Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje over coursing

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Addy schreef:
Podenji schreef: oh dat deed ik net madammeke ongeduld , er wordt namelijk niet alleen door jou of op jouw posts gereageerd :wink:
Niet onaardig gaan doen podenji, dat is niet netjes :neenee:
Ik stelde gewoon een normale vraag omdat ik het echt niet wist, met coursing heb ik me nog nooit bemoeid om reden dat daar alleen maar stambomers aan mee mogen doen op wedstrijden :wink:
én dus? zonder stamboom mag je prima meedoen aan trainingen hoor :19: of was jij zo iemand die tegen coursing/ renbaan is met herplaatsers vanwege de ex-renbaan honden en hun verleden? ( dat is ook gewoon een vraag van mijn kant hoor want dan snap ik waarom je je er niet in verdiept hebt, dat je je er niet in verdiept hebt omdat alleen stamboom honden aan wedstrijden mogen meedoen vind ik dus een kulargument want zonder stamboom mag je hondje zich heerlijk uitleven bij trainingen :wink: )
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Podenji schreef:dacht je werkelijk dat elke ( half ) windhond maar plompverloren zonder nadenken achter een stuk plastic aanrent ?? :denken: dan doe je een ( half ) windhond toch echt tekort hoor :wink:
Zoals ik al aangaf weet ik het niet want mijn interesses liggen elders, niet in coursing dus weet ik ook niet van welk materiaal het gemaakt is.
Bedankt voor de uitleg :ok:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
Podenji schreef:dacht je werkelijk dat elke ( half ) windhond maar plompverloren zonder nadenken achter een stuk plastic aanrent ?? :denken: dan doe je een ( half ) windhond toch echt tekort hoor :wink:
Zoals ik al aangaf weet ik het niet want mijn interesses liggen elders, niet in coursing dus weet ik ook niet van welk materiaal het gemaakt is.
Bedankt voor de uitleg :ok:
het word ook wel eens van een stuk bont gemaakt, maar dan blijft het hoe dan ook nep natuurlijk.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Podenji schreef:én dus? zonder stamboom mag je prima meedoen aan trainingen hoor :19: of was jij zo iemand die tegen coursing/ renbaan is met herplaatsers vanwege de ex-renbaan honden en hun verleden? ( dat is ook gewoon een vraag van mijn kant hoor want dan snap ik waarom je je er niet in verdiept hebt, dat je je er niet in verdiept hebt omdat alleen stamboom honden aan wedstrijden mogen meedoen vind ik dus een kulargument want zonder stamboom mag je hondje zich heerlijk uitleven bij trainingen :wink: )
Mijn honden leven zich heerlijk uit in een groot losloopgebied, met elkaar en kunnen daarbij al hun energie kwijt. Waarom dan wel op trainingen laten coursen maar bij het echte werk mogen ze niet meedoen ? Vind ik een pure vorm van discriminatie :mrgreen:
Ja ik ben tegen coursing voor ex-renbaanhonden om de simpele reden dat deze honden in het verleden zo afgeragd zijn op een schofterige manier dat ze lichamelijk niet eens meer in staat zijn om hobbymatig te coursen, vaak hebben ze meerdere breuken gehad die ook nog eens nooit behandeld zijn dus nee, onze arts schatte het risico te groot in om deze honden zelfs hobbiematig te laten coursen en aangezien zij dierenarts is neem ik dat advies over, dus nee met onze ex-renbaanhonden wordt niet gecourst
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef: Ja ik ben tegen coursing voor ex-renbaanhonden om de simpele reden dat deze honden in het verleden zo afgeragd zijn op een schofterige manier dat ze lichamelijk niet eens meer in staat zijn om hobbymatig te coursen, vaak hebben ze meerdere breuken gehad die ook nog eens nooit behandeld zijn dus nee, onze arts schatte het risico te groot in om deze honden zelfs hobbiematig te laten coursen en aangezien zij dierenarts is neem ik dat advies over, dus nee met onze ex-renbaanhonden wordt niet gecourst
prima argument om het met jouw honden niet te doen :ok:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
Podenji schreef: oh dat deed ik net madammeke ongeduld , er wordt namelijk niet alleen door jou of op jouw posts gereageerd :wink:
Niet onaardig gaan doen podenji, dat is niet netjes :neenee:
Ik stelde gewoon een normale vraag omdat ik het echt niet wist, met coursing heb ik me nog nooit bemoeid om reden dat daar alleen maar stambomers aan mee mogen doen op wedstrijden :wink:
waarom deed je dan zo ongeduldig? je weet dat ik wel antwoord geef op de vragen die me gesteld worden , IK wel :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

chrico schreef:Ook dat ligt aan de hond lijkt mij, net zoals met coursing :wink: Voor de ene hond is het verschil groot genoeg en voor de ander niet
IPO? Nee dat denk ik niet, ik ken er nl geen een die maar zo op straat zal proberen iemand die wegrent strak in zn arm te bijten....
Het wordt als een spelletje op een hele andere manier aangeleerd. En wat er eerder genoemd was onder zeer strak appel.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

MARC_S schreef:
Jaap* schreef:
MARC_S schreef:Kijk, dit is vrij duidelijk.
Als je hond dit niet mag:

Moet je dit natuurlijk niet gaan doen:
Ik heb geen geluid, maar ik zie daar toch twee heel verschillende dingen gebeuren die op zich niks met elkaar te maken hebben.
Wat grappig. Ik zie zelf in een filmpje een hond die gejut wordt en in het tweede filmpje een hond die dat niet meer nodig heeft. Verder zie ik weinig verschillen en denk ik persoonlijk dat de beiden honden precies hetzelfde aan het doen zijn.
Ah, ik heb ze gezien met geluid erbij, dat maakt verschil :wink:
Ik had eerst niet in de gaten dat in dat eerste filmpje de hond nog steeds achter de fazant aanzat nadat die een keer was opgevlogen.
In het eerste filmpje lijkt het alsof de hond voor zichzelf bezig is, en op het tweede filmpje wordt er in ieder geval een "soort van toestemming" gegeven door de baas, dat was het verschil wat ik dacht te zien.
Maar mijn punt is dus (of was want ik ben er nog niet over uit) dat je in principe van elke jachthond, behalve lange honden, mag verwachten dat je ze steady kunt maken of dat ze dat zijn. Daar ben ik wél over uit.
En dat betekent niet dat die hond nooit voor je mag werken, maar dat hij dat enkel doet op jouw aangeven. en dus niet op eigen houtje.
Ik zie wat dat betreft niet heel veel verschil met een weggeschoten of geworpen dummy. Al dan niet met veel poeha en geknal. Hij mag hem soms halen en soms niet :19:
Als ik het startcommando kan geven op het moment dat Felix ergens achteraan mag rennen op een renbaan zie ik daar niet 123 gigantische problemen van komen. Want dat is niets anders dan ik al jarenlang doe immers :19:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hutsje schreef:
Zoek stok! schreef:Maar zijn dat niet twee verschillende dingen? Een hond die geen problemen heeft met jagen (waar het goed in de hand te houden is) zal niet ineens meer gaan jagen door het als sport te gaan doen waarin hij opgejut wordt. Maar een hond die al problemen heeft met jagen (dus erg moeilijk in de hand te houden is), zou wel kunnen verergeren in gedrag door hem ook nog te gaan belonen en opjutten als sport. Of zie ik dat te moeilijk?
in de jachttraining worden ze natuurlijk ook opgejut om wild te zoeken en te halen, en dat mag in het veld tijdens de wandeling ook niet.
ik denk dat een fritz echt wel het verschil ziet tussen lekker uit zijn dak gaan op een afgesloten baan en de gewone wandelingen. hij heeft ontzettend veel jachtdrift, dat zal er nooit uit gaan, stroomband of niet. het is dus altijd uitkijken geblazen en het zien voor hij het ziet en zijn gedrag goed in de gaten houden. het loopt ook absoluut niet relaxed met fritz omdat je hem dus altijd in de gaten moet houden, en geen hij seconde uit het zicht mag want dan is hij weg. ik hou hem dus op mijn stem bij me en dat is op een coursing baan natuurlijk ook heel anders.
ben met je meegelopen toen we daar waren en moet zeggen....je hoeft met Fritz niet meer op je hoede te zijn dan dat ik moet als ik met mijn herders loop....alleen jij let op wild en ik let op vreemde honden....maar opletten moet je....
crutz
Zeer actief
Contacteer:

en (nog niet verder gelezen dan pag 1 hoor :wink:)

maar bv een werkgefokte mechel waar niet mee gewerkt wordt maar die wel een probleem is (qua bijten, bijt op "eigen" initiatief in ongewenste situaties...geen ondenkbare situatie) die daarna door de eigenaar meegenomen wordt naar een club om bijtwerk te gaan trainen, deze hond zal dan in het dagelijks leven handelbaarder zijn en minder problemen hebben met bijten in ongecontroleerde situaties...

waarom zou dat met jagen dan anders zijn???
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:
Jaap* schreef:
Inge O schreef:
Roelfien schreef:Jaap, wat is hetzen?
ik denk zonder toestemming van de jager en op eigen houtje beslissen om in het wilde weg achter wild aan te jakkeren......toch, jaap :mrgreen: ?
Oh, ja, sorry. Dat is najagen inderdaad.
En dat is wat een windhond rastechnisch behóórt te doen en een retriever of staande jachthond beslist niet behoort te doen.
Dat de een het behoort te doen en de ander "eigenlijk" :wink: niet, wil niet zeggen dat er geen knopje om kan als de passie eenmaal is gewekt.
Hebben de honden bij de coursing aan het einde van de run de "prooi" te pakken? Ja dus. Dus altijd belonend.
Dan kan dat een knopje omzetten toch?
Ik denk dat er wat dat betreft ook nog verschil is tussen Retrievers en Staande Honden. Of denk jij van niet Jaap?

Een eend op het nest die stilletjes blijft zitten is geen "trigger" want die rent niet. :wink:
Zodra die eend de hond gaat weglokken van het nest (zwemmend met een zogenaamd gebroken vleugel) komt de hond ook in beweging. :?
Zie reactie op Marc hierboven :wink:
Apporteren is ook zelfbelonend, daarmee leren we het ze immers :mrgreen:
Hoe bedoel je overigens dat eventuele verschil tussen retrievers een staanden?
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Een eend op het nest die stilletjes blijft zitten is geen "trigger" want die rent niet. :wink:
Zodra die eend de hond gaat weglokken van het nest (zwemmend met een zogenaamd gebroken vleugel) komt de hond ook in beweging.
Felix is een zoeker, geen hetzer.
Als je hem vrij geeft gaat hij, vroeg of laat, zoeken. Maar hij gaat niet (meer :wink: ) hetzen. En dat is een groot verschil.
Hij mag van mij best zoeken, als hij er verder maar vanaf blijft.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
ranetje schreef:
Jaap* schreef:
Inge O schreef:ik denk zonder toestemming van de jager en op eigen houtje beslissen om in het wilde weg achter wild aan te jakkeren......toch, jaap :mrgreen: ?
Oh, ja, sorry. Dat is najagen inderdaad.
En dat is wat een windhond rastechnisch behóórt te doen en een retriever of staande jachthond beslist niet behoort te doen.
Dat de een het behoort te doen en de ander "eigenlijk" :wink: niet, wil niet zeggen dat er geen knopje om kan als de passie eenmaal is gewekt.
Hebben de honden bij de coursing aan het einde van de run de "prooi" te pakken? Ja dus. Dus altijd belonend.
Dan kan dat een knopje omzetten toch?
Ik denk dat er wat dat betreft ook nog verschil is tussen Retrievers en Staande Honden. Of denk jij van niet Jaap?

Een eend op het nest die stilletjes blijft zitten is geen "trigger" want die rent niet. :wink:
Zodra die eend de hond gaat weglokken van het nest (zwemmend met een zogenaamd gebroken vleugel) komt de hond ook in beweging. :?
Zie reactie op Marc hierboven :wink:
Apporteren is ook zelfbelonend, daarmee leren we het ze immers :mrgreen:
Hoe bedoel je overigens dat eventuele verschil tussen retrievers een staanden?
De mogelijkheden om een knopje om te zetten en de mogelijkheden van de baas om dat "knopje" voor te zijn :mrgreen:
Een Staande Hond hetzt over het algemeen (let wel generaliserend gesproken!!) eerder dan een Retriever.
Omdat hij voor een deel zelfstandiger werkt.

En hoe bedoel je het apporteren is toch ook zelfbelonend? :denken:
Apporteren is naar de baas brengen en heeft op zich weinig met hetzen te maken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

malinois schreef:
chrico schreef:Ook dat ligt aan de hond lijkt mij, net zoals met coursing :wink: Voor de ene hond is het verschil groot genoeg en voor de ander niet
IPO? Nee dat denk ik niet, ik ken er nl geen een die maar zo op straat zal proberen iemand die wegrent strak in zn arm te bijten....
Het wordt als een spelletje op een hele andere manier aangeleerd. En wat er eerder genoemd was onder zeer strak appel.
Niet elke herder is geschikt voor pakwerk, daar word ook op geselecteerd. Ook herders kunnen soms geen onderscheid (meer) maken en worden afgekeurd want geen 1 club wil een willekeurige bijter hebben waar geen controle op is.
Coursing is ook een spel en zo word het ook gezien, het vereist training en conditie en uithoudingsvermogen, de ene hond is er wel geschikt voor, de ander niet.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

crutz schreef:en (nog niet verder gelezen dan pag 1 hoor :wink:)

maar bv een werkgefokte mechel waar niet mee gewerkt wordt maar die wel een probleem is (qua bijten, bijt op "eigen" initiatief in ongewenste situaties...geen ondenkbare situatie) die daarna door de eigenaar meegenomen wordt naar een club om bijtwerk te gaan trainen, deze hond zal dan in het dagelijks leven handelbaarder zijn en minder problemen hebben met bijten in ongecontroleerde situaties...

waarom zou dat met jagen dan anders zijn???
Dat is niet anders in mijn ogen dan, dat probeer ik de hele tijd al aan te geven :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
crutz
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Jaap* schreef:
MARC_S schreef:
Jaap* schreef:Zullen we de zelfstandige jagers even niet betrekken in een discussie over wel of niet hetzen?
Coursen is zelfstandig jagen....... :denken:
Dat weet ik niet, ik weet niet hoe de start verloopt en of ik daarbij mag zijn. Maar van een windhond mag je geen appél verwachten qua najagen. Van de rest wel.
Je jut je hond op een lapje dat door het gras gaat, laat hem los en zoef, weg appel, weg invloed, weg hond en je kan je hond moe ophalen daar waar de lap stopt. Dat is coursing. Niks van invloed op de hond door de baas. Het is de zelfstandige jacht die niemand in zijn hond wil zien. Daarom snap ik het dus ook niet. Honden die dat al doen en die daarvoor gefokt zijn ala. Maar je hond leren zelfstandig te jagen, dat kan ik niet begrijpen.
het gaat hier om een hond die zichzelf al geleerd heeft zelfstandig te jagen, dus op dat gebied hoeft hem niets meer aangeleerd te worden...
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:De mogelijkheden om een knopje om te zetten en de mogelijkheden van de baas om dat "knopje" voor te zijn :mrgreen:
Een Staande Hond hetzt over het algemeen (let wel generaliserend gesproken!!) eerder dan een Retriever.
Omdat hij voor een deel zelfstandiger werkt.
Ik kom, om eerlijk te zijn, meer hetzende herders tegen dan hetzende staande honden. Alleen gaat het dan meestal om fietsers, auto's en hardlopers.
De enige echt hetzende jachthond die ik ken betreft een golden. Hoewel ik het met je redenatie wel eens ben :wink:

In relatie tot jouw opmerking over het altijd succes hebben met coursen, een apporterende hond heeft ook altijd prijs.
Toch verwachten we van een apporterende hond dat hij niet inspringt, waarom verwachten we dan iets anders als we het spelletje een andere naam geven?
Let wel, ik ga er nog steeds vanuit dat ik mijn hond het startsein mag geven als ik lekker aan het ouwehoeren ben op de renbaan.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Inge O schreef:
dat geloof ik nu wel gezien al de voorbeelden hier, maar dan vind ik iets anders wel vreemd : waarom leert topsi zichzelf dan niet op diezelfde manier het nog erger jagen (dan ze nu al doet) aan :denken: ? als zij nu 'matig' jaagt is ze zichzelf toch ook vreselijk aan het triggeren en aan het oefenen, vergelijkbaar met op een coursebaan?
Tóch is het anders. De sfeer op de coursingbaan is al enorm gespannen. Honden die het op een GILLEN zetten zodra de het startmotortje van het haas maar hóren. Het horen van andere honden die krijsend achter het haas aanjagen. Het ALTIJD succes hebben.
Topsi heeft feitelijk nooit succes. Ze vangt een doodenkele keer een snotogend konijn maar that's it. Ze vindt het natuurlijk leuk om te doen, anders deed ze het niet. Maar ze jaagt enorm praktisch.
De coursinghonden jagen meer vanuit de rush van het moment, en de beloning aan het eind is er altijd. Wellicht dat ze dan in een bos ook doorgaan totdat die beloning er is waar Topsi het veel eerder opgeeft omdat ze de zinloosheid er wel van inziet? :wink:
maar zoals jij het hier schrijft heb je dus wel degelijk een trigger die je in het gewone wandelen niet hebt (het aan gaan van het startmotortje van de haas waar ze dan dus op gaan reageren) wat t coursen voor de hond prima kan onderscheiden van gewoon wandelen....
of zie ik dat nu verkeerd....
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef: mag verwachten dat je ze steady kunt maken of dat ze dat zijn. Daar ben ik wél over uit.
En dat betekent niet dat die hond nooit voor je mag werken, maar dat hij dat enkel doet op jouw aangeven. en dus niet op eigen houtje.
maar dan ben je in principe toch al inconsequent hierin (gezien vanuit de hond) als je hem op zomaar een wandelingetje zomaar wat voor zichzelf laat struinen en zoeken?
Vrij is vrij :19:
Hij struint nooit zomaar wat, maar als de hond duidelijk vrij is gegeven is hij vrij. Tot je hem roept.
Als ik stom genoeg ben om een hond die eigenlijk niet los kan vrij te geven kan ik niet verwachten dat hij vanuit elke situatie te roepen is.
Vandaar het belang van goede basiscommunicatie, een hond die jou waarlijk als zijn leider ziet heeft het niet nodig om onder appél te worden gezet.
En daar zit de crux.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef:
Inge O schreef:
Jaap* schreef: mag verwachten dat je ze steady kunt maken of dat ze dat zijn. Daar ben ik wél over uit.
maar dan ben je in principe toch al inconsequent hierin (gezien vanuit de hond) als je hem op zomaar een wandelingetje zomaar wat voor zichzelf laat struinen en zoeken?
Hij struint nooit zomaar wat, maar als de hond duidelijk vrij is gegeven is hij vrij. Tot je hem roept.
Als ik stom genoeg ben om een hond die eigenlijk niet los kan vrij te geven kan ik niet verwachten dat hij vanuit elke situatie te roepen is.
Vandaar het belang van goede basiscommunicatie, een hond die jou waarlijk als zijn leider ziet heeft het niet nodig om onder appél te worden gezet.
En daar zit de crux.
maar dat zou je in het geval van fritz dan toch ook kunnen zeggen : vrij is vrij? OK, het stukje 'tot je hem roept' gaat voor hem dan niet meer op, maar het is maar zeer de vraag in hoeverre een hond onder de hetzadrenaline überhaupt hóórt dat hij geroepen wordt.
Van mijn Teckels kan ik met overtuiging zeggen dat ze het niet hoorden :wink:
Ik heb er eentje een keer kunnen opvangen tijdens een hetz.
Kijkend naar zijn ogen en hun uitdrukking ben ik er toen van overtuigd geraakt dat roepen op zo'n moment totaal geen zin had.
Ik vermoed zo dat dat niet alleen voor lange honden en lopende honden vaak zo werkt (helaas :( )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef:
Inge O schreef:
En daar zit de crux.
maar dat zou je in het geval van fritz dan toch ook kunnen zeggen : vrij is vrij? OK, het stukje 'tot je hem roept' gaat voor hem dan niet meer op, maar het is maar zeer de vraag in hoeverre een hond onder de hetzadrenaline überhaupt hóórt dat hij geroepen wordt.
Dat zeg je precies goed, als hij vrij is is hij vrij. En jij geeft hem vrij. Maar over dat terugroepen moet je eigenlijk niet zo luchtig heenpraten, want als je weet dat je hem daarna niet terug kunt roepen dan weet je dat van tevoren al. En dus moet je dan ook niet verwachten dat hij terugkomt als je hem roept. En dus heb je hem vrij gegeven terwijl dat niet zo verstandig was misschien. En dus zou je hem beter niet vrij kunnen geven als dat niet in een gecontroleerde omgeving zou zijn. Omdat je dan eigenlijk iets verwacht waarvan je weet dat dat niet helemaal realistisch is. En dat kun je de hond niet aanwrijven, je wist het immers al.
Maar als het in een gecontroleerde omgeving gebeurt is er niet veel aan de hand, je kunt hem dan immers écht vrij geven. Je zou misschien zelfs kunnen gaan oefenen op het terugkomen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
MARC_S schreef:
Jaap* schreef:
MARC_S schreef:Coursen is zelfstandig jagen....... :denken:
Dat weet ik niet, ik weet niet hoe de start verloopt en of ik daarbij mag zijn. Maar van een windhond mag je geen appél verwachten qua najagen. Van de rest wel.
Je jut je hond op een lapje dat door het gras gaat, laat hem los en zoef, weg appel, weg invloed, weg hond en je kan je hond moe ophalen daar waar de lap stopt. Dat is coursing. Niks van invloed op de hond door de baas. Het is de zelfstandige jacht die niemand in zijn hond wil zien. Daarom snap ik het dus ook niet. Honden die dat al doen en die daarvoor gefokt zijn ala. Maar je hond leren zelfstandig te jagen, dat kan ik niet begrijpen.
het gaat hier om een hond die zichzelf al geleerd heeft zelfstandig te jagen, dus op dat gebied hoeft hem niets meer aangeleerd te worden...
nee precies, maar thuis krijgt hij hiervoor stroom en daar mag het wel, ik vind dat dus niet duidelijk voor een hond. Schijnbaar is het niet met 'nee' te voorkomen thuis dus niet genoeg appel, waarom dan wel ergens waar helemaal geen appel is?
Ik denk niet dat dit bevordelijk is voor de thuissituatie :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:ik begrijp nu wat je bedoelt, maar ben het er waarschijnlijk niet helemaal mee eens - ik doe namelijk helemaal niet luchtig over dat terugroepen, ik denk namelijk dat heel veel honden niet uit zo een intense beleving terug te roepen zijn, ook al zit alles prima tussen hen en hun baas.
Het gaat nu juist om het feit dat de baas de mogelijk creeert waarin de hond in die staat kan geraken :wink:
En dan ook nog verwacht dat hij terug gaat komen :ugh: . Die gedachtengang is belangrijk als je een hetzende hond hebt.
Een hond met de kop vol endorfine is een zombie, nou, dan moet je zorgen dat het niet zover komt. Je kunt er lang en breed over praten maar zo zit het. Als je hem iets wilt leren is er geen slechter moment te bedenken dan wanneer hij in die rush zit.
Ik ben van mening dat een endorfinejunk niet zoveel met jagen te maken heeft, een hond die puur najaagt voor de endorfinerush is niet aan het jagen. Een hond die echt jaagt doet dat juist met beleid, die heeft z'n hersens juist nodig.
Een endorfinejunk heeft enkel baat bij zoveel respect voor zijn baas dat hij het niet in z'n hoofd haalt om er zelf op uit te trekken. Dan geraakt hij ook niet in de zombiemodus.
En voor echt respect moet je geen gekke dingen gaan doen. Dat onstaat, zoals ik wel vaker (tevergeefs denk ik wel eens) probeer uit te leggen, juist uit je doorlopende 24 uurs communicatie. Het onstaat in ieder geval meestal juist niet op trainingsvelden etc.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik vind dat onderscheid tussen endorfine rush en bewust jagen wel heel goed beschreven. Daar kan ik ook wel wat mee. Tenminste, als ik het goed begrijp.
Yentie kan heel goed jagen. Dat doet ze heel koelbloedig en geconcentreerd en het doden van de prooi gaat ook heel rustig en snel, zonder opwinding. Gewoon renggg dood. Niks opwinding achteraf, meer de houding van: zo, ik heb mijn werk weer verricht. Je kunt haar ook best wel afleiden dan, daardoor heeft ze bij mij na de egeltjesaffaire nooit meer iets gedood.

Maar als ze ergens achteraan kan rennen, dan gaan die ogen op blind en dan is ze weg en kan je roepen wat je wilt, ze gaat en als je haar dan eindelijk weer hebt is het gewoon een stuiterbal waarmee je moet oppassen dat ze haar adrenaline niet probeert kwijt te raken op Toby. En Toby gedraagt zich dan precies zo, totaal over de rooie, helemaal stuiteren. En dat hebben ze dus als ze buiten een kat of konijn zien.

Is dat het onderscheid zoals je dat bedoelt, Jaap?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:dus je 'vrij' is niet echt vrij :wink:
Jawel, juist wel omdat de hond in elke andere situatie niet vrij is. Appél bestaat niet zegmaar. Dat is "vervangen" door een permanente verstandhouding.
In een roedel zet de ene hond de andere ook niet onder appél :wink:
Je hebt gewoon een onderlinge verhouding waarbij jij leidend bent.

Daarom "grapte" ik laatst ook over het feit dat een mens eigenlijk niet bij machtte is om leiding te geven aan een roedel zoals een hond dat kan.
Die last is voor ons te zwaar met onze dagelijkse andere beslommeringen.

Nah, "tevergeefs" omdat het vaak uitdraait op een discussie die eigenlijk niet gaat over wat er wordt bedoeld. Meestal draait het uit op een discussie over corrigeren en de baas "spelen".
Ik denk dat er veel mensen zijndie niet helemaal begrijpen wat er wordt bedoeld als je zegt dat je 24 uur per dag een relatie met je hond hebt en niet alleen als je aan het trainen bent ofzo.
Op het trainingsveld zie je het resultaat van de basiscommunicatie, meer niet :wink:
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef: Appél bestaat niet zegmaar. Dat is "vervangen" door een permanente verstandhouding.
In een roedel zet de ene hond de andere ook niet onder appél :wink:
Je hebt gewoon een onderlinge verhouding waarbij jij leidend bent.
ik zet mijn honden ook niet echt onder appèl op de manier zoals je op training wel ziet.

maar ik noém 'die onderlinge verhouding waarbij ik leidend ben' wel appèl, gewoon omdat dat een mensenterm is waarbij iedereen weet dat er dan bedoeld wordt dat je hond naar je luistert.
Ik doe dat ook Inge, ook gewoon omdat die termen begrepen worden.
Ik heb eigenlijk weinig behoefte om die terminologie te wijzigen.
Het klinkt al snel wat zweverig en dat is iets wat ik wel leuk vind, maar waardoor heel wat mensen afhaken wat nou net niet mijn bedoeling is met lesgeven bijvoorbeeld :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:
In relatie tot jouw opmerking over het altijd succes hebben met coursen, een apporterende hond heeft ook altijd prijs.
Toch verwachten we van een apporterende hond dat hij niet inspringt, waarom verwachten we dan iets anders als we het spelletje een andere naam geven?
Let wel, ik ga er nog steeds vanuit dat ik mijn hond het startsein mag geven als ik lekker aan het ouwehoeren ben op de renbaan.
Ik had deze post gemist :denken:

Een apporterende hond moet zijn apport afgeven aan de baas. Of hij nou inspringt of niet.
Bij coursing is de "buit" voor de hond/ Hij hoeft die buit in ieder geval niet te apporteren.
Ik denk dat dat een heel groot verschil is. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
ranetje schreef: Een apporterende hond moet zijn apport afgeven aan de baas. Of hij nou inspringt of niet.
Bij coursing is de "buit" voor de hond/ Hij hoeft die buit in ieder geval niet te apporteren.
Ik denk dat dat een heel groot verschil is. :wink:
Nou, van oudsher moesten de windhonden toch écht hun gevangen prooi afstaan aan de baas ;-). Alleen mocht die hem lekker zelf ophalen want zodra het gevangen dier dood is verliezen bijna alle windhonden iedere belangstelling ervoor.
Dank je voor de correctie Nanna :ok:

Het idee om het beest in de bek te nemen en de afstand naar een wachtende baas te overbruggen om in te leveren is hem dus niet gegeven begrijp ik :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
ranetje schreef:
Het idee om het beest in de bek te nemen en de afstand naar een wachtende baas te overbruggen om in te leveren is hem dus niet gegeven begrijp ik :wink:
Nee, en geef ze ongelijk ;-)
De jacht is leuk, het doden is leuk, maar wat moet je verder met een lijk dat je zelf meest van tijd niet eens mag nuttigen? Als baaslief dat dan zo graag wil hebben moet ie het met zijn luie flikker ook maar zelf gaan halen en meeslepen ook :ok:
O, wat houd ik toch van windhonden :smile: :cheer:
Wat fijn hé dat je er dan een hebt :ok: :smile:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Nanna schreef:
ranetje schreef:
Nee, en geef ze ongelijk ;-)
De jacht is leuk, het doden is leuk, maar wat moet je verder met een lijk dat je zelf meest van tijd niet eens mag nuttigen? Als baaslief dat dan zo graag wil hebben moet ie het met zijn luie flikker ook maar zelf gaan halen en meeslepen ook :ok:
O, wat houd ik toch van windhonden :smile: :cheer:
Wat fijn hé dat je er dan een hebt :ok: :smile:
twee, twéé heeft ze er :mrgreen: .
Het was geen telwoord :F:

@Nanna
Zijn ze erger opportunist dan je andere honden?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”