Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Smuldier vraagje

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

mandyy
Vaste gebruiker

Smuldier vraagje

Ongelezen bericht door mandyy »

Over een tijdje wil ik toch overgaan op volledig Smuldier met mijn pubertje.
Hij zit op het moment 1x per week op Smuldier (nu dan tussendoor even Duck, maar dat word 'm toch niet!!)

Nu heb ik ergens gelezen dat in Smuldier geen of te weinig spiervlees zit. In hoeverre is dit waar en is dit gemakkelijk op te lossen met vers vlees? En zoja, wat kan ik dan het beste voeren en in welke frequentie?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb juist weer gehoord dat er te weinig orgaanvlees in zou zitten en te weinig bot. Wij geven het zelf aangevuld met hele vissen (sardines met ingewanden), kippendingen met botten, soms lamsribben en zo nu en dan andere varianten smuldier als pens, hart en spiervlees. Smuldier heeft gewoon een variant vlees die spiervlees is dus als dat er te weinig inzit kan je die eens in de zoveel dagen bijgeven :wink:

Vanavond hebben ze de compleet smuldier pens/hart op, morgenochtend geef ik kippenpoten en morgenavond vis. Wij zorgen dat ze minimaal 4x in de week een compleetvariant eten (smuldier, rodi of carnibest) en verder geven we vanalles door elkaar, zelfs rijst soms erbij :ok:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

ALs je naar de prijs van smuldier kijkt, kan er niet veel spiervlees in zitten, dat is veel te duur. En gemiddeld zit er in kvv meer orgaanvlees/pens verwerkt dan spiervlees. Dus lekker spiervlees en botten toevoegen. Rustig aan beginnen met kippennek en of kippenvleugeltjes. En als dat goed gaat kan je verder uitbouwen. Lees het bottendocument hier in de voedingrubriek. Vis is ook heel goed.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Ik zou nooit alleen Smuldier geven, ik vind het een van de mindere KVV voeders. Mijn honden eten volledig zelf samengestelde vleesmaaltijden maar die keren dat ik i.v.m. een lege vriezer eens Smuldier gaf waren geen succes. Mijn honden gingen van de kipvatiant braken. De pensvariant ruikt zeker niet naar de penslappen die ik bij de slager koop, mijn honden poepte daarna iets wat op stopverf leek.

Nee om het voeren een beetje goedkoop te houden zou ik als ik jou was hooguit 1 of 2 dagen Smuldier per week geven en de rest een ander merk KVV (bijvoorbeeld Bibi, Carnibest, AHV) en me gaan verdiepen in zelf samenstellen. Dat is echt niet zo ingewikkeld als voederfabrikanten ons graag doen geloven.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
mandyy
Vaste gebruiker

Sjalot schreef:Ik zou nooit alleen Smuldier geven, ik vind het een van de mindere KVV voeders. Mijn honden eten volledig zelf samengestelde vleesmaaltijden maar die keren dat ik i.v.m. een lege vriezer eens Smuldier gaf waren geen succes. Mijn honden gingen van de kipvatiant braken. De pensvariant ruikt zeker niet naar de penslappen die ik bij de slager koop, mijn honden poepte daarna iets wat op stopverf leek.

Nee om het voeren een beetje goedkoop te houden zou ik als ik jou was hooguit 1 of 2 dagen Smuldier per week geven en de rest een ander merk KVV (bijvoorbeeld Bibi, Carnibest, AHV) en me gaan verdiepen in zelf samenstellen. Dat is echt niet zo ingewikkeld als voederfabrikanten ons graag doen geloven.
Tot nu toe doet m'n hond het er goed op.
Ik zou idd best Carnibest o.i.d. gaan voeren, ik heb alleen een paar probleempjes:
-ik heb het geld er niet voor
-in gouda is er amper wat te verkrijgen

Dus dan moet je toch keuzes maken, óf op de brok houden, óf Smuldier en dan maar vers vlees toevoegen.
Ik heb ook geen idee hoe duur ik dan uit ben met het vers vlees erbij, dat ligt natuurlijk aan de slager.
Is het even duur, of duurder, dan ga ik natuurlijk over op Carnibest (dat is dan nog het enige wat ik kan krijgen).
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Mijn honden staan volledig op de smul omdat ze daar het beste op doen. Tenminste mijn Duitser, de Lab doet het er ook prima op. 2 keer per week voer ik ze ieder een lap pens en de andere dag een goed stuk bot. Hazen karkas bijvoorbeeld. Dan nog een goede bak smuldier op de botten dag.

Dit meer voor de tanden dan anders. Smuldier is in tegenstelling tot de meeste kvv's lekker vet en zeker mijn Duitse Herder heeft dit gewoon nodig om niet ander halve kilo per dag te moeten eten.

Ze zitten nu beide aan de 900 gram per dag. Als ik ze bijvoorbeeld een carnibest ga voeren, dan zitten ze beide aan de 1400 gram per dag om maar niet af te vallen.

Ik vind smul dus super! Alleen is het zo dat net zoals een x aantal kvv's er toevoegingen in zitten zoals calciumcarbonaat om het compleet te maken, maar het is dus wel compleet.

oh nog even ter aanvulling, ik wissel dus wel af met de vlees compleet en de pens/vlees compleet. Alleen de pens/vlees krijg ik ook de kriegels van.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

mandyy schreef:
Sjalot schreef:Ik zou nooit alleen Smuldier geven, ik vind het een van de mindere KVV voeders. Mijn honden eten volledig zelf samengestelde vleesmaaltijden maar die keren dat ik i.v.m. een lege vriezer eens Smuldier gaf waren geen succes. Mijn honden gingen van de kipvatiant braken. De pensvariant ruikt zeker niet naar de penslappen die ik bij de slager koop, mijn honden poepte daarna iets wat op stopverf leek.

Tot nu toe doet m'n hond het er goed op.
Ik zou idd best Carnibest o.i.d. gaan voeren, ik heb alleen een paar probleempjes:
-ik heb het geld er niet voor
-in gouda is er amper wat te verkrijgen

Dus dan moet je toch keuzes maken, óf op de brok houden, óf Smuldier en dan maar vers vlees toevoegen.
Ik heb ook geen idee hoe duur ik dan uit ben met het vers vlees erbij, dat ligt natuurlijk aan de slager.
Is het even duur, of duurder, dan ga ik natuurlijk over op Carnibest (dat is dan nog het enige wat ik kan krijgen).
Kijk eens bij een islamitische slager, dat is wel goed te betalen en vers :wink:
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Gaia schreef:Mijn honden staan volledig op de smul omdat ze daar het beste op doen. Tenminste mijn Duitser, de Lab doet het er ook prima op. 2 keer per week voer ik ze ieder een lap pens en de andere dag een goed stuk bot. Hazen karkas bijvoorbeeld. Dan nog een goede bak smuldier op de botten dag.

Dit meer voor de tanden dan anders. Smuldier is in tegenstelling tot de meeste kvv's lekker vet en zeker mijn Duitse Herder heeft dit gewoon nodig om niet ander halve kilo per dag te moeten eten.

Ze zitten nu beide aan de 900 gram per dag. Als ik ze bijvoorbeeld een carnibest ga voeren, dan zitten ze beide aan de 1400 gram per dag om maar niet af te vallen.

Ik vind smul dus super! Alleen is het zo dat net zoals een x aantal kvv's er toevoegingen in zitten zoals calciumcarbonaat om het compleet te maken, maar het is dus wel compleet.

oh nog even ter aanvulling, ik wissel dus wel af met de vlees compleet en de pens/vlees compleet. Alleen de pens/vlees krijg ik ook de kriegels van.
Wij hebben precies die ervaring ook. Als wij alleen Rodi of Prins voeren om maar wat te noemen dan moeten we de honden veel meer dan 500 gram per dag voeren. Op smuldier 400-500 gram per dag doen ze het dus juist perfect. Niks te mager itt andere kvv's.

Als wij Rodi voeren moet ik elke dag 200 gram kipdelen bijgeven om ze op gewicht te houden.

Ze poepen hier allemaal perfect wat we ook geven. Straks krijgt Eva zalmkop, vanavond krijgen ze allemaal een stuk zalm en 4 ons Rodi. Morgen weer allemaal 4 ons smuldier compleet denk ik en overmorgen zal het wel smuldier hart of pens en een kippenpoot zijn bv. Zo kun je toch lekker varieren en krijgen ze alles binnen :ok:
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

mandyy schreef: Ik heb ook geen idee hoe duur ik dan uit ben met het vers vlees erbij, dat ligt natuurlijk aan de slager.
Ik weet niet of je over een auto beschikt en een grote vriezer maar als dat wel zo is dan zou ik eens en de twee maanden vlees inslaan on R'dam. Ben je een stuk goedkoper uit.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
mandyy
Vaste gebruiker

Sjalot schreef:
mandyy schreef: Ik heb ook geen idee hoe duur ik dan uit ben met het vers vlees erbij, dat ligt natuurlijk aan de slager.
Ik weet niet of je over een auto beschikt en een grote vriezer maar als dat wel zo is dan zou ik eens en de twee maanden vlees inslaan on R'dam. Ben je een stuk goedkoper uit.
In pricipe kan mijn moeder me eens met de auto brengen, maar die moet 6 dagen in de week werken, en ik ook (nouja, school en werk dan :wink: ). En daarbij hebben we zo'n klein vriezertje, dus dat gaat helaas niet werken.

Ik zal idd eens een Islamitische slager opzoeken in de buurt.
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

MARC_S schreef:
Gaia schreef:Mijn honden staan volledig op de smul omdat ze daar het beste op doen. Tenminste mijn Duitser, de Lab doet het er ook prima op. 2 keer per week voer ik ze ieder een lap pens en de andere dag een goed stuk bot. Hazen karkas bijvoorbeeld. Dan nog een goede bak smuldier op de botten dag.

Wij hebben precies die ervaring ook. Als wij alleen Rodi of Prins voeren om maar wat te noemen dan moeten we de honden veel meer dan 500 gram per dag voeren. Op smuldier 400-500 gram per dag doen ze het dus juist perfect. Niks te mager itt andere kvv's.

Als wij Rodi voeren moet ik elke dag 200 gram kipdelen bijgeven om ze op gewicht te houden.

Ze poepen hier allemaal perfect wat we ook geven. Straks krijgt Eva zalmkop, vanavond krijgen ze allemaal een stuk zalm en 4 ons Rodi. Morgen weer allemaal 4 ons smuldier compleet denk ik en overmorgen zal het wel smuldier hart of pens en een kippenpoot zijn bv. Zo kun je toch lekker varieren en krijgen ze alles binnen :ok:
Dat bedoel ik, Gaia zat eerst op de 800 gram per dag en gaat nu naar de 900 omdat ze meer beweging krijgt. Juno die zat altijd al op de 900 gram.

1 keer in de week een lekker chickie en een lekkere lap pens. Dan is hun dag weer compleet!
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

je akn misschien ook eens contact opnemen met Marco van dogs-line.nl die verkopen kivo en bezorgen ook, wellicht ook bij jou.
ik ben erg tevreden over bo doet het er goed op. en de service van Marco vindt ik ook erg goed
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”