tekkel schreef:Ennath schreef:@tekkel
Ja, de joden wonen hier al 500 jaar, ietsje langer zelfs.
De joden hebben in die jaren op hardhandige wijze geleerd om niet teveel op te vallen, je denkt toch niet dat de verschrikkingen uit de tweede wereldoorlog uit de lucht kwamen vallen. Het eerste pogrom in Nederland was godbetert het in 1349. Joden hebben in Nederland veel vrijheid gehad en daar laten we ons als land graag op voorstaan. Maar waar we het liever niet over hebben is dat in die zevenhonderd nog wat jaar nog veel meer periodes van zware onderdrukking waren. Zelfs kort voor de tweede wereldoorlog, toen we als Nederland de problemen voor joden aan konden zien komen werd er over het jodendom gesproken op een wijze waarop heden ten dagen over moslims gesproken wordt. Het tot ongewenste vreemdeling verklaren van joden door minister van justitie Goseling is iets dat Wilders c.s. graag herhaald zou zien voor moslims.
Niet meer zomaar wikipedia overschrijven hoor

Niet helemaal, ik moest de data en namen opzoeken, DIE weet ik namelijk niet uit mijn hoofd. En volgende week zal ik ze weer moeten opzoeken, dan ben ik ze weer kwijt.
Wat ik niet kwijt ben is een stuk uit een toespraak van een minister uit 1932 over "het moeten aanpassen van de jood aan de Nederlandse gebruiken" wat ik, dit jaar nog, op de radio hoorde. Waarschijnlijk bij andere tijden. En dat stuk citeer ik niet omdat ik niet meer precies weet wie het / wanneer uitsprak. Maar ik vond wel dat je het woord jood alleen maar door moslim hoeft te vervangen om Wilders c.s. te horen spreken.
En de vaak schandalige manier waarop in Nederland de jood/het jodendom behandeld werd hoef ik ook niet op te zoeken. Daar zijn nog genoeg familieverhalen over. Zoals een oom die geen woning mocht huren omdat de buurt zo'n vuile jood niet in haar straat wilde. De beste man zag zichzelf niet eens meer als jood. De buurt deed dat wel.
Het meest wrange vind ik dat er (ruim) na de oorlog gedaan werd alsof Nederland altijd een fel voorstander van godsdienstvrijheid in het algemeen en een groot vriend van het jodendom in het bijzonder geweest is. Het jammere is dat dit niet waar is. De Jood heeft hier misschien niet zo slecht gehad als in Rusland in de tijd van de Pogroms. -en een volledige pogrom hebben we in Nederland maar één maal gehad-. Maar dat wil niet zeggen dat er niet talloze lokale opstandjes en vervolginkjes geweest zijn.