Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vastzetten van een gewricht?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

chrico
Zeer actief

Vastzetten van een gewricht?

Ongelezen bericht door chrico »

Wat zijn de voors en tegens en wat zijn jullie ervaringen?

Het gaat om een breuk in de pols van de voorpoot, een "nette" breuk.
Er is een risico van artrosevorming waardoor pijn kan ontstaan als je er niets mee doet.
Momenteel gaat de stap goed, gebruikt de poot normaal. De draf iets kreupel en de galop na een paar sprongen op 3 poten.

Nu is er twijfel dus. Blijft de lijnrust en zal dat voldoende zijn voor een prima genezing of moet het gewricht vastgezet worden met platen met het gevolg dat het stijf blijft en de hond beperkt word zonder waarschuwing?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Ik ben ook niet voor vastzetten van het gewricht en als het even kan moet dat voorkomen worden vind ik.
De lijnrust was gister over, hond mocht even los op vlakke grond en is daarna weer aan de riem gegaan. Na een tijd rust is aan de lijn gekeken hoe hij liep en dat was dat hij dus in draf ging kreupelen en galop op 3 poten liep.
Er worden weer foto's gemaakt om te zien hoe of wat alleen komt dan de discussie van vastzetten want dat is het advies wat gegeven word als enige alternatief.
Ik moet zeggen dat ik mijn buik een beetje vol heb van het gewandel naar dierenartsen dus heb hij bij de eerste orthopeed gehouden maar pfffffff ik vind dat nogal wat. Ik twijfel of ik een second opinion moet gaan vragen ja of nee.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Geen idee. Ik hoopte eigenlijk dat er hier mensen zaten met ervaring met dit soort dingen vandaar dat ik het neerzetten. Vaak zijn de praktijkbelevingen anders dan de beleving van de behandelend arts om het maar even lullig te zeggen :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Ik weet dat het proces globaal overeenkomt maar Alma sssssssssssssst :smile: ik heb naast je gewandeld toen je weer redelijk kon lopen en dat was al geen pretje voor je
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Inge O schreef:alma heeft iig genoeg ervaring met vastzetten van een gewricht mét infectie, ik vrees dat ze begint te gillen als ze dit topic leest.... :wink: :mrgreen: .
Valt wel mee hoor :mrgreen: Buiten het infectiegevaar (wat bij elke operatie kan voorkomen) krijg je naar alle waarschijnlijkheid toch als gevolg dat de hond anders gaat belasten waardoor in andere gewrichten artrose kan ontstaan.
Ik weet niet of ze bij honden de platen en schroeven laten zitten (bij mensen in elk geval niet). Dat betekent dan weer een operatie en revalidatie.
Afbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Wat voor ras is het? En is het een oude of een jonge hond?
chrico
Zeer actief

Het is Kito, hij is nu 3 jaar

Ik weet ook niet of ze de platen laten zitten :denken:
Morgen hoor ik meer, dan heb ik een gesprek dus het is even afwachten. Bob wil ook liever niet het vastzetten van het gewricht, kan het niet anders dan hebben we weinig keus maar asl het even kan dan liever niet.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik weet niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij een breuk in het polsgewricht dus misschien slaat mijn reactie nergens op, excuse me dan. :N: :wink:

Ghaya brak als pup haar voorpoot op 2 plaatsen. Dat was ook een nette breuk. Zij hebben toen voor een spalk gekozen. Die heeft ze, meende ik, 6 weken omgehad en daarna was de breuk genezen. Mijn DA had het toen ook wel over platne en pinnen maar waarom hij daar toen niet voor koos weet ik niet meer.
Nu was dat natuurlijk wel een hond in de groei.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wat vind jij een nette breuk? Als het echt gaat om een scheurtje, dan zou ik inderdaad gewoon met lijnrust proberen, maar als het gaat om een ander soort breuk, ja dan moeten er misschien andere dingen gebeuren.
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Maar het is niet fijn
Veel sterkte met Kito wat je ook beslist
Ik kreeg als advies mijn enkels vast te laten zetten omdat ik veel te ruime enkelbanden heb
Maar de nadelen zijn zo groot dat ik er vanaf zie
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik heb geen idee...wil je alleen maar wijsheid en sterkte wensen met je beslissing...mss is het toch wijs om een second opinion tehalen als je zo twijfelt?
Afbeelding
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Wij hebben er bij lobke voorlopig voor gekozen het gewricht niet vast te laten zetten.
Lobke heeft toen ze een aantal maanden was haar achterpoot gebroken precies op de groeischijf. Ze hebben het in utrecht meteen diezelfde avond nog aan elkaar gezet en ze moest weken volledige benchrust en later moest ze nog weken aan de lijn.
Uiteindelijk is de breuk geheeld maar groeit dat pootje niet verder (is dus iets korter dan de andere poten) en door het zetten van de breuk kan ze dat pootje niet buigen. Ook knikt ze bij iedere pas die ze zet wat door het gewricht heen.
Advies aan ons was onder andere het gewricht vast te laten zetten met schroeven en platen en de poot op te rekken. Na lang twijfelen hebben we besloten haar eerst een tijd preventief op de pijnstilling te zetten en een behandeling met anabolen + hydrotherapie en fysiotherapie te starten. Na een aantal weken zijn we weer terug gegaan voor rontgenfoto's om te kijken of het knikken van het gewricht schade aanbracht en dit bleek niet het geval te zijn. Wel vonden ze haar echt stukken beter lopen dan ze hadden verwacht.

Ondertusen zijn we weer even verder en is de bespiering bijna helemaal goed, ze kan alles met het pootje maar het knikt nog steeds.
Wij gaan elk half jaar laten controleren of het gewricht niet aangetast word door het knikken en zo lang dat niet zo is laten we het gewricht niet vast zetten omdat ze eenmaal vastgezet waarschijnlijk wel erg beperkt word in het bewegen (ook omdat het andere gewricht wel vast is gegroeid door de spalk). Ze geeft niets geen pijn aan maar krijgt voor de zekerheid na de lange boswandeling/zwemmen wel iets metacam.
chrico
Zeer actief

Estelle, was bij Ghaya ook het polsgewricht gebroken of de lange botten zeg maar?

Aimee, een nette breuk is een standaard uitdrukking voor een aandoening die ik niet zelf bedacht heb :wink:

C@rmen, Lobke kan haar poot niet buigen, wat moet ik me daarbij voorstellen, loopt zij stijf? Jij heb er dus ook niet voor gekozen nog, wat zeiden ze wat het risico is van het wachten of ben je dan alsnog op tijd.

Annemieke, Ik heb dat ook als laatste optie, ben daar gewoon niet voor. Hij is bij een kliniek onder behandeling waar ook de eerste hulp vericht werd na het gebeuren, daar zijn verschillende artsen met verschillende specialiteiten aan het werk.
Wij hebben het er gister over gehad dat als deze kliniek echt achter het vastzetten blijft staan dat we naar Roelof gaan.

Wat nu de opzet is: Tot woensdag gaan we lijnrust met 1x 5 minuten los lopen per wandeling behalve als hij als een gek wil rennen.
Woensdag gaat hij terug, worden er weer foto's gemaakt en met een echo zijn pezen bekeken die dan belast zijn een paar dagen.
Van daaruit gaan we kijken hoe en wat en zien we wat er nu aan de hand is nog en wat de behandeling gaat worden.
Zelf vind ik zijn poot wat scheef staan maar moet wel zeggen dat ik teveel op hem let, kan dus ook verbeelding zijn want Kiet is een beetje een aansteller als hij door heeft dat je hem observeert.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Heb hier zelf geen ervaring mee Whera maar wil jou en natuurlijk Kito sterkte wensen en wijsheid welke beslissing het ook gaat worden :wink:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

tineke schreef:Heb hier zelf geen ervaring mee Whera maar wil jou en natuurlijk Kito sterkte wensen en wijsheid welke beslissing het ook gaat worden :wink:
Sluit ik me bij aan, sterkte Whera want Kito rustig houden is ook al een klus lijkt me :wink:

Groetjes Els
Afbeelding
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Whera, het is een beetje moeilijk uit leggen zo hoe lobke loopt maar zal het proberen :wink:
Normaal gesproken heb je een gebogen achterpoot ( op het plaatje bij nummer 13)
Afbeelding
Het hele pootje van lobke is destijds een aantal maanden helemaal gestrekt in een gipsspalk gezet.
Omdat het een hele nare breuk was was het niet mogelijk het pootje op een meer natuurlijke manier te gipsen met als gevolg dat het gewricht is blijven staan op de manier dat het gegipst werd.
Het buigzame is bij haar dus helemaal uit het spronggewricht nu wat dus inderdaad inhoud dat het pootje recht (en dus op die plek) stijf naar beneden loopt. Doordat het pootje niet verder is gegroeid heeft ze hier geen last van, op deze manier word het lengteverschil juist een beetje gecompenseerd.
Maar toen de breuk ed dus allemaal geheeld was bleef ze heel slecht lopen en ze klapt als het ware steeds door de andere gewrichtjes en gewrichtsbanden heen, daarom wilden ze die gewrichten ook vast zetten ( of de poot amputeren).
Maar dat zou betekenen dat in die achterpoot de knie nog het enigste beweegbare gewricht zou zijn en ze konden niet vertellen in hoeverre ze daar last van zou hebben, ook met oog op rugproblemen ed. in de toekomst.
Tsja de kans is heel groot dat ze artrose ontwikkeld doordat ze nu zo rond blijft lopen maar vooralsnog kan ze alles (en we geven voor de zekerheid glucosamine)
Nu doet ze het eigenlijk heel erg goed en kan ze vrijwel alles en wij zijn erg bang dat dat veel minder word als de gewrichten vast worden gezet en ben bang dat die belemmering een heel groot gemis is in kwaliteit van haar leven.
chrico
Zeer actief

Ik kan me er enige voorstelling bij maken :ok: ze staat nu heel steil, de hak/spronggewricht staat recht ipv een hoek wat zij op kan vangen door dat de poot iets korter is en zij waarschijnlijk haar tenen meer gebruikt dan haar volledige voet (zoiets).

Kan me voorstellen dat je haar dan liever zo laat gaan dan het vastzetten, helemaal omdat het de achterpoot betreft.
Ik zou daar ook voor kiezen denk ik, spieren kunnen in de achterhand een hoop opvangen qua bandenwerk.

Bij Kito is het het gewricht boven nr 20 op je plaatje, zijn pols dus.

Glucosamine, tuurlijk. Heb daar even niet bij nagedacht :oohja: ga dat maandag meteen halen. Grrrrrrr bij andere weet ik het altijd meteen wel te vertellen maar pfffffffff soms moet ik even een schop hebben als het mijn eigen dieren betreft :ok:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”