Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lyme - de nuance

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Lyme - de nuance

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Iemand had een nuancerend artikel geplaatst over het wel of niet klinisch last van Lyme hebben bij honden. Ik kan het niet meer vinden :19: :boos: Wiel wel?
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

nee, dit is een negatief verhaal. Dat wat ik bedoel is genuanceerder en vertelt dat niet iedere hond die positief test ook een vreselijke ziekte heeft. Zelfs dat het zo is dat we niet weten of een hond wel ziek wordt van een Lyme-besmetting. Genuanceerd dus ;-)
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:was dat geen weil-verhaal :denken: ?
hmm....... :denken: nee, volgens mij niet :19: ik 'moet' zelf zoeken he, maar dan staat'ie straks wel lekker vindbaar hier.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Teken
Teken zijn bloedzuigende parasieten die in het gras en op twijgen zitten te wachten tot hun prooi voorbijkomt. Na een bloedmaaltijd kunnen ze tot 200 maal in omvang toenemen. Ze kunnen ontstekingen of abcessen veroorzaken op de plaats waar ze zich vasthechten en mensen besmetten met de ziekte van Lyme of Borreliose. Deze ziekte gaat gepaard met koorts, gebrek aan eetlust, zwelling van de lymfeknopen en stijve gewrichten.
De teek
Ook de hond kan besmet worden met de ziekte van Lyme. De gevoeligheid voor infectie is bij de hond echter een stuk lager dan bij de mens. De ziekte van Lyme is daarom bij de hond vrij zeldzaam in Europa. Wanneer een hond een teek heeft kan deze teek geen ziekten op de mens overbrengen, de teek gebruikt de hond al als gastheer. Daarentegen levert een wandeling in een bosrijke of grasrijke omgeving wel gevaar op voor de mens om met teken in aanraking te komen. Het is daarom verstandig om een lange broek of hoge schoenen te dragen.
Honden in bosrijke gebieden lopen een hoger risico om in contact te komen met teken. Toch kunnen ze ook besmet worden met teken in uw eigen tuin of in het park.
In Europa zijn verschillende soorten teken. Voor onze huisdieren zijn slechts twee soorten van betekenis.

http://www.dierenkliniekhulst.nl/?pagina=parasietenhond

met dank aan yarrah
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”