balls & bones schreef:@boxersien : ik denk dat je nu twee dingen door elkaar haalt. volgens mij is er namelijk een hemelsbreed verschil tussen ontspannen meelopen (wandelen) en het actief volgen. met volg wil ik namelijk ook dat hij opkijkt en strak naast me loopt (willen en krijgen zijn 2 dingen hoor!) maar onze pup leert wandelen, zonder hangen in de lijn, overal op af springen, in de andere hond bijten enz. daarvoor hoeft ze lang niet zo actief met mij bezig te zijn als bij het volgen.
maar die bench training, het erin blijven, klinkt mij ook nogal nerveus.
Ik haal geen twee dingen door elkaar. Ik heb het in het voorbeeld over volgen en niet over zomaar mee lopen (zeg het er toch bij dat het over de oefening volgen gaat hoor

). Hier volgen mijn honden oook geen hele dagen hoor. Zou niet kunnen ook want met 3 honden bij en 2 die het niet kunnen zou het ook niet eerlijk zijn een derde het wel te laten doen. Bovendien vind ik dat een oefening (boris beheerst hem) voor op het trainingsveld en om af en toe bij te houden, maar niet voor op de normale wandeling (tenzij hij ergens langs moet en ik erg af moet leiden).
Ik bedoel ermee (en heb als voorbeeld volgen genomen

) dat je een oefening moet opbouwen en als je aan het opbouwen bent dan moet je niet tussendoor afbouwen (korter maken)
Anders dan: als jij wil dat je lang achter elkaar kan touwtje springen dan ga je ook niet als je al 10 keer kan springen zonder problemen de keer erop 5 keer springen en dan denken van: zo dat heb ik weer super gedaan

Nee, dan ga je minstens 10 keer weer springen en liefst iets meer, want als het kan wil je je eigen overtreffen en of dat nu evenaren is of 2 sprongen meer dat maakt niet uit, maar dan ben je pas tevreden
Dit is met honden ook zo. Als ze nu 5 stappen kunnen volgen zonder problemen dan ga je de volgende keer toch niet na 3 stappen al belonen?
Dus met een bench training ook. Als Yore 5 seconde erin kan blijven liggen dan ga je eigenlijk toch niet de volgende keer na 3 seconden hem weer belonen? Want dan beloon je hem voor iets dat hij al lang kan wat dus onnodig is en verwarrend voor hem want moet hij nu lang wachten of niet voor die beloning? Hij wordt daar dus nerveuzer van naar mijn idee