Van sommige reacties gaan mijn haren overeind staan! Blinden die hun hond niet los kunnen laten lopen? Nou, wie komt mijn hond uitlaten dan???? Reken er alleen op, dat ik hem aan niemand meegeef! Want de enige die ik mijn hond toevertrouw dat is aan mijn man en aan ik, mij en mijzelf... Ik ben zelf bijna blind, heb dan ook nog eens een ras dat niet gemakkelijk is met andere honden, maar ik heb nog nooit problemen gehad die werden veroorzaakt door mijn hond(en). Voor ik deze twee had, heb ik ook nog een husky en een schotse collie gehad en ook nooit problemen gehad (ik heb nu zo'n tien jaar honden)... Want weet je wat ik merk? Dat ik de hele tijd op mijn honden let en er zo'n beetje continue mee bezig ben. En dat er dus een groot verschil is tussen "KIJKEN" en "ZIEN"... Met die enkele procenten die ik nog zie, Kijk ik me een slag in de rondte, maar mensen met "goede" ogen, zien heel vaak helemaal nooit wat er nu fout gaat... Die laten hun honden gewoon lekker hun gang gaan. En ja, ik laat mijn hond(en) ook los, maar kies daarvoor wel geschikte plekken uit. En hoevaak ik hier in 't dorp al niet zienden ben tegen gekomen die niet eens een riem meehebben en die hun hond langs 't fietspad, of langs de groenstrook van een auto-weg gewoon lekker los laten lopen.... Tja, je hebt geen ogen nodig om je hond goed te kunnen begeleiden. Wel gezond verstand, kennis over hondengedrag en verantwoordelijkheidsgevoel!!!!!
En nee, ik ga niet iedereen over 1 kam scheren! Er zijn zienden die prima met hun hond omgaan en er zijn er die er een zooitje van maken. En dat is met blinden netzo! Ook tussen blinden (en tussen de geleidehonden) zitten exemplaren waar ik mijn vraagtekens bij zet, maar geldt dat niet gewoon voor alles en iedereen? Voor elke handicap, voor elk persoon, voor elk dier? Maar om dan te stellen dat 't bezopen is dat een blinde een hond loslaat....
Ach, over bezopen gesproken, misschien moet ik een borrel nemen?
Rachel.