Inge O schreef:ik begrijp nu wat je bedoelt, maar ben het er waarschijnlijk niet helemaal mee eens - ik doe namelijk helemaal niet luchtig over dat terugroepen, ik denk namelijk dat heel veel honden niet uit zo een intense beleving terug te roepen zijn, ook al zit alles prima tussen hen en hun baas.
Het gaat nu juist om het feit dat de baas de mogelijk creeert waarin de hond in die staat kan geraken
En dan ook nog verwacht dat hij terug gaat komen

. Die gedachtengang is belangrijk als je een hetzende hond hebt.
Een hond met de kop vol endorfine is een zombie, nou, dan moet je zorgen dat het niet zover komt. Je kunt er lang en breed over praten maar zo zit het. Als je hem iets wilt leren is er geen slechter moment te bedenken dan wanneer hij in die rush zit.
Ik ben van mening dat een endorfinejunk niet zoveel met jagen te maken heeft, een hond die puur najaagt voor de endorfinerush is niet aan het jagen. Een hond die echt jaagt doet dat juist met beleid, die heeft z'n hersens juist nodig.
Een endorfinejunk heeft enkel baat bij zoveel respect voor zijn baas dat hij het niet in z'n hoofd haalt om er zelf op uit te trekken. Dan geraakt hij ook niet in de zombiemodus.
En voor echt respect moet je geen gekke dingen gaan doen. Dat onstaat, zoals ik wel vaker (tevergeefs denk ik wel eens) probeer uit te leggen, juist uit je doorlopende 24 uurs communicatie. Het onstaat in ieder geval meestal juist niet op trainingsvelden etc.