Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kreupel en we weten het niet meer - update: gaat heel goed

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Githa
Zeer actief
Contacteer:

kreupel en we weten het niet meer - update: gaat heel goed

Ongelezen bericht door Githa »

De hond van mijn ouders, een bijna achtjarige teef kruising whippet met vermoedelijk mechelaar, loopt wisselend op drie poten. Al een hele tijd en we kunnen niet vinden wat er aan de hand is.

Het lijkt vooral stijfheid te zijn, het is in periodes erger en minder erg. Tijdens het lopen belast ze de poot (rechtsvoor) wisselend. Als ze een tijdje gelegen heeft en weer omhoog komt belast ze hem niet. Na een tijdje, als ze warm loopt, gaat ze weer wat beter lopen en soms loopt ze zo vlot en soepel alsof er totaal niets mis is. Ze heeft ook een tijdje zo half op het pootje gesteund, waardoor de tweede nagel heel kort afsleet, maar dat is voorbij gegaan en nu loopt ze met de voet weer recht, meer of minder steunend.

Er zijn rontgenfoto's gemaakt van haar poot, pols, schouder en nek. In de nek was wat artrose te zien, maar niet zodanig dat het het manken zou verklaren.

Twee verschillende orthopeden hebben haar bevoeld en bewogen en die kwamen beiden tot de conclusie dat het in de schouder zit. Een fysiotherapeut vond niets in de schouder en constateerde pijn en beperkte beweging in de pols, waarop we door haar teruggestuurd werden naar de orthopeed die niets kon vinden in de pols.

De rontgenfoto's van de schouder zijn steeds goed, niets afwijkends op te zien. De eerste orthopeed dacht aan irritatie van de bicepspees en heeft een drietal injecties Moderin in de biceps gezet met steeds twee weken ertussen. Dit gaf superverbetering, maar na uitwerken van de injecties werd het weer net zo slecht als eerst. De tweede ortopeed heeft opnieuw foto's gemaakt (alles goed) en heeft ook een biopt uit het schoudergewricht om te kijken of er een ontsteking zit, die zit er niet.

Wat ik gek vind is dat de Moderin echt heel goed hielp, maar Rimadil geen enkel resultaat geeft. Ik zou dan dus denken dat het geen pijn is maar stijfheid. Gek is dat op de foto's verder niets te zien is en het biopt ook niets uitwees. Ook bij het voelen en draaien van de orthopeed geeft ze pas pijn aan als haar poot zowat op haar rug gedraaid wordt, alle bewegingen lijkt ze prima te kunnen maken, alleen doet ze het dus wisselend niet.

De tweede orthopeed wil nu een echo maken en een botscan, maar hij lijkt mijn ouders niet te kunnen duidelijk maken wat hij dan hoopt te vinden of in welke richting hij denkt. Mijn moeder is nu zelf begonnen met Pedegree Souplesse met daarbij een schepje Gelatinaat? Ze hoopt daarvan dat ze soepeler wordt en wil het een paar weken de tijd geven.

Kortom, we weten het dus niet meer :19:
Het is zo sneu om haar zo te zien hupsen steeds, ze hoort lekker rond te crossen achter haar frisbee aan. :boos:
Is er iemand die hier iets in herkent, of die ons nog tips kan geven?
Laatst gewijzigd door Githa op 09 sep 2008 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik zou naar een holistisch da (erik laarakker of mariette kelfkens) gaan. hier hetzelfde met lijf, die liep vanaf de kerst mank. van alles geprobeerd, niets hielp. foto's laten maken, niets te zien. uiteindelijk ben ik naar mariette geweest (kom ik al jaren) en zijn constateerde dat er 2 wervels bij haar schouder niet goed stonden. ze is er nu onder behandeling en na de eerste keer was het al zo goed als weg.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ooit bekeken of haar voetzolen en nagels helemaal in orde waren?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Githa
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ooit bekeken of haar voetzolen en nagels helemaal in orde waren?
Ja, lijkt er allemaal prima uit te zien, met het blote oog tenminste.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Als de nagels ietsje te lang zijn kun je dit soort klachten al krijgen omdat de voet dan niet goed neergezet wordt wat een sneeuwbaleffect heeft op de rest van de gewrichten.
Ik herken dat van Bruno.Bij hem komt de lengte van de nagels heel nauw anders gaat hij wisselend manken.
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Jouw moeder kan ook glucobest of zoiets geven, dat werkt denk ik beter en is zeker goedkoper. :ok:
Voor de rest sluit ik mij bij de meningen hierboven aan, zou het zeker proberen aangezien de reguliere da het schijnbaar niet weet.
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef:Als de nagels ietsje te lang zijn kun je dit soort klachten al krijgen omdat de voet dan niet goed neergezet wordt wat een sneeuwbaleffect heeft op de rest van de gewrichten.
Ik herken dat van Bruno.Bij hem komt de lengte van de nagels heel nauw anders gaat hij wisselend manken.
Ja denk je?
Ze mankt echt alleen met één en dezelfde poot steeds. Terwijl die nagels niet langer zijn dan de rest...

Proberen kunnen we het natuurlijk sowieso :ok:
Afbeelding
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Een holistische dierenarts zal ik ze ook voorleggen, bedankt voor de tips.
Tobi is laatst ook geweest en bij hem ben ik er goed over te spreken.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Hoe lang heeft ze hier nu last van? Als ze normaal veel aan frisbee doet, dan zal het mij niet verbazen als het overbelasting van de spieren is. Een periode rust en zwemtherapie zou haar dan misschien kunnen helpen?
Sterkte
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ze is half januari in behandeling gekomen bij de eerste orthopeed en sindsdien is er niet meer met haar gebald en gefrisbeed, daarvoor deden ze het dagelijks met haar, maar niet met die ingewikkelde fratsen, gewoon rustig rechtuit gooien net als met een bal. Loslopen deed ze nadien nog wel, maar ze bepaalde dan dus zelf het tempo omdat ze nergens achteraan rende.

Sinds zes tot acht weken ongeveer heeft ze nu lijnrust, na hoeveel tijd zou je daar iets van verbetering op moeten gaan zien?
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Githa schreef:Ze is half januari in behandeling gekomen bij de eerste orthopeed en sindsdien is er niet meer met haar gebald en gefrisbeed, daarvoor deden ze het dagelijks met haar, maar niet met die ingewikkelde fratsen, gewoon rustig rechtuit gooien net als met een bal. Loslopen deed ze nadien nog wel, maar ze bepaalde dan dus zelf het tempo omdat ze nergens achteraan rende.

Sinds zes tot acht weken ongeveer heeft ze nu lijnrust, na hoeveel tijd zou je daar iets van verbetering op moeten gaan zien?
Als ik ervan uitga dat Dewi na haar lpc operatie 6 weken benchrust moest hebben met in de tussentijd de wandelingen elke week met 5 minuten verlengen denk ik dat je toch zeker nu wel verbetering zou moeten gaan zien.
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Boutje schreef:Frisbeeen is wel heel belastend, misschien weglaten?
Ik denk eerder aan een overbelasting, peesontsteking als ik het verhaal lees. En dan vinden ze vaak niks. Vooral omdat die ontstekingsremmers helpen en de pijnstillers niet echt.
Rust en dan geleidelijk opbouwen met zwemmen ed, en geen te belastende dingen meer zoals frisbee.
ben ik het ook mee eens. het feit dat die moderin in de biceps zo'n drastische verbetering gaf kan geen toeval zijn natuurlijk, dat wijst dan toch heel sterk in die richting.

het feit dat moderin dan wel werkt en rimadyl niet wijst er helemaal niet op dat het geen pijn maar stijfheid zou zijn - het wijst erop dat de ontsteking zo uitgesproken is dat ze met een relatief milde ontstekingsremmer als rimadyl niet en een sterke als moderin wel kan onderdrukt worden. wordt de ontsteking rustig, dan verdwijnt de pijn ook.
Wat zou jij aanraden nu als behandeling? Nog eens een injectie moderin in combinatie met rust?

En wat is dan rust, dat vind ik een moeilijke. Wat voor wandelingetjes en hoeveel en gedurende hoe lange termijn?
Afbeelding
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Githa schreef:
Inge O schreef:
Boutje schreef:Frisbeeen is wel heel belastend, misschien weglaten?
Ik denk eerder aan een overbelasting, peesontsteking als ik het verhaal lees. En dan vinden ze vaak niks. Vooral omdat die ontstekingsremmers helpen en de pijnstillers niet echt.
Rust en dan geleidelijk opbouwen met zwemmen ed, en geen te belastende dingen meer zoals frisbee.
ben ik het ook mee eens. het feit dat die moderin in de biceps zo'n drastische verbetering gaf kan geen toeval zijn natuurlijk, dat wijst dan toch heel sterk in die richting.

het feit dat moderin dan wel werkt en rimadyl niet wijst er helemaal niet op dat het geen pijn maar stijfheid zou zijn - het wijst erop dat de ontsteking zo uitgesproken is dat ze met een relatief milde ontstekingsremmer als rimadyl niet en een sterke als moderin wel kan onderdrukt worden. wordt de ontsteking rustig, dan verdwijnt de pijn ook.
Wat zou jij aanraden nu als behandeling? Nog eens een injectie moderin in combinatie met rust?

En wat is dan rust, dat vind ik een moeilijke. Wat voor wandelingetjes en hoeveel en gedurende hoe lange termijn?
dat blijft een hele moeilijke, want niks is vervelender dan chronische peesontstekingen.
is het een spierprobleem dan zou genezing nog wel mogelijk moeten zijn, maar is het een peesontsteking dan is er veel kans dat ze daar altijd last zal blijven van houden.

ik vind totale rust voor een hond zo'n drama (zelf dan) dat ik het nooit zou kunnen en dus ook niet kan aanraden. wel zou alles wat bruuske start- en stopbewegingen veroorzaakt (spelen met een andere hond, balletjes enz.) compleet moeten vermeden worden.

nog een keer moderin, pfff, nee, ik denk niet dat ik dat zou doen, want op de langere termijn lost dat niks op, in tegendeel, het verdoezelt klachten waardoor baasjes vaak weer te snel gaan belasten. meestal willen artsen er nooit meer dan twee keer aan omdat het ook bij lokaal gebruik bijwerkingen heeft (lokaal dan).

ik zou wel een poos rimadyl geven, niet omwille van de pijnstilling, maar toch wel omwille van de ontstekingsremming. al werkt het dan veel minder drastisch dan cortisone, het wérkt wel en helpt het ontstoken weefsel weer wat rustiger te krijgen.
Nog een vraagje hoor :wink:

De tweede orthopeed heeft een biopt uit het gewricht genomen en daar kwam geen ontsteking uit.
Kan het zo zijn dat een peesontsteking zodanig heftig is dat het door de rimadil heen te voelen is en het toch niet te zien is in zo'n biopt? Of zijn dat twee totaal verschillende dingen, pees- en gewrichtsontsteking?
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Ivan had ook dezelfde klachten, toen constateerde een orthopaed dat een van de sesambeentjes stuk was in zijn voorvoet. Na de operatie geen last meer. Is daar naar gekeken?
Wij hebben ook 3 DA gehad voordat het duidelijk werd. We zijn op eigen houtje toen maar naar een orthopaed gegaan.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Jacky schreef:Ivan had ook dezelfde klachten, toen constateerde een orthopaed dat een van de sesambeentjes stuk was in zijn voorvoet. Na de operatie geen last meer. Is daar naar gekeken?
Wij hebben ook 3 DA gehad voordat het duidelijk werd. We zijn op eigen houtje toen maar naar een orthopaed gegaan.
Dank voor je tip! Daar is inderdaad naar gekeken, de sesambotjes zijn in orde, geen beschadiging op geweest ook.

Mijn ouders zijn inderdaad ook op eigen verzoek naar een orthopeed gegaan, die heeft direct ook naar de botjes gekeken.
Afbeelding
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Githa schreef: Nog een vraagje hoor :wink:

De tweede orthopeed heeft een biopt uit het gewricht genomen en daar kwam geen ontsteking uit.
Kan het zo zijn dat een peesontsteking zodanig heftig is dat het door de rimadil heen te voelen is en het toch niet te zien is in zo'n biopt? Of zijn dat twee totaal verschillende dingen, pees- en gewrichtsontsteking?
zijn twee totaal verschillende dingen :wink: . de pees is het stuk van de spier waarmee ze vastzit op het bot, een wittige, meestal smalle sterke weefselband. pezen zijn slechter doorbloed en genezen daardoor ook veel slechter én er komen grote krachten op.
Ah, dank je wel voor je uitleg. Daar zijn we dus mooi zuur mee, als het een peesontsteking is.

Mijn ouders waren zojuist hier en mijn vader vertelde dat ze afgelopen week gewoon echt twee dagen als een kievit gelopen heeft, werkelijk niets aan te zien :denken: . En toen begon ze weer terug te manken en nu liep ze weer stijf, met korte passen.

De orthopeed wil nu een echo maken en een botscan, ik heb geen idee waarom? We betwijfelen ook of daar wel wat uit gaat komen, aangezien het dus toch sterk op een peesontsteking lijkt...
Afbeelding
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Sterkte en beterschap.
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Even een update, wellicht heeft iemand anders er ook wat aan. :wink:

Sinds mijn laatste post is mijn moeder begonnen om Mickey gelatinaat over haar eten te geven. Vraag me niet hoe het precies kan, maar sindsdien is haar beweging aanmerkelijk verbeterd. Zodanig dat ze nu helemaal niet meer mankt en probleemloos alle bewegingen weer maakt. Ballen of frisbeeën blijven no-go's uiteraard, maar ze loopt dagelijks weer los en rent en trekt sprintjes, alles op haar eigen initiatief en tempo. Opvallend is ook de verbeterde conditie van haar vacht, ze lijkt over de hele linie fitter te zijn.

Wat haar precies gemankeerd heeft blijft gissen, maar het gaat nu dus gelukkig weer uitstekend met haar :ok:.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

:ok:
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Dat is goed nieuws :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”