Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schotse moslims boos om puppy.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Ennath schreef: Niet helemaal, ik moest de data en namen opzoeken, DIE weet ik namelijk niet uit mijn hoofd. En volgende week zal ik ze weer moeten opzoeken, dan ben ik ze weer kwijt.
Wat ik niet kwijt ben is een stuk uit een toespraak van een minister uit 1932 over "het moeten aanpassen van de jood aan de Nederlandse gebruiken" wat ik, dit jaar nog, op de radio hoorde. Waarschijnlijk bij andere tijden. En dat stuk citeer ik niet omdat ik niet meer precies weet wie het / wanneer uitsprak. Maar ik vond wel dat je het woord jood alleen maar door moslim hoeft te vervangen om Wilders c.s. te horen spreken.

En de vaak schandalige manier waarop in Nederland de jood/het jodendom behandeld werd hoef ik ook niet op te zoeken. Daar zijn nog genoeg familieverhalen over. Zoals een oom die geen woning mocht huren omdat de buurt zo'n vuile jood niet in haar straat wilde. De beste man zag zichzelf niet eens meer als jood. De buurt deed dat wel.
Het meest wrange vind ik dat er (ruim) na de oorlog gedaan werd alsof Nederland altijd een fel voorstander van godsdienstvrijheid in het algemeen en een groot vriend van het jodendom in het bijzonder geweest is. Het jammere is dat dit niet waar is. De Jood heeft hier misschien niet zo slecht gehad als in Rusland in de tijd van de Pogroms. -en een volledige pogrom hebben we in Nederland maar één maal gehad-. Maar dat wil niet zeggen dat er niet talloze lokale opstandjes en vervolginkjes geweest zijn.
Ik heb helemaal geen zin in een uitgebreide discussie :wink:
Maar de vergelijking joden in Nederland vs moslims in Nederland gaat aan alle kanten mank. Individuele moslims zullen best af en toe last hebben van discriminatie, net zoals waarschijnlijk dikke vrouwen, kale mannen en gehandicapten. En katholieken tot niet zo lang geleden. Het is niet zo dat in Nederland van overheidswege moslims worden tegengewerkt: in tegendeel kan je wel zeggen. Voor joden gold dat tot een jaar of vijftig geleden wel. Niet dat ze zich daar overigens luidruchtig over beklaagden, hoor.
Discriminatie van joden heeft nog maar kort geleden tot een ongekende massamoord geleid: daar hoeven moslims echt niet voor te vrezen :wink: Aan die massamoord hebben sommige moslims trouwens fors meegedaan (oa mufti van Jeruzalem, ss-divisie van Bosnische moslims).
Joden hebben zich altijd keurig aangepast, dwz nooit extra privileges geëist of aanpassing aan hun geloof of tradities. Sommige moslims doen dat nu wel (kerstbomen, honden, afbeeldingen van varkens, gemengd zwemmen enz). Misschien is dat wel hun goed recht: ze zijn met vele honderdduizenden hier en vormen dus een substantiële bevolkingsgroep.
Er zijn hier nooit meer dan zo'n 120.000 joden geweest, en dat heeft maar kort geduurd....
Joden zijn door de eeuwen heen in Nederland op WO2 na niet slechter behandeld dan andere minderheden, en in veel gevallen beter dan in omringende landen.
Zo, ik hou op met dit onsamenhangende stukje, time for beddiebye :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”