Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tandsteen en tand verloren.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

rianneke
Zeer actief

Tandsteen en tand verloren.

Ongelezen bericht door rianneke »

Hoi Allemaal,

Jullie hebben mij een tijdje niet gezien. De reden kan ik ergens wel posten, ik heb een boek geschreven! Maar goed dat kost veel tijd. Het is een leesboek. Zie www.rianneverwoert.nl

Maar waar ik eigenlijk voor kom. Onze hond, Layka.. jullie kennen haar vast nog wel,is net uit narcose. ZE heeft tandsteen moeten laten verwijderen en ze kwamen erachter dat 1 van de tanden zelfs rot was en loszat, die hebben ze dus moeten trekken. Heel zielig. Ik ben ook wel een beetje pissig, want we hebben zo vaak gevraagd of het al schoongemaakt moest worden, maar dat hoefde toen niet.
Afijn de DA zei dat we echt moesten gaan poetsen want anders verliest ze nog veel meer tanden.
ZE eet carnibest en ik denk dat het daardoor komt, het is zacht vlees en dus hoeft ze niet te kauwen. Hoewel ik me dat ook afvraag want brokken slikken honden ook heel snel door.

Afijn, tandenpoetsen gaan we weer proberen, maar als dat niet lukt schijnt er ook iets te zijn voor in het drinkwater. Kennen jullie dat?
De DA weet niet of ze er allergisch voor is, maar het zou wel kunnen.
Ach, ze is nu zo zielig.

WE hebben genoeg botjes, maar Layka is geen bottenkauwer helaas. Heel zelden pakt ze er 1.

Iemand een idee? Kennen jullie dat spul dat in het drinkwater moet? Of heeft iemand anders een idee.
Ik zou het zonde vinden als er nog meer tanden zouden sneuvelen.

Groetjes,

Rianne
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

mijn honden hoeven ook geen kauwbotten, maar kippenekjes en later vleugeltjs daar wil ze waarschijnlijk best haar tandjes inzetten.
je moet het wel langzaam wennen naruurlijk.

Pens is een tandenborstel bij uitstek, maar dan wel de grotere stukken die ze moeten scheuren, en niet in een keer doorslikken :19:
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Gefeliciteerd met je boek! :ok:

Misschien kan je ergens geitenribben o.i.d. krijgen en wil ze daar wel op knagen anders wordt het toch tandenpoetsen.
Dat spul voor in het drinkwater zie ik ook altijd op de balie van de dierenarts staan. Geen idee of het werkt.

http://dierengebit.nl/vet%20aquadent.html
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rianneke
Zeer actief

Sjalot schreef:Gefeliciteerd met je boek! :ok:

Misschien kan je ergens geitenribben o.i.d. krijgen en wil ze daar wel op knagen anders wordt het toch tandenpoetsen.
Dat spul voor in het drinkwater zie ik ook altijd op de balie van de dierenarts staan. Geen idee of het werkt.

http://dierengebit.nl/vet%20aquadent.html
bedankt voor de link! Ziet er op zich wel uit als een oplossing voor layka in combinatie met poetsen.
Hopenlijk reageert ze er alleen niet allergisch op. Iemand ervaring hiermee?

dankjewel ja dat boek is echt gaaf en zo spannend allemaal.

Met layka gaat het wat beter, ze heeft net een beetje gegeten en geplast en ze kan weer lopen. Straks doe ik ze even in bad want de anaalklieren zijn ook uitgeknepen en nu zit haar kontje helemaal onder. Dat vindt ze zelf ook niet zo prettig.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Ik begrijp nu dat Laika een klein hondje is. Dan zijn geitenribben wel erg groot. Dan kan je beter op zoek gaan naar lamsribben. Ik heb 2 hondjes van 7 kilo. Die kluiven goed op lamsribben.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Toevallig zei ik vandaag tegen mijn moeder dat we de tanden van Joris eens moesten laten schoonmaken. 'Nee dat hoeft nog niet' zegt ze, 'want dat heeft de dierenarts gezegt'..
Nou ga ik haar jouw verhaal even laten lezen :roll:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

wat leuk dat je een boek hebt geschreven!

misschien kom ik 12 november wel even in wijchen kijken! :ok:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Sjalot schreef:Ik begrijp nu dat Laika een klein hondje is. Dan zijn geitenribben wel erg groot. Dan kan je beter op zoek gaan naar lamsribben. Ik heb 2 hondjes van 7 kilo. Die kluiven goed op lamsribben.
Lamsribben vindt je in de koelvitrine van de super? Lamsspareribs heten ze dan ;-) Zonder kruiden natuurlijk.
rianneke
Zeer actief

veertje schreef:Toevallig zei ik vandaag tegen mijn moeder dat we de tanden van Joris eens moesten laten schoonmaken. 'Nee dat hoeft nog niet' zegt ze, 'want dat heeft de dierenarts gezegt'..
Nou ga ik haar jouw verhaal even laten lezen :roll:
misschien wel slim! Het kan natuurlijk ook pech zijn. Gelukkig is 1 tand minder ook niet erg, maar jammer is het wel!
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
rianneke
Zeer actief

massam schreef:wat leuk dat je een boek hebt geschreven!

misschien kom ik 12 november wel even in wijchen kijken! :ok:
Leuk! zie maar, je bent in ieder geval van harte welkom!
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Hey,

ik heb over carnibest destijds toen ik me daarin ging verdiepen 2 kanten gelezen, honden die er een perfect gebit van kregen en andersom, dus of het daaraan te wijten valt.
Daarnaast vind ik zelf brokken plakkerig, na het eten zijn er altijd restjes in de kiezen te vinden (hier dan heh), en of dat nou zoveel beter is :19:

Het spul voor in het water heb ik vorig jaar eens geprobeerd, weet zo de naam niet meer, maar te krijgen bij de dierenarts.
Ik heb toen 2 flesjes geprobeerd, maar ik vraag me af of al die middeltjes werken.

Ik ben weer teruggegaan naar het tandenpoetsen.
#linda#
Actief

Ongelezen bericht door #linda# »

Angel is afgelopen maandag ook geweest, tandsteenverwijderen en ze bleek 2 kiesjes te hebben waar hij bij het tandvlees zo met het haakje doorheen kon. Die kiesjes zijn getrokken. Ik mocht er bij blijven maar heb op het moment van trekken maar even heel geïnteresseerd met de assistente staan kletsen die achter mij met iets bezig was :mrgreen:
Ik heb nu zo'n soort vingerhoedje meegekregen om tanden te poetsen maar ik wil dit nog even niet doen zolang de hechtingen nog zo "vers" zijn. Mocht dit toch niet gaan lukken dan zal het toch op een andere manier moeten dus ik lees even goed mee :ok:
rianneke
Zeer actief

#linda# schreef:Angel is afgelopen maandag ook geweest, tandsteenverwijderen en ze bleek 2 kiesjes te hebben waar hij bij het tandvlees zo met het haakje doorheen kon. Die kiesjes zijn getrokken. Ik mocht er bij blijven maar heb op het moment van trekken maar even heel geïnteresseerd met de assistente staan kletsen die achter mij met iets bezig was :mrgreen:
Ik heb nu zo'n soort vingerhoedje meegekregen om tanden te poetsen maar ik wil dit nog even niet doen zolang de hechtingen nog zo "vers" zijn. Mocht dit toch niet gaan lukken dan zal het toch op een andere manier moeten dus ik lees even goed mee :ok:
ow ik weet niet of layka ook hechtingen heeft? Ik heb gewoon al gepoets na de operatie. Niet diezelfde dag maar wel een dag later.
Bij haar is er maar 1 tand getrokken. Het bloed wel een beetje als ik poets. Poets ik dan te hard?

Wij hebben ook een vingerhoedje gekocht, maar ik heb bij de kruidvat ook een babytandenborstel (eigen merk) gekocht en daar gaat het prima mee. 1 iemand houdt de bek open en de ander poetst.
Alleen met dta bloeden ben ik niet zo blij. Ik vraag me af of het komt omdat ze pas geholpe is aan de tanden of dat ik te hard poets?
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
angelseye2000
Actief

Re: Tandsteen en tand verloren.

Ongelezen bericht door angelseye2000 »

rianneke schreef:......Maar waar ik eigenlijk voor kom. Onze hond, Layka.. jullie kennen haar vast nog wel,is net uit narcose. ZE heeft tandsteen moeten laten verwijderen en ze kwamen erachter dat 1 van de tanden zelfs rot was en loszat, die hebben ze dus moeten trekken......
Het blijft een probleem als je hond een slechte eter is (weinig, of schrokkerig etc.) zodat er tandsteen en tandplak onstaat. Doorgaans zijn echte rawhide kluiven (onderhuidsbindweefsel van runder- of buffelhuiden) en ongekookte botten de beste remedie hiervoor.

Scroll naar beneden naar "Gebit"
http://mops.vanhummel.nl/verzorging_voeding.htm
Honden en het eten van botten
http://www.cujo.nl/voeding/honden%20en% ... botten.htm
Er zijn 2 soorten voer: goed voer en slecht voer.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”