Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dat was aardig :)

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

doggy

Dat was aardig :)

Ongelezen bericht door doggy »

Ik was in het begin van de middag even naar de slager om te vragen om een bot voor Beike.

Hij moest even achter kijken en hij kwam terug met een grote knokkel met merg erin en wat vlees erom heen.

Hij deed het in een tasje en ik vroeg: Wat kost het ??

Hij zei: Niks, neem maar mee :cheer: :cheer:

Aardig niet?? :ok: :ok:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Waarschijnlijk moest de slager het anders toch weggooien ( ik werk bij een slager ) maar erg aardig :ok: Daar zal Beike vast van smullen :cheer:
doggy

Aimee schreef:Waarschijnlijk moest de slager het anders toch weggooien ( ik werk bij een slager ) maar erg aardig :ok: Daar zal Beike vast van smullen :cheer:
Hi hi hi, dan ga ik er vaker heen, als het toch weg gegooit word, geef dan maar aan mij :mrgreen: :wink:
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

Ja dat is aardig, zo'n slager hebben wij een dorp verderop ook :cheer:
Mijn broer woont vlak bij Groningen en moet gewoon betalen voor de dingen die ik gratis meekrijg :denken:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

wauw, zo`n slager wil iedereen wel!
wel een goed idee trouwens om bij de slager een bot te vragen. haal ze altijd bij de dierenwinkel. maar durf te wedden dat honden ze van de slager nog veel lekkerder vinden!
als ik weer barbeque vlees ga halen, ga ik ook vragen of ze een bot hebben :ok:
doggy

Emma schreef:wauw, zo`n slager wil iedereen wel!
wel een goed idee trouwens om bij de slager een bot te vragen. haal ze altijd bij de dierenwinkel. maar durf te wedden dat honden ze van de slager nog veel lekkerder vinden!
Bij de meeste slagers ( dat is hier tenminste zo), moet je ze bestellen en vragen ze er ook geld voor.

Bij deze kwam ik toevallig even binnen om te vragen en ik kreeg deze zo mee.

Boten uit de dierenwinkel zijn anders dan die van de slager.
Botten uit de dierenwinkel zijn vaak gerookt en deze niet.
Alleen ingevroren.
rose
Zeer actief

doggy schreef:
Emma schreef:wauw, zo`n slager wil iedereen wel!
Bij de meeste slagers ( dat is hier tenminste zo), moet je ze bestellen en vragen ze er ook geld voor.

Bij deze kwam ik toevallig even binnen om te vragen en ik kreeg deze zo mee.

Boten uit de dierenwinkel zijn anders dan die van de slager.
Botten uit de dierenwinkel zijn vaak gerookt en deze niet.
Alleen ingevroren.
Botten uit de dierenwinkel zijn vaak bewerkt (gerookt, gekookt) en splinteren daardoor.
Dat doen rauwe botten niet :wink:
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Dat heeft een slager mij een keer uitgelegd: tegenwoordig moeten ze betalen om botten af te laten voeren. Vroeger kregen ze geld voor de botten, maar nu is het dus andersom.
Daarom zijn er tegenwoordig zoveel slagers die kant en klaar uitgebeend vlees inkopen en de botten zodat de botten bij het slachthuis achterblijven. Hoeven ze ook niet te betalen om ze af te laten voeren :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Pas je op dat het bot niet te hard is en dat het in geen geval van een varken afkomstig is? Mischien weet je het allemaal al hoor, maar hoorde van de week weer een verhaal van iemand die een te hard bot aan een jonge sheltie gaf waar nu een stukje hoektand van is afgebroken ;-(

Suzanne
doggy

Suzanne123 schreef:Pas je op dat het bot niet te hard is en dat het in geen geval van een varken afkomstig is? Mischien weet je het allemaal al hoor, maar hoorde van de week weer een verhaal van iemand die een te hard bot aan een jonge sheltie gaf waar nu een stukje hoektand van is afgebroken ;-(

Suzanne
Het is van een koe.
Een dikke knokkel is het.
*kelly*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *kelly* »

dat is zeker aardig :ok:

maar wat ik me dan afvraag; ga je dan naar de slager en zeg je: hallo heeft u nog botten? Is voor mn hond...
En kun je zomaar alle botten dan aan je hond geven (ik heb namelijk maar 3 kleintjes) en is het dan een vervangende maaltijd of gewoon een kluif als tussendoor?
(sorry voor alle vragen, ben hier gewoon nog niet zo in thuis)
"Mensen kunnen fouten maken, honden kunnen vergeven."

Afbeelding

"De enige fout van een hond is dat hij geen honderd jaar kan worden."
~Suzanne~
Zeer actief

doggy schreef:
Suzanne123 schreef:Pas je op dat het bot niet te hard is en dat het in geen geval van een varken afkomstig is? Mischien weet je het allemaal al hoor, maar hoorde van de week weer een verhaal van iemand die een te hard bot aan een jonge sheltie gaf waar nu een stukje hoektand van is afgebroken ;-(

Suzanne
Het is van een koe.

Hoe aardig ook; weggooien! Veel en veel en veel te hard; daar gaan tanden op sneuvelen!!

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

*kelly* schreef:dat is zeker aardig :ok:

maar wat ik me dan afvraag; ga je dan naar de slager en zeg je: hallo heeft u nog botten? Is voor mn hond...
En kun je zomaar alle botten dan aan je hond geven (ik heb namelijk maar 3 kleintjes) en is het dan een vervangende maaltijd of gewoon een kluif als tussendoor?
(sorry voor alle vragen, ben hier gewoon nog niet zo in thuis)
Nee, je kunt NIET ieder bot aan een hond geven! Botten van dragende delen van een dier (dus de poten) zijn altijd te hard (tenzij van gevogelte of haas / konijn ofzo).
Lees je er goed op in, ook als je het als 'zomaar wat te knagen' wilt geven; lees op specifieke forums (ik wil je ernaar verwijzen, doe maar pb)

Het kan erg fout gaan met het gebit, of, als je pech hebt, met de hond zelf.

ALTIJD rauw,
Nooit varken

Suzanne
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er zijn nog hier en daar zelfslachtende slagers.
Vroeger woonde ik in een dorp waar er een was.

Nu moet ik ook betalen :jank:

Volgende keer om ribben vragen misschien? Of wervels of zo, dat kan volgens mij wel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
~Suzanne~
Zeer actief

Ja, ribben en wervels kunnen wel, maar van grotere dieren niet meteen geven; honden moeten daar eerst aan wennen! Leg eerst maar 's een kipvleugel neer, of een drumstick, BLIJF ERBIJ en kijk hoe hij reageert.

En, lees je in; doe niet zomaar wat ;-)

(ik hamer daar geloof ik een beetje op he? ;-) Maar goed, er kan ook zoveel fout gaan!)

Suzanne
doggy

Waarom mag die knokkel niet???

Omdat hij te hard is???
Alle botten zijn toch hard???

Hij heeft de knokkel nog niet gehad, ik was vanplan om hem morgen te geven.
Ik zou het eigenlijk vandaag doen, maar omdat ik vandaag 2 logees heb, doe ik het morgen, maar ik kan dat bot dus beter weg gooien??

Om eerlijk te zijn....Beike heeft een hele tijd terug al eens 1 gehad, toen wist ik niet dat het slecht was.
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Af en toe een hard bot kan echt geen kwaad hoor, zolang je hem er geen úren achtereen op laat kluiven.
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

doggy schreef:Waarom mag die knokkel niet???

Omdat hij te hard is???
Alle botten zijn toch hard???

Hij heeft de knokkel nog niet gehad, ik was vanplan om hem morgen te geven.
Ik zou het eigenlijk vandaag doen, maar omdat ik vandaag 2 logees heb, doe ik het morgen, maar ik kan dat bot dus beter weg gooien??

Om eerlijk te zijn....Beike heeft een hele tijd terug al eens 1 gehad, toen wist ik niet dat het slecht was.
Een knokkel is veel te hard, er zijn idd zachtere botten. Voor elk dier (behalve gevogelte en klein wild (konijn ed) geldt dat botten van dragende delen (poten, dus ook knokken) niet gegeven mogen worden.

Ook al knagen ze er maar even op; het kan fout gaan met het glazuur van de tanden en dan is Leiden in last. En, zouden ze er wat van binnnen krijgen, dan is het vaak te hard om makkelijk te verteren.

Als je toch iets te knagen wilt geven, kun je denken aan bijv. kipdrumstick of kippepoten. Let wel; die eten ze dus OP, wat ze bij zo'n knook niet doen. Wat ze bij zo'n knook doen is recreatief knagen..... dan is een buffelhuid-bot beter ;-)

Lees 's een poosje mee op een 'rauw-forum' voordat je (of iemand anders) besluit om rauwe botten te gaan geven, ook al zou je dat maar 'zo 's een keertje' willen doen. Als je niet weet wat wel en niet kan, kun je meer kwaad dan goed doen!

Suzanne
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Knoeppie schreef:Af en toe een hard bot kan echt geen kwaad hoor, zolang je hem er geen úren achtereen op laat kluiven.
Nou inderdaad, hier krijgen ze ook wel eens een dragend deel van een koe :wink:
Wel let ik dan op dat er nog behoorlijk wat vlees aanzit en als het vlees eraf is geknaagd mogen ze nog eventjes verder knagen en dan gaat het weg. Het is dus niet de bedoeling dat ze het complete bot op gaan eten maar er worden zeker wel eens kleine stukjes opgegeten die er altijd weer netjes uit komen, zonder problemen.(hier eten ze wel volledig rauw dus ze zijn het gewend)
Goed de tanden zullen iets sneller slijten maar zo af en toe moet een hard bot kunnen vind ik.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Suzanne123 schreef:
doggy schreef:

Suzanne
Het is van een koe.

Hoe aardig ook; weggooien! Veel en veel en veel te hard; daar gaan tanden op sneuvelen!!

Suzanne
Nou heb ik 44 jaar honden heb ik er tientallen gehad en hebben ze allemaal al die jaren lang regelmatig van dit soort botten gehad en ik heb nog nooit, en dan bedoel ik nog nooit, problemen ermee gehad.
Ja, het kan je een tand kosten. Dat kan het spelen met zware rubber ballen, touwen, takken etc ook.
Je kan je hond ook in een glazen stolpje zetten. Raakt ie niet beschadigd. :boos:
Ik heb ook een stukje tand afgebroken (ik viel) dat is nu ruim 40 jaar zo. En ik leef nog steeds.
doggy

Suzanne123 schreef:
Als je toch iets te knagen wilt geven, kun je denken aan bijv. kipdrumstick of kippepoten. Let wel; die eten ze dus OP, wat ze bij zo'n knook niet doen. Wat ze bij zo'n knook doen is recreatief knagen..... dan is een buffelhuid-bot beter ;-)

Suzanne
Die buffelhuid botten moet hij niet.
Die laat hij rustig weken liggen.
Daar komt hij echt niet aan, ook niet aan de Rawhide spullen.

En die kip.... kan je dat zo rauw geven??
I.v.m. salmonella??
~Suzanne~
Zeer actief

Ja, kip kun je rauw geven, zeker als de hond al wat rauw vlees gewend is.

Botten (vlees met botten) altijd rauw geven ;-)
Geen karbonades ofzo, dat komt van het varken.

Groetjes,
Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Ennath schreef:
Suzanne123 schreef:
doggy schreef:

Suzanne
Het is van een koe.

Suzanne
Nou heb ik 44 jaar honden heb ik er tientallen gehad en hebben ze allemaal al die jaren lang regelmatig van dit soort botten gehad en ik heb nog nooit, en dan bedoel ik nog nooit, problemen ermee gehad.
Ja, het kan je een tand kosten. Dat kan het spelen met zware rubber ballen, touwen, takken etc ook.
Je kan je hond ook in een glazen stolpje zetten. Raakt ie niet beschadigd. :boos:
Ik heb ook een stukje tand afgebroken (ik viel) dat is nu ruim 40 jaar zo. En ik leef nog steeds.
Jouw mening... mijn mening....ieder het zijne.
Geen hond onder een stopje doen, maar wel proberen het beste te willen. Dus, nee, geen takken hier en geen knoertharde botten. Tennisballen hoeft hij zelf al niet ;-)

Ik heb dus van verschillende kante, uit mijn directe omgeving, WEL van tandproblemen gehoord.

Suzanne
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Suzanne123 schreef:
Ennath schreef:
Suzanne123 schreef:
doggy schreef: Het is van een koe.

Suzanne
Geen hond onder een stopje doen, maar wel proberen het beste te willen. Dus, nee, geen takken hier en geen knoertharde botten. Tennisballen hoeft hij zelf al niet ;-)

Ik heb dus van verschillende kante, uit mijn directe omgeving, WEL van tandproblemen gehoord.

Suzanne
Ik zou ook niet zo'n moeite hebben met jouw mening als je het niet als volgt zou verwoorden: Hoe aardig ook; weggooien! Veel en veel en veel te hard; daar gaan tanden op sneuvelen!!

Het zou heel wat anders zijn als je zou zeggen: Hoe aardig ook; ik zou het weggooien! Ik vind het veel en veel en veel te hard; daar zouden tanden op kunnen sneuvelen!!

Jij vind de minime kans dat je hond schade oploopt door een bot, een bal of een tak groot genoeg om het te verbieden. Ik vind het leven en genieten van mijn hond belangrijker dan zo'n kleine kans op schade.
Ik kan best begrijpen dat je wilt waarschuwen voor mogelijke problemen maar doe dat niet steeds door mensen helemaal de paniek in te jagen.

En verder kan ik zo een stapel "deskundigen" citeren die waarschuwen tegen het voeren van rauw vlees in het algemeen en van kippenpoten in het bijzonder. Niet dat ik nou vind dat die mensen gelijk hebben. Maar die mensen vinden allemaal zelf wel dat JIJ ongelijk hebt met je kippenpoten.
Het is maar met welke bril je kijkt.

Ik weet dat het eten van dragende botten op BARF plaats ontraad wordt, maar volgens mij is dat iets wat opgaat bij het regelmatig voeren van dragende botten als onderdeel van het menu. Niet voor het eens in de zoveel weken recreatie bot.
rose
Zeer actief

Ennath schreef:
Suzanne123 schreef:
Ennath schreef:
Suzanne123 schreef:

Suzanne

Suzanne
Ik zou ook niet zo'n moeite hebben met jouw mening als je het niet als volgt zou verwoorden: Hoe aardig ook; weggooien! Veel en veel en veel te hard; daar gaan tanden op sneuvelen!!

Het zou heel wat anders zijn als je zou zeggen: Hoe aardig ook; ik zou het weggooien! Ik vind het veel en veel en veel te hard; daar zouden tanden op kunnen sneuvelen!!

Jij vind de minime kans dat je hond schade oploopt door een bot, een bal of een tak groot genoeg om het te verbieden. Ik vind het leven en genieten van mijn hond belangrijker dan zo'n kleine kans op schade.
Ik kan best begrijpen dat je wilt waarschuwen voor mogelijke problemen maar doe dat niet steeds door mensen helemaal de paniek in te jagen.

En verder kan ik zo een stapel "deskundigen" citeren die waarschuwen tegen het voeren van rauw vlees in het algemeen en van kippenpoten in het bijzonder. Niet dat ik nou vind dat die mensen gelijk hebben. Maar die mensen vinden allemaal zelf wel dat JIJ ongelijk hebt met je kippenpoten.
Het is maar met welke bril je kijkt.

Ik weet dat het eten van dragende botten op BARF plaats ontraad wordt, maar volgens mij is dat iets wat opgaat bij het regelmatig voeren van dragende botten als onderdeel van het menu. Niet voor het eens in de zoveel weken recreatie bot.
Met jou ben ik het helemaal eens, mijn honden worden erg gelukkig van zo'n bot, en van een stok en tot overmaat van ramp :N: is mijn Sam helemaal verslaafd aan tennisballen :mrgreen:
Mocht het allemaal echt zo'n ramp worden met zijn tanden, is er nog geen man overboord, hij eet al vers, dat krijgt hij zonder tandjes ook wel weg :wink:
Is hij toch jarenlang erg gelukkig geweest met al die "slechte" dingen.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”