hond er was moest deze beloont worden en zonder iets te zeggen moest de baas door de rij heen lopen richting instructeur om te kijken of de hond de baas zou volgen.
Met Gaia wilde ik niet het insluiten doen omdat ik daar hard op aan het trainen ben met mijn andere training (basiscertificaat speuren). Ik wil bij haar niets forceren of kapot maken en dus sloegen we dat onderdeel over. Verder ging het eigenlijk hartstikke goed. Voor de angstige hond die ze altijd was herstelde ze zich sneller dan gemiddeld en zelfs de paraplu vond ze een leuk speeldingetje. Een normaal gemiddelde hond waar ik best wel blij mee ben was de beoordeling.
Juno daarin tegen deed het eigenlijk boven verwachting goed. Ging op iedereen af voor een aai en bij het rustig insluiten vond hij iedereen lief. Het was heel even niet de op gedrag afgekeurde geleidenhond, maar de oh zo open labrador. Na het versneld insluiten ging het mis. Hij begon te blaffen en de instructeur wilde hem dus de tijd geven om te herstellen. Echter hij vertrouwde het al neit meer en bleef in die bange houding hangen. De knikkers en de paraplu was hij op getraind en tsja, die deden hem dus niets, maar de handdoeken raakte hem dan wel niet zachtjes en hij vloog richting mijn vriendin. Toen maakte vriendin dus een foutje, want die legte de hond af en hij bleef keurig netjes liggen. Prachtig mooi, maar niet de bedoeling. Toen ze hem riep ging hij niet door de rij, maar er om heen met z'n staart tussen z'n poten. Eenmaal van het veld af herstelde hij zich weer en was het weer de lieve open labrador.
Toen alles afgelopen was kregen we huiswerk mee. We moeten de clicker aanleren. Klik koekje noemde hij het nog. Na het voorgedaan te hebben ziet het er vrij simpel uit. Niet alleen in zit clicken, maar ook als deze staat, of ligt en heel belangrijk op vier verschillende plekken. Vanmiddag ga ik daar mee beginnen.
De club zit bij een IPO club in en daardoor stonden er dus ook ipo middelen zoals de hindernis en dat springding (ik vergeet dus altijd de naam) maar goed deze:

Balletje mee en gaan met die banaan. Kon ze heerlijk nog even alle stress kwijt en een positieve ervaring op doen op dat veld. Fantastisch vond ze het. Het springding stond dus op keuringsformaat en ze moest dus extra haarbest doen. Geen probleem baas en ze vloog d'r overheen.